Bonuspoeng innenlands

Noen (f.eks. jurister) her inne som vet (eller kan gjøre en kvalifisert gjetning om) når bonusforbudet faktisk vil opphøre dersom anbefalingen blir å oppheve forbudet?

Hvor stor er sannsynligheten for at forbudet fortsatt beholdes hvis Konkurransetilsynet anbefaler oppheving?

Re: Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Også flyselskap må få lov til å konkurrere med hverandre ved bruk av ulike virkemidler ovenfor ulike kundegrupper? Noen ønsker å konkurrere med skinnseter og internet, noen med gratis bagasje ombord, andre med gratis seteplassering, noen med bonusprogram, andre med billige reiser, noen med lilla fly, noen med unge flyvertinner osv osv, og de fleste selskapene bruker ulike kombinasjoner av virkemidler mot sine ulike kundegrupper.

Det er fullt mulig å drive "competition on the merits", som det heter. Alle de andre konkurranseparametrene du nevner faller nok veldig enkelt innenfor denne kategorien, mens man i EU har uttalt at bonusprogrammer ikke nødvendigvis faller innenfor dette. Årsaken er at for alle de and faktorene du nevner så er dette noe du får hvis du kjøper en gitt billett. Bonus har en litt annen effekt. Bonus, spesielt status men også poeng, har den egenskapen at man for å nyte godt av dette er nødt til å sørge for at en tilstrekkelig stor andel av ens flyreisekjøp er hos en enkelt aktør (når vi snakker om innenriks er ikke kjøp hos alliansepartnere en aktuell problemstilling). Dette er en betingelse, dvs. at man få allokerte en stor del av reisebudsjettet til en gitt tilbyder for å nye godt av godene som bonus gir, som man har slått ned på i andre bransjer.

Greit nok at vi tror at bonuspoeng innenriks vil øke prisene på flyrieser, men vil de ødelegge konkurransen mellom flyselskapene? Det er vel det Konkurransetilsynet skal finne ut av?

Problemet er innelåsing, med de effektene man tror og mener kommer på prissiden. Hvis man tror at prisene går opp, så er det en negativ faktor i regnestykket. Hvis det er positive aspekter ved dette så kan det legges til på plussiden. Problemet er vel at dersom prisene går opp så er det noen, de med status spesielt og de som reiser tilstrekkelig til å hente ut bonusreiser, som nyter godt av dette. Jeg er ikke sikker på om totaleffekten av dette er positiv. Hvis det er slik at prisene går opp, hvorfor skal vi andre betale for at SAS skal kunne gi et bedre tilbud til innenrikspendlerne?

Hvis det er slik at prisene går opp, hvorfor skal vi andre betale for at SAS skal kunne gi et bedre tilbud til innenrikspendlerne?

Jeg tror jeg forstår resonnementet ditt, og er lang på vei enig, men jeg stusser akkurat ved dette. Skal men da forby f.eks. interline fra innenriksforbindelser? Man kan jo si at de som reiser mer uten mellomlanding (dvs de som har f eks OSL som "sin" flyplass) subsidierer oss som må tas vare på hvis ting går skeis mellom Tromsø og Oslo, for eksempel. Jeg vet ikke at jeg er representativ, men denne faktoren veier ganske tungt når jeg kjøper billettene, og jeg betaler gjerne litt ekstra til SK for å slippe DYs vanlige lange ventetid på OSL underveis. Det er jo det samme: de har et bedre tilbud som langt fra alle har bruk for men som pusher prisen opp og har innvirkning på lojaliteten.

Evt er jeg fornøyd med et svar av typen "det er nokså likt, men med bonus er effekten mye større", som du ser ut til å sikte til.

Jeg tror jeg forstår resonnementet ditt, og er lang på vei enig, men jeg stusser akkurat ved dette. Skal men da forby f.eks. interline fra innenriksforbindelser? Man kan jo si at de som reiser mer uten mellomlanding (dvs de som har f eks OSL som "sin" flyplass) subsidierer oss som må tas vare på hvis ting går skeis mellom Tromsø og Oslo, for eksempel. Jeg vet ikke at jeg er representativ, men denne faktoren veier ganske tungt når jeg kjøper billettene, og jeg betaler gjerne litt ekstra til SK for å slippe DYs vanlige lange ventetid på OSL underveis. Det er jo det samme: de har et bedre tilbud som langt fra alle har bruk for men som pusher prisen opp og har innvirkning på lojaliteten.

