![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Heisann!
Vi er et par kompiser som gjerne kan tenke oss en eksotisk sommerferie i Afrika. Planen er å være der i 2 uker, hvor av ca. den ene blir brukt på Safari, vandring i naturreservatene o.l., og den andre blir brukt på et øyparadis for å slappe av, dykke, fiske, og andre ting man kan gjøre der. Ingen av oss har vært i Afrika før, og vi føler oss derfor ganske lost når det kommer til planleggingen. Så jeg tenkte å høre om noen her på forumet har erfaring med slike turer, og hvordan de best planlegges? Bedrifter som http://www.afrikasafari.no har jo fine pakketilbud, men de koster jo også en del. Er det lurt å bruke slike byrå for å være sikker på at alt går pent for seg, eller er de et pengesluk? Er det visse områder/safarier som er å foretrekke? Hvilket øyparadis anbefales? Vi har såvidt tittet litt på Zanzibar og Mauritius. Er disse for "turist-aktige"? Vi ønsker egentlig en så urørt og naturlig øy/øygruppe som mulig. Det ble veldig mange spørsmål her. Setter stor pris på all hjelp! - Flygern ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvis du kan Afrika, dvs har bodd der, kan du droppe reisebyråer. Hvis ikke er du fisk på land - og nordmenn flest er rimelig naive afrikafarere som må beskyttes mot seg selv.
Spørsmålet er egentlig hvor mye dere tåler av varme, insekter, dyr i maten osv. Jeg har helt klart mine preferanser og unngår dyreparker sør for Limpopo. Øst-afrika er nokså fullt. Zambia for safari og Malawi som "øyferie". Lake Malawi er et fantastisk alternativ til Zanzibar og Mauritius. Det er Lake Kariba i Zambia også og så har du Victoria Falls ikke langt unna. Der kan du fly slike: ![]() Uansett hvor du reiser må du betale non-resident rates og det blir en del dyrere enn residents, men det er verdt det.
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Mauritius er det rikeste landet i Afrika og den største etniske gruppen kommer fra India. De skal ha velutbygd og velfungerende infrastruktur. Burde ikke være for forskjellig fra Seychellene som er den eneste øygruppen i området jeg har vært på. Det er absolutt fint der, men dyrt og det er mere som å være i Karibien og ikke Afrika. For noe mindre utbygd og mere afrikansk bør du antagelig satse på Lamu (om du ikke er redd for Somaliske pirater) eller Zanzibar.
Skal du ha det trygt og enkelt så er Seychellene eller Mauritius bedre.
![]() |
#4 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Da går jeg ut i fra at det å bestille via norsk eller engelsk reisebyrå er tingen. Jeg tror Zanzibar vil passe best for oss, men skal gjøre mer research ved nærmeste anledning. Angående varme og innsekter osv. er vi rimelig tollerante, og ønsker egentlig at første uken skal være et litt direkte møte med naturen kontinentet har å by på. Luksusen tar vi i uke 2 ![]() Har du noen konkrete tips til safariturer i Zambia? Takk for hjelpen, folkens! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har vært på Mauritius, riktignok for 11 år siden. Vil ikke påstå at man år mye følelse av Afrika der. Tilbakelent øyliv, avslappende og rolig helt klart, men veldig spennende- nei.
Med andre ord perfekt for en bryllupsreise. Mitt tips: Ta turen til Tanzania, Arusha/ Moshi regionen. Der har dere et bra utgangspunkt for utflukter til både Ngorogoro-krateret (safari) og Kilimanjaro om dere øsnker det. Dra deretter ut til Zanzibar for øylivet etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Vi var på tur i Afrika 16. februar til 10. mars. Først safari i Kenya, deretter jakt/strandferie i Port Elizabeth (vært 3 ganger før) og by/strandferie i Cape Town. Jeg kikket mye rundt angående safaridelen og kom frem til å bruke Basecamp Explorer http://www.basecampkenya.no/ som er et norsk selskap. De har fått mange priser for sine eco-lodger, blant annet Barack Obama og Bill Clinton har vært der på bakgrunn av dette. Vi var utrolig fornøyd, spesielt på bakgrunn av en helt fantastisk guide som het Joseph (spør etter han
![]() ![]() Last edited by ronhalv; 26-03-2012 at 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Mye fornuftig, men stusset her.
![]()
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
At Afrika er et land er kanskje litt ignorant å skrive, Ser den
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg støtter helt klart forslagene om Tanzania, det er så langt mitt favorittland i Afrika, var der to ganger i fjor.
