![]() |
|
![]() |
#81 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
Time will tell ?! Last edited by Frequent Traveller; 19-05-2012 at 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Anthill kicker
|
![]()
Her er et nytt bilde av H22QR i bakke-operasjoner (v/MUC flyplass) med loaderene vist i riktig posisjon .... fremdeles er det loadere av den STORE typen (som Superhai påpekte), vi ettersøker en 3D numerical data package for en type Narrow-Body high-loader (f.eks. Trepel CCL-35s eller liknende ?) som kan anvendes til copy-stick av en bedre tilpasset type loadere inn på bildet vårt ... slik at risiko for bakkeskader kan reduseres ! (kommer tilbake når vi har klart dette !)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
1. Hvor er resten av bakkeutstyret? Traktorer, dolleys, beltloader/vogner for bulk compartment?
2. A320 familien bruker AKH-containere. Bildet viser .. tja, sannelig ikke sikker.. ![]() 3. Du laster ikke mer enn en (eller et par) ULD'er på highloaderen om gangen. Ihvertfall ikke i hevet tilstand. 4. Selv om du bare har fueltrucken i utkanten av bildet, er det tydelig at den vil sperre for minst to av highloaderene, noe som gjør at du ikke vil kunne posisjonere ULD'er til og fra så lenge den er på plass. Fueltrucken skal også til enhver tid ha fri bane vekk fra flyet i tilfelle noe skjer. Desverre er det åpenbart at du og dine har svært liten kunnskap om hva som faktisk skjer rundt et fly i en turnaroundprosess, og dette vil neppe hjelpe deg i forhandlingene med potensielle kunder. Sorry. Last edited by LN-MOW; 20-05-2012 at 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Synes sannlig det begynner å se fult ut på bildet allerede -- og dette er en A321? (Hvor kom 22 fra?) -- hvor trangt det blir da for en A319?! Hverken som siviløkonom eller handlingagent klarer jeg å se at dette 1) blir lønnsomt og 2)er teknisk mulig.
Har du et overslag på hvor mange ramp agents du trenger til en slik turn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Jeg maa si meg enig med MOW, det mangler en del utstyr paa dette bildet. Det maa vaere plass til en traktor m/dollyer paa slep for aa laste av/pa containere og de maa enten paa siden eller enden av highloader slik at containerene kan skyves over. Det kan bli litt trafikk kaos her? Har Airbus fuel panel paa begge sider? Jeg har proevd aa lese litt av denne traaden fra start, og har vanskelig aa se hvor du viser hva man kan spare med dette konseptet. Som BSSW nevner saa maa du vise ikke bare et konsept, men ogsaa hva selskapene kan spare. Ta for eksempel dette med 4 laste doerer. I tillegg til det som nevnes med investering av mere bakkeutstyr, hvor mye ekstra vil 2 ekstra doerer koste med hensyn til vekt og vedlikehold og hvor mye tid vil du virkelig spare ved aa ha fire highloadere staaende klare? Det nevnes aa ha en turn paa rundt 20 minutter mot normalt underkant av en time, og jeg regner med at skal dette konseptet betale for seg maa du klare aa spare inn en tur-retur flight leg per dag. Hva er maximum utilization for en typisk europeisk short haul operatoer? Her i USA er vel Southwest de som har den hoeyeste cycle-utilization per dag og jeg tror de kommer opp mot 6 flighter/dag paa enkelte ruter. De balanserer ogsaa opp mot brake-cooling chart. Dette med twin-aisle narrowbody er et interessant konsept, og selvfoelgelig ideelt sett fra mange passasjerers synspunk, men jeg lurer paa hvordan dette ser ut paa regnearket. I dag har en B737-900, A321 og B757-300 en av de laveste CASM og dette er saa enkelt som seter per fly. Vi klarer aa faa ekstra revenue for bedre benplass, men jeg har vanskelig aa se hvor vi kan ta ekstra betalt for 2 midtganger...? Ikke ta meg feil, jeg er for nye konsepter og man maa hele tiden se paa bedre loesninger, men de maa ogsaa vaere praktiske og helst koste mindre enn dagens loesninger... ![]() Dag
![]() |
#86 |
Anthill kicker
|
![]()
Hei ... her var det stor interresse/tilgang av "frågan" !