Evt er jeg fornøyd med et svar av typen "det er nokså likt, men med bonus er effekten mye større", som du ser ut til å sikte til.

Jeg skjønner hvor du vil, men det er lov til å ta betalt for en tjeneste som leveres i forbindelse med flyreisen og jeg tror nok prissettingen av gjennomgående billetter er basert mer på hva betalingsviljen for dette er. Det samme gjelder nok business kontra økonomi - mange strekninger ville aldri blitt fløyet hadde det ikke vært for godt betalende fremme i flyet, men det er nok ingen som ville stille spørsmålstegn ved denne praksisen.

Min erfaring er at det av og til lønner seg (rent økonomisk & kortsiktig) å dele opp to billetter, mens det andre ganger er slik at "tilslutningsbilletten" er relativt rimelig. Jeg vet ikke hva din erfaring med dette er. Forskjellen mellom dette og bonus er imidlertid at godet ikke er avhengig av at man kjøper "alt" fra samme leverandør - alle som kjøper slike billetter får dette godet, og ikke bare de som har tjent opp tilstrekkelig med poeng. Det er nok den store forskjellen.

Håper det var til hjelp.:)

Last edited:

Problemet er innelåsing, med de effektene man tror og mener kommer på prissiden. Hvis man tror at prisene går opp, så er det en negativ faktor i regnestykket. Hvis det er positive aspekter ved dette så kan det legges til på plussiden. Problemet er vel at dersom prisene går opp så er det noen, de med status spesielt og de som reiser tilstrekkelig til å hente ut bonusreiser, som nyter godt av dette. Jeg er ikke sikker på om totaleffekten av dette er positiv. Hvis det er slik at prisene går opp, hvorfor skal vi andre betale for at SAS skal kunne gi et bedre tilbud til innenrikspendlerne?

Hvordan blir det da med bedriftsavtaler? Det låser jo f.eks. meg til ett selskap på innenriks, og du betaler jo sikkert mer for din K,U,W, etc.-klasse billett enn jeg gjør om vi reiste på samme fly. Og du betaler sikkert litt mer enn om ikke disse bedriftrabattene hadde vært der?

Alle som kjøper en billett hos SAS på strekninger med bonuspoeng får jo poeng knyttet til billettkjøpet! Godet er jo ikke knyttet opp mot noe annet.
En sammenligning ville jo være at jeg, når jeg flyr en gammel DY 737-300 mellom Trondheim og Oslo, er med på å betale godet "Grattis WIFI" for de som flyr en ny 737-800 mellom Oslo og Stockholm.
Har man bevis for at SAS sine bonuspoeng mellom Oslo-København/Oslo-Stockholm "låser" folk? Jeg påstår at konkurransesitasjonen på disse strekningene er nokså lik, det er SAS og DY som flyr, og så går det noen busser, og vel ingen tog lengre.

Alle som kjøper en billett hos SAS på strekninger med bonuspoeng får jo poeng knyttet til billettkjøpet! Godet er jo ikke knyttet opp mot noe annet.
En sammenligning ville jo være at jeg, når jeg flyr en gammel DY 737-300 mellom Trondheim og Oslo, er med på å betale godet "Grattis WIFI" for de som flyr en ny 737-800 mellom Oslo og Stockholm.
Har man bevis for at SAS sine bonuspoeng mellom Oslo-København/Oslo-Stockholm "låser" folk? Jeg påstår at konkurransesitasjonen på disse strekningene er nokså lik, det er SAS og DY som flyr, og så går det noen busser, og vel ingen tog lengre.

Til det første poenget: Verdien av bonuspoengene er avhengig av at man tjener opp tilstrekkelig med poeng for 1. Å hente ut noe av verdi, og 2. Oppnå status. Om du får 300 poeng på en reise fra Tromsø til Oslo så har dette liten pengemessig verdi før man har samlet opp tilstrekkelig med poeng.

