SAS og utfasingen av MD80

Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Men RLE flyger idag iväg till BGR.

Thanks and bye bye! You did well.

Destination BYH.

MD Douglas MD82 49382 1232 LN-RLE SAS ferried 10-11jun13 OSL-KEF-BGR-BYH on delivery to Delta Air Lines for part-out & scrap

*blablabla*

På mandag 10., sto det kun 3 MD på fjernparkering, og 1 MD ved det jeg natar er Tech. Fløy Dan Viking AMS - CPH i går, med norsk purser. En annen ansatt sa at det amerikanske selskapet som overtok MD fra SAS, brukte sine egne maskiner til reservedeler, og heller fløy SAS-maskinene, fordi de disse var så godt vedlikeholdt. Men det stemmer jo ikke helt med det som står skrevet ifm Delta, - er det det andre selskapet på A med det vanskelige navnet, som har gjort det ?

Last edited:

Allegiant tok både for aktiv bruk og delefly, men de skal ikke ha flere maskiner. Resten skal til Delta, og kun som delekjerrer.

På mandag 10., sto det kun 3 MD på fjernparkering, og 1 MD ved det jeg natar er Tech. Fløy Dan Viking AMS - CPH i går, med norsk purser. En annen ansatt sa at det amerikanske selskapet som overtok MD fra SAS, brukte sine egne maskiner til reservedeler, og heller fløy SAS-maskinene, fordi de disse var så godt vedlikeholdt. Men det stemmer jo ikke helt med det som står skrevet ifm Delta, - er det det andre selskapet på A med det vanskelige navnet, som har gjort det ?

Men du har helt rett. SAS var "verdensledende" i vedlikehold av MD :)

Så var det dax igen:
Från Skyliner: "MD Douglas MD82 49999 1805 SE-DIN SAS ferried 25-26jun13 OSL-KEF-BGR-BYH on delivery to Delta Air Lines for part-out & scrap"

Overhørte en SAS-kaptein i forrige uke: "der har vi en av dinosaurene, ja". Han virket ikke like vemodig som folket her inne. ;)

Overhørte en SAS-kaptein i forrige uke: "der har vi en av dinosaurene, ja". Han virket ikke like vemodig som folket her inne. ;)

Må ha vært en fjott som ikke har noe i lufta i gjøre.....fysj!
Etter den uttalelsen er det grunn nok til å få sparken... ;)

Last edited:

Kjapp på avtrekkeren, myhrair? Det slår deg ikke han mente det som en spøk, sjargong piloter i mellom, har en bakgrunnshistorie og så videre. Slike kommentarer bør man kunne spare seg for, useriøst sagt av deg.

Kjapp på avtrekkeren, myhrair? Det slår deg ikke han mente det som en spøk, sjargong piloter i mellom, har en bakgrunnshistorie og så videre. Slike kommentarer bør man kunne spare seg for, useriøst sagt av deg.

Det slo ikke deg at det var en ganske stor dose med ironi i kommentaren min?

Men jeg kan ''meddele'' at jeg har et ganske sterkt forhold til MD80 da... ;)

Er det 7 eller 8 igjen nå?
Noen som har datoer for når de resterende MD ene fases ut?

Er 7 aktive MD-82 igjen nå.

I dag dro ex-Spanair EC-FFI (tidl SAS-reg SE-DMO):
MD Douglas MD87 53210 1871 EC-FFI SAS ferried 09jul13 OSL-KEF-BGR, for water bomber conversion for Erickson Aero Air

KHG flyger sin sista flight idag som SK 1635/1636 sen ferry till OSL med eta 2320.

RML flyger sin sista flight söndag som SK2537/2538, no ferry to OSL known.

Det är vad min kristallkula ser.

Jøss så den skal bli (vann) bombefly er det det første MD80 flyet som firefighter?

Nei, gamle SE-DMN som var hos SAS og City Airline har tidligere blitt "firefighter" hos Erickson Aero Air

Er 7 aktive MD-82 igjen nå.

I dag dro ex-Spanair EC-FFI (tidl SAS-reg SE-DMO):

Har ikke denne vært innom Iberia også? Og har denne egentlig vært i SAS trafikk eller Spanair trafikk? Finner ikke SE-DMO i planespotters

Back