Ti Påskenøtter

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Ti Påskenøtter

Det er nøttetid overalt og da er det på tide med noen her også. Ikke et helt vanlig hvem-hva-hvor, så les spørsmålene.

1) Hva er dette? Gjelder alt du ser på bildet :drunk: Det er sikkert også noen som kan si hvor det er...
01.jpg

2) Hvor er vi og hva ser vi her?
02.jpg

3) Hva er dette?
03.jpg

4) Har dette flyet noen gang vært i Norge? Hvis ja, når?
04.jpg

5) Fra Windhoek-Eros der forrige bilde var tatt til... Ja, til hvor?
05.jpg

6) Her er det noe rart. Hva er rart med dette flyet? I tillegg til hva og hvor da
06.jpg

7) Hva har vi her? Hvor er vi? Og hva var anledningen? (Hint til den siste 25 tullinger, en ball, en fløyte og to flagg)
07.jpg

8) Hva ser vi her og hvordan fikk vi det til?
08.jpg

9) Hvem? Hva? Hvor? Dette er veldokumentert i et renomert tidsskrift av eksepsjonell kvalitet.
09.jpg

10) Til slutt ser vi en flytype fra et flyvåpen på en flyplass. Fyll inn flytype, flyvåpen og flyplass - gjerne også land.
10.jpg

Lykke til!

Re: Ti Påskenøtter

Til 1) ville jeg satset på kameraet på vingespissen av en T-6 hos Warbird Adventures i Kissimmee Florida med en Stearman og en T-6 til i bakgrunnen?

O my god! Dette var ikke lett.

8: Tatt ut gjennom døren på en Bell UH1B?

De andre har jeg ikke peiling på!

4) er vel den siste produserte DC-6B og tilhører nå Red Bull? Det vil si at den var på Rygge i 2009 og vel kommer tilbake til Norge iår.

Til 1) ville jeg satset på kameraet på vingespissen av en T-6 hos Warbird Adventures i Kissimmee Florida med en Stearman og en T-6 til i bakgrunnen?

Men hva slags kamera? Det er nemlig en del av poenget:up:

4) er vel den siste produserte DC-6B og tilhører nå Red Bull? Det vil si at den var på Rygge i 2009 og vel kommer tilbake til Norge iår.

Helt riktig. Vi kan gjøre det vanskeligere med å spørre: Hva har jeg og denne DC-6eren til felles? Men det er det bare en håndfull som kan svare på. Eller kanskje "osapanga chipongwe" avslører noe...

O my god! Dette var ikke lett.

8: Tatt ut gjennom døren på en Bell UH1B?

De andre har jeg ikke peiling på!

Det er vel ikke så vanskelig heller. Bell UH-1 er 20 år yngre enn dette her.

Last edited:

Men hva slags kamera? Det er nemlig en del av poenget:up:

Puh, jeg er ikke så bevinget når det gjelder kameraer, men er det et Pentax ZX-M?

Tror ikke jeg er kvalifisert til svare videre ang. DC-6en :)

Riktig, CFM. Jeg tilhører Pentax-sekten :)

DC-6-eren "bodde" rett nede i gata for der jeg bodde da den var VIP-flyet til Zambias president og stasjonert på Lusaka International Airport.

1944vintage er inne på rett spor, men er det rett flyvåpen, eller heter det noe annet? Bare sånn for å være vanskelig...

Måte på å være vanskelig da. :)

Tipper på Suid-Afrikaanse Lugmag.

Og første oppgraderte PC-7 Astra II med ny avionikk.

Og første oppgraderte PC-7 Astra II med ny avionikk.

Spørsmål der. Sikker på at det er første med oppgradert avionik? Fikk de ikke det først nylig? Utifra rondellen er vel bilde noe eldre? Iallefall en PC-7 MkII Astra :)

Du har nok rett mtp rundellen.

Skrev mest på innskytelse, og trodde at PC-7ene ble montert i Sør-Afrika.
Og dermed sjelden var i Sveits.

Men KOG har vel fasit, dvs dato for når bildet ble tatt.

6) er Antonov An-2 SP-FVB, men jeg vet ikke hva som er rart med den.
Bilde fra Lelystad?

3) Mock up for en Gemini eller Apollo kapsel ???

6) Kan AN2,en ha dobbel registering ?? synes jeg ser en N,reg under høyderoret ?

3) Mock up for en Gemini eller Apollo kapsel ??

Jeg tror #3 er noe mere enn en Mockup - det ser ut som tidlig i konstruksjonprosessen av cockpit / nese seksjonen og jeg gjetter på en RJ-85 / RJ - 100 - eller siden KOG er minst like gammel som meg kanskje en BAE 146

Kan bilde nr. 3 ha noe med Apollo-programmet å gjøre? F.eks kommandoseksjonen?

Når det gjelder AN-2. Kan den ha hengslede vinger?

Vidar

La oss oppsummere:

1) Som CFM helt riktig sier er det en Pentax ZX-M som er festet på vingen til SNJ-6 Texan N451WA som Warbidbird Adventures flyr fra Kissimmee, FL.

2) Dette er i et nordisk land

3) dc-8-63 er nok inne på noe her. Dette er fra et fabrikkbesøk på hos BAE Systems på Woodford 28. august 2001. De hadde fortsatt store planer for fabrikken og flytypen som er en Avro RJ. Det er enten en 85 eller 100 som skulle til Air Botnia som de het den gang.

4) Svaret er som CFM sier, at dette er Red Bulls DC-6B. Den har hatt få eiere og flydd relativt lite siden den ble levert i 1958.

5) Dette er i et nordisk land, men øst for bilde 2

6) Det er AN-2 SP-FVB på Lelystad. Det "rare" var at de testet ut biodrivstoff (stor sak i flypressen i 2009).

7) Cupfinalen i 2009 mellom Ålesund og noen andre ble overfløyet av to ballonger. Den ene var SE-ZKS - også kalt Steria-ballongen. En eller annen radioreporter fikk det for seg at det var en Ålseund-ballong pga fargene. Bildet er tatt på vei ned mot en relativ hard landing i et rosebed i Frognerparken...

8) Som sagt: Flymaskinen fløy 20 år før Bell UH-1 - og er fortsatt i aktiv komersiell og militær bruk.

9) Vi er på Silkeveien her...

10) 1944vintage og CFM kom fram til rett svar. Det er en Pilatus PC-7 Astra. Det er nok med den opprinnelige avionikken fra Sør-Afrika. Som dere ser av rundellen så er det Kasteel die Gooie Hoop-rundellen som ble brukt fram til 2003 som dere ser. Bildet er fra Stans i Sveits.

Forsatt mangler vi noe her :)

Back