WiFi og ikke WiFi er en del av produktet som alle som kjøper en billett kan nyte godt av (gitt at flyet har dette installert). Det er ikke slik at du må fly x antall flygninger med DY før du får tilgang til WiFi.

Til de siste poenget: Man ha snakket om å vurdere disse strekningene, men siden det innebærer grenseoverskriende forhold så er det i så all ESA som må vurdere dette.

Last edited:

Hvordan blir det da med bedriftsavtaler? Det låser jo f.eks. meg til ett selskap på innenriks, og du betaler jo sikkert mer for din K,U,W, etc.-klasse billett enn jeg gjør om vi reiste på samme fly. Og du betaler sikkert litt mer enn om ikke disse bedriftrabattene hadde vært der?

Her må man skille mellom snørr og bart... ;)

Som sagt tidligere så er det ikke et brudd på konkurranseloven å konkurrere på pris. Forskjellen på slike rabatter og bonus er at det ikke er "kjøpshistorieavhengig" om du nyter godt av godene. Rabatten får man på første flygning man tar, i motsetning til fordelen ved status og bonuspoeng som krever at man har fløyet tilstrekkelig med selskapet tidligere.

Slike bedriftsavtaler har man ikke anledning til å gjøre eksklusive, så innelåsningen er kun som en følge av at et selskap har gitt bedriften et god tilbud. Det er helt oK, og noe ganske annet enn bonus.

Her må man skille mellom snørr og bart... ;)

Som sagt tidligere så er det ikke et brudd på konkurranseloven å konkurrere på pris. Forskjellen på slike rabatter og bonus er at det ikke er "kjøpshistorieavhengig" om du nyter godt av godene. Rabatten får man på første flygning man tar, i motsetning til fordelen ved status og bonuspoeng som krever at man har fløyet tilstrekkelig med selskapet tidligere.

Slike bedriftsavtaler har man ikke anledning til å gjøre eksklusive, så innelåsningen er kun som en følge av at et selskap har gitt bedriften et god tilbud. Det er helt oK, og noe ganske annet enn bonus.

Hva med SAS Credits for bedrifter da, her opptjener jo bedriften Credits og man får jo ikke noe ut av dette uten å først å ha fløyet tilstrekkelig med SAS?

Hva med SAS Credits for bedrifter da, her opptjener jo bedriften Credits og man får jo ikke noe ut av dette uten å først å ha fløyet tilstrekkelig med SAS?

Jeg kjenner ikke detaljene i SAS Credits, men om den korte beskrivelsen jeg fant på SAS sine hjemmesider stemmer så er det vel en ren rabatt på 2% på lave bookingklasser og 4% på høyere bookingklasser. 1 SAS credit = 1 krone til reiser. Dette er litt som en betinget cash back løsning, og det står ikke noe om begrensninger på uttak (men det kan selvsagt være at det er begrensninger). Jeg tror imidlertid SAS Credits er behandlet av Konkurransetilsynet, så du kan evt kikke litt tilbake i tid og se på begrunnelsen for at dette er OK.

Her: http://www.konkurransetilsynet.no/I...g_-_SAS_Credits_-_forbudet_mot_bonusprogr.PDF

http://www.konkurransetilsynet.no/n...-mot-bonusprogram-i-innenriks-norsk-luftfart/

Last edited:

En av forskjellene er at bonusopptjeninga gir deg fordeler på framtidige flyreiser med SAS (eller alliansepartnere), mens inkludert WiFi gir deg fordeler på den flyreisa du kjøper der og da. Du må altså velge samme flyselskap en gang til for å få nytte av fordelen du får og dermed har du en innlåsingseffekt.

Re: Norwegian bestiller 222 fly

Men det hva skjer her er i mine öygn noe fundamentalt annet. DY legger med disse flyinnkjöp grunnlag for en transformasjon fra LCC+ til en nettverkselskap med lave priser (og kostnader). Med A og B i flaten blir dette dedicated fleets med individuelle kapasitaeter, som gir rom for enda mer diversifisering i fremtida. Mange muligheter og noen ekstra kostnader og utfordninger.
..

Så betyr det at man etterhvert kan håpe på DY etterhvert blir et fullverdig nettverks selskap, men også interlining til andre større aktører?