Kombiner safari i Arusha-regionen (Ngorongoro anbefales på det sterkeste, Serengeti hvis du har bedre tid) med avslapping på nordsiden av Zanzibar (Nungwi og Kendwa er flotte steder). Vil du spare penger, så kan jeg anbefale den eneste offentlige campingplassen på Ngorongoro-krateret, mye billigere enn lodger. Med mindre du er fotograf slik som meg eller veldig glad i biologi, så holder 2-3 dager på safari til Ngorongoro (og ev. Lake Manyara). Kilimanjaro er også et vakkert skue. Jeg valgte å bestige det, det anbefales, men er veldig krevende og tar også mye tid dersom dere bare har to uker til rådighet (noe må nedprioriteres). På to uker ville jeg ha prioritert ca 5 dager i Arusha-området (tre på safari) og resten på Zanzibar. Dykking der er helt fantastisk! Mombasa og Kenya ville jeg ha unngått. Jeg likte meg ikke der sammenlignet med Tanzania. Strendene holder en mye lavere klasse enn på Zanzibar og vennligheten/stemningen er en helt annen. Kombinert med den litt anspente situasjonen i forhold til nabolandet Somalia og Al-Shabaab, så mener jeg at det blir feil land å reise til når nabolandet kan by på en mye bedre totalopplevelse. Av andre alternativer har jeg lest mye bra om Malawi (men har ikke vært der selv). Mauritius tror jeg fort blir veldig dyrt og kanskje ikke like autentisk afrikansk som Zanzibar (men har heller ikke vært der, kun lest andres erfaringer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Er det noen steder det ikke er optimalt å dra på safari i tiden desember-januar?
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Vi også hadde planer om å dra til Tanzania, men for oss ble det mye enklere å dra til Kenya siden vi skulle videre til Sør-Afrika etterpå. Tanzania ville blitt mye dyrere dessverre. men det som også kunne vært spennende som guiden var anbefalte var å ta turen til Masai Mara først (som er det beste stedet for safari i Kenya), deretter ta turen til Uganda på Gorilla trekking. Fått sett disse før de i verste fall blir utryddet. Dette skal lett kunne gjøres på en uke. Dette er muligens vår neste tur til området, selv om jeg har veldig lyst til Ngorogoro-krateret også.
Når det gjelder tidspunkt og dra på så ble vi fortalt at det var best med Serengeti i des-mars og Masai Mara i juli-okt. Dette på grunnlag av når "the great migration" går. 2.5 millioner dyr som leiter etter grønnere områder ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
VIl bare komme med en liten rettelse. Mauritius er rikt, men desverre ikke det rikeste i Afrika, uansett hvordan du maaler. Det rikeste maalt i den vanligste formen (GDP per capita/innbygger) er bittelille Ekvatorial-Guinea med fine USD19998 mot Mauritius' USD7593. Tall fra Verdensbanken.
En liten digresjon ;-)
![]() |
#13 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Zanzibar er autentisk, men ikke afrikansk. Det er et sultanat som ble stiftet på handel i krydder og mennesker av arabere...
Tanganyika (fastlandsdelen av Tanzania - Tanganyika og Zanzibar pluss ia) er også veldig bra. Det finnes en del spennende ting der som Selous og Mikumi som er litt utenfor "tråkket". Iringa er en spennende by. Men jeg heller nå heller til kombinasjonen Zambia og Malawi. Skal du ha hjelp fra gamlelandet (altså Norge) snakker du med Utforsk Afrika. De har en del innfødte afrikanere i staben - ikke bare "wannabes". De reklamerer med ZA, Botswana, Namibia og kongeømmene i sør, men har også kompetanse på Zambia og Malawi. Jeg har snakket med dem om det. Kenya Airways flyr (styr for Guds skyld unna KLM) til LUN via LLW. I Zambia er safari i Luangwa og Kafue gode alternativer til det aller meste. Mukambi og Mfuwe er lodger jeg har besøkt og kjenner. De har begge interessante "kunder" - elefanter og flodhester i baren. Senga Bay og Livingstonia Beach Hotel er bra. Jeg har tilbrakt nogen tid der. Reiser dere til Zambia og Malawi, husk Osapanga chipongwe, muli bwanji og zikomo og dere kommer langt! Insisterer man på Sør-Afrika vil jeg være så fri å anbefale slektsgården vår. Da blir min kones fettere og kusiner glade...
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mocambique eer ogsaa en mulig alternativ for flotte oeyopplevelser og kan kombineres med safari i Malawi eller Zambia. Den klassiske reisen er aa kombinere safari Kenya eller Tanzania med aa klatre opp Kilimanjaro og deretter dra til Zanzibar. Zanzibar er en turistoey, men saerlig i Sydoest og Nordvest, finnes det lange strender med lite folk (men ungaa helt i nord (Nungi) om dere oensker aa styre unna turistomraader). God tur.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har lest gjennom denne tråden, og plukket opp mange gode råd. Takk!
![]() Jeg har bestilt en tur til neste vår til Sør-Afrika og Tanzania. For en gangs skyld har jeg klart å beregne god tid (godt hjulpet av en LX-flight som ikke var tilgjengelig før 6 dager etter originalt planlagt hjemreise ![]() Har noen konkrete firmaer å anbefale for selve Kilimanjaro-oppstigningen (med engelsk eller skandinavisk guide)? Har et par alternativer på listen, blant annet Afrikasafari, men datoene for kombinasjonspakkene deres (Kili+safari og evt Zanzibar, men Zanzibar kan man vel enkelt organiseres selv) var ikke helt ideelle.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har selv vert på Kilimanjaro fjellet og i diverse parker i Tanzania på safari. Ngorogoro krateret var fantastisk.
