Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Det første man gjorde i Singapore var å oppsøke en skredder. Etter litt googling og anbefalinger fra familie, fant jeg endelig ut hvor jeg skulle gå. Det ble Far East Plaza ved Orchard Road. Selv om arbeidsgiver holder meg med dress i forbindelse med jobb, var det på tide å fornye garderoben litt. Det ble målt en torsdag, prøving og kontrollmåling lørdag, og så var klærne ferdige lørdagen etter. Resultatet ble 2 dresser med to ekstra bukser, samt 5 skjorter.

Så litt bilder fra Singapore:
Vår nabo Raffles Hotel
IMG_1988.jpg

Marina Bay Sands
IMG_2207.jpg

For å få litt overblikk over byen ble det en tur opp i Marina Bay Sands. På vei gjennom hotellet fant jeg ut at dette ikke er et sted jeg vil bo i fremtiden, det første som slo meg var upersonlig kaos.

Utsikt mot sjøen
IMG_2214.jpg

Mot Changi
IMG_2217.jpg

Dette er tribunen som blir brukt i forbindelse med F-1 løp, de går en sløyfe rundt Marina Bay. Tribunen ble også brukt i forbindelse med nasjonaldagen. Dagen vi var oppe i Marina Bay Sands var det generalprøve på programmet, med blant annet jagerfly og fyrverkeri.
IMG_2222.jpg

Singapore flyer og deler av F-1 banen
IMG_2215.jpg

Hotell-landsbyen, bl.a. fra venstre: Swisshotel, Fairmont, Raffles, Marina Mandarin, Mandarin Oriental, Pan Pacific, Ritz Carlton.
IMG_2225.jpg

Mot sentrum
IMG_2228.jpg

Utsikt innover “skipet”
IMG_2230.jpg

Det ble også en tur i dyrehagen, en av verdens beste. Jeg ble i alle fall imponert av det meste, bortsett fra kollektivtransport til og fra.
IMG_1997.jpg

Ikke alle bryr seg om skilt
IMG_2012.jpg

IMG_2032.jpg

IMG_2060.jpg

De her er enormt store, helt villt.
IMG_2111.jpg

IMG_2027.jpg

Denne var STOR!
IMG_2045.jpg

Av spisesteder kan jeg anbefale Cherry Garden, en kinesisk restaurant som ligger i hotellet Mandarin Oriental. Maten var meget god, jeg hadde peking and. Servicen var ypperlig, og atmosfæren passelig avslappet.Det finnes også mye variert, god og billig mat i food-courts på kjøpesenter, og kjøpesenter er det mange av. Det mest interessante er nettverket av gater under bakkenivå, der luften holder en behagelig tempratur.

Etter 3,5 flotte dager i Singapore var det på tide å dra videre. Singapore er en by etter min smak. Rent og pent, veldig god og variert mat, hyggelige og høflige folk, god shopping, kort avstand fra flyplass til sentrum og en effektiv t-bane. Kontrasten var stor fra Shanghai på mange områder, der Shanghai oppleves ut som en “wannabe”, er Singapore ekte vare.

Et par videoer på tampen.
Fra dyreparken
http://s1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Singapore 1/?action=view&current=MVI_2040.mp4

Litt fyrverkeri, generalprøve på nasjonaldagen 9.august
http://s1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Singapore 1/?action=view&current=MVI_2240.mp4

Last edited:

Når man først var i Syd-Asia, så ville det jo være fint med en liten avstikker. Bali er jo et sted man hører mye om, så hvorfor ikke ta en tur dit? Det ligger like sør for ekvator, hører til Indonesia og tar ca 2 timer med fly fra Singapore. Flere selskap flyr fra Singapore til Bali, i farten kommer jeg på Singapore, KLM, Qatar og AirAsia. Valget falt på Qatar, siden man ville prøve noe nytt og fly med et fullservice-selskap

