Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo
27. oktober 2011, kl. 14:45:
SAS Scandinavian Airlines
SK2657 København (CPH)–München
Economy Extra
McDonnell Douglas MD-82
I Terminal 2 oppdaget jeg raskt at flyet videre var kansellert – jeg hadde fått to meldinger om utgangsbytter fra SAS, i tillegg til en melding om kansellering. Det kom også en melding om at avgangen var ”gjeninnsatt” før det igjen kom en melding om at den var kansellert.
Kanselleringen var ganske irriterende ettersom Wroclaw ikke er den letteste destinasjonen å komme seg til. Ettersom Oslo-flyet var forsinket ville jeg dessuten ligge ganske langt etter i løypa med tanke på å sikre meg plass på avgangene med de raskeste forbindelsene til Polen.
I SAS-loungen var alle fire plasser i det innebygde billettkontoret besatt med vertinner som booket om passasjerer som følge av en rekke kanselleringer denne dagen.
Vertinnen fant en (relativt sett) bra flyrute med SAS til München tre timer senere og videre med Lufthansa etter bare 35 minutter på Franz Josef Strauss-flyplassen. Det siste flyet var imidlertid allerede fullbooket, ikke usannsynlig av passasjerer fra den kansellerte SAS-avgangen. Hun undersøkte mulighetene for å fly med SAS til Warszawa og videre med LOT til Wroclaw, også en ganske smidig rute, men her var den første avgangen allerede fullbooket. Dermed var alternativet enten å fly SAS til Frankfurt eller München og videre med LOT (Eurolot) til Wroclaw på kvelden. München-Wroclaw-avgangen ville ankomme 30 minutter før Frankfurt-avgangen og jeg gikk for den. Dette ville forsinke reisen med åtte timer.
Jeg takket vertinnen, som var meget serviceminded og svært imøtekommende, og fikk utskrevet et nytt ombordstigningskort samtidig som hun endret reiserute på bagasjen. Hun beklaget oppriktig ulempene ved den nye reiseruten og sa at hun hadde oppgradert billetten til Economy Extra.
Jeg danderte et dansk smørbrød og satt meg ved plassene ytterst i loungen som har utsikt mot non-Schengen-avgangene. Beveget meg deretter til kontorplassene, hvor jeg fikk arbeidet godt noen timer frem mot avgang.
På vei mot utgangen så jeg Turkish Airlines-flyet som hadde blitt meldt kapret, men det var heldigvis falsk alarm.
Jeg hadde som seg hør og bør sjekket materiellet på avgangen i SAS-loungen, men også denne gangen var det foretatt et flybytte.
Ved utgangen stod SE-DIS Sigmund Viking parkert, levert bare to måneder etter maskinen fra forrige flyreise.
Idet jeg satte meg i sete 10A i flykabinen med de samme gule panelene og de samme behagelige MD-80-setene, kunne kapteinen fortelle at tåken hadde skapt mange forsinkelser i morgentimene og at dette igjen hadde ført til en rekke forsinkelser som så hadde ført til flybytter, blant annet for denne avgangen. At datasystemet i gaten heller ikke fungerte og at bagasjesystemet hadde brutt sammen, hjalp selvsagt ikke. Beskjeden ga en rungende latter i kabinen på dette som åpenbart ikke var den beste dagen for SAS og Kastrup.
15 minutter etter avgangstid takset vi fra utgang B7 mot den 3600 meter lange banen 22R. Her måtte vi vente på NextJets avgang til Linköping og en SAS A319-100 til Frankfurt. Vi var i luften kl. 15.07 - 27 minutter etter oppsatt avgangstid.
Så fort vi hadde brutt skylaget var været formidabelt og flott - og det var ikke få fly jeg så på den 811 kilometer lange turen, som
jeg ikke har fløyet siden juni 2008. SAS flyr fem ganger daglig på denne distansen, i tillegg har Lufthansa tre avganger.
Jeg likte besetningen på dagens flyvning, ledet av en dansk mannlig purser, en ung svensk flyvertinne og en litt mer erfaren dansk flyvertinne. Sistnevnte hadde ansvaret for Business og Economy Extra, som på denne avgangen besto av henholdsvis 1 og 4 passasjerer, slettes ikke imponerende. Flyvertinnen var imidlertid ganske imponerende - veldig oppmerksom, smilende og interessert.
Et enkelt mål på god service er, som jeg har sagt før, om besetningen spør om du vil ha noe mer eller noe annet når de rydder bort - og det gjorde hun til gangs. Det lave passasjertallet gjorde at flyvertinnen gikk rundt og spurte hva hver enkelt ville ha å drikke før hun kom tilbake med drikken på et brett.
Det var litt uklart hva måltidet egentlig bestod av, men det smakte ganske bra sammen med steinovnsbrødet som SAS har på flyreiser ut fra København. I pakken var det i tillegg rugbrød (litt unødvendig?) og en boks med vannbakkels med krem og sjokoladesaus, et tilbud jeg valgte å stå over.
Selv om det var dårlig kabinfaktor i de to øverste klassene på denne tidlige ettermiddagsavgangen, var Economy helt fullsatt. Besetningen ga underveis informasjon om utganger for passasjerer med videreforbindelser fra München.
Vi landet i München 15 minutter for sent etter 1 time og 23 minutter i luften og fikk takknemlig nok en parkering med brotilknytning.
Jeg fikk 3505 EuroBonus-poeng for turen, fordelt på 1505 grunnpoeng og 2000 ekstrapoeng for PointBooster-kampanjen.