Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60(leiebil)

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Fuerteventura: sol,strand,fly,skip og nye Volvo S60(leiebil)


Februar 2012:

En av mine favoritter når det gjelder kanariøyene, er definitivt
den nest største øyen: Fuerteventura (betyr "Sterk vind") som
ligger mellom Lanzarote og Gran Canaria. Dette er en øy hvor
turistutbyggingen har gått mere rolig for seg, en øy som har langt
færre turister (som Lanzarote), som betyr et mere autentisk
og rolig liv for oss andre sammen med fastboende. Bortsett fra helt
i nord på øyen hvor man finner Corralejo, som er det eneste stedet
som minner litt om en slags "turistmaskin" - dog i mindre skala.

Min favoritt er uansett helt nede i syd på øyen, nemlig Janida området
(uttales: "Hann-dia"). Janida og Morro Jable var tidligere en trøtt
og tilbaketrukken fiskelandsby, og heldigvis har stedet fått beholde
mye av sin opprinnelige sjarm. Janida ligger ved en av de desidert
flotteste sandstrendene ikke bare på Fuerteventura, men av alle
kanariøyene. Sandstranden er tre mil lang, og opptil 100 meter bred
visse steder.

Hovedstaden på Fuerteventura er Puerto de Rosario, hvor også flyplassen
ligger i nærheten av. Fuerteventura Airport, med IATA-kode: FUE
(ICAO: GCFV) som brukes av et 30-talls flyselskaper. Totalt ca. 70.000
fastboende på øyen, det tar ca. 1.5 time fra flyplassen og helt ned
til Janida i syd (93km). Fuerteventura har alltid vært meget populær
blant surfere og de som driver med kitesurfing og lign. Fuerteventura
er helt klart en "rolig" øy, her er det strender, sol, og bad som dominerer.

Noen nye steder har de senere år dukket opp, bl.a. Caleta de Fuste,
Las Playitas, Cost Calma m.fl, men fortsatt går utbyggingstempoet heldigvis
sakte - og hvert av stedene begrenses i størrelse.



(Til tider utfordrende fotoforhold, med veldig varierende lys -
noe visse bilder bærer preg av. Noen ytterst få av bildene er
tatt med mobilkamera: Sony Ericsson Xperia mini Pro - SK17i
m/ 5 MP kamera)


La oss begynne med innflyvningen til Fuerteventura, med Calima Aviacion
sin eldre B737-800 maskin:

IMG_1229.jpg


IMG_1234.jpg


IMG_1235.jpg


IMG_1236.jpg


IMG_1237.jpg


IMG_1238.jpg


IMG_1591.jpg

Over: nede på Fuerteventura. Ved siden av står Germania med "D-AHIM"
en Airbus A319-100, opprinnelig levert ny til Hamburg International
pr. mars 2009 (maskinen er dermed tre år gammel). Selskapet lukket dørene
pr. 19 okt. 2010, og maskinen gikk videre til Germania pr. 3. mars 2011.


Så forflytter vi oss helt ned på den sydlige spissen på Fuerteventura,
Janida-området - og nærliggende Morro Jable:


IMG_1258.jpg

Over: et velkjent og kjært syn, for oss Fuerteventura-elskere - den lange
Janida-stranden og fyrtårnet: Faro de Janida.


IMG_1261.jpg


IMG_1268.jpg


IMG_1294.jpg

Over: Morro Jable, som har flere meget gode fiskerestauranter - med mye fristende
sjømat på menyen.


IMG_1272.jpg


IMG_1279.jpg


IMG_1281.jpg


IMG_1306.jpg


IMG_1513.jpg

Over: Faro de Janida.


En lengre og humpete biltur unna, så kommer man til "Punta de Janida" med sitt fyrtårn -
så langt syd-vest du kommer på øyen - neste stopp blir Gran Canaria med atlanterhavet
mellom:


IMG_1432.jpg

Over: Punta de Janida, med sitt fyrtårn og gratis museum.


