Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Litt avsporing, men hva med tidligere SAS-ansatte som begynner å jobbe i Norwegian - får de beholde ID-ordningen sin???

Går man av med pensjon i SAS, og begynner i Norwegian beholder man sine id rettigheter med SAS. Så ja.

At alle inspektører skal fly gratis på fritida med de selskapene de inspiserer?

Det løser vel akkurat like lite som om inspektører i Mattilsynet i fritida skal få spise gratis på alle restauranter.

Det finnes faktisk lignende avtaler i hotell og restaurant bransjen.
F.eks, ved at pensjonerte ansatte på hotell får bo billigere ved private reiser.
Mattilsynet er en relativt dårlig sammenligning, da de fleste som jobber der aldri har jobbet eller pensjonert seg fra en serveringsbedrift/kjede.

F.eks, ved at pensjonerte ansatte på hotell får bo billigere ved private reiser.
Mattilsynet er en relativt dårlig sammenligning, da de fleste som jobber der aldri har jobbet eller pensjonert seg fra en serveringsbedrift/kjede.

Private avtaler har da ingen sagt har vært noe problem. :fly

Men ettersom enkelte må ha det prinsipielle inn med teskje (...) så synes jeg Mattislynet er et lettfattelig eksempel på at det er problematisk hvis en person skal være inspektør og samtidig motta ytelser på fritida fra en eller flere av de som skal inspiseres. :drink

Men nå tror jeg debatten er over for min del. Det sitter folk litt lenger borte i gata her og titter på det juridiske. :spin

Du blander sammen to veldig forskjellige ting!

Hoteller er private, mens tilsynet er offentlig!
Det er en veldig viktig forskjell der...

Last edited:

Private avtaler har da ingen sagt har vært noe problem. :fly

Men ettersom enkelte må ha det prinsipielle inn med teskje (...) så synes jeg Mattislynet er et lettfattelig eksempel på at det er problematisk hvis en person skal være inspektør og samtidig motta ytelser på fritida fra en eller flere av de som skal inspiseres. :drink

Men nå tror jeg debatten er over for min del. Det sitter folk litt lenger borte i gata her og titter på det juridiske. :spin

Vet ikke hvem som må ha ting inn med teskje, men like greit å avslutte diskusjonen, når man ikke evner å diskutere å argumentere skikkelig.

Det eneste jeg etterspør er argumenter, jeg mener matilsynet er feil å sammenligne med da de fleste som jobber der aldri har jobbet i en restaurant, eller serverings bedrift. Noe som er vesentlig etter mitt syn i denne saken.

Vel, jeg jobber i Mattilsynet. Vi har et fyldig internt dokument (16 tettskrevne A4-sider) som gir føringer på hvordan vi kan opptre for å ikke oppfattes som inhabile. Dette er basert på dokumentet "Etiske retningslinjer for statstjenesten", men er utfylt med mer spesielle betrakninger som angår vår virksomhet. Det heter f.eks. at "Ansatte i Mattilsynet skal ikke ta i mot rabatter ved kjøp av varer og tjenester i butikker/utsalg eiet eller drevet av våre tilsynsobjekter eller leverandører, for eksempel ved slakterivirksomheter. Gratis vareprøver i forbindelse med tilsyn eller annen tjenesteutøvelse skal ikke aksepteres. Ved prøveuttak av store mengder næringsmidler eller annet, skal varene returneres, kastes eller destrueres. Dersom det er forsvarlig, kan varene gis bort til veldedige formål."

Mange av de som arbeider i Mattilsynet har en fortid i de vi fører tilsyn med (f.eks. serveringsbransjen, matvareindustrien, veterinærer, kommuner...) Det vil være unaturlig at en som kommer rett fra Tine drar på tilsyn i meieribransjen de første årene, selv om jeg ikke kjenner til formelle karantenetider - dette vil nok bli vurdert i det enkelte tilfelle.

Vi har ikke lov til å motta noen som helst fordeler fra tilsynsobjektene våre - tommelfingerregelen er at vi kan ta imot en kopp kaffe når vi setter oss ned med kjøkkensjefen, men ikke kake. Sender noen vi står i et tilsynsforhold til en fruktkurv eller konfekteske skal den sendes i retur eller gis bort (f.eks. til en pleieinstitusjon). Har man holdt et faglig foredrag på et bransjemøte og man får en påskjønnelse i den sammenheng (