Først attn JoeW - som ikke følger med : TwinAisleFeeders lar H19QR og H20QR forbli uberørt underbelly (forandringene skjer kun oppe i kabinen). Derfor blir service til H19QR/H20QR på bakken helt lik servicen til A319/A320 som pr idag. Helt uforandret : hvis det fungerer for A319/A320 som det gjøres pr idag, vil det nok også fungere imorgen for H19QR/H20QR. Kanskje kunne vi da si oss enige om det ??, så snur vi den siden, over til H21QR/H22QR : Forandringene underbelly starter med A321 (som blir gjort om til H21QR) og føres videre til H22QR, som blir 210" lengere enn A321, se her : http://forum.flyprat.no/showpost.php...1&postcount=75 : hvis det er plass til alt utstyret pr idag rundt et A321 (@ LN-MOW og @ Dag Johnsen : hvorav fuel truck kommer inn under vingen rhs på utsiden av rhs engine), se chapter 5-1-2 i Airbus' ACAPS Manual A321 (jeg har tidligere herover sitert download-kilde til nevnte Manual), blir det likeledes plass til alt utstyret rundt en H21QR, da 2nd CLS loader aft kommer inn v/ULD position n° 3 lhs, from aft, ved siden av (eller - i tiden - rett efter) Potable Water refill truck. For H22QR kommer alt utstyret tilbake inn lett og rolig fra rhs, dvs, alt er igjen som det skal være ! Dere sier at det blir "trangt" ... selv sier jeg at det blir "spennende travelt" ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Flyklapper
|
![]()
Du får plass til loader, men hvordan skal du manøvrere dolleys med ULD'ene til og fra når fueltruck sperrer tilgangen?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
A319-erfaring hva Airbus angår (men også 318,320, og 321) er man som regel ferdig med deboarding og boarding før lastingen er klar uansett. Du har forøvrig ikke gitt meg noe estimat på antall ramp agents. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
- "H2XQR Series Description (Customer Copy).pdf" (A4 - 28 sider); - "H21QR vs A321 Economic Review.pdf" (A4 - 16 sider). Begge er downloadable fra vår Website http://www.wix.com/twinaislefeeders/quickrotation. Det tar en times tid å sette seg inn i disse, ellers blir det "god dag mann økseskaft !" ... Kort sagt er H2XQR en "Yield boost strategy" : man skal knuse et par ekstra egg/rydde opp litt her og der ... og så lager man deretter en vesentlig større/mer smakelig omelett ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
Og èn gang til : H20QR konkurrerer mot C-300 mens H19QR konkurrerer mot C-100, som begge er bulkloaded... Selv er jeg mest i favør av H21QR og H22QR som begge har fire luker nede (og som konkurrerer mot A320/738 og A321/739 !) ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Igjen, da headcount tross alt er en stor kostnad i forbindelse med handling og turnaround (og spesielt i høykostland) -- spør jeg for tredje gang: Hvor mange ramp agents trenger du for den "travle" turnen din? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Anthill kicker
|
![]()
Alle forum-brukere som er interresserte kan vel fritt medta og er meget velkomne ... Dog (mener jeg ?) de som ikke disponerer èn times tid til å sette seg inn i lese-materialer som finns, kan ikke regnes som "interresserte" medbrukere ... heller blir de noe à la "dilettanter" eller "surfing aviation geeks". Det er ikke noe stort problem, det blir bare mer snakk "frem-og-tilbake" om ting som er blitt behandlet tidligere eller står forklart i dokumentasjonen ...
