![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Litt off topic dette med kombi, men hvordan ser løsningen ut? Sier du at bakerste delen av flyet sperret av for cargo? Ser det er vinduer hele veien... Det betyr at det i utgangspunktet var vanlig 744-config, men senere endret slik at man kjører cargo bakerst?? Så bare så rart ut hele greia
![]()
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Aner ikke, men LN-MOW vet sikkert. Men combi betyr vel at de også kan pælme inn seter om nødvendig ??
![]() Elers vil vel flyet være verdiløst ved salg ?? Det er vel få/ingen som har denne løsningen om dagen ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Bildet jeg refererer til ble tatt 19.september 2008, så det er ikke så lenge siden KLM fra AMS var på HKG med denne maskinen.
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det meget spesielle med KL er at de har 17 combi 744 og kun 5 vanlige pax 744 ( Iflg JP mai 2008 ).
De har en noe spesiell business ide med dette som få har. Samme er jo med resten av flåten. Mest Reidar-klasse og lite Tommy-klasse... Sistnevnte tar jeg som et kompliment ! ![]() Ække rart jeg liker dem.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er faktisk ganske så mange kombier rundt omkring, og også SAS hadde et par av disse. Det er laget kombiversjoner av -200, -300 og -400. Ikke sikker på -100.
Kombiversjonen er ikke 'kombi' i den forstand at man kan flekse .. den er kun for frakt, og grunnen til at det er vinduer i skroget, er at resten av kabinen har det. Det var ikke praktisk å lage et eget skrog for Kombi'en, og de er jo dekket av paneler likevel. Den har lastedør bak og forsterket gulv for å kunne ta tunge paller. Balansen kan være 'interessant' og jeg har sett selskaper bruke stang bak for å sikre mot tailtipping. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, det var det jeg visste.. Hadde selv ikke peiling..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for oppklaringen, Reidar og MOW
![]() Nå tilbake til topic ![]() ![]()
![]() |
#48 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som har tips på restauranter i Bangkok med god og ekte Thai-mat?
Ønsker også tips på gode restauranter i Hong Kong som serverer f.eks. Dim Sum og andre lokale retter. Nam nam ![]()
![]() |
#49 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har tatt KLM cargo varianten hjem fra Kuala Lumpur til Amsterdam og det var den verste flyturen jeg noen gang har hatt.
Når det gjelder restauranter i Bangkok...er du på jakt etter finere restauranter? Hvis ikke så kan du egentlig gå hvor som helst synes jeg :-) Det serveres god mat både på gata og på mindre restauranter. Sist jeg var i Bangkok spiste jeg på Cabbages & Condoms men den er nok mest kjent for interiøret sitt :-)
![]() |
#50 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Den restauranten du nevner der leste jeg faktisk om igår. Den ligger etter det jeg kan se ikke langt fra hotellet vårt. Noe spesielt navn på en restaurant... Er ikke ute etter noe spesielt fancy, så lenge maten er god så er vi happy
![]()
![]() |
#51 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan anbefale Face http://www.facebars.com/bg/ i BKK
De har både Thai og Indisk av særdeles høy kvalitet. Styr unna Blue Elephant - middels mat -> relativt dyrt. I tillegg kan jeg anbefale å ta Peninsula-båten over til deres Riverside-cafe og ta en Tom-Ka Gai etterfulgt av deres hjemmelagde kokosis. En vinner! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for supert tips!
Har booket massasje for meg og samboeren på Dahra Spa. Fant denne på Tripadvisor (lå på topp over listen av "Things to do" i Bangkok). 2 timer med full pakke på begge to blir nok bra etter mange dager med trasking og shopping i Hong Kong og Bangkok ![]() ![]()
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Vel, vel. Da kommer endelig noen Hong Kong-tips fra meg. Tipsene er basert på førstegangsbesøkende til Hong Kong og for et opphold på fire-fem dager. Dette er en fin tid å besøke Hong Kong på, ettersom det ikke er for varmt og ikke er regntid. Regner med at det vil være rundt 20 grader der nå.
