Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2010, 15:03   #21
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Behandler FR deres Cabin crew godt ??

Fredriksstad Blad melder at O'Leary snappet dokumenter (angivelig arbeidskontrakt) ut av hendene på en tilstedeværende NRK-journalist, men sistnevnte klarte å karre til seg dette igjen før O'Leary fikk se navnet til den ansatte.

Dette stiller jo fullstendig i en klasse for seg.

Quote:
Toppsjefen i Ryanair snappet arbeidskontrakten til en av sine egne ansatte ut av hendene på en journalist fra NRK - for å finne ut hvem som hadde fremsatt kritiske opplysninger om selskapet.
http://www.f-b.no/nyheter/snappet-ar...list-1.5729808
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:18   #22
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der er mange ligheder i den sammeligning - og i Skandinavien er der jo netop en tendens til at ens moralske grænser er lidt mere fleksible, hvis man selv kan spare nogle penge...
Det er neppe unikt i Norden. Jeg synes ofte det er greit å dra ei sammenligning til klær og sko, som nesten utelukkende produseres under arbeidsforhold som de fleste vil mene er uakseptable (og ihvertfall dårligere enn noen Ryanair-ansattes).

Ellers er jeg enig i at Ryanair opererer i grenseland juridisk og over en del moralske grenser. Strengt tatt bryr jeg mindre om de juridiske, det får skattemyndigheter og andre relevante myndigheter ta seg av, men de moralske grensene er noe litt annet.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:23   #23
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Nu er jeg selv bosat i et andet land end det jeg arbejder i og her er der helt klare regler for at man skal beskatte i det land, som man opnår indtægten i. For at denne særregel hænger sammen har man så lavet en udligningsaftale mellem DK og SE, så DK betaler et beløb til SE. Personligt ville jeg meget hellere bidrage til det land jeg rent faktisk bor i, men det har myndighederne i fælleskab fundet en anden løsning på.
Disse reglene er jo ikke helt klare, og ihvertfall ikke så klare som du beskriver dem. Det er, for eksempel, ikke slik at en konsulent som har et lengre oppdrag i et annet land, blir skattepliktig i dette landet. Ekstra kompliserende blir det jo av at de Ryanair-ansatte i utgangspunktet utfører et arbeid som ikke, som sådan, foregår i Norge.
Old 19-10-2010, 17:43   #24
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Ble ikke så populært da Nrk tok opp dette med MOL
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10041828
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:46   #25
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Ble ikke så populært da Nrk tok opp dette med MOL
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10041828
Hvorfor tenner MoL på alle pluggene når slike spørsmål dukker opp, og hvorfor tier de ansatte? Det er noe som ikke stemmer her.
Old 19-10-2010, 17:53   #26
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Hvorfor tenner MoL på alle pluggene når slike spørsmål dukker opp, og hvorfor tier de ansatte? Det er noe som ikke stemmer her.

Godt poeng!

Jeg aner fint lite om arbeidsforholdene i Ryanair, men nettopp det du sier her, er jo den type ting som gjør at det lukter rottent lang vei.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:58   #27
tiemand
ScanFlyer Blue

Fordi Michael O'Leary ikke har noe å si til sitt forsvar.

At et menneske tyr til noen form for håndgemeng er det sikreste bevis for at vedkommende har gått tom for argumenter.

tiemand is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 18:03   #28
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Og hvorfor blir ikke Olav Thon konfrontert med arbeidsvilkårene til de som han skal basere suksessen sin på?
Old 19-10-2010, 18:43   #29
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og hvorfor blir ikke Olav Thon konfrontert med arbeidsvilkårene til de som han skal basere suksessen sin på?
Ikke skyt budbringeren. Han er bare deleier i lufthavnen og har intet med driften av flyselskapene å gjøre.

