Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Nå kjenner jeg ikke markedet for denne typen ruter, men kan man ikke tenke seg CPH-SVG-IAH som routing (kun mellomlanding, ikke flybytte)? Dette vil kanskje være spesielt aktuelt om størsteparten av de reisende originerer i SVG.

Tror nok som du skriver, at SVG-IAH bør(må) være siste leg. Kan ikke se at denne skulle bli noen suksess ved bytte i f.eks CPH/OSL, da har jo folk KL som et utmerket alternativ, og tildels LH/BA.
Likedan bør IAH-SVG være 1ste leg på en retur.

Nå kjenner jeg ikke markedet for denne typen ruter, men kan man ikke tenke seg CPH-SVG-IAH som routing (kun mellomlanding, ikke flybytte)? Dette vil kanskje være spesielt aktuelt om størsteparten av de reisende originerer i SVG.

Folk reiser til IAH fra Sverige og Danmark også.
Det er en overdrivelse å anta at de fleste reiser fra SVG.
Dessuten vil SAS kunne fange opp kunder fra Nord-Tyskland og Polen.
SAS har såpass mye markedskunskap at jeg vil anta en rute til IAH er mer innlysende å starte fra CPH enn fra SVG.
Potensielle pax fra andre destinasjoner enn CPH vil ikke velge en rute med 2 stopp dersom den også skal innom SVG på vei til IAH.
En rute med utgangspunkt CPH til IAH har betydelig mer overlevelses evne enn fra SVG etter min vurdering.

Vi har jo også endel kjenninger her på Østlandet som 'pendler' til Houston.

Et "olje-tilbud" fra SAS vil sannsynligvis lokke til seg flere reisende fra Aberdeen, hvis de flyr fra SVG enn kun fra CPH. Markedet er vel kanskje for lite uansett, men det er jo spennende at SVG blir nevnt. Det er lov å håpe :)

Det tror jeg ikke. Reisende fra ABZ reiser ikke i "feil" retning for hoppe på en eventuell SAS flight til SVG.
Det er dessuten mange forbindelser fra ABZ til LHR/LGW i løpet dagen til konkuransedyktige priser videre til IAH. Jeg tror ikke SAS klarer å konkurrere med markedet i UK.
Her er kundene lojale mot egne selskaper.

Det tror jeg ikke. Reisende fra ABZ reiser ikke i "feil" retning for hoppe på en eventuell SAS flight til SVG.

Målte lige op, såvidt jeg kan se, så er ruten over Stavanger lige godt 100 km kortere end over London :)

Målte lige op, såvidt jeg kan se, så er ruten over Stavanger lige godt 100 km kortere end over London :)

I følge amadeus kommer flere av ABZ-LHR-flightene inn til terminal 1 på LHR. Så legger du distansen T1-T5 til i regnestykket og sammenligner distansen innenriks til utland på SVG, så får du vel langt mer enn 100km ut av regnestykket. ;)

-A

Tror ikke SAS har noen sjanse til å være en konkurent med BA fra ABZ. 13:15 og 12:05 reisetid og ned til GBP 333 for en t/r-billett.

Jeg ser at ingen nevner Houston som hub. Det henger kanskje igjen fra tiden som Skyteam? I dag er jo denne flyplassen en meget stor hub, med meget gode forbindelser til sørstatene i USA, Mexico, Mellom- og til dels Sør-Amerika. USA er jo ikke ideelt som transitt, men er kanskje enklere og tryggere enn alternativene. En rute til IAH gir 1 og 2-stop til steder som vanligvis ikke er så lett tilgjengelig fra Norge. Kanskje et interessant potensial ved siden av oljetrafikken?

Det har vært nevnt før. Men spørsmålet er mest hvor mye ekstra trafikk kan IAH generere som ikke EWR, ORD eller IAD kan. Og det er egentlig ikke så veldig mye. Alle disse stedene kan nås like greit i dag.

Men er IAH så god destinasjon at SAS vil legge ned en annen rute eller skaffe en ny Widebody?? Vil det ikke være andre ruter som vil passe inn bedre? For meg fremstår IAH som en destinasjon hvor man kanskje kunne ha kjørt med en mindre maskin(hvis det teknisk går)?

Jeg har personlig sterke tviler at SK kommer med en IAH rute fra Norge. Sa lenge har SK ikke den rette fly for denne rute. Selv om de skaffer seg en fly, sa vil de konkurrenter ikke sitte stille.

KLM vil forsvare sitt turf og ogsa en LH - som er en samarbeidspartner med SK - vil ikke sitte rolig og se pa hvordan SK underminerer lönnsomheten av FRA-SVG ruten. Ergo vil prisene falle, noko som vil gjöre det enda mer vanskeligere for SK a oppna lönnsomheten.

Jeg har personlig sterke tviler at SK kommer med en IAH rute fra Norge. Sa lenge har SK ikke den rette fly for denne rute. Selv om de skaffer seg en fly, sa vil de konkurrenter ikke sitte stille.

KLM vil forsvare sitt turf og ogsa en LH - som er en samarbeidspartner med SK - vil ikke sitte rolig og se pa hvordan SK underminerer lönnsomheten av FRA-SVG ruten. Ergo vil prisene falle, noko som vil gjöre det enda mer vanskeligere for SK a oppna lönnsomheten.

