Re: SAS-pilot sovnet på jobb
Min personlige mening er at Jan Ovind (VG) er en av de mer etterrettelige og kunnskapsrike luftfartsjournalistene (ikke så mange av de her i landet).
Nå kjenner jeg ikke SAS' rapporteringssystem, men at FO'en laget en ASR (safety report) som går til luftfartsmyndighetene må jo tyde på at det ble oppfattet slik at hendelsen var en "safety issue". Alternativt kan jo CPT'en ha skrevet en rapport på seg selv??
At døren ikke åpnes på første "ring" skjer titt og ofte med en single pilot der fremme, og skyldes arbeidsbelastning med radiokommunikasjon og annet, men helt klart - trykker man på koden gjentatte ganger uten at noe skjer, så må man ta action. Og da kan døren åpnes ved en "nødkode" utenfra.
En ASR (safety report) er åpen for off. innsyn. En voyager report vil ikke kunne åpnes av andre enn flyselskapets egne, og blir ikke off. kjent. Alvorlighetsgraden avgjør...
Å si at det ene selsakapet er bedre enn det andre i slike saker, leder ingen sted hen, og er direkte latterlig.
MEN - det er lov å mene at billigselskapenes måte å drive luftfart på har skapt et press i luftfarten man ikke hadde tidligere, med hensyn til å presse sitronen.
900 timer er max tjenestegøringstid i året, og flere piloter ligger nå nær den maxgrensen, eller har ligget nær grensen, bl.a. Norwegian, og SAS ligger nok sikkert på 7-800 timer i året i snitt, et ganske høyt tall det også. Charterselskaper, som Thomas Cook Scandinavia, ligger rundt 500 timer i snitt, det samme gjelder sannsynligvis langrutepiloter i div. selskaper, sikkert også i SAS.
Om en pilot vil melde seg unfit for flight p.g.a.tretthet, blir en individuell vurdering. Men få vil nok gjøre det.
Jeg håper slike hendelser setter fokus på det at man i fremtiden har et øket fokus på human factors, når man forsøker å la piloter og kabinansatte arbeide etter et stadig hardere regime. Implementeringen av nye (og delvis hardere arbeidskrav) til piloter er nå til høring, i forbindelse med justering av subpart Q. (arbeidstidsbestemmelsene).
Tally-Ho