Billetten ble bestilt over nett i januar, so far, so good.
Det ble taxi til flyplassen, og der var det heldigvis minimalt med kø. Ved innsjekk spurte de etter kredittkortet jeg hadde betalt reisen med. Reisen ble betalt i januar med et diners-kort. Siden den gang har jeg fått nytt kort, og pga at et kort forsvant i posten, ble det utstedt kort med nytt kortnr. Sjekk-inn betjeningen ba meg ringe til banken for å få en bekreftelse på at det var jeg som hadde betalt kortet. Jeg nektet, både av prinsipielle og praktiske grunner. Hvorfor skal jeg betale et par hundre kroner i telefonregning for å bekrefte at det er jeg som har betalt en reise, når jeg har både pass og reisebekreftelse? Jeg fikk deretter tilbud om å betale reisen på nytt med et annet kort, og siden få refundert summen på det lokale billettkontoret. Dette var heller ikke interessant for meg, siden jeg ikke vet om Qatar har billettkontor i Oslo, de flyr jo ikke til Oslo ennå. Dessuten ville dette bety merarbeid for meg, og det gidder jeg ikke når det er snakk om slike ting.
Jeg sto på mitt og sa at de fikk ordne opp i dette, siden det er en helt naturlig ting å bytte kredittkortnummer med jevne mellomrom. Etter ca 10 minutter og et par telefoner til Doha, ordnet seg seg. Bagasjen ble sendt, og man fikk lounge-invitasjon og boardingpass. Immigrasjon og sikkerhetskontroll går som en lek i Singapore, og ikke lenge etter var man på plass i loungen. Qatar bruker SATS premier lounge, og den lå omtrent midt mellom immigrasjon og den gaten flyet gikk fra.
Loungen i seg selv er grei nok. Delvis utsikt til rullebanen, litt mat og drikke, og ikke spesielt travel. Alt i alt kunne jeg telle 6-7 stk andre i løpet av den lille timen jeg var innom. Her er noen bilder fra loungen.

IMG_2265.jpg

IMG_2268.jpg

Helt greit utvalg av mat og drikke
IMG_2269.jpg

IMG_2270.jpg

Jeg tok litt lett mat og drikke før avgang
IMG_2264.jpg

Utsikt:
IMG_2272.jpg

Her kommer flyet vårt inn etter landing:
IMG_2266.jpg

På vei mot gaten. Litt mindre kaos enn det pleier være på OSL, noe som gjør reising til en avslappet opplevelse.
IMG_2275.jpg

31.07.2011
Singapore-Denpasar, Qatar Airways QR638 16:35-19:05
Boeing 777-3DZER , Sete 02A

Det var loungeboarding i Singapore, og selv om vi var blandt de siste inn i loungen, var vi de første ombord i flyet. Gateagentene så boardingpasset og plukket folk med seg frem til utgangen. Vel ombord i flyet var det et nytt og flott interiør som møtte meg. Fargene falt i smak med en gang, det samme gjorde setene og ikke minst avstanden mellom setene. Her kommer mange bilder fra kabinen, siden den ikke har vært så mye avbildet her på flyprat.
IMG_2276.jpg

IMG_2278.jpg

IMG_2294.jpg

IMG_2311.jpg

IMG_2313.jpg

En film fra kabinen
http://s1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Singapore 2/?action=view&current=MVI_2284.mp4

Setet
IMG_2277.jpg

En film av setet
http://s1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Singapore 2/?action=view&current=MVI_2291.mp4

Kontroll til setet, som forøvrig har en god massasjefunksjon
IMG_2285.jpg

Kontrollen
IMG_2292.jpg

Oppbevering for lesestoff, pc og sko
IMG_2287.jpg

Hvorfor har ikke alle fly dette i alle klasser??
IMG_2297.jpg

Egen lomme til lesestoff
IMG_2286.jpg

Sete i sovestilling
IMG_2290.jpg

Lomme til drikkeflasker
IMG_2293.jpg

Last edited:

Før avgang ble det servert champagne, som også ble et lite deja vu. Qatar serverer den samme som Lufthansa, og dermed var flighten reddet. Det ble to påfyll før avgang, slik går det når man er blandt de første ombord.
IMG_2281.jpg

Litt artig form på glasset, og veldig mye bedre enn Singapore sine glass.
IMG_2295.jpg

Fra rad 2 er det så vidt man ser de imponernede motorene. Støynivået er behagelig, og lyden imponerende under take-off. Det var nok kraftig redusert thrust, for take-off roll var ca 35 sekunder, dvs omtrent som på MUC-NRT tidligere i sommer.
IMG_2296.jpg

Solid med båt-trafikk etter take-off fra Changi
IMG_2298.jpg

Etter take-off ble det servert mer champagne og litt nøtter, mens man fikk studere menyen.
IMG_2301.jpg

Har ikke meny for denne flighten, kun vinkartet.
IMG_2999.jpg

IMG_3001.jpg

IMG_3002.jpg

IMG_3003.jpg

IMG_3004.jpg

IMG_3005.jpg

IMG_3006.jpg

IMG_3007.jpg

IMG_3008.jpg

IMG_3009.jpg

IMG_3010.jpg

All maten blir servert samtidlig, noe som sikrer at man rekker å spise opp på en såpass kort flight
IMG_2302.jpg

