• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS/Cimber CRJ-900-flåte

Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Husker det, men tror det var et krav fra eierne. Braathens hadde jo samtidig et par N-registrerte 737-200'er også. Du ser også andre N-registrerte maskiner som aldri er i USA - f.eks. 'mine' gamle Tristarer som fortsatt flyr pilgrimer i Asia/Midt-Østen.

Stämmer nog bra nu när du säger det, det var nog mer ett ägarkrav.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Ja det er jo sket før....SAS havde en leased DC9-51 på YU reg og et par B747på N-reg...så SAS fly på VP--- ja det kan jeg sagtens se for mig...
Hilsen Ole
DC-9an var ju bara korttidsleasad ifrån Jat, därav reggades den inte om. Aldrig att SAS skulle regga på något annat än LN. Tydligen är ju SE- för dyrt :P
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

DC-9an var ju bara korttidsleasad ifrån Jat, därav reggades den inte om. Aldrig att SAS skulle regga på något annat än LN. Tydligen är ju SE- för dyrt :P

Det var två DC-9-51 , YU-AJT och YU-AJU och de var leasade från Inex Adria , inte JAT. Och som jag varit inne på tidigare så är det nog andra orsaker än priset som är avgörande.
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Det er netop blevet bekræftet fra vores Fleet Management, at CRJ900 forbliver i SAS´flåde.

Så skulle det ligesom være på plads.
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

SAS kunne antakelig fint klart seg med Q400 på mange av CRJ900 rutene... men vi må ikke glemme hele poenget med at SAS i det hele tatt opererer CRJ-900.

SAS var launch customer på Q400, og CRJ 900 ble gitt billig til SAS som en erstatning med bakgrunn i de stygge understellsproblemene med Q400 - som førte til flere ulykker...

Det er ikke bare, bare å være lauch customer, Comet-en er vel det verste eksempelet, men SAS kunne ikke fortsette å operere Q400 etter svartmalingen knyttet til serien av uhell, selv om disse feilene per i dag er utbedret og selv om Widerøes NG-versjoner er betydelig driftssikre og økonomiske, og antakelig et bedre økonomisk alternativ enn CRJ-en på flere ruter.
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

SAS har lært. Nå er det opplest og vedtatt at alt skal være 'hyllevare' for å unngå nettopp slikt. Dette gjelder ny-inventaret på 737 såvel som 330/340-oppgraderingene.

SAS kunne antakelig fint klart seg med Q400 på mange av CRJ900 rutene

Sikkert - og det er derfor man switcher rundt på CRJ og Widerøe's Dash'er når behovene endrer seg. KRS- og TRD-CPH er godt ekswempel på dette. Og ikke se bort fra at dette blir videreført ...
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Da har LN-RNL blitt OY-KFM igjen...
Reg Aircraft Type * Airline Engines * Config * Delivered Aircraft Name Remark
OY-KFM Canadair CRJ-900 SAS Scandinavian Airlines 2x CF34 (hidden) ntu

LN-RNL Canadair CRJ-900 SAS Scandinavian Airlines 2x CF34 (hidden) 11. Jan 2010 Fafner Viking ferried YMX-YYR-CPH 16. - 17. Jan 2010 on delivery

OY-KFM Canadair CRJ-900 SAS Scandinavian Airlines 2x CF34 (hidden) 08. Apr 2015 Fafner Viking rr
http://www.planespotters.net/Production_List/Canadair/CRJ-900/15250,OY-KFM-SAS.php
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Mig bekendt blev denne leveret som RNL
Hilsen Ole

Litt rask i lesingaher ser jeg, ser nå at den står som OY-KFM ''not taken up'', så da ble den LN-RNL...men OY-KFM nå :) Greit å ha litt systematikk på registreringene så det ikke blir mye forskjellig på en serie og resten på en annen serie eks: OY-KFx og LN-RNL.
 
Re: SAS/Cimber CRJ-900-flåte

Hva var årsaker til omregistreringen? Kan ikke Cimber fly med norskregistrerte fly på sin AOC?

Men hvorfor var det "the odd one out" og havnet som eneste CRJ-900 på norsk register da den ble levert? Dette var vel også eneste CRJ-900 med LN registering?
 
Re: SAS/Cimber CRJ-900-flåte

Har sett et bilde av CRJ-900 OY-KFF som var tatt 13.april i Stuttgart, som viser at den har fått Cimber Air logo helt nederst på skroget foran på babord side, dvs rett bak inngangsdøren og under "Airlines" i "Scandinavian Airlines" titlene.
 
Re: SAS/Cimber CRJ-900-flåte

Har sett et bilde av CRJ-900 OY-KFF som var tatt 13.april i Stuttgart, som viser at den har fått Cimber Air logo helt nederst på skroget foran på babord side, dvs rett bak inngangsdøren og under "Airlines" i "Scandinavian Airlines" titlene.

Standard på alle CRJ900 fly dette nå...safetybrosjyrene er også nye i flyene ;)
535799.jpg

Foto: Erlend Karlsen
 
Back
Top