Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2008, 18:07   #21
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kanskje fordi dette ikke er en pressemelding fra SAS......
Oja. Tre netter med festing i København uten søvn gjorde at jeg ikke skjønte spøken/ironien...! Haha. Jeg legger meg. God natt.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 18:23   #22
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Den er meget bra tiemand,

Thanks for making a rainy Sunday a lot more fun
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 18:49   #23
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Skal vi holde en litt seriøs tone her ? , ikke mobbe kollegaer i et offentlig rom (ei heller på arb. plassen) .
Avtalene er altså ikke justert i forhold til myndighetense oppmyking i forhold til om piloter kan fortsette å fly til de er 65år ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 23:59   #24
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Det er jo i og for deg hele poenget. De aller, aller, aller fleste har jo ikke lyst til å forandre et system med 30 års opptjeningstid for full pensjon og pensjonsalder på 60 år.

Bortsett fra enkelte av de som akkurat er i ferd med å fylle 60 år. De ser sitt snitt til å fortsette. For pensjonnsystemer gir definerer en alder på 60 år som max. - Da kommer pensjonen til utbetaling. Samtidig som lovverket gir deg beskyttelse slik at man ikke kan bli oppsagt uten videre.

Dermed sitter man med full lønn og pensjon samtidig.

Ett alternativ er å justere penjonsalderen til 65år og dermed og pensjonsinntjeningen til 35 år.

Men siden absolutt ingen ønsker dette (i alle fall ikke før man nærmer seg de 60), fordi man da blir tvunget til å jobbe til man er 65, er det eneste alternativet at alle bare slutter ved fylte 60 år.

Men når man har en liten håndfull egoister som velger å utnytte systemetved å både stå i arbeid og samtidig få full pensjon, er jeg redd man før eller siden ender opp med 35 års opptjeningstid i pensjonsordningen.

For øvrig, P.A. Viking, er det viktig å skille mellom mobbing og berettiget harme.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2008, 08:29   #25
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Da burde det vel ikke være for vanskelig for SAS å få endret regelverket slik at man enten får pensjon eller lønn. Men ikke begge deler. Regner med at pilotforeningene vil godtat det.
storg is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 06:47   #26
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Full SAS-fight i cockpit
Utbredt mobbing mellom yngre og eldre SAS-piloter truer flysikkerheten. Det slår Luftfartstilsynet fast i en rapport som er unntatt fra offentlighet.
den 13 sider lange inspeksjonsrapporten, som Dagsavisen har fått tilgang til, peker Luftfartstilsynet på flere forhold der SAS Norge blir bedt om å gjøre tiltak for å bedre flysikkerheten. Men på ett punkt krever tilsynet umiddelbare tiltak; nemlig når det gjelder samarbeidsklimaet i cockpit – som etter tilsynets mening er svært kritikkverdig.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article365352.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 18:09   #27
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Og i dagens Tabloid på TV2 kl 18:55 skal "mobbingen i SAS" opp til debatt.......
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 19:27   #28
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Litt interessant å lese disse sms komentarene på skjermen under intervjuet, da ca 75% ville ha de eldre til å bli og de unge ut, basert på at jo eldre du er jo mer erfaren er du. Jeg hadde personlig trodd det ville bli omvendt!?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 19:41   #29
imm
ScanFlyer Crusty

Hvor viktig erfaring er skjønner man bedre og bedre etter hvert som en selv blir eldre.
Old 26-08-2008, 19:56   #30
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Har ikke de "unge" i SAS stort sett alle passert 40? Isåfall synes jeg ikke erfaring er noe vektig argument. Det er ikke akkurat erfaring det skorter på i cockpit hos SAS...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 20:54   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Hvor viktig erfaring er skjønner man bedre og bedre etter hvert som en selv blir eldre.
Til et visst punkt, etter det er det vel bare egoet som vokser
Old 26-08-2008, 21:57   #32
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Vel, når gjennomsnittsalderen på piloter i SAS er 52 år, så skorter det verken på alder eller erfaring hos noen. Snarere tvert om. Det finnes en stoooor masse med styrmenn som begynner å nærme seg 50 år som er mer enn "over due" for å bli kapteiner.

I Easyjet og Ryanair er kapteinene typisk rundt 35 år og styrmennene 25.

I en typisk SAS-cockpit kan man altså legge på 15-20 år på begge både i alder og i piloterfaring i en typisk cockpit. Men er det virkelig nødvendig?

Ja, erfaring har mye å si, og man skjønner det sikkert bedre når man selv blir eldre. Men det finnes altså flere enn nok piloter i SAS som allerede har passert dette stadiet av selvinnsikt. For lenge siden.

Så CFM har helt rett: Er det noe som ikke er problemet her, så er det erfarings- og kompetanseflukt til andre selskaper, om de over 60 tar hatten sin og går.

-o-O-o-

Last edited by Nick Figaretto; 26-08-2008 at 22:31.
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 10:43   #33
spitfire
ScanFlyer Blue

Denne artikkelen stod i Avisa Nordland idag http://www.an.no/nyheter/article3744706.ece
Er jo uheldig for SAS om passasjerene velger andre selskaper.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:14   #34
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Og så var det oppe til debatt i Tabloid (TV2) - og jeg som trodde nettavisene i sommer var lavmålet......makan til vissvassdiskusjon

Old 08-09-2008, 21:14   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Og så var det oppe til debatt i Tabloid (TV2) - og jeg som trodde nettavisene i sommer var lavmålet......makan til vissvassdiskusjon
Er ikke det ganske så illojal oppførsel mot arbeidsgiver det "pensjonistpiloten" her bedriver?

Ellers så tyder det på mangel på selvinnsikt når vedkommende ikke skjønner at kolleger blir irriterte når han ikke bare både hever lønn og pensjon på en gang men også øker sjansen for at yngre kolleger kan risikere å miste jobben. Jeg forstår godt at de yngre pilotene i SAS misliker disse 60+ pilotene
Old 08-09-2008, 22:39   #36
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Et utdrag fra debatten i Tabloid:

AS-pilot innkalt til møte etter Tabloid-medvirkning

SAS-pilot Erik Reed Mohn deltok i Tabloid for ca. 14 dager siden og snakket om mobbingen i SAS. I etterkant ble han innkalt på teppet i selskapet. Han mottok en e-post fra personaldirektør Oppegård med en invitasjon til å møte ledelsen på Fornebu i dag kl. 10:30. Møtet skulle dreie seg om hans deltakelse i Tabloid.

Reed Mohn ble ikke særlig overrasket. Han forventet at ledelsen ville snakke med ham, noe han setter pris på. Dagens møte foregikk i en veldig profesjonell tone. Fire sentrale SAS-aktører deltok i møtet, som varte ca. 50 minutter. Reed Mohn opplevde at det ble ført en veldig renhårig tone. Det var en åpen diskusjon om de problemene som er avdekket og hans deltakelse i tv-programmet.

Konklusjonen ble at ledelsen lovet å intensivere sin innsats for å komme mobbingen i selskapet til livs. Reed Mohn bedyrer at han ikke har fått munnkurv, eller blitt gjenstand for restriksjoner rundt disse spørsmålene.

Reed Mohn tror hans ledere er utmerkede mennesker med gode intensjoner. - Vi har hele tiden samme siktemål. Det er å ha et godt selskap å arbeide i.

Mobbingen fortoner seg svært ubehagelig for mange av de eldre pilotene i selskapet. Reed Mohn medvirkning i Tabloid har fått blandet mottakelse. Han har fått både positive og negative tilbakemeldinger. De negative tilbakemeldingene har særlig kommet fra Norske SAS-flyveres forening. På foreningens hjemmeside/debattside inneholder en del innlegg som ikke er spesielt behagelige. Reed Mohn kan gi et eksempel, skrevet av en tidligere sentral tillitsmann. Han skriver følgende om Reed Mohns deltakelse i Tabloid: "Dette handler ikke om Erik Reed Mohn og luftfartens 60 pluss' mediale krumspring. Dette handler ikke om et feiltrinn i kampens hete, men om en kynisk planlagt handling for å sverte enkeltindivider, forening og selskapet. De som står bak de siste to dagers mediautspill har ingen rett til offentlig å drite ut tusenvis av medarbeidere fordi en håndfull personer ikke ønsker å innordne seg kollektive interesser. Ta gjerne fighten internt, men å stille i Tabloid i full uniform er til de grader frekt og illojalt overfor alle som daglig holder hjulene i gang i dette selskapet med tilhørende datterselskaper. Skam dere".

Adm. dir. i SAS Norge, Ola H. Strand, sier det var helt naturlig for ledelsen i innkalle Reed Mohn, som ikke flyr i SAS Norge, men i SAS Intercont (interkontinentale flyvninger).

Reed Mohn har engasjert i årevis i spørsmålet om å si opp flyvere over 60 år, og Strand kan bekrefte at ledelsen ikke har hatt noen dialog med ham om dette.

Strand understreker at de aller fleste som jobber i SAS har det veldig bra. Den siste undersøkelsen på arbeidsmiljø viser at 90 prosent gir uttrykk for at de trives i selskapet. Strand viser til at ledelsen i 2007, kort tid etter hans inntreden, startet et omfattende kulturprogram som hadde til hensikt å utvikle en god bedriftskultur.

Dagsavisen har grepet fatt i mobbeproblematikken i SAS. - Hadde det ikke vært for at vi hadde begynt å skrive om det, hadde ikke dette vært kjent. Det sier politisk redaktør i avisen, Arne Strand. Han påpeker at det var Dagsavisen som offentliggjorde Luftfartstilsynets rapport om mobbingen i selskapet, og at mobbingen gikk så langt at det kunne gå på flysikkerheten løs.

(Ber om at ingen kopierer eller bruker sammenfatingen andre steder)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 22:50   #37
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Bra sammenfatning - jeg blir bare så oppgitt over hun derre programlederdama og Arne Strand som forsøker å lage en offentlig oppvasksak av det, som om flyene begynte å dette ned i hodet på oss - det endte jo bare ut i ingen ting.

Old 08-09-2008, 23:07   #38
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Jeg så ikke sendingen selv, men bare lånte en sammenfatning skrevet av mine kolleger. Men både Strand og programlederen er normalt nokså anmasende.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 23:24   #39
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg ser helt klart problemstillingen her, men personlig har jeg også litt sympati med de eldre pilotene som ikke ønsker å bli presset ut av jobbene sine. Jeg vil knapt kalle en 61- åring en pensjonist. Det er jo også veldig i strid med målsettingen man arbeider med i resten av samfunnet for tiden med å få seniorer å stå i jobb lenger.

Men jeg er ikke inne i forholdene i SAS og hvordan dette får konsekvenser for yngre. Men flybransjen er vel ikke helt unik i denne sammenhengen og jeg tror nok dette hadde blitt diskutert også om det hadde skjedd i andre høyt profilerte bedrifter.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 00:26   #40
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Problemet er jo at avtalen innebærer at man får både pensjon og lønn samtidig, det virker noe merkelig at ikke ledelsen og fagforeningene kunne få til en omforent avtale som gir gode (nok) betingelser for de som ønsker å fortsette etter fylte 60 samtidig som muligheten til å slutte ved fylte 60 også består.
Hvis det er slik at (enkelte) piloter får dårligere pensjon enn forventet/lovet ved å gå av på 60 samtidig som de nå har mulighet til å stå lenger har jeg full forståelse for at de gjør det.

Jeg føler man gjør en stor feil ved å henge ut enkeltpersoner internt, på meg virker det som både ledelsen og fagforeningene burde ha grepet fatt i denne problemstillingen for lenge siden.

Nettopp poenget med målsettingen om at seniorer skal få / bør stå lenger i jobb i resten av samfunnet gjør at SAS-håndteringen og avtalen blir helt feil.

Posting Rules