Sushi til forrett, meget godt! Den ble fulgt av champagne.
IMG_2303.jpg

Forholdsvis godt krydret kjøtt
IMG_2304.jpg

Enkel frukt til dessert
IMG_2305.jpg

Et solid glass Brunello, en av mine favoritter. Denne vinen var meget god, men kanskje noe ung. Tror ikke den selges i Norge, men et søk på google avslører at den ligger på ca USD65 pr flaske.
IMG_2306.jpg

Kaffe og Glenfiddich 15YO, begge deler falt i smak. Det ble to påfyll av den skotske væsken.
IMG_2308.jpg

Et par bilder fra solnedgangen over Indonesia, med 77W's lekre raked wingtips
IMG_2327.jpg

IMG_2331.jpg

En liten film fra solnedgangen over Indonesia
http://s1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/Singapore 2/?action=view&current=MVI_2330.mp4

Vi landet omtrent på rute, og ikke lenge etterpå var man klar for kaoset på Bali. Først måtte man kjøpe visa on arrival, og da måtte man ha dollar i kontanter. Dette var det selvsagt kø for å få kjøpt. Deretter måtte man gjennom immigrasjon, og dette var det selvsagt enda lenger kø for. Deretter måtte man plukke opp bagasjen, som allerede var satt ved siden av båndet. For å komme seg videre, måtte man så ta bagasjen til gjennomlysing, og siden man ikke hadde fyllt ut noe custom declaration, måtte man ut av køen for å gjøre dette. Takk til DPS for elendig skilting og organisering!
Det tok nok over en time fra man gikk ut fra flyet til man fikk møtt sjåføren som kom for å hente meg, desidert mest i løpet av denne ferien. Slike småting gjør at Bali rykker ned på lista for feriemål for fremtiden.

En liten oppsummering av flighten er vel også på sin plass. Jeg ble imponert over kabinen, og jeg ble imponert over setet. Jeg vil ikke ha noe problem med å tilbringe 12-14 timer i dette setet, men man sitter selvsagt mye nærmere nabosetet enn i første klasse. Har naboen setet i liggestilling, må man dessverre klatre over personens ben hvis man skal på toalettet. Massasjefunksjonen i setet fungerer godt, og det er lett å finne en behagelig stilling for både spising og avslapping. Medpassasjerer klagde litt over IFE-systemet, siden man måtte bruke ta på skjermen som var langt borte, eller styre en muse-pil med piltaster på håndkontrollen.

Qatar har fått priser for sin vinkjeller, og dette med rette. Kvaliteten på vin er godt over det som jeg har opplevd i business-klasse, og kanskje på høyde med det en del selskap serverer i første klasse. Vinglassene hever vinopplevelsen mange hakk i forhold til Singapore Airlines og Thai, men de er nok vel tykke i godset i forhold til f.eks. Swiss sine Riedel-glass.

Maten var også bra, og vel så bra som Lufthansa i F mellom Kuala Lumpur og Bangkok, en flight av tilsvarende lengde. Servicen var bra, men ikke på nivå med det jeg har opplevd i første klasse. Det er jo egentlig ganske naturlig også, det SKAL være forskjell. Skal jeg rangere Qatar, så vil jeg si at de er vesentlig bedre enn Singapore Airlines sin regionale business-klasse. Dette først og fremst pga hard-produktet, men også mat og drikke falt mer i smak. Singapore hadde mer mat og flere retter, men smaken var bedre hos Qatar. Flighten med Singapore var også over dobbelt så lang, så da forventer man større mengde og høyere kvalitet. Servicen var kanskje hakket bedre hos Singapore, de virket mer samstemte og gjennomførte enn hos Qatar.

Alt i alt en flight som overrasket litt positivt, men tullet ved innsjekk gjør at opplevelsen med Qatar får noe bismak. I tillegg til en flott kabin er det kredittkort-kravet jeg vil huske.
Poengene på DM-kontoen har ennå ikke kommet i skrivende stund, og Qatar står ikke som et valg for retro-registrering.

Last edited:

SATS premier lounge
Ja, det hørtes ut som et mindre slitsomt møte med SATS enn det de driver med her hjemme :D

Takk for rapporten så langt!

