![]() |
|
![]() |
#941 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Askeproblemer i Europa??
Nei, dette kan vi kalle askeproblemer! Legg merke til at problemet ikke er aske i lufta, men aske og sand på rullebanen ![]() Quote:
![]() |
#942 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#943 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Det såg nesten fake ut.
![]()
#944 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er ikke fake, det skal jeg love deg ... fikk en bildeserie tilsendt på morrran med detaljerte bilder av både fly og bakke ...
|
![]() |
![]() |
#945 |
Free Luigi
|
![]()
Ut i fra de bildene du snakker om Andreas, kan vi jo lage et nytt ord - askesørpe
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
Flyklapper
|
![]()
For ikke å snakke om 'av-asking' (de-ashing)
![]() |
![]() |
![]() |
#947 |
Free Luigi
|
![]()
http://www.forskning.no/artikler/2011/april/286626
"Danske og islandske forskere gir nå luftfartsmyndighetene solid ryggdekning. Avgjørelsen om å sette flyene på bakken var helt korrekt. – De svært skarpe og harde partiklene kunne slipt ned vinduer og flykropp og smeltet i flymotorene, sier forskerne, som ble ledet av dr. Sigurdur Gislason fra Universitetet på Island. [...] – Partiklene ble ikke mindre skarpe etter å ha vært i rørt rundt i vann i to uker, så i lufta ville de holdt seg hvasse selv etter mange dager med interaksjon både med hverandre og vann i skyene. Derfor var bekymringen for lufttransporten vel begrunnet, sier forskerne." Finner ikke noe kilde for disse uttalelsene, men thumbs up for flysikkerheten! ![]()
#948 | |
avsluttet
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#949 |
Free Luigi
|
![]()
Nesten, men dagbladet er da ikke noe bedre kilde enn forskning.no
![]() http://www.pnas.org/content/early/2011/04/22/1015053108 Jeg tror de fleste med tilgang på universitets-nett har automatisk innlogging på slike sider. Men, man finner da pdf'er har man google-skills nok: ing.dk/modules/fsArticle/download.php?fileid=818 EDIT: Men ... jeg savner litt vurdering av de faktiske konsentrasjonene av aske i lufta. Greit at den var skadelig per definisjon, men i hvor store konsentrasjoner? Skal lese litt mer og se om jeg finner svar på det.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 28-04-2011 at 18:51. Reason: quadruple men's. oh well. Men men men... |
![]() |
![]() |
#950 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg kjøper ikke helt dette her ... Alaska og andre har i årevis fløyet sikk-sakk mellom vulkanutbrudd i Alaska uten noen noen dokumenterte problemer. Northwest utviklet for mange år siden et program som anga hvor man ikke skulle fly, og det har funket prikkfritt, såvidt jeg vet.
Det var såvidt jeg vet ingen interesse hos europeiske luftfartsmyndigheter for å se på dette ... ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fare for vulkanutbrudd på Island | SE_DDL | Flyforum | 127 | 17-03-2024 18:57 |
Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l. | Concorde | Flyforum | 61 | 16-05-2010 22:53 |
Vulkanutbrudd på Island - KEF stengt | LN-MOW | Flyforum | 32 | 22-03-2010 11:58 |