CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

-CityJet
-Cimber
-FlyBe
-Braathens Regional (?)
-Jet Time

Cimber (Semi-inhouse) 11 maskiner(orginal 12 men 1 U/S)
CityJet 12 maskiner (6 I trafik, fra Lör)
Jettime 8 maskiner
Flybe 5 maskiner (4 I trafik, DAT cover den sista med AT7)
PrivatAir 1 maskin

Tillfälligt flyger ju DAT (MD83) och Jettime (737) men de är ADHOC basis.

Cimber er jo inhouse og Braathens Regional er vel erstattet av FlyBe

Ja, Cimber er eid av SAS, men selskapet drives som et helt eget selskap med egne ansatte med andre vilkår enn moderselskapet. Cimber blir behandlet på samme måte av SAS som FlyBe, JetTime og de andre mtp restriksjoner på hvor mye av den totale produksjonen som kan outsources.

Vil de sige at de 5 ATR-500 OY-JZU -V -W -Y -Z (3 i SAS c/s) ikke flyver for SAS mere?
/T

Vil tro han glemte OY-JZU, -JZV og -JZW. Men OY-JZY og -JZZ (JTG cs) er levert tilbake til leasor. JTG skal få en enhetsflåte, der ATR75 ikke skal være en del av flåten, så disse forsvinner nok om ikke alt for lang tid, hvordan avtalen mellom JTG og SAS om disse tre ATR75 vet ikke jeg.

Tok Cityjet i dag VNO-ARN. Den CRJ900 configurator er litt annerledes enn Cimber sine da det er et mindre galley og toalett foran i kabinen noe som frigjør plass til et ekstra rad med seter.

Turen var meget behagelig. Hadde sete 2D, ingen i 2F. God ben plass :)

Besetningen besto av 2 jenter, den ene var fra Latvia og snakket svensk. Hun var meget proffe, hyggelig og smilende. En helt annen verden ifra det vi er vant til og ganske forfriskende...

Et par eksempler:

Pga 30mim forsinkelser i VNO, var hun proaktiv med å spørre passasjere som hadde en Connection i Stockholm, hvor de skulle slik at hun kunne komme tilbake med gate nummer i ARN. Hun gikk til passasjere hver for seg, hadde en pen måtte å spørre på og kom tilbake individuelt, samt over høyttaleren rett før landing.

Under service, hadde hun armene rundt trallen når hun gikk bakfra for å unngå å crashe med folk! Aldri sett dette før.

Bare så at det er sagt, var andre jenten like flink.

Bottom Line: kjempe hyggelig opplevelse med Cityjet!

Fikk meg EI-FPF på brikka i dag. Men er det noen som vet hvilket vikingnavn denne har fått?

De jeg har funnet ut av er:

SAS Scandinavian Airlines - EI-FPA - 'Onäm Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPB - 'Alof Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPC - 'Bivor Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPD - 'Asker Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPE - 'Aldis Viking'

Mangler altså EI-FPF

Fikk meg EI-FPF på brikka i dag. Men er det noen som vet hvilket vikingnavn denne har fått?

De jeg har funnet ut av er:

SAS Scandinavian Airlines - EI-FPA - 'Onäm Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPB - 'Alof Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPC - 'Bivor Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPD - 'Asker Viking'
SAS Scandinavian Airlines - EI-FPE - 'Aldis Viking'

Mangler altså EI-FPF

Har icke sett den än. Looking hard
Och då var den funnet: Arna Viking är dess namn!

Last edited:

En liten rask analyse etter en dump i Excel fra flightaware og litt leking med Pivoter i Excel på bruken av de 6 første CRJ-900 siden de ble satt i trafikk

Topp 25 ruter hvilket også dekker det aller meste untatt et par enkle avganger til MOL, TLL og KLR. Merk at dette er for begge veier, slik at når OSL-HAM viser 8, så betyr det 4 rundtturer (4 OSL-HAM og 4 HAM-OSL)
Cityjet3_zpswchkfpeg.jpg

Topp 10 rutene tegnet inn i GCmap for en grafisk oversikt over hvor man har størst sannsynlighet for og fly dem
Cityjet1_zpsxcilvc0b.jpg

Også en oversikt per avreiseflyplass, for og vise hvor de brukes mest fra
Cityjet4_zpsmwvp4b1d.jpg

Det som kanskje er mest overraskende er utenom ABZ, hvor lite de brukes på Europeiske ruter. Unntaker er til VNO, samt til HAM i ny og ne

Last edited:

Hva med Heathrow fraStavanger?? Eg ska jo fly SAS crj 900 fra LHR-SVG mot slutten av juni.

