Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-03-2012, 15:01   #161
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En interessant observasjon. Nei, ingen amerikanske selskaper ved sine fulle fem (muligens med unntak av Spirit) ville bruke ordet cheap i sin markedsføring. Nøkkelordet herer 'value' - verdi. Cheap er et negativt ladet ord.
Spirit tar den til et annet nivå, med intet mindre enn 5x cheap. ;-)
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 15:19   #162
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En interessant observasjon. Nei, ingen amerikanske selskaper ved sine fulle fem (muligens med unntak av Spirit) ville bruke ordet cheap i sin markedsføring. Nøkkelordet herer 'value' - verdi. Cheap er et negativt ladet ord.
Og det er en stor forskjell til - et LCC selskap i USA hadde en alvorlig ulykke - ValueJet i Florida - det førte til at ingen kunne fokusere på pris på samme måte som de Europeiske selskapene - men det betyr ikke at det er store forskjeller - selv MoL har mang en gang fortalt hvordan han har studert og hatt SWA som forbilde. SWA er på mange måter LCC?`enes Grandfather - selvom de ikke var det første LCC (det regnes vel PSA som - og selv PSA hadde ikke pris som slogans).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 16:51   #163
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Å bruke Valujetulykken som noe pro/contra LCC er vel llitt drøyt.

Dette kunne vel ha hendt flere selskaper.

http://aviation-safety.net/database/...?id=19960511-0
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 17:03   #164
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Å bruke Valujetulykken som noe pro/contra LCC er vel llitt drøyt.

Dette kunne vel ha hendt flere selskaper.

http://aviation-safety.net/database/...?id=19960511-0
Det er ikke noe Pro / Con men en forklaring på at Amerikanske LCC ikke nødvendigvis bruker pris i markedsføring - for oss som bodde i USA og var involvert i bransjen var det en klar sammenheng i hvordan opinionen oppfattet ulykken og hvordan markedsførings strategier utviklet seg anderledes etter ulykken, selv om de faktiske forholdene ikke hadde noe med LCC å gjøre.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 17:06   #165
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,406
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ja, de fikk et ufortjent stempel etter den ulykken. Skal ikke påstå at ValuJet hadde plettfri vandel når det gjaldt vedlikehold, for det hadde de ikke, men denne ulykken var de uskyldige i.

Men nå er vi langt ut på jordet, er vi ikke?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 17:09   #166
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,406
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
- for oss som bodde i USA og var involvert i bransjen var det en klar sammenheng i hvordan opinionen oppfattet ulykken.
Ja, jeg møter fortsatt folk som husker 'forferdelige ValuJet og deres dårlige vedlikehold som drepte hundrevis av mennesker'.
At ValuJet cleaned up its act og kjøpte og rebranded seg til airTran er gått dem hus forbi og at når jeg forklarer at det er samme selskap, blir jeg stort sett møtt med skrekkslagne blikk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 17:17   #167
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Beklager at jeg var litt kort i mitt innlegg.

De store selskapene brukte denne ulykken for allt hva den var verdt -
i sin kamp mot en kommende LCCutvikling.
Lenge før NTSB kom med sine uttalelser.

Er enig i at denne ulykken hadde mye å si for folks oppfatninger av LCC-carriers,
og videre utvikling.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 18:26   #168
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Beklager at jeg var litt kort i mitt innlegg.

De store selskapene brukte denne ulykken for allt hva den var verdt -
i sin kamp mot en kommende LCCutvikling.
Lenge før NTSB kom med sine uttalelser.

Er enig i at denne ulykken hadde mye å si for folks oppfatninger av LCC-carriers,
og videre utvikling.
Ja det er tøffe forhold i USA - det er helt utrolig hva "de store" har gjort og tildels fremdeles gjør. Men den gode Herr MOW antyder vi er godt ute på viddene(tm)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 18:39   #169
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ja det er tøffe forhold i USA - det er helt utrolig hva "de store" har gjort og tildels fremdeles gjør. Men den gode Herr MOW antyder vi er godt ute på viddene(tm)
Forsåvidt så er dette relevant, fordi det fortsatt er snakk om hvilke folk man føler at man trenger. Altså relevant i forhold til rekrutteringspolitikk og organisering. Om man skulle begrense seg til å debattere faktum at DY mangler folk og kansellerer (og ikke bakenforliggende forhold, sammenlikning med andre selskaper osv.) så hadde vel debatten stoppet etter at faktum er konstatert... Det blir ikke noe fres av det...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 19:42   #170
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Forsåvidt så er dette relevant, fordi det fortsatt er snakk om hvilke folk man føler at man trenger. Altså relevant i forhold til rekrutteringspolitikk og organisering. Om man skulle begrense seg til å debattere faktum at DY mangler folk og kansellerer (og ikke bakenforliggende forhold, sammenlikning med andre selskaper osv.) så hadde vel debatten stoppet etter at faktum er konstatert... Det blir ikke noe fres av det...
Fres har vi i hvertfall og med et par "Arrogant Bastards" i pausen går det lystig for seg...;-)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 09:28   #171
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
For å snu det hele tilbake til strategien rundt ansatte (i stedet for å diskutere hvilke type maskiner som er billigst i drift), gjorde jeg noen kjappe googlesøk av visjonene til noen av selskapene nevnt:

JetBlue:

SWA:

VirginAmerica:

Det nærmeste prisfokus vi kommer, er VX som ønsker å tilby "attractive fares.