Selv er jeg mest (spesielt !) interressert i nye tekniske bemerkninger f.eks. fra LN-MOW, som her hvor han sier at "fuel truck (under vingen) sperrer for dolley train" ? Jeg forstår innvendingen mht H21QR fwd hold door n° 2/H22QR fwd hold door n° 2/H22QR aft hold door n° 2 ... for H21QR aft door n° 2 er situasjonen klar, enig, LN-MOW ? Så spør jeg videre LN-MOW : kunne ikke dolley-train kjøre inn til loader "på siden" når/om fuel truck sperrer for vanlig adgang til loader-enden ? Eller : kan ikke fuel truck omplasseres litt, på en måte som gjør det mulig å operere loader/dolley "normalt" ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Det finnes flere typer fueltrucks og på flere av de større flyplassene har man fuel i bakken. Der er kjøretøyet 'låst' til uttaket i bakken. Disse kjøretøyene er dog mindre enn en vanlig fueltruck. Likevel er marginene små og det vil uansett oppstå konflikt av plassmessig art. En konvensjonell fueltruck har minimal fleksibilitet på en trang oppstillingsplass. Du er muligens kjent med at det finnes et IATA-organ for Ground Handling - IATA Ground Handling Council. Disse setter Groung Handling Standards og er ansvarlig for IATA Ground Handling Manual. Ettersom mye av det du presenterer her vil komme i konflikt med publiserte standarder fra dette organet, tror jeg det er langt nyttigere for deg å kontakte disse og presentere dine konsepter for dem. Denne gruppens medlemmer består i en stor grad av de personene du vil møte når du har presentasjoner for potensielle kunder. http://www.iata.org/workgroups/Pages/ighc.aspx Jeg tror det ville være langt bedre tidsbruk av deg å kontakte disse og utveksle ideer med gruppens medlemmer enn et norsk forum for flyentusiaster. Det finnes også en gruppe på Linkedin med over 3500 medlemmer, GROUND HANDLING, CARGO & CATERING Professionals, hvor jeg tror du vil finne mer profesjonell feedback enn du vil finne her. http://www.linkedin.com/groups?gid=1...trk=group-name Last edited by LN-MOW; 20-05-2012 at 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
Ang. det andre, kan ikke jeg en gang oppgi antall ramp agents som trengs for å gi handling for A320 eller A321 [3+3] pr idag ! Jeg bare sier at de som påstår at en full (inn og ut, pax + cargo) 738/739/A321 "snues lett på 25 minutter, dag inn/dag ut, flyvning etter flyvning etter flyvning" (= slot planning time), enten er uærlige eller ikke vet hva man snakker om, eller kanskje omtaler den "rekorden" som de èn gang presterte å sette og som de husker hele sitt liv deretter ... og om ett eller noen flere hoder så skal arbeide (men : i noe kortere tid !), blir regningen for Handling omtrent den samme - mens på den andre siden inntektene øker vesentlig ... er min påstand at saken holder gransking fra strategene/økonomene ?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Vi kan sitte og guesstimate hva vi vil ift. vekst i cargo/kortere snutider/innkjøprspriser av utstyr. Men skal du selge dette inn, må du kunne vise meg (eller rettere sagt, aktuelle beslutningstagere) HVA det koster og HVOR STORE besparelsene vil være. All verdens grafikk er uinteressant med mindre du kan vise til konkrete besparelser. Her kommer du jo bare med en drøss ulike estimater -- kan du ikke sette deg ned og sette sammen disse estimatene til en totalbesparelse i kroner/dollar/euro eller hva du måte foretrekke? Quote:
Det er klart, på en større flyplass/hub, hvor min utnyttelse av ramp agents er langt høyere, vil merkostnaden være mindre, men all den tid gjennomsnittsstasjonen er langt mindre, er en tidsbesparelse på selve turnen lite interessant for handlingagenten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Anthill kicker
|
![]()
Det første jeg lærte som ung "Area Sales Manager" var beskjedenhet, dvs, at "fly selges ikke" - fly kjøpes ! M.a.o., jeg skal vite hvordan flyet er laget, så vet flyselskapenes eksperter hva flyene evtlt kan brukes til og hvor de best kan anvendes ... Dere er bruks-ekspertene, ikke jeg ! Jeg skal selv bare lytte/forklare til min beste viten. Idag har jeg lært mye, TAKK, gutter ! Til gjengjeld er jeg sikker på at noen av dere begynner å ane at kanskje er ikke H2XQR så absolutt bortinatta dumt som det ser ut v/første blikk ? Takk for idag !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Flyklapper
|
![]()
Det har du ihvertfall ikke lært av John Leahy - hverken beskjedenhet eller det andre.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og kjære deg, hvor har dette tatt deg og konseptet ditt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? | joamykle | Reiseforum | 8 | 08-10-2015 10:42 |
KLM Travel Discount Certificate | Roxman | Reiseforum | 1 | 17-04-2011 21:02 |
Delta, Northwest receive single operating certificate | LN-MOW | Flyforum | 10 | 01-02-2010 21:07 |
Pilot's Certificate Revoked (Again), This Time For In-Cockpit Sex | VoiceCom | Flyforum | 1 | 16-03-2009 17:32 |
Star Alliance Upgrade Certificate | Bizflyer | Flyforum | 9 | 06-11-2006 16:55 |