![]() Hong Kong skyline - utsikt fra Tsim Sha Tsui Litt forenklet kan man si at Hong Kong har tre deler: øya Lantau som blant annet huser Chek Lap Kok-flyplassen, tuppen av fastlandskina med blant annet Kowloon og selve Hong Kong Island. I tillegg finnes det noen småøyer rundt om kring. Fra flyplassen går det gratis shuttlebusser til hotellene på Kowloon, men dere finner også AEL (flytoget) som kan ta dere inn til Kowloon på 20 minutter, 40 minutter mindre enn bussene. Denne koster ca. 80 kr. per person (eller 90 Hong Kong-dollar). Kollektivtransport i Hong Kong er ikke til å unngå og anbefales varmt. Mass Transport Railway er den meget oversiktelige undergrunnen, som dekker den nordlige delen av Hong Kong Island og mye av Kowloon. Den er svært billig å bruke, stasjonene er rene og pene og systemet er moderne og flott. Kowloon Canton Railway er praktisk hvis dere skal til områder nord for Kowloon. Det går også busser og trikker på tvers av Hong Kong, og særlig trikkene er enkle å hoppe på. Flere av disse er dobbeltdekkertrikker! ![]() Hong Kong har en vanvittig trafikkmaskin Kjøp et Octopus Card til 150 HKG, der 100 dollar er til reising og 50 dollar er depositum for kortet. Kortet kan lades opp på linje med Oyster-kortet i London. Ubrukt reisekreditt og depositumet kan dere få tilbake kontant når dere drar, f.eks. på flyplassen. Kortet kan også brukes på AEL. ![]() Star Ferry skimtes såvidt på dette bildet Selv om undergrunnen er enkel og praktisk når dere reiser mellom Kowloon og Hong Kong Island, må dere sørge for at i alle fall en av turene deres går med The Star Ferry. Den syv minutter lange turen går fra Tsim Sha Tsui i Kowloon og over til Victoria Harbour i Hong Kong Island. Her kan dere se Hong Kongs flotte skyskrapere og som regel noen vanvittige tankere. Båten frakter 100.000 passasjerer hver dag, så dette er en billig og spennende måte å komme seg til og fra øya på. ![]() The Peak Tram The Peak, eller Victoria Peak, var britenes rekreasjonsområde på Hong Kong Island, og det var særlig populært om sommeren ettersom det ofte var mye mer behagelige temperaturer her oppe. Fra Garder Road like ved Hong Kong Park går det et klassisk tog (som har blitt brukt siden 1888) opp til Peak Tower, som i dag er et stort kjøpesenter. På toppen er det fantastisk utsikt over Hong Kong - bare sørg for å reise opp en dag det ikke er tåke! Kjøpesenteret i seg selv er ikke spesielt interessant, men jeg anbefaler dere å gå en runde på området der oppe og i Victoria Peak Garden. Med litt godvilje kan vi vel si at dette er Hong Kongs svar på Fløybanen og Fløyfjellet. ![]() Hong Kong Park ligger midt mellom alle skyskraperne The Peak Tram går direkte fra Hong Kong Park som har et rikt utvalg av spennende fugler, blomster og andre vekster midt inne i Hong Kong! Med skyskrapere ruvende rundt seg, er det en spesiell følelse å gå rundt i en slik grønn lunge. Edward Youde Aviary ligger i parken og er en miniversjon av en tropisk hage. Gratis inngang, anbefales! De fleste guidebøker er veldig glade i å anbefale Museum of Teaware, som også er gratis, men personlig synes jeg ikke at museet var særlig bra, selv om jeg absolutt ville tatt turen innom om jeg var i Hong Kong Park. Husk dog at teen og det de selger der er sterkt overpriset. Selve bygget, Flagstaff House, har klassisk kolonistil og er visstnok det eldste kolonibygget i Hong Kong. Et område jeg vil anbefale varmt, er SoHo, Hollywood Road og gatene rundt. Ta t-banen til Sheung Wan. Dette området kalles ofte Mid-Levels i Hong Kong og her finner man blant annet verdens lengste utendørs rulletrapp, på hele 800 meter, og turen tar 25 minutter. Ikke så veldig spennende i seg selv, men tar man trappen fra Queen's Road når man Soho, som absolutt er verdt et besøk. Soho fremstår som et klassisk kinesisk nabolag og har mange fine butikker. Ikke langt unna ligger Hollywood Road og Man Mo Temple som vel er Hong Kongs eldste. Dette er et område man bare må oppleve, se seg om, ta seg en matbit og oppleve livet. Det er også et fint område for shopping og prisene er ikke så høye. Ikke så dumt å lese litt om bakgrunnen og historien til dette området heller ettersom det har vært svært betydningsfullt for Hong Kong. Selve sentrum av Hong