Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

L-1011

ScanFlyer Gold
Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Svensk media rapporterar att en berusad pilot greps på tisdag förmiddag på Arlanda flygplats utanför Stockholm. Piloten är en styrman och greps av polisen när han höll på att göra en "Walkaround check" inför avgång.
Obekräftade medieuppgifter säger att polisen vid provtagningen av piloten uppmätte över 1 promille.
Piloten är styrman hos SAS





http://www.dn.se/nyheter/sverige/berusad-pilot-stoppad-pa-arlanda

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/onykter-sas-pilot-stoppad-p-arlanda_7186839.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14804310.ab
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Over en promille på formiddagen indikerer vel mer enn et par pilsnere kvelden før.
Åpenbart et menneske med behov for hjelp, når man ikke klarer styre seg når man skal på jobb. Disse har vel dessuten pliktmessig avhold.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Veldig trist.
Selv om dette har skjedd med mange selskaper før også er dette neppe noen god reklame for SAS.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Det finnes folk med rusproblem i alle yrker. Heldigvis ble det i dette tilfellet oppdaget. Jeg regner med at eventuelt co-pilot har plikt til å melde fra om kaptein er beruset og vice versa?
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Som Bergern sier, dette er ikke en person som har tatt en pils for mye til maten igår, selv om man er pliktmessig avholdende..

Får håpe vedkommende får den hjelp han trenger og at det ikke ble for mye krøll i salaten til de som skal planlegge flyvningene.. Men det er vel ikke helt uvanlig at en pilot blir syk ut av det store intet, eller ikke føler seg fit for flight, så de hadde vel noen i bakhånd.

At det denne gangen var på grunn av en beruset person, er jo strengt tatt mest et personal/pr problem.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Mannen har tydligen påbörjat arbetet som styrman på en specifik flight när han greps av polisen. Han genomförde en yttre kontoll av planet innan avgång med över 1 promille. Är inte detta ett brottsmål nu som bör behandlas i svenska tingsrätten? Över en promille är i vägtrafiken att betrakta som grovt rattfylleri i Sverige och påföljden oftast fängelse. Varför bör inte en pilot som grips av polis vid förberedelse för start med + 1 promille också kunna dömas till fängelse av tingsrätten för grovt flygfylleri?
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Svenska polisen har nu inlett en förundersökning mot SAS piloten, den gäller brott mot luftfartslagen. Om utredningen leder till åtal och fällande dom riskerar piloten böter eller fängelse.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Mannen har tydligen påbörjat arbetet som styrman på en specifik flight när han greps av polisen. Han genomförde en yttre kontoll av planet innan avgång med över 1 promille. Är inte detta ett brottsmål nu som bör behandlas i svenska tingsrätten? Över en promille är i vägtrafiken att betrakta som grovt rattfylleri i Sverige och påföljden oftast fängelse. Varför bör inte en pilot som grips av polis vid förberedelse för start med + 1 promille också kunna dömas till fängelse av tingsrätten för grovt flygfylleri?

Om du går rundt bilen din i Norge med 1 i promille blir du neppe dømt for promillekjøring. Du må vel ha satt deg inn i førersetet og startet motoren?

Som det er skrevet ovenfor så bør mannen få tilbud om hjelp. Han har nok ikke overholdt sine pliktmessige timer som edru før tjeneste.

Forøvrig var det vel en episode i vinter i London der SAS måtte sende en pilot for å overta en flyvning derfra pågrunn av beruselse blant besetningen. Ikke at jeg vil påstå at det er et problem i SAS med beruselse i tjeneste, for det tror jeg ikke.

Vil til slutt hevde at en beruset pilot som er fast ansatt er en større fare for sikkerheten enn en edru kontraktpilot, med referanse til andre tråder som nylig har vært diskutert.




Vidar
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Om du går rundt bilen din i Norge med 1 i promille blir du neppe dømt for promillekjøring. Du må vel ha satt deg inn i førersetet og startet motoren?

Som det er skrevet ovenfor så bør mannen få tilbud om hjelp. Han har nok ikke overholdt sine pliktmessige timer som edru før tjeneste.

Forøvrig var det vel en episode i vinter i London der SAS måtte sende en pilot for å overta en flyvning derfra pågrunn av beruselse blant besetningen. Ikke at jeg vil påstå at det er et problem i SAS med beruselse i tjeneste, for det tror jeg ikke.