Hva med Heathrow fraStavanger?? Eg ska jo fly SAS crj 900 fra LHR-SVG mot slutten av juni.

Til nå har de ikke vært brukt der, men min oversikt sier ingenting om hvor de skal bruke dem fremover. Spesielt i sommerferien så ligger det nok at til at de vil brukes til og opprettholde frekvens på de rutene som typisk er 737 utenom sommerferien, hvor heller bruke disse til "Syden"

Interssant statistikk.Antar TRD-BGO-SVG ligger fordelt mellom TRD-BGO og BGO-SVG? Stemmer med mine erfaringer om at TRD-SVG nonstop stort sett går med CRJ nå, mens de fleste avganger via Bergen benytter 736. Forøvrig ganske bra belegg de gangene jeg har flydd den ruta med CRJ.

Syns det virker litt kontraintuitivt at ingen av disse maskinene er basert i Norge, når det virker som veldig mye av produksjonen foregår på ruter i og fra Norge.

Interssant statistikk.Antar TRD-BGO-SVG ligger fordelt mellom TRD-BGO og BGO-SVG?

Stemmer nok og har ikke tatt ut dette separat slik at en eventuelt SVG-BGO-TRD slinge regnes som en SVG-BGO og en BGO-TRD. SAS selger jo billetter på hver av strekkene

En liten oppdatering her, men siden sist 9/5, så ser det ut som Cityjet sine maskiner i litt større grad har vært fokusert ut fra ARN. Stort sett de samme rutene som sist, men bare i større grad på rutene til BLL, HAM og VNO, samt til Finland og litt svensk innenriks. Ellers er det fortsatt mye Cityjet på TRD-BGO-SVG triangelet og til ABZ og HEL

Cityjet5_zps34vpetgz.jpg

Cityjet6_zpsfxbzvwqz.jpg

Dette er jordbær med fløte og krem og vaniljesaus og sukker etc for en statistikkhore som meg selv :) Takk til Someone! ;)

Underbygger forøvrig min egen konklusjon i tårnkabinen på Sola her om dagen, "vi er jo blitt en regionalflyplass..."

Forøvrig kan jeg legge til at fredag/søndagsavgangene mellom Sola og Værnes - de som tradisjonelt er "fritidsavganger" virker å stort sett fremdeles operereres med B736. De er vel muligens forholdsvis stabile rent passasjermessig selv om det nærmer seg sommer...
(Det kan vel muligens bekreftes/avkreftes i tallgrunnlaget.. :) )

I kveld skal Cityjet ta meg fra SVG til CDG.

Dette er jordbær med fløte og krem og vaniljesaus og sukker etc for en statistikkhore som meg selv :) Takk til Someone! ;)

Underbygger forøvrig min egen konklusjon i tårnkabinen på Sola her om dagen, "vi er jo blitt en regionalflyplass..."

Bare hyggelig. Siden det er såpass få fly det er snakk om, men mange nok til og få et brukbart tallgrunnlag, er det relativt lett og få til dette når jeg først fikk "modellen" min i excel oppe og kjøre

I kveld skal Cityjet ta meg fra SVG til CDG.

Ja, det glemte jeg nevnte. De har flere ganger fløyet SVG-CDG, men den ruten går jo såpass sjelden, og det er så små volumer at det ikke synes på statistikken, selv om jo det er en liten søyle på Paris (men nesten usynlig og jeg slurvet litt så tallene ble uleslige) da de har fløyet der 2x til nå. SVG-CDg er jo fort en rute man trenger Cityjet på for og være lønnsomme

Neste og 8. maskin kommer jo mot slutten av måneden. Så blir det et langt opphold før maskin nummer 9 kommer, som jo ikke var endel av den opprinnelige kontrakten på 8 maskiner, men en av opsjonene SAS har benyttet seg av. Så når de 4 neste maskinene kommer er uvisst, og kan godt være de først kommer ut i 2017

Last edited:

Noen som har notert seg ned VIking-navnet til EI-FPG?

Back