Kong er Wan Chai og Causeway Bay, som jeg bodde i sist jeg var i Hong Kong. Her ligger blant annet Victoria Park og Times Square, sammen med en lang rekke shoppingsentre. Her er det mye folk, store høye hus, til dels kraftig vind - men man får virkelig litt New York-følelse når man går rundt her. ![]() Utsikt mot Happy Valley Hvis dere er i Hong Kong på en onsdag, bør dere vurdere å ta turen til Happy Valley da det ukentlige hesteløpet arrangeres, som er den eneste lovlige måten å gamble på i Hong Kong. ![]() Peninsula Hotel Kowloon, på det kinesiske fastlandet, er et av de tettest befolkede områdene i verden - og området på tuppen av Kowloon, Tsim Sha Tsui, er en av hovedattraksjonene for turister. Her har man fantastisk utsikt mot Hong Kong Island, det er masse butikker og et bredt utvalg av restauranter. Her er Star Ferry Pier, Ocean Terminal og Peninsula Hotel, som vel er Hong Kongs dyreste og mest klassiske hotell. Afternoonte koster 150 kr. per person. Personlig synes jeg det er langt mer spennende lenger oppe på Kowloon, selv om man absolutt må få med seg Tsim Sha Tsui også. Noen kvartaler lenger oppe for Tsim Sha Tsui-maset ligger noen av Asias beste museer. I Salisbury Road ligger The Hong Kong Cultural Centre, Science Museum og Muserum of Art. Ikke langt unna, i et kjempemuseumsområde, ligger The Space Museum og Hong Kong Museum of History. Sistnevnte anbefales varmt! Det er gigantisk, men velg ut noen områder, så vil dere nok klare å se Hong Kong i en litt større kontekst. Et hakk lenger oppe på Kowloon ligger Yau Ma Tei og Mong Kok, som er mest kjent for sine mange markeder. Det er her du kan gjøre de beste kjøpene av kameraer og annen elektronikk, men det gjelder å være årvåken, ettersom dette også er området som har mest juggel og falske merker. Temple Street Night Marked, The Jade Market, The Ladies' Market, Goldfish Markets og The Flower Markets er alle spennende markeder. Riktignok kan de være litt slitsomme og man kan til dels bli sjokkert over alle dyrene, fuglene og fiskene de selger. Hong Kong har svært mye å by på - og kontrasten mellom det kinestiske og det vestlige er veldig spennende. Byen har mye historie og en spennende geografi. Disse tipsene er must-sees, men det finnes masse annet også. Det er bare å føle seg frem, men man bør absolutt få med seg tre områder: Kowloon, sentrum av Hong Kong Island og "gamlebyen" som er områdene rundt SoHo og Hollywood Street. ![]() Last edited by FlightDeck; 10-02-2009 at 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tusen takk, FlightDeck! Denne her skal jeg lese på i kveld
![]()
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takker for mange fine tips, FlightDeck! Denne blir nok printet ut og tatt med på tur
![]()
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Marriott Sky City i Hong Kong har lagt inn request om Airport View for siste natten før returen tilbake til OSL
![]() I tillegg blir det en visitt innom Aviation Discovery Center i Terminal 2 på HKG. De har en utstilling der + en butikk som sikkert inneholder mye snacks ![]() ![]()
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som kan svare på hvilke flytyper som har betegnelsen AB6 og 772?
I følge reisebekreftelsen så opereres strekningen BKK-KBV av Thai (codeshare med Bangkok Airways) med en 737-400. Men i følge Flightstats så har ruten de siste 3 dagene blitt operert med to typer fly, AB6 og 772. Hva slags fly er dette?
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
772 = Boeing 777-200 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og hvilken av disse to bør jeg håpe på?
![]()
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Begge!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En liten weekend i Bangkok, Hong Kong og Shanghai med mye rar flying. | SudCaravelle | TripReports | 29 | 21-07-2013 11:15 |
Julereisen til Hong Kong, Taipei og Bangkok | Fly med oss | TripReports | 30 | 25-06-2013 20:52 |
Med THAI Oslo-Bangkok-Krabi og Phuket-Bangkok-Oslo del 2 | SNSK | TripReports | 13 | 17-02-2010 20:52 |
MED THAI OSLO-BANGKOK-KRABI OG PHUKET-BANGKOK-OSLO | SNSK | TripReports | 22 | 17-02-2010 20:08 |
Kanontilbud til Bangkok og Hong Kong med AY! | HMWK | Reiseforum | 1 | 25-06-2009 23:17 |