10-4 ; som Peter Sellers en gang uttalte.

Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Denne A340 fra LAN kommer alt i april. Om denne leasingen går smidig og belegget på long haul holder seg godt, kan det bli aktuelt å lease en ytterligere 340.

Hørte fra CPH at de hadde Houston, Boston, Miami(NB! merk rekkefølgen!) som aktuelle kandidater. Det er ikke blitt nevnt HVOR disse evt rutene skal gå ut ifra. MEN etter den store suksessen med OSL-EWR, er det mest trolig at Houston går OSL-SVG-IAH(Houston). SAS-sjef Eivind Roald har vært ute og loddet interessen i markedet og fikk formidabel respons fra forretningsreisende. Houston er dessuten et fantastisk knutepunkt til Mexico og Mellom-/og Latin-Amerika. SAS er dessuten i ferd med å inngå en joine-venture avtale med Lufthansa/United/AirCanada(Atlantic++) som går ut på å splitte utgifter og inntekter. Houston er hub til United og derfor aktuel som joine-venture-rute operert av SAS. Det gjenstår nå kun en gunstig leasingavtale på A340 for å kunne operere ruten.

Hørte fra CPH at de hadde Houston, Boston, Miami(NB! merk rekkefølgen!) som aktuelle kandidater. Det er ikke blitt nevnt HVOR disse evt rutene skal gå ut ifra. MEN etter den store suksessen med OSL-EWR, er det mest trolig at Houston går OSL-SVG-IAH(Houston).

Varför är denna sträckningen mest trolig? OSL-IAH med ett stopp i SVG låter som ett upplägg hämtat från 1970-talet. Mellanlandingarnas tid är förbi.

Problemet med Houston og A340 er vel, at forenden er nem at fylde i Stavanger-området med dens olieindustri, mens bagenden skal fyldes i en af skandinaviske hovedstæder. Dertil kommer naturligvis lastrummet, som jeg nødigt vil udtale mig om.

Spørgsmålet er vel så, om ruten i givet fald skal gå fra Oslo eller Stavanger. Ruten vil derudover vist få svært ved at nå rundt på 24 timer pga. den længde fra Oslo, samtidigt med, at en rute fra Stavanger vil gå lidt isoleret fra de andre. En mulighed kunne være København-Stavanger-Houston.

Hvad der undrer mig mere er, at hvis dette marked er så interessant, at Icelandair ikke har sat sig lidt mere på det. De burde vel relativt nemt kunne åbne en rute fra Keflavik til Houston og evt. øge frekvensen til Stavanger.

Bortset fra det, så kunne jeg personligt ønske mig, at SAS også har et fokus på andre steder end USA; en rute til Sao Paulo har vist også længe været på ønskesedlen hos dansk erhvervsliv, og formentlig også i det øvrige Skandinavien.

Bortset fra det, så kunne jeg personligt ønske mig, at SAS også har et fokus på andre steder end USA; en rute til Sao Paulo har vist også længe været på ønskesedlen hos dansk erhvervsliv, og formentlig også i det øvrige Skandinavien.

Hur vore det med ARN-SIN? Det finns trots allt en uttryckt vilja av SAS samt ett avtal med intentioner att öppna den linjen.

Varför är denna sträckningen mest trolig? OSL-IAH med ett stopp i SVG låter som ett upplägg hämtat från 1970-talet. Mellanlandingarnas tid är förbi.

Fordi den største trafikken fra Skandinavia til Houston er utrolig nok fra SVG ettersom Statoil/Hydro har hovedkontor der samt i Houston. Denne trafikken har ingen andre alternativ enn SVG-LHR-IAH(479.784PAX ÅRLIG), SVG-AMS-IAH(293.340) og SVG-FRA-IAH(196.200). Ettersom talenes tale viser meste av trafikken forsvinner gjennom LHR og AMS, ligger derfor et formidabelt potensiale fra SVG. SVG har per idag også har videre forbindelse til/fra CPH/ARN.

Hvor finner du de tallene?
Jeg finner det småvanskelig å tro på at 1) nærmere to tredjedeler av SVGs utenlandspax skal til IAH og 2) at det er godt over 2500 pax som reiser SVG-x-IAH *hver dag*.
Om så var tilfelle hadde det vært både en, to og tre fly om dagen for lenge siden.

Hvor finner du de tallene?
Jeg finner det småvanskelig å tro på at 1) nærmere to tredjedeler av SVGs utenlandspax skal til IAH og 2) at det er godt over 2500 pax som reiser SVG-x-IAH *hver dag*.
Om så var tilfelle hadde det vært både en, to og tre fly om dagen for lenge siden.

Det er nok tallene på antall som er på fly mellom LHR-IAH (BA/UA), AMS-IAH (KL/UA) og FRA-IAH (LH/UA) årlig ;)

Men hvilken relevanse det har for SVG, bortsett fra at det går masse fly fra de tre overnevnte byene til IAH, skjønner heller ikke jeg. Jeg ser heller ikke for meg noe SAS widebody til IAH, men heller at de banker på døren til noen sveitsere hvis de skulle bli aktuelt

Back