Dette var i 2001 så kjenner ikke så mye til dagens situasjon. Fikk ihvertfall inntrykk over at Tanzania var et vennlig og for det meste trygt land. Den gang var vi 4 som fløy med KLM til Kilimanjaro flyplass med 767-300 og fikk utgangspunkt fra Arusha. Brukte ca 5 dager på Kilimanjaro og 5 dager i diverse parker (Ngorogoro var en høydare!) 2 av mine venner reiste videre til Mombasa i Kenya for en ekstra uke. Slik som jeg forstår det var ikke Mombasa helt det store. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Så kan man jo også si det motsatte, jo lengre ut fra en by (og mat etter "vestlig" standard), jo større er sjansen for å få tid i fred og to til å lese Rough Guide og god kontakt med porselen. ![]() Det er ufattelig mye å se, som andre har nevn, Afrika er en del av dette store landet vi ofte kaller Utlandet. Vil man ha med litt flyspotting anbefaler jeg å fly inn til NBO og så ta småfly fra Wilson airport i NBO ned til Arusha eller Kilimanjaro. Evt om man vil ha mer fjell og regnskog er jo sydvestlige Uganda også et alternativ, og flyplassen i EBB har jo et rikholdig utvalg i skrot på oppstillingsplassene også. ![]() Og for å følge opp KOG sin liste over nyttige gloser, skulle dere havne i Tanzania eller sørlige Kenya, så er definitivt "hamna shida" noe dere må venne dere til å høre. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Gjentar MountainDew sine ord og sier: Ngorongoro er fantastisk. Ellers vært i Moshi og Arusha uten at jeg syns bylivet der var så mye å skryte av, men dette var skoletur, så vi hadde ikke så mye frihet til å gjøre det vi ville.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott tråd med mange bra tips. Planlegger en tur til Øst-Afrika i høst, og tar derfor opp tråden.
Jeg kjenner tre par som har vært på hver sin reise med Absolute Africa, såkalte overland-safariturer. Det skal ha vært helt fantastisk, og jeg har gjort en del research på dette selskapet. Det viser seg å være ganske mye rimeligere enn mange andre, uten at det går nevneverdig ut over innholdet på reisen. Safarien jeg har sett på går Kenya-Tanzania-Rwanda-Uganda. Vi er to unge mennesker som vil oppleve Afrikas natur og dyreliv - ikke på backpacker-partytur. Prøver likevel å gjøre det ikke alt for dyrt. Jeg har sett litt på det å reise solo, men funnet ut at organiserte safarier er lurest. Noen som har noen tanker om det? Er ganske reisevant - men jeg er helt klar over at Øst-Afrika er noe HELT annet enn Sørøst-Asia og andre deler av Asia (Taiwan etc.) der jeg har reist solo uten problemer. Det jeg i alle fall trenger tips til, er et sted vi kan reise og slappe av før safarien. Det ser ut til at vi starter safarien i Nairobi, så jeg tenkte å reise ned tre-fire-fem dager i forveien for litt sol og varme. Dette er i november. Jeg har lest både det ene og det andre om Mombasa, så jeg blir usikker. Her er mine preferanser: - Fin strand, ikke for turistifisert, men for et så kort opphold som dette trenger jeg heller ikke å være langt fra der det skjer - Ikke for mange vannscootere og alt mulig som skjer på stranden - Helst ikke hoteller tett-i-tett, men et bebygget område funker greit - Grei tilgjengelighet til Nairobi, uten at det er for enkelt og tilgjengelig Når det gjelder safaritur, har jeg allerede gjort en del research om Absolute Africa, men om andre har erfaringer, så er det viktig for meg med - stort utbytte av ville dyr - god tid ute på savannene - ikke "party sites" om nettene der man camper på de samme stedene og har full fest med andre campere. Jeg drar ikke ut i villeste Afrika for å bli dritings. - OK guider, og ikke alt for kommersielt. Med andre ord; 1) Erfaringer fra overland-turer, som f.eks. AA? 2) Tips til fint feriested som ikke er så alt for kronglete å reise til fra Nairobi? 3) November, er det ok? Ifølge mine venner, er det flott. 4) Hvordan vær bør jeg egentlig forvente? Det er jo ekvatorialt, vet jeg, og det er jo litt uforutsigbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Telezoom til safari | Peppep | Bilder & foto | 10 | 30-01-2014 17:22 |
Safari i Afrika (helst Tanzania) | The Ticketor | Reiseforum | 7 | 15-01-2014 16:38 |
Saab Safari og F16 | orhel | Bilder & foto | 3 | 13-05-2012 18:38 |
Afrika (Kenya, Sør-Afrika?) | AirbusTrond | Reiseforum | 2 | 17-08-2008 16:03 |