IMG_1433.jpg


IMG_1435.jpg
 
Reiser man litt inn i landet, domineres mye av det ørkenaktige vulkanlandskapet, karrig
med flott:


IMG_1419.jpg


IMG_1446.jpg


IMG_1453.jpg


IMG_1459.jpg



Så beveger vi oss over til den lille maritime delen av dette reisebrevet:


IMG_1264.jpg

Over: Fred.Olsen Express med eldre innchartet skip: "M/S Betancuria", som definitivt
det ikke er mye "express" over. "M/S Betancuria" med sin lange forhistorie
trafikkerer triangelet: Las Palmas (Gran Canaria) - Puerto del Rosaria (Fuerteventura) -
Arrecife (Lanzarote). "M/S Betancuria" ble utchartret til Fred.Olsen Express
pr. aug. 2011. Skipet ble levert nytt i 1981 (er nå 31 år!), og satt inn hos
rederiet "Gedser-Travemunde AS" i rute mellom stedene med samme navn.
Fartøyet har senere operert hos Sally Line som "M/S Sally Star", hos Silja Line
på Vasa-Umeå som "M/S Wasa Express", hos Rederi AB Gotland, som "M/S Thjelvar",
videre til Destination Gotland. Så til Color Line, som "M/S Color Traveller"
i rute mellom Larvik og Hirtshals, senere Larvik-Fr.havn. Videre til Scandlines
som "M/S Rostock", i tillegg har skipet i perioder vært opplagt i dokk.


IMG_1301.jpg


IMG_1492.jpg


IMG_1490.jpg

Over: Armas (Naviera Armas S.S) med "M/S Volcan de Tamasite", som går i fast
rutetrafikk mellom Las Palmas (Gran Canaria), og Morro Jable (Fuerteventura) - i tillegg
til visse slinger hvor den også går innom Santa Cruz de Tenerife. Fartøyet ble levert
nytt til Armas i 2004 (åtte år gammel), er 142 m. lang, har en kapasitet på 1.466 pax,
og 395 biler, knop: 21. Søsterfartøyet er "M/S Volcan de Timanfaya".



Så er det duket for fly og luftfart:


IMG_1522.jpg

Over: oversikt over avganger, en typisk mandag (30.) i Januar, i tidsrommet
mellom kl: 12:15 og 21:25 - legg merke til "JK"-flighten som er kansellert,
dette var kort tid etter at Spanair gikk konkurs.


IMG_1524.jpg

Over: noe som også sees her, "JK5129" fra Madrid med Spanair ble definitivt kansellert ja.


IMG_1241.jpg

Over: mandag er tydeligvis "Fuerteventura-dagen" hos Primera Air Scandinavia, og for
en del andre skandinaviske operatører og flyselskap.


IMG_1246.jpg

Over: maskinen vi fløy med, Calima Aviacion med "EC-LKO". En ganske så tilårskommen
B737-800 (13 år gammel), opprinnelig levert ny til franske Euralair Horizons
som "F-GRNC" pr. des. 1998. Videre til Air Berlin pr. mai 2004, så over
til nåværende Calima Aviacion pr. januar 2011 (samt en tur innom Travel Service,
mellom dette: fra mai 2011 til nov. 2011). Maskinen har tydeligvis vært innom
også "Binter Canarias" på leasing, da det var svake rester fra dette på babord
motor.


IMG_1248.jpg

IMG_1532.jpg

IMG_1575.jpg

Over: Binter Canarias (operert av Naysa) med "EC-KGJ": ATR72-200,
levert ny til Naysa pr: juni 2007 (ca. 4.5 år gammel).
Bærer forøvrig navnet: "Madeira".


IMG_1528.jpg

IMG_1529.jpg

Over: TUIfly (Tyskland) med "D-AHFM": B737-800, levert ny opprinnelig
til Hapag Lloyd pr. april 2000 (maskinen er dermed 12 år gammel). Og som
man enkelt ser, er det Haribo-logo over det meste av flyet.

IMG_1537.jpg

IMG_1583.jpg

Over: Air Italy Polska med "EI-EOJ": B737-800, som opprinnelig ble
levert ny til Flyglobespan pr: mars 2005 som "G-CDEG". Så leaset
til GMG Airlines, så tilbake til Flyglobespan pr. april 2008, så lagret
fra nov 2009. Så leaset Norwegian flyet fra 27. nov 2009, og fikk
reg. "LN-KHD" frem til sept. 2010. Air Italy Polska leaset flyet
fra okt. 2010 med nåværende reg.
 