Ved innsjekk spurte de etter kredittkortet jeg hadde betalt reisen med. Reisen ble betalt i januar med et diners-kort. Siden den gang har jeg fått nytt kort, og pga at et kort forsvant i posten, ble det utstedt kort med nytt kortnr. Sjekk-inn betjeningen ba meg ringe til banken for å få en bekreftelse på at det var jeg som hadde betalt kortet. Jeg nektet, både av prinsipielle og praktiske grunner. Hvorfor skal jeg betale et par hundre kroner i telefonregning for å bekrefte at det er jeg som har betalt en reise, når jeg har både pass og reisebekreftelse? Jeg fikk deretter tilbud om å betale reisen på nytt med et annet kort, og siden få refundert summen på det lokale billettkontoret. Dette var heller ikke interessant for meg, siden jeg ikke vet om Qatar har billettkontor i Oslo, de flyr jo ikke til Oslo ennå. Dessuten ville dette bety merarbeid for meg, og det gidder jeg ikke når det er snakk om slike ting.
Jeg sto på mitt og sa at de fikk ordne opp i dette, siden det er en helt naturlig ting å bytte kredittkortnummer med jevne mellomrom. Etter ca 10 minutter og et par telefoner til Doha, ordnet seg seg.

Ikke uvanlig i Asia at man må vise kredittkortet man har betalt med på flyselskapets egne bookingsider.
Det står jo også som betingelser under http://www.qatarairways.com/global/en/terms_and_conditions.html#PayingByCreditCard

The credit card used for payment needs to be presented at time of check-in. Qatar Airways reserves the right to deny boarding or collect a guarantee payment (in cash or from another credit card) if the card originally used for the purchase cannot be presented by the cardholder at check-in or when collecting the tickets.

Jeg ser du klager over Shanghai. Jeg vil minne deg på at en ti minutters research ville gitt deg et svar på dette du opplevde. Befolkningen i Shanghai tenker bare på seg selv. Det er heller ikke mye kinesisk kultur å oppleve i denne byen. Jeg må si det er litt dårlig gjort av deg å dømme byen rett ned grunnet dette, da det er helt klart for oss andre "vagabondere" at Shanghai ikke er stedet å dra hvis du har lyst til å oppleve Kina.:)

Flotte detalj bilder og mye interessant lesing. Stilig bilder av Shanghai og Singapore sine skyskrapere.

Synes det er topp at Dag forteller om folket i Shanghai. Greit for folk å vite på forhånd.

Har vært der to ganger de siste årene og det har vært det mest forferdelige folkeferd jeg gar møtt, MEN en fantastisk by jeg vil vende tilbake til. ( Dividend ? ). Uneducated folk finner man der og i Lillestrøm. Takk Dag, for å være rett på sak.

Veldig bra bilder og bra skrevet rapport. Dette liker vi godt tusen takk skal du ha, setter pris på slike rapporter keep going og skriv mere.

Utrolig flott report! Har sittet en time nå å bare kost meg med lesing og titting av bilder. Artig å se hvordan man lever highend.
Hvor mye koster en slik tur, tenker da kun flybiletter?

Jeg tipper han har betalt max. en 8-9 tusen norske kroner.

Hint: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90998

Ja det er de billigste førsteklassebillettene man kommer over. :) For Qatar så har han vel bestilt i tillegg, men det er vel 5th freedomrute hvor prisene kan være relativt lave selv for biz. Tror vi på Flyprat er de som sprøyter inn mest inn i US AIrways uten å fly dem selv. :colgate:

Takk for kjempeflott rapport så langt :-)
Måtte ta en pause fra alle matbildene for ble så sulten. Ble Japansk restaurant i kveld :)

Er spent på hva du synes om Bali/Denpasar/Kuta? Førsteinntrykket på flyplassen gir nok en pekepinn på hva som skjer videre...he he :)
Jeg kan ikke uttale meg om hele Bali øyen, men personlig synes jeg at Denpasar/Kuta er en drittplass!

Sulawesi/Papua området er det virkelige fine Indonesia. Kritthvite strender, blått hav, regnskog og høye fjell

Jeg tipper han har betalt max. en 8-9 tusen norske kroner.

Hint: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90998

Du bommer nok her. Min regning på ferien var på ca 70k, av dette var fly 14k.

Takk for kjempeflott rapport så langt :-)
Måtte ta en pause fra alle matbildene for ble så sulten. Ble Japansk restaurant i kveld :)

Er spent på hva du synes om Bali/Denpasar/Kuta? Førsteinntrykket på flyplassen gir nok en pekepinn på hva som skjer videre...he he :)
Jeg kan ikke uttale meg om hele Bali øyen, men personlig synes jeg at Denpasar/Kuta er en drittplass!

Sulawesi/Papua området er det virkelige fine Indonesia. Kritthvite strender, blått hav, regnskog og høye fjell

Du har nok helt rett her, jeg ble ikke imponert. Skal man være etterpåklok så burde man vel tatt en litt mer eksotisk avstikker enn Seminyak. Fortsettelse følger!