Isåfall mangler det nesten bare en brukanes bonusprogram før man kan vurdere å fly dem:p

Jeg kan klare meg fint uten alle disse bonusprogrammene. Personlig er jeg glad i nettopriser og ikke poeng her, poeng der, kuponger osv. Jeg merker jo også selv at man blir så hektet av dette at jeg ofte velger mindre komfortable ruter for å få mer poeng. Jeg går glipp av mange fine BA og Qatar turer osv. fordi jeg er hektet av *A.
Jeg har jo også "valgt bort" TG og SQ fordi jeg har fått 25% mer på SAS og da blir det feil for meg. Priority fordeler osv for de som virkelig reiser mye ser jeg jo.

Jeg kan klare meg fint uten alle disse bonusprogrammene. Personlig er jeg glad i nettopriser og ikke poeng her, poeng der, kuponger osv. Jeg merker jo også selv at man blir så hektet av dette at jeg ofte velger mindre komfortable ruter for å få mer poeng. Jeg går glipp av mange fine BA og Qatar turer osv. fordi jeg er hektet av *A.
Jeg har jo også "valgt bort" TG og SQ fordi jeg har fått 25% mer på SAS og da blir det feil for meg. Priority fordeler osv for de som virkelig reiser mye ser jeg jo.

Nettopris synes jeg er en oppskrytt måte å selge varer, noe som etter min mening er misbrukt. Netto er hva selger kjøper for, og så sier han at gode kunder skal få det til netto, ingen så selger noe uten fortjeneste. Han legger da på litt...

Bonusprogrammer fører i praksis bare til at de som reiser lite betaler mer og de som reiser mye betaler mindre.
I tillegg vil lojaliteten til ett selskap øke, noen som på sikt vil gjøre det vanskelig for nykommere/mindre selskaper å kapre kunder.
Da blir det mindre konkurranse og prisene generelt vil øke.
Ett bonus-system tåkelegger også hva en flyreise egentlig koster og det blir derfor meget vannskelig sammenlikne to priser,
noe som igjen hemmer konkurransen og gjør at prisene generelt vil øke.
Derfor er bonusprogrammer mest lønnsomme for "full service" selskaper som da på en legal måte kan tåkelegge sine priser
slik at de ikke kan direkte sammenliknes med LCC sine.

Prinsippielt bør derfor en gjennomsnittlig kunde være imot bonusprogrammer.
(Men nå er det vel ikke så mange av dem i dette forumet..)

W

Et tema som ingen har vært inne på her, er at det er fri konkurranse i Norge. Med andre ord om det går som tydeligvis mange mener, at prisene vil øke, så kommer det garantert en ny aktør inn på markedet. Det er ikke slik at det norske innenriksmarkedet lever i sin egen boble. Slik det er i dag, så er jeg helt sikker på at det er flere selskaper som vurderer å starte opp på norsk innenriks, Ryanair har jo blitt nevnt noen ganger, og om prisnivået øker, så regner jeg med at en av disse trykker på knappen.

Ok, selv om jeg tror, dette tema fortjener en eget trad, sa gir jeg min mening inn her:

Personlig tror at saken med Bonus er enda mer forvinkled.

I tider av modern Revenue Management sa subvensjonerer disse som flyr ofte og betaler de dyre billetter de som flyr sjelden og betaler de billige billetter. Dette er i seg selv en faktum, siden vi har ikke fix priser. De billige billetter er under snitt-kostnader, mens de dyre er selvsagt overs. Slik har det vaert helt siden 1981 da man begynnte systematisk a bruke Revenue Management, först i AA, senere i alle andre selskaper.

Bonus-programmer er en klart barn av 80-tallene, hvor man konkurrerte med service, nettverk osv om kundene. Selv om den amerikanske innenlandsmarked ble avregulert, sa ble mange internasjonale markeder og marked i EU helt frem til 1994 regulert. Delvis av politiske arsaker, men ogsa av naturlige monopoler.
Med Bonus forsökte de selskapene a knytte kundene festere til seg og samtidlig tilbyr en reelt mer-verdi. (Privilegier som man har pga status). Programmer ble lagt slik at alle - ogsa leisure kunder - kunne opptjene en bonus-tur innen overskuelig tid, dersom de reiser 3-4 ganger i aret.