IMG_1546.jpg

IMG_1552.jpg

Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZG": Airbus A320-200, levert
ny til Eurofly: mai 2003 (maskinen er dermed snart ni år gammel). Vært hos
Eurofly / Meridiana Fly siden.


IMG_1548.jpg

Over: Air Berlin med: "D-ABFG": Airbus A320-200, levert ny til
samme selskap pr. mai 2010 (maskinen er dermed under to år gammel).


IMG_1564.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSB": B737-800, levert ny til moderselskapet
JetX pr. mai 2007 som "TF-JXE" (maskinen er dermed snart fem år).

IMG_1568.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSC": B737-800, levert ny opprinnelig til
eksotiske: BWIA Int. pr. des. 2002 som "9Y-GND" (maskinen er dermed noe over ni år).
Så gikk maskinen over til Caribbean Airlines pr. januar 2007, og videre til Islandske
JetX pr. mars 2007 som "TF-JXF". Så overført internt til Primera Air og videre
til danske Primera Air Scandinavia med dagens reg.


IMG_1576.jpg

IMG_1580.jpg

Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZE": Airbus A320-200, levert
ny til Eurofly: mars 2003 (maskinen er dermed ni år gammel). Vært hos
Eurofly / Meridiana Fly siden.



Så er det på høy tid med bil, og denne gangen blir det Volvo for
alle pengene. Kjører privat en 2010-modell: Volvo S80 2.5T (231hk)
med femsylindret motor i Summum-utgave, og ofte blir det også Volvo
leiebil på kanariøyene hos Cicar eller Cabrera Medina. Flere ganger
har det bl.a. blitt ulike utgaver av denne Volvo S40 med automat:


IMG_1322.jpg

IMG_1323.jpg

Over: Volvo S40 med 2.4liters motor (fem sylindret), som yter 140 hester.


Men forskjellen fra en Volvo S80 til en S40 er uten tvil meget stor,
denne gangen ble forskjellen noe mykere - da man i stedet tilbragte
milene bak rattet i denne nye Volvo S60-modellen. Nærmere spesifikt
en Volvo S60 D3, en femsylindret dieselmotor på 2 liter - som yter 163 hester.
Bilen var i Momentum-utgave, og like sort og fin som min egen S80 her hjemme:


IMG_1380.jpg

Over: bilen var litt over 9 mnd. gammel, og hadde rullet ca. 17.000km før
det var min tur å tilbringe noen dager med denne.


IMG_1370.jpg


IMG_1358.jpg


IMG_1376.jpg


IMG_1372.jpg


IMG_1381.jpg


IMG_1384.jpg


IMG_1386.jpg


IMG_1388.jpg


IMG_1391.jpg


IMG_1394.jpg
 
Standard på bl.a. nye S60 er "City Safety", som innebærer at bilen er utstyrt med
kamera og radar - som hele tiden scanner foran bilen; og vil bremse bilen automatisk
dersom det er fare for sammenstøt når man kjører i lavere hastigheter:

IMG_1504.jpg


IMG_1505.jpg



IMG_1493.jpg


IMG_1498.jpg


IMG_1500.jpg



Til sammenligning er S40'en i Gruppe: "H" og koster ca. Kr: 370.- pr. dag, mens
S60'en er i gruppe: "L" koster ca. kr: 685.- pr dag hos Cicar / Cabrera Medina
(begge biler med automatgir selvsagt). Til sammenligning skal f.eks. Hertz
ha kr: 565.- pr. dag for en liten Mercedes-Benz: A-klasse (aut.), og
National/Europcar hele kr: 633.- for den samme Volvo S40 (aut.).


Så over til det lokale dyrelivet, alt fra geiter, katter (alle liker vel katter?),
samt ekorn:


IMG_1427.jpg

Over: disse geitene kom stormende mot bilen, på en av langturene innover i landet -
aj aj.. godt man ikke behøver å være redd for lakken på sin egen bil, men de klarte
å unngå hornene mot bilen i allefall.