Ellers takk for kommentarer.

Seminyak – Bali
La Villais Exclusive Suites & Spa
31.07.11-05.08.11

Oppholdet ble booket gjennom booking.com, men ikke forhåndsbetalt. Noen dager før ankomst fikk jeg mail og ble bedt om å opplyse om ankomst-tidspunkt for flighten, slik at henting kunne ordnes. Dette gikk uten problemer, og etter ca 40 minutter var man fremme ved villaen.

IMG_2496.jpg

Anlegget består av villaer med ett eller to soverom, alle med privat basseng og høy mur som sikret privatliv. Arealet på min villa var ca 200kvm.

Basseng og bord i restauranten der frokost ble servert
IMG_2453.jpg

IMG_2498.jpg

Om kvelden så det slik ut
IMG_2339.jpg

Åpen løsning med stue og kjøkken, ingen vegg ut mot bassenget
IMG_2340.jpg

IMG_2344.jpg

Soverom og bad hadde derimot 4 vegger og AC
IMG_2341.jpg

IMG_2347.jpg

Badekar og dusj på badet
IMG_2334.jpg

På dagtid så det slik ut
IMG_2368.jpg

Kjøkken som ikke egnet seg til matlaging
IMG_2370.jpg

Ikke stort basseng, men det dugde til avkjøling. Dessuten ble det rengjort hver dag, så det var rent og pent
IMG_2374.jpg

En kveld ble det middag på Breeze som er hotellrestauranten for The Samaya, et av Seminyaks beste hotell
IMG_2393.jpg

De hadde et eget telt for par på bryllupsreise
IMG_2409.jpg

Jeg var ganske tidlig ute for å få med solnedgangen fra stranda
IMG_2405.jpg

IMG_2413.jpg

IMG_2415.jpg

IMG_2425.jpg

Utsikten var veldig fin, men maten sto ikke i forhold til prisnivået. I forhold til andre restauranter jeg var innom i Seminyak, vil jeg si at hos Breeze betaler man 2/3 for utsikten og 1/3 for mat og vin. Det ble med det ene besøket på Breeze.

Stranden var ikke så innbydende, og det var litt for høye bølger til utstrakt bading. Jeg synes generelt det var mye søppel på Bali, mange steder var det direkte ekkelt. Det var dessuten mange løshunder, vond lukt og ekstremt slitsomme taxisjåfører. De tuter på alle fotgjengere de kjører forbi, og på kvelden cruiser de rundt og lager et evig tute-kor. Utrolig unødvendig og lite sjarmerende. Hvis jeg trenger taxi så er jeg vel i stand til å løfte hånda og vinke på en taxi, jeg trenger ikke beskjed i øret om at det er en taxi i nærheten??
Siste dagen hadde jeg utsjekk kl 12, mens flyet ikke gikk før sent på kvelden. Valget falt derfor på å leie bil med sjåfør for å ta en sightseeing rundt på øya.
Trafikken på Bali er verdt en studie i seg selv, her er det Prior avd Bali som er ute med morgenleveransen
IMG_2503.jpg

Turen gikk blant annet innom en batikk-stue, der det ble laget og solgt klær i mange varianter
IMG_2507.jpg

Kunst og håndverk står veldig sterkt på Bali, og mye blir laget med tanke på salg til turister.
Her er en ris-terasse, interessant ingeniør-kunst
IMG_2516.jpg

IMG_2523.jpg

Ved en av Balis vulkaner, som er høyere enn Galdhøpiggen
IMG_2526.jpg

IMG_2525.jpg

Det ble også besøk på kaffebrenneriet.
IMG_2538.jpg

Her kunne man få noen kaffe gratis, og betale for noen.

IMG_2540.jpg

Kopi luwak er noe spesielt, og er regnet for verdens beste (og dyreste) kaffe. Les om den på denne linken.
http://no.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

IMG_2543.jpg

Det meste smakte godt, og kopi luwak var omtrent som friele kaffe laget i moccamaster.
IMG_2544.jpg

Deretter ble det besøk i noen tempel, som var interessant nok.

IMG_2547.jpg

IMG_2550.jpg

IMG_2556.jpg

IMG_2569.jpg

Trafikken på Bali er verdt en studie i seg selv
IMG_2564.jpg

IMG_2573.jpg

Deretter ble det en dusj og så middag på hotellet, før man ble kjørt til flyplassen i god tid før avgang.

Dag Viking er kongen av tripreports! Veldig veldig bra.

Back