OT, men dette sier sitt. http://www.dagbladet.no/2010/09/01/n.../iss/13193082/
Old 19-10-2010, 18:53   #30
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Ikke skyt budbringeren. Han er bare deleier i lufthavnen og har intet med driften av flyselskapene å gjøre.
Tja... Budbringer? Jeg ville heller sakt tilrettelegger.
Old 19-10-2010, 18:55   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nu er jeg selv bosat i et andet land end det jeg arbejder i og her er der helt klare regler for at man skal beskatte i det land, som man opnår indtægten i. For at denne særregel hænger sammen har man så lavet en udligningsaftale mellem DK og SE, så DK betaler et beløb til SE. Personligt ville jeg meget hellere bidrage til det land jeg rent faktisk bor i, men det har myndighederne i fælleskab fundet en anden løsning på.

Hvis man både har arbejdsplads (base) og bopæl i samme land, så er det mig en gåde at man ikke skal beskatte her og ikke mindst have lønvilkår som gælder dette land. Her har myndighederne i mine øjne sovet i time og det er på tide de vågner op.
I likhet med Gustavf så tror ikke jeg regelverket er riktig så klart som du synes å mene. Hadde det vært så klart så hadde ikke FR kunnet operere slik de gjør.

Quote:
Så længe FR ikke vil gå ud og dokumentere det modsatte, så har jeg svært ved ikke at tro på de historier jeg både har hørt fra tidligere ansatte og de som bliver skrevet offentligt. Det kan sagtens være der er "pyntet" på nogle af de historier, hvis de enkelte har en anden dagsorden, men jeg synes faktisk det ville være på sin plads at FR så kom med dokumentation for det modsatte. Noget de tydeligvis ikke vil - og det kan man jo så selv konkludere hvad man vil ud fra.
Det er jo ikke sikkert at FR ønsker å gå inn på en slik diskusjon offentlig av mange årsaker. Basert på dette vil noen alltid tenke det verste om en, mens andre kanskje vil velge å holde andre mulige forklaringer åpne. Jeg vet jo hva FlyHi mener om FR, så da er selvsagt konklusjonen som kommer nærliggende. Som sagt, jeg betviler ikke at FR opererer på et vis som ikke jeg villet ønske å jobbe under, men det er ikke nødvendigvis det samme som ingen burde ønske å jobbe i forhold til samme arbeidstakerregime.

Quote:
Jeg vil langt hellere være med til at hæve velfærds- og lønniveauet i de øvrige EU-lande end at sænke det hos os. Det er vel i virkeligheden en af hovedidéerne bag at indlemme flere medlemslande i EU-samarbejdet.
En kjempeflott ide som jeg stiller meg helhjertet bak, men virkeligheten er dessverre slik at dette ikke er enkelt å realisere. Noen vil tjene på dette, og andre vil tape på det. De som i dag lever i de minst velstående landene vil nok i noen grad på generelt nivå vinne på det, for deres arbeidskraft kan flytte til andre land hvor lønnsnivået er høyere og dermed påvirke det generelle lønnsnivået positivt i eget land. Samme mekanisme gir en press nedover på lønnen til en del som i dag tjener godt i andre land (men som ikke besitter formell kompetanse eller spesielle ferdigheter). Dette gjelder internt i EU, og det gjelder mellom f.eks. EU og tilstøtende land. Å skulle hindre en slik utvikling vil enten innebære at det vi kjøper av varer og tjenester går betraktelig opp i pris, og/eller at arbeidstakerne plutselig skulle bli veldig mye mer effektive (og være enige i at produktivitetsøkningen skulle deles med arbeidstakere fra andre land). En slik koordinering klarer man dessverre aldri å realisere - uansett hvor mye god vilje som ligger der.

