dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)
Er det et Skandinavisk opplegg ? - slik jeg forstår det er det vel et Russisk og Kinesisk opplegg som Skandinaviske selskap har forholdt seg til og myndighetene har forhandlet seg frem til avtaler. At Skandinavia er mindre intersssant som marked for Kinesiske Selskap er vel ikke nødvendigvis SAS sin skyld - om flere Kinesiske Selskaper ønsket å fly til Skandinavia - ville man jo kunne forhandle frem rettigheter for flere Skandinaviske Selskap (med mindre jeg har misforstått de gode forklaringene fra SQ321 om at dette er på Land Nivå og ikke på flyselskap nivå).
Hvordan påvirker dette Thomas Cook ?
Er ikke helt sikker på om Robin TOS løsningen om å ta rettighetene fra SAS (fordi de har hatt de for lenge ?) å gi dem til Kjos fordi det er synd på Bjørn er helt rettferdig heller
Det høres merkelig ut at den som historisk sett var først ute skal være garantert rettighetene i all fremtid, for rettighetene er vel de skandinaviske landenes rettigheter og ikke SAS sine. Det naturlige ville være en eller annen form for prosess for å allokere disse rettighetene.
Men når det er sagt så er jo denne bransjen noe spesiell i mange dimensjoner. Det er nesten som f.eks. fiskerinæringen (men selv der begynner man å løse opp i mange historiske antikvariteter)...![]()
Ja, og hvis de faktisk får det til med irsk AOC så begynner man jo å forstå hvorfor man ønsket å registrere seg utenfor Skandinavia for å få trafikkrettigheter (jfr. uttalelser fra Skånvik tidligere)...I så fall betyr det vel at det skandinaviske opplegget er nokså akterutseilt og tilpasset en hverdag som er long gone (men selvsagt flott for det selskapet som sitter på rettighetene).
Er det et Skandinavisk opplegg ? - slik jeg forstår det er det vel et Russisk og Kinesisk opplegg som Skandinaviske selskap har forholdt seg til og myndighetene har forhandlet seg frem til avtaler. At Skandinavia er mindre intersssant som marked for Kinesiske Selskap er vel ikke nødvendigvis SAS sin skyld - om flere Kinesiske Selskaper ønsket å fly til Skandinavia - ville man jo kunne forhandle frem rettigheter for flere Skandinaviske Selskap (med mindre jeg har misforstått de gode forklaringene fra SQ321 om at dette er på Land Nivå og ikke på flyselskap nivå).
Hvordan påvirker dette Thomas Cook ?
Er ikke helt sikker på om Robin TOS løsningen om å ta rettighetene fra SAS (fordi de har hatt de for lenge ?) å gi dem til Kjos fordi det er synd på Bjørn er helt rettferdig heller