Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo
5. mars 2012, kl. 13.20:
SAS Scandinavian Airlines
SK0528 Madrid (MAD)–København (CPH)
Economy
Airbus A321-200
På grunn av at jeg måtte være i Stavanger morgenen etter ble oppholdet noe forkortet, men jeg rakk likevel det meste av rundbordskonferansen i Madrid. Ankom Terminal 2 en times tid før avgang, fant overraskende fort SAS’ innsjekkingsskranke som blant annet var besatt av en dame i full SAS-uniform. Et stempel på ombordstigningskortet med SAS FastTrack gjorde at jeg slapp den utrolig lange køen i den ordinære sikkerhetskontrollen.
Jeg tok turen opp i en av de mange Aena-flyplassloungene som drives av flyplassen selv. SAS brukte tidligere Spanair Sala VIP, men denne er nå stengt. Da jeg var der i november var utrolig mye av møblementet i ustand og det luktet konkurs helt ned i avgangshallen.
I denne loungen var i det minste møblementet i orden, mens matutvalget var ganske begrenset. Utvalget av drikke var som så ofte i Spania veldig bra..
Loungen jeg valgte ligger i Terminal 3, som er sammenvevd med Terminal 2, og har fantastisk utsikt mot 15R/33L-rullebanen (som måler 4100 meter) og mot flyene som står parkert i Terminal 2.
Det så ut til at ombordstigningen skulle til å starte da jeg nådde utgangen om lag 20 minutter før avgangstid. Da avgangstiden var passert kom plutselig kapteinen opp, noe som umiddelbart ga en dårlig følelse. Han informerte på svensk og engelsk om at de hadde fått en feilmelding på en av flyets tre hydrauliske pumper. Forhåpentligvis var dette bare en indikatorfeil og ikke et reelt problem og han ville komme tilbake med informasjon så snart teknikerne hadde sett på dette. 20 minutter senere kom han igjen på høyttaleren med dårlige nyheter: pumpen var gått i stykker og måtte skiftes ut.
Heldigvis hadde SAS en annen Airbus A321 i Madrid for teknisk ettersyn og de ville prøve å flytte pumpen fra dette flyet og over i OY-KBF Skapti Viking, som skulle operere dagens avgang til København. Forsinkelsen ble satt til to timer, flyvertinnene delte ut skandinaviske aviser og sendte oss av gårde til en kafé. Her fikk vi velge to hovedretter og dessert, samt vann og kaffe.
Jeg gikk deretter tilbake i loungen (den synes øverst på bildet over), men innen de to timene var passert hadde jeg mottatt en tekstmelding med beskjed om at flyet var forsinket til 20.45, altså mer enn syv timer.
Jeg orket ikke å gå ned til utgangen enda en gang, men jeg vet at de andre passasjerene ble sendt til et hotell for hvile og avslapping.
Tanken på å sitte ytterligere fem timer i en håpløs lounge og på en håpløs flyplass, og tanken på at jeg måtte være i Stavanger morgenen etter, gjorde meg sliten. Jeg ringte til SAS for å forklare situasjonen, men jeg hadde omtrent bare presentert meg da damen spurte om det gjaldt forsinkelsen i Madrid og morgendagen i Stavanger. Før jeg selv hadde foreslått noe som helst spurte hun om ikke bare skulle booke meg om til 08.10-avgangen fra København til Stavanger. Så var det ute av verden.
Jeg fikk jobbet godt i loungen, så timene gikk i og for seg ganske fort. Da jeg for andre gang nådde utgangen, var ombordstigningen for alvor i gang – og det meget hyggelige svensk-danske kabinpersonalet ønsket oss velkommen. Kapteinen sa at det føltes som å møte en stor familie igjen, at det hadde vært en lang dag, men at han var svært takknemlig for måten passasjerene hadde samarbeidet og vist forståelse på.
Selv må jeg si at jeg var ganske imponert over hvordan SAS hadde taklet situasjonen med tilbud om lunsj, hotell i Madrid og deretter utdeling av nisteposer. Kapteinen hadde dessuten gitt meget god informasjon. Selvsagt er mye av dette lovpålagt, men SAS valgte i alle fall ikke minimumsløsninger.
Irriterende nok måtte vi opp til den nordlige 36R-rullebanen og kapteinen sa at vi måtte takse i 15-20 minutter. Vi var i luften godt over klokken 21, nesten åtte timer forsinket, med beregnet flytid på 2 timer og 55 minutter til København over en distanse på 2062 kilometer. Jeg har fløyet denne distansen - i motsatt retning - to ganger det siste året, begge ganger med Spanair.
Da vi var kommet opp på marsjhøyde, beklaget besetningen at de ikke hadde klart å skaffe et nytt måltid til flyturen. De tømte likevel trallene for alt det de hadde av mat fra CloudShop Café og delte ut det vi måtte ønske uten å kreve betaling. Maskinen var så å si fullsatt med 180 passasjerer, med om lag ti stykker i Economy Extra og Business. Ikke så mye å fortelle om denne flyturen - stemningen var faktisk ganske god og besetningen fremstod opplagt til tross for det som hadde skjedd. 25A er ellers er veldig bra sete ettersom det ikke har noe sete foran seg.
I København gikk jeg rett til ankomstservice, trakk gullkortet og kom dermed først i køen, fikk skrevet ut ombordstigningskort til Stavanger dagen etter og fikk beskjed om at de hadde ordnet overnatting på Hilton-hotellet på flyplassen til meg. Jeg trengte ikke engang å gå ut av flyplassbygget før jeg stod i resepsjonen, hvor jeg fikk tildelt et rom i åttende etasje og en voucher til frokost dagen etter. Jeg fikk faktisk registrert Hilton-kortet mitt også - og også her hadde SAS bestilt smørbrød og mineralvann til passasjerene.
Jeg fikk et flott hotellrom, men tiden var knapp og etter en kort natt sjekket jeg ut hos den samme damen som hadde sjekket meg inn.