Idag er situasjonen litt annenleders.
Bare de som betaler de dyreste billetter far full opptjening av Bonus. Reiser du meget billig, sa far du 25%. Dette bevirker at Bonus programmer har misted for store deler av leisure marked sitt attraktivitaet. Om disse kunder konkurreres det na bare via prisen, ikke lengre med produkt.

Her kommer netto-prisen i spill:
Nettopriser og unbundled produkter er to veier man kan ga for a kunne tilby super billige billletter. Fordelen med unbundled produkter er jo denne. Du kan selv velge hvor mye tjenester du vil ha. I engelsk ville man si: "Customize your product". Maersk Air hadde i sin tid en kampanje "Fly as you like". Det ble bare for tidlig. Ville de har lansert dette 4 ar seinere, sa ville de har truffet marked til rette tid.

Fordelen med netto-priser er at du vet hva det koster til slutt, men du ma alltid kjöpe en ferdig-definert produkt. Selv om du har ingen bruk for noen av de tjenester.
Unbundled produkts gir det mulighet til "opt-in" eller "cherry-picking". Du bare velger hva du vil ha. Seter, Bagasje, Mat, Priority, Lounge Access. Den store fordelen er at du kjöper "din produkt". Det hva du vil ha, din individuelt produkt. Like som din bil, som du har bestillt i din farge, med de seter, motorvariant etc du vil ha.

Nar noen av de LCC'er videre-utvikler seg til LCC+, sa bli trykked pa de tradisjonelle aktörer enda hardere. Det nytter ikke mye a kunne tilby en status-kunde lounge-access og en billett som er svin-dyr, dersom man har en EZY som konkurrent som tilbyr alle disse privilegier pa opt-in basis til en langt rimmeligere pris. Hos EZY kan du kjöpe gratis bagasje, priority og lounge access at fixed rates, delvis gyldig for ett ar. Dermed forminsker seg produkt-forskjellen betydelig.

Den store fordel som de tradisjonelle selskaper har er deres langruter. Rett na en naturlig monopol. Men dersom na noen LCC'er trapper opp pressen der og klarer a fa en fotfeste innen dette markedsegmet, sa vil man vaere i nöd a tenke seg dyp om hvordan man kan konkurrere med disse aktörer. Bonusprogrammer funker na, fordi det finnes seg bare konkurranse under aktörer av samme markedsegment pa langruter. Men alrede idag viser seg i konkurransen av LCC og legacies pa kort- og mellomlange ruter at Bonusprogrammer har misted betydelig av sin attraktivitaet.

Og dette er noe hva de selskaper med bonus-programmer ma takle. De ma tilby unique privilegier som man kan ikke kjöper som opt-ins hos LCC'er.

Et tema som ingen har vært inne på her, er at det er fri konkurranse i Norge. Med andre ord om det går som tydeligvis mange mener, at prisene vil øke, så kommer det garantert en ny aktør inn på markedet. Det er ikke slik at det norske innenriksmarkedet lever i sin egen boble. Slik det er i dag, så er jeg helt sikker på at det er flere selskaper som vurderer å starte opp på norsk innenriks, Ryanair har jo blitt nevnt noen ganger, og om prisnivået øker, så regner jeg med at en av disse trykker på knappen.

Før man investerer mye i argumentet om at det er fri konkurranse, så kan man kanskje stille seg spørsmålet om hvorfor det ikke er etablert flere aktører på norsk innenriks i dag. Norge har 2-3 meget trafikktunge strekninger sett i europeiske sammenheng, som sannsynligvis kunne støttet en aktør til.

Det er greit at det er fritt frem for de som måtte ønske det (og som har papirene i orden) å kunne starte opp trafikk i Norge, men det er også endel kostnader forbundet med en slik oppstart. Med store aktører på plass allerede, og med et evt bonusprogram som gir lojale kunder, så tror ikke jeg det er helt enkelt å skulle etablere seg. Slike etableringsbarrierer gjør at markedet ikke nødvendigvis responderer med en ny aktør om prisene stiger noe. Dette er imidlertid en annen diskusjon enn 222 nye fly.

Back