IMG_1477.jpg


IMG_1486.jpg

Over: når man tømte papirposene for brødsmuler (etter lunsjen) oppe i fjellene,
stod disse ekornene halvveis i hånden - ikke tamme, men ikke langt fra heller; herlig!


IMG_1315.jpg


IMG_1325.jpg


IMG_1340.jpg

Over: katter blir man jo aldri lei, herlige dyr..


IMG_1509.jpg

Over: så et bilde, til de som er "lokalkjent" på Janida - dersom du var her for
ca. 10-11 år siden; spiste du kanskje på denne restauranten: "Restaurant Columbus" som
ligger i tilknytning til leilighetskomplekset "Palm Garden", sistnevnte er fortsatt
populært - men desverre har restauranten vært stengt i over 10 år. Utrolig synd, meget
god mat - ikke minst de flamberte rettene som de var meget gode på. Samt flamberte jordbær
til dessert, lokalet har stått tomt siden - med dertilhørende falmede menyer i inngangspartiet,
trist og synd..


DSC_0005.jpg

Over: på den største "Hiperdino"-butikken (som tidl. var Netto), kunne man bl.a.
ta del i dette tilbudet. Kjøp tre stk. 0.33cl ølbokser, og få hver ølboks til
den latterlige prisen av €0.20 - tilsvarer norske: kr: 1.50 pr. ølboks - viva España!


DSC_0029.jpg


Breitling_01.jpg

Over: og jommen ble det ikke klokkekjøp også, på øyene sparer man automatisk
25% (da dette er trollfri sone) - i tillegg fikk man et godt tilbud på klokken
i Breitling-serien man har siklet på en stund, nemlig "Breitling Aerospace"
innenfor "Professional"-serien. Sammenlignet med hva Urmaker Bjerke i Oslo
skulle ha, sparte man fort nesten kr: 10.000. Betalte ca. kr: 19.800.- for denne,
i utgaven "Copperhead bronze". Urmaker Bjerke tar kr: 29.050.- for samme klokke.
Breitling Aerospace er en kronograf-klokke, i tillegg til SuperQuarts
(ti ganger mer nøyaktig, enn vanlig quartz-ur), i lett titanium, thermokompansert
glass, samt anti-gjenskinn på begge sider av glasset som består av ripefritt safirglass.





IMG_1374.jpg

Over: solnedgang i Janida-området.




Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Hadde ikke denne tråden passet godt som trip-rapport?

Uansett satte jeg stor pris på alle Fuerteventura-bildene. Dro selv dit i 2000 i en DC-10 fra Premiair, og valgte å bo i nord i Corralejo. Skjønte tabben da vi leide bil (Renault Clio med ubalanserte hjul) og kjørte til sørspissen - det var mye finere der som du jo skriver.

Trivdes likevel veldig godt på Fuerteventura, men maten på restaurantene var ikke noe å skryte av i Corralejo. Litt simpelt faktisk. Tok en dagstur med båten over til Lanzarote, og der var det mye bedre mat å få. Tipper dette har bedret seg med årene. Den gangen virket det som om turismen var veldig fersk i området.
 
Jo da, den kunne sikkert plasseres i "trip-rapport" avdelingen
også - men siden denne inneholdt langt mer enn kun fly;
tenkte jeg at den evt. passet best her.

Takker så mye for din tilbakemelding, hyggelig at bildene falt
i smak! Dro faktisk selv i både 2000 og 2001 med Ving
og Premiair med DC10'ern nedover ja, har faktisk et bilde
liggende her - hvor jeg har tatt bilde av maskinen på tarmac
nede på FUE (det var tider ja!):

FUE_DK_DC10_01.jpg


(bildet er selvsagt innscannet, var ikke mye digitalkameraer
den gangen nei!)
 
Dro faktisk selv i både 2000 og 2001 med Ving og Premiair med DC10'ern nedover ja, har faktisk et bilde liggende her - hvor jeg har tatt bilde av maskinen på tarmac nede på FUE (det var tider ja!):

Den var det, ja. Artig å se, tok ingen flybilder selv på den tiden. Var en trang opplevelse å sitte i den, såvidt jeg husker, men helt greit.
 
Back
Top