Quote:
Jeg synes det er synd at udviklingen går imod at laveste fællesnævner skal sætte standarden - det ville da være meget bedre at hæve niveauet hvor vi kan - for alle.
Det hadde vært flott om vi klarte å realisere dette. Virkeligheten er, selv med politisk vilje, nok dessverre slik at dette ikke enkelt lar seg gjøre. Ulike land ønsker at bedrifter etablerer seg i det landet heller enn andre land, og dermed går startskuddet for skattekonkurranse. Irland har vokst mye på nettopp er svært bedriftsvennlig skatteregime.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 19:02   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Blir litt LO og FR i NRK1 - Dagsytt kl. 1900 (straks)

Old 19-10-2010, 19:17   #33
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
OK, så ble han det av NRK. Svaret hørtes mest ut som "jeg liker egentlig ikke fagforeninger selv, og dette må de nesten få drive med".
Old 19-10-2010, 19:20   #34
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Flott at det er fler som bringer opp disse issues med FR.
Spesielt med den såkalt "norske basen".
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 19:54   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Jeg jobber sammen med en Brite som var CC i Ryanair frem til i høst. Han trivdes godt og jobbet 5/4 ordning slik som f.eks også Norwegian bruker.
Siden han alltid forsvarer Ryanair når noen snakker nedlatende om selskapet kan det ikke være så forferdelig å jobbe der tenker jeg
Slike utsagn faller på stengrunn her....
Old 19-10-2010, 20:51   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Fordi Michael O'Leary ikke har noe å si til sitt forsvar.

At et menneske tyr til noen form for håndgemeng er det sikreste bevis for at vedkommende har gått tom for argumenter.
Nå var ikke jeg der & ikke har jeg sett innslaget, men hverken VGs eller NRKs beskrivelse av situasjonen gir meg liten grunn til å tro at det kom til håndgemeng. Fra NRK Østfold: "NRKs reporter viste Michael O`Leary en arbeidskontrakt som hun ville at han skulle kommentere. Hun forsøkte å vise en side som ikke viste navnet til kontraktens eier. O`leary tok kontrakten ut av hendene hennes og prøvde å se på den".

Dvs. han tok kontrakten for å se nærmere på den - kanskje slik at han skulle være i stand til å kommentere den? Kanskje fordi mannen bruker briller, har progressive glass eller noe liknende? Jeg vet selv at det å lese et dokument som en annen holder og som ikke er midt i synsfeltet er vanskelig. Den andre muligheten er selvsagt at MOL ønsket å finne ut av hvem det var kontrakten til for så å sparke dette individet. Jeg vet ikke.
Old 19-10-2010, 20:53   #37
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Hva er så benchmark for hva som er riktig lønn? En overbetalt nordmann, eller en underbetalt polakk? Jeg tror dessverre, som nevnt tidligere, at man vil se et press på lønningene i en del typer jobber (hvor det formelle kravet til kompetanse er lavt og det er stort tilbud av aktuelle kandidater til ledige jobber).

Konkurranse går utover avkastning på enkeltes innsats - det tror jeg vi kan konkludere med. Ofte er det de som sitter dårligst til (jfr. mine andre kommentarer over her). Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser). At noen lider under dette er nok en realitet vi må ta inn over oss. Det er "1 milliard kinersere" som jobber for smuler for at vi skal ha billlige klær, sko, leker og alt mulig annet. Hvordan skal vi sørge for at disse skal få vilkår som er fornuftige og levelige? Hvor går grensen for hva man skal gripe inn overfor? Dette er ikke lett.
Nei dette er ikke lett....jeg er langt pa vei enig med begge to (i Clash of the Titans ;-) (FlyHi og TOS)....men "Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser)." ...skurrer noe voldsomt i mine oeyne - sett i fra et staasted i nettopp et land hvor baade konkuranse "is king" og "Business" har en enorm innflytelse i det politiske liv.....og javisst vi har lave priser paa omtrent allt....men vi har ABSOLUTT INGEN OEKT GENERELL VELFERD.....faktisk har velferden gaatt i vaart samfunn gaatt solid nedoverbakke siden den dagen jeg flyttet hit i April 1996....og det igjennom baade oppgangstider og nedgangstider....et velferdsamfunn hvor en tur til Costco (vaar Smartklubb) viser hva "pensjonister" i slytten av 70 aarene tilbringer dagen med....de jobber...fordi de ikke har nok i pensjon....(Og disse ble pensjonister under oppgansgtidene)...og ja handlekurven kan vaere billig...men kvaliteten er der
etter....lavere priser koster langt mere enn det smaker.....vi flytter naa til et land med vesentlig hoeyere priser....og en god del hoeyere skatt...men det vil dramatisk oeke vaar velferd...(og vi flytter fra en oey som gjentatte ganger har blitt kaaret til et av de beste stedene aa bo i USA (# 2 - 4 aar paa rad).