Nå hjemover igjen:

DY:

Easyjet:

Ryanair:

(En annen artig sammenligning jeg kom over mens jeg samlet ovenstående er at DY, EZY og FR alle bruker ordene "cheap" eller "billig"i den headingen som kommer opp i nettleservinduet (hva den nå måtte hete) - noe ingen av de amerikanske selskapene nevnt gjør).

Fra visjonene er det egentlig ganske klart -- det er et større fokus på pris blandt de Europeiske selskapene. Ja, selvsagt er det "i bunn og grunn" en reise fra A til B man kjøper, akkurat som Starbuckskaffen til 45 NOK "i bunn og grunn bare er kaffe". For meg er det ihvertfall klart at DY, EZY, og FR konkurerer på andre deler av produktet (i.e. pris) enn sine amerikanske kolleger som fokuserer på service, hvorav sistnevnte er mer avhenging av ansatte enn førstnevnte.
Bare som et lite appros - VX annonserte vår nye hjemby Portland i går - og de direkte virkningene lot ikke vente på seg - et helt annet prisbilde i løpet av timer etter at det ble kjent at vi også nå kan nyte VX - AS droppet prisene - UA droppet buksene (bukseselene røyk) - ja det var Markedsføring og fine presentasjoner - men hva vi som kunder så med engang var et helt nytt prisbilde (rollover UA)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 06:53   #172
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Jag undrar hur många miljoner NOK per vecka det kostar Kjos att hyra in Jet2?
Eftersom tydligen DY piloterna och Kjos verkar stå långt ifrån varandra när det gäller kontraktspiloters villkor kan ju dethär komma att pågå under en lång tid framöver...veckor kanske tom månader
Jet2 har säkert all anledning till att vara nöjda med CEO Kjos nuvarande personalpolitik.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 17:33   #173
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Eftersom tydligen DY piloterna och Kjos verkar stå långt ifrån varandra när det gäller kontraktspiloters villkor kan ju det här komma att pågå under en lång tid framöver
uhh.. trodde årsaken til problemet er at pilotene ville være mer hjemme
med familien...og det er de vel nå....og det har de vel tenk til å fortsette med

Eller bekrefter du nå at det har vært en annen agenda her også?

Last edited by Wahoo; 15-03-2012 at 17:36.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 19:33   #174
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dette er muligens feil tråd, men er det noen som har oversikten over hvilke fly som har vært leid inn så langt? Jeg har observert Jet2 B 737-800, Jet2 B 757-200 i to fargevarianter, Transavia B 737-800 og Thomson B 757-200.

Beste hilsen Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 20:18   #175
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Norwegian Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Dette er muligens feil tråd, men er det noen som har oversikten over hvilke fly som har vært leid inn så langt? Jeg har observert Jet2 B 737-800, Jet2 B 757-200 i to fargevarianter, Transavia B 737-800 og Thomson B 757-200.

Beste hilsen Espen
Det stemmer B 752 fra Thomson (G-oobc), Transavia B738 (PH-HZG), Jet2 752 (G-LSAJ og G-LSAM og G-LSAB) jet2 738 (G-GDFC), jettime 733 (OY-JTC) det er dem jeg veit om men kan ha vert flere.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 22:11   #176
Nils
Newcomer
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 39
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Ser ut som det har vært endel kanseleringer idag , ihvertfall fra OSL.

Er det pga. mannskapsmangelen eller noe annet ?
Nils is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 22:21   #177
-Daniel92
ScanFlyer Blue
 
-Daniel92's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Home
Posts: 82
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Ser ut som det har vært endel kanseleringer idag , ihvertfall fra OSL.

Er det pga. mannskapsmangelen eller noe annet ?

Jeg vet at DY544 til Stavanger ble kansellert kl 19. Det kom en melding over høytaleranlegget mens jeg var på jobb. " .............. er kansellert pga manglende crew " sa damen
-Daniel92 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 22:43   #178
Nils
Newcomer
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 39
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

De er ærlige ihvertfall :-)
Nils is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2012, 17:22   #179
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Noen som har noen tanker om hva dette koster NAS? Er det for lite til at det påvirker resultatene eller kan man forvente en forverring pga kanselleringer / leie av andres fly?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 09:52   #180
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dårlig PR i DN i dag
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2371816.ece

Quote:
Ukjente selskaper flyr for Norwegian Mange passasjerer reagerer sterkt.
Quote:
Det er tredje gangen jeg opplever dette med Norwegian på under to måneder, sier Nilsen-Farset til VG.

Hun mener praksisen til Norwegian er uholdbar, og at man ikke får den varen man har betalt for.
Edit: Mulig dette hører under en annen tråd?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa-Catering mangler folk (begrenset utvalg) (22JUL19) SQ 777 Småprat 20 29-07-2019 14:31
Norwegian fly på OSL til EVE evakuert pga durian Someone Småprat 3 26-05-2017 00:49
Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew Flap15 Småprat 27 27-10-2016 05:36
Menzies "mangler folk" Randulfb Småprat 18 15-09-2013 15:40
Mangler Norwegian fly? Airbus 330 Flyforum 20 02-01-2009 06:46


All times are GMT +2. The time now is 18:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.