Vil til slutt hevde at en beruset pilot som er fast ansatt er en større fare for sikkerheten enn en edru kontraktpilot, med referanse til andre tråder som nylig har vært diskutert.




Vidar
Hvorfor skal vi behandle piloter med silkehansker når yrkessjåfører og vanlige bilister blirt slått hardt ned på?? Promile flygning bør sees enda strengere på en promille kjøring.
Starter du bilen din og siter bak rattet med alkohol i blodet så er det å anse som promille kjøring. Denne piloten hadde påbegynt sin tjeneste som pilot med alkohol i blodet og han hadde påbegynt sikkerhets sjekkene som må til før flyet kan ta av.

Jeg tror forøvrig ikke dette er snak om noe ukultur hos flyvende personel, hverken i SAS eller i andre nordiske selskap, men kanskje det motsatte. Vi er veldig nøye med å ikke bedrive noen for for promille kjøring/flyvning speielt i N og S og vil ikke ha noen skrupler med å angi en kollega det lukter alkohol av, slik at toleransegrensen derfor er mye lavere en i andre deler av verden.

Først og fremst er dette et problem for piloten selv.....

Hva er egentlig kravet til pliktmessig avhold for flyvende? For yrkessjåfører kreves det at de skal være edru når de jobber og ikke rører alkohol de siste 8 timer før de starter tjenesten, de kan derimot ha 8 i promille 8 timer før arbeidet starter, så lenge de er edru når de kommer på jobb. Kravet gjelder også bare når de vet de skal på jobb. Dersom de blir oppringt og spurt om de kan jobbe umiddelbart så må de bare være edru.

Jeg vil til slutt si at en alkoholpåvirket fast ansatt pilot er en like stor fare som en alkoholpåvirket kontraktspilot.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Om du går rundt bilen din i Norge med 1 i promille blir du neppe dømt for promillekjøring. Du må vel ha satt deg inn i førersetet og startet motoren?

"Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel." Jfr. Vtrl 1965.

Hadde piloten til hensikt å føre flyet? Høyst sannsynlig, ja.

For øvrig kan man for de interesserte ta med hvilke adferdsendringer og svekkelser som forekommer ved 1,0% promille:

- Mindre hemninger
- Reflekser
- Tankegang
- Dybdesyn
- Avstandsbedømmelse
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Länk för den som är intresserad av vad svensk lag säger om flygfylleri

2 § Den som manövrerar ett luftfartyg eller i övrigt ombord på ett luftfartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter fullgörandet av uppgifterna uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för flygfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som utövar tjänst som anges i 6 kap. 20 §.

Om piloten dessutom hade över 1 promille i blodet är det tal om grovt flygfylleri. Maxstraff två års fängelse.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Tror alle selskaper hadde fjernet avisene i samme situasjon.
Som jeg skrev litt tidligere i tråden så er fulle piloter på jobb neppe god reklame og neppe tillitsvekkende.
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

Jeg vil til slutt si at en alkoholpåvirket fast ansatt pilot er en like stor fare som en alkoholpåvirket kontraktspilot.

Dagens dummeste og minst relevante uttalelse :headbang :old

Forøvrig en tragisk episode både for piloten og for SAS.
Så lenge mannen hadde påbegynt sin tjeneste i en slik tilstand, er det vl ingen tvil om at han har begått en grov lovovertredelse og potensielt satt mange liv i fare, så at dette er en straffbar handling kan det vel ikke være noen tvil om.
Regner med at hans karriere som pilot er over, men jeg er helt enig i at han bør tilbys hjelp slik at han forhåpentligvis kan komme seg ut av sine problemer!
 
Re: Berusad pilot gripen på Arlanda flygplats

(...) de kan derimot ha 8 i promille 8 timer før arbeidet starter, så lenge de er edru når de kommer på jobb. Kravet gjelder også bare når de vet de skal på jobb.

Har du 8 i promille tviler jeg sterkt på at du er fysisk kapabel til å møte opp på jobb 8 timer senere… Om du mot alle odds skulle klare å krabbe deg dit er du I HVERT FALL ikke edru.
 
Du får legge litt mer trykk på ordet "kan" da. Poenget hans var at man kan ha promille når det er 8 timer igjen til arbeid, men kan ikke ta innpå mere, samtidig som man må vere edru til man møter opp.
 
Last edited:
Back
Top