Jeg lurer litt paa forholdet mellom ansattes loenninger og ledelsen loenninger i FR....her ser vi at mens de ansattes loenninger gaar ned....oeker ledelsens loenninger dramatisk...Kevin Phillips har mange interessante observasjoner om denne utviklingen i boken Wealth and Democracy - og Mr.Phillips er ingen "Liberal - Left Wing" - han var lenge en Strateg for Republikanerne (Nixon, Reagan og Bush 1.0) Hva han trekker frem er at paa 80 tallet var den typiske lederloennen 5-10 ganger gjennomsnittet for de ansatte...paa midten av 2000 tallet er dette vokst til 500 ganger de ansattes loenninger.....og selv om de ansattes loenninger har sunket.....saa har de totale utgiftene til loenninger i beste fall staatt stille....

Det er nok ikke saa ille i Europa ennaa...men naar en ser at MOL kan kjoepe en lisens til sin private bil som koster flere aarsloenninger til hans ansatte, for at han skal kunne bruke kollektivfelt (MOL's private bil har Drosje Lisens) saa har han nok til salt i maten og litt til....og hvis en er fasinert av utviklingen saa er det gode muligheter til aa studere baksiden av medaljen her....
Old 19-10-2010, 22:01   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Dette blir OT i forhold til tråden, men dette bør uansett kommenteres:

F.E., du har helt rett. Min formulering er ikke riktig. Det burde nok heller stått "økt vekst" heller enn "økt generell velstand". Det er helt klart at velstand ikke er ensbetydende med lave priser, og det er forsåvidt også slik at økonomisk vekst heller ikke er det eneste som bidrar til velstand. Lavere priser er i seg selv et gode for forbrukerne, men det er klart at det er en rekke andre faktorer som kanskje i større grad bestemmer velstandsnivået til et land og utviklingen i retning av lave priser kan også gå for langt (noe nok USA er et eksempel på - men der har man jo tradisjonelt sett vært svært lite ivrige på at myndighetene skal gripe inn i utviklingen).

Norge har riktignok brukbar økonomisk vekst, men er dyrt, det er høy skatt, det er helsekøer etc., men det kåres gang etter gang til et av verdens beste land å bo i av FN. Så priser er selvsagt ikke alt. Håper dette var litt oppklarende.
Old 25-10-2010, 18:08   #39
Isbamse
ScanFlyer Molded

Fagforeningen Parat har et innlegg i Dagbla i dag hvor de begrunner sin boikott av Ryanair:

http://www.dagbladet.no/2010/10/25/k...nair/13994389/

Uansett hva man ellers mener om saken synes jeg dette avsnittet var ganske betegnende:

Quote:
Når O'Leary sier at alle ansatte får organisere seg, men i samme setning sier klart ifra at Ryanair ikke vil forhandle med en fagforening, uansett, viser han all tydelighet at han ikke respekterer de ansattes demokratiske, faglige og sosiale rettigheter. Med nesten 7500 ansatte, er det ganske merkelig at ingen vil organisere seg.

I tilsvarende yrker blant ansatte i Europa er organisasjonsgraden på rundt 90 prosent. I Ryanair er den null prosent. Dette minner minne meg litt om valg i Irak under Saddams Husseins regime. Der var valgdeltakelsen til tider over 100 prosent, og alle stemte for Hussein. Kanskje er det derfor O'Leary av noen kalles komiske Ali.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2010, 10:36   #40
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
....her ser vi at mens de ansattes loenninger gaar ned....oeker ledelsens loenninger...
Oj, oj...dette lukter SAS!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules