![]() |
|
![]() |
#21 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Hvordan påvirker dette Thomas Cook ? Er ikke helt sikker på om Robin TOS løsningen om å ta rettighetene fra SAS (fordi de har hatt de for lenge ?) å gi dem til Kjos fordi det er synd på Bjørn er helt rettferdig heller ![]()
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvem har sagt at det er SAS sin skyld? SAS har fått tildelt noen rettigheter som landene vel har fremforhandlet, og jeg stiller spørsmål ved om det er rimelig at et selskap skal få beholde disse rettighetene "til evig tid" utelukkende på grunn av historiske årsaker. Er det rimelig? I SAS vil man selvsagt hevde at det er helt rimelig. Jeg sier vel strengt tatt heller ikke at man skal ta dette fra SAS og gi det til DY. Jeg stiller et spørsmål ved rimeligheten i opplegget. Er det helt uproblematisk at de selskapene som var etablert før 2002 kan få fly, mens nye selskaper ikke får fly over Russland pga begrenset "kapasitet" i avtalen? Ville det vært helt uproblematisk om Telenor fikk førsteretten på alt av mobiltelefoni fordi de var først ute? Er det rimelig at kun kraftverk som var i drift før kvotehandelssystemet i Europa ble innført skal få gratiskvoter, mens alle nye utslippere skal måtte betale for kvotene? osv. Jeg klarer ikke å se at det uten videre er helt rimelig og uproblematisk. Hvordan situasjonen er med Thomas Cook vet jeg ikke. Last edited by TOS; 14-01-2014 at 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det samme var det med dengang Soviet Unionen - 9 måneder i året fikk man fly nonstop til Tokyo - 3 måneder i året måtte maskinen mellomlande i Moskva. Så når man tar i betraktning at "the Fox of Fornebu" kun har holdt på i noen måneder - så er det ikke noe resultat av noe som helst opplegg, det er et marked som ikke er likt andre - Ser du noe opplegg med f.eks. Bangkok - eller kunne Kjos starte Oslo, Stockholm til Bangkok uten noen restriksjoner i form av Skandinaviske opplegg ?? nei det er ikke noe Skandinavisk opplegg som er designet til å gjøre livert vanskelig for stakkars Bjørn. Dette er en del av markedet til / fra Kina som gjelder alle land - selv her i Seattle har vi ert udeket marked til mange Kinesike byer, men nøyaktig det samme (Skandinaviske opplegget ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det jeg mener er et skandinavisk opplegg er den avtalen som foreligger og fordelingen av rettighetene mellom selskaper, og som ganske sikkert er et resultat av at f.eks. kinesiske myndigheter ikke ønsker flere skandinavisk selskaper enn det man har andre veien (og sannsynligvis sett i forhold til det generelle markedsbehovet). Man har altså en begrensning i avtalen. Det jeg diskuterer er hvordan disse skandinaviske rettighetene burde bli fordelt, og spør om det, gitt at avtalen har begrensninger, er rimelig at disse rettighetene skal fordeles basert på historisk hevd. Last edited by TOS; 14-01-2014 at 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Livsnyter
|
![]()
Nå er vel Norwegian Long Haul å regne som irsk, ikke skandinavisk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Slik jeg forstod Kjos på nyhetene i går, så hevder han at AOC i Irland vil gi de anledning til å fly over Russland. Slik jeg forstår denne tråden, så er avtalen mellom to(tre) land og uavhengig av operatør og hvilket land selskapet er registret i.
Hva er egentlig korrekt her? Har i såfall Irland avtaler på overflyvning i Russland uavhengig av hvor i Europa ruten starter?
![]() |
#27 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Hei!
Trolig har vel hvert land i Europa et visst antall slots til fordeling over Russland/Kina, og om ingen irske selskap i dag bruker disse eller det er ledig kapasitet for "deres" slot, så kan vel Norwegian bruke det fritt som et "irsk" selskap. Dette gjelder nok selv om flyene tar av fra OSL, ARN eller CPH.... Så er nok et smutthull og en mulig løsning her for DU/DY ja, om jeg har forstått problematikken rett. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Selv innen mobiltelefoni kan jeg ikke huske at noen aktører har mistet eksisterende rettigheter (frekvenser), derimot er det normalt med en form for konkurranse når nye rettigheter utdeles. Slik er det i flybransjen også, som man f.eks ser når det kommer til slots. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forskjellen til mobilverden er at man som ny aktør har krav på å få tilgang til nettverkene til de selskapene som allerede er etablert, slik at også nye aktører kan tilby mobiltelefonitjenester (dette er mulig fordi det er ledig kapasitet i nettverkene). For luftfarten er ikke det en mulighet, fordi det er ledig kapasitet (hvis en flyr så kan ikke en annen benytte samme rettighet). Dermed har ikke en mobiloperatør mulighet til å eksklusivt tilby mobiltelefoni bare fordi de var etablert når lisensene ble delt ut. Ergo må en annen løsning til for å sikre at også nye aktører skal kunne ha en mulighet til å trafikkere strekninger hvor det foreligger begrensninger. Dette er ikke uvesentlige forskjeller. Last edited by TOS; 14-01-2014 at 14:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det beste ville vært at hvem som helst kunne fly hvor som helst. Selvfølgelig. Men dersom dagens ordning hadde vært helt uforståelig, urettferdig eller noe som egentlig kunne latt seg ordne på en enkel politisk måte, så hadde nok DY skreket høyt om dette for lenge siden. Når DY lar det forbigå mer eller mindre i stillhet, så er nok dette såpass komplekst at de har innsett at de ikke kommer noen vei med å syte til media. Politikk som involerer Russland og Kina er vel ikke det enkleste å forholde seg til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er jo forøvrig ikke Kina og Russland som er motpart for flyselskapene; dvs. jeg har forstått det slik at det er avtaler mellom land, og at ikke spesifikke selskaper er nevnt. Om avtalene spesifiserer at det er SAS som skal fly så kan man selvsagt begynne å snakke om storpolitikk og Kina/Russland. Hvis det er avtaler som er mellom land, så er vel fordelingen av rettighetene et internt anliggende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Qwerty
|
![]()
SAS sitter inte med rättigheter för all framtid. Det sk konsortialavtal som ger SAS företrädesrätt på vissa linjer går nämligen ut 2020. Det kan förstås förlängas av de tre regeringarna, men med tanke på allt som hänt i luftfarten sen avtalet senast blev förlängt (i slutet av 90-talet) så är det väl rimligt att tro att det i så fall inte görs utan ändringar.
Jag hittade detta angående SAS företrädesrätt: Quote:
Last edited by jikswoboB; 14-01-2014 at 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne artikkelen viser vel at det er storpolitikk når det gjelder overflyingstillatelser over Russland:
Quote:
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Såvidt jeg har skjønt så er det i hovedsak Russland som bruker dette som politisk virkemiddel. Og som det fremkommer et par poster lengre opp, så vet de å ta alle virkemidler i bruk når det måtte passe dem.
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Legg merke til artikkelen jeg henviste til er fra midten av 2012 og er bare en illustrasjon av forholdene.
![]() |
#38 | |||||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Ingen av de Irske selskapene har hatt ruter hvor dette er eller har vært nødvendig, dermed har man ikke hatt behov for å inngå slike avtaler - dette er både tid og ressurskrevende arbeid over lengre tid - og selv om avtalene inngåes land i mellom, er aktørerene (flyselskapene) også tungt involvert i dette arbeidet, i hvertfall har de vært dette historisk. Men at Irland har muligheter til å oppnå slike rettigheter via forhandlinger er svært mulig, men igjen dette tar tid og er ikke noe man bare "ber om". Historisk har jo Irland og Sovjet Unionen / Russland hatt tett Luftfarts Samarbeide - Shannon har jo fra 60 tallet vært nærmest en "hub" for Aeroflot. Quote:
Så det er vel noe urealistisk at dette skal serveres Norwegian med engang de starter opp, dette må forhandles frem. Quote:
Quote:
Det reiser jo også spørsmålet om hvordan man skal omfordele de eksisterende rettighetene, skal man flytte overflygningsrettighetene som SAS bruker til Kina og Japan - å gi disse slik at Norwegian kan fly raskere til Bangkok ? Og dermed rent teknisk sperre for rutene til enten Kina eller Japan (eller redusere disse ?) - ser ikke noe problem med at SAS må gi i fra seg noe de bruker i dag på CPH - BKK, men at man skal redusere på Japan eller Kina ser jeg som en uheldig inngripen i markedet. Om Norwegian ender opp med Irske rettigheter kan det vel være at det må løses med en operasjon f.eks. DUB-OSL-BJS med samme rutenummer - det er rent teknisk greit med en 737 DUB - OSL og en 787 videre - slike løsninger finner man den dag i dag. Tror ikke Irske trafikkrettigheter til f.eks. Kina kan benyttes Skandinavia - Kina. Igjen dette er ikke noe spesiellt for Skandinavia - se på Korean Airlines som kjøpte seg inn i CSA og har en Hybrid Operasjone med KE eide fly på CSA Rute Nummer. At man skal finne løsninger i Kjos tempo er neppe realistisk, men ikke nødvendigvis urettferdig - det bare tar tid - og mye kontrolleres utenfor
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal man virkelig ta Kjos og Skånevik seriøst? Ennå har de ikke fått irsk lisens og nå lanseres sutring fra Bjørn om at "SAS får fly over Russland, det får ikke vi" og dette ordner seg når vi er irske.
Med alt det andre som ikke er på plass overrasker det ikke et sekund om overflygningsrettigheter nå plutselig viste seg å være vanskelig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har det blitt endringer på overflyging av Krimhalvøya nå. Ser at DY7202 idag har svingt utenom og har retning videre over Romania og Polen.
Ser ut som LNA også følger en annen kurs nedover Hviterussland og Ukraina enn den som har vært brukt til nå. Last edited by geirs; 03-04-2014 at 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer | LN-MOW | Flyforum | 6 | 25-05-2017 00:54 |
SAS med med tekniske utfordringer i dag | Cockpitview | Flyforum | 24 | 28-08-2015 12:50 |
Nye utfordringer for "the Ticketor" | The Ticketor | Flyforum | 16 | 26-01-2006 08:55 |
SAS satser på Russland (nye kjøp??) | morr | Flyforum | 11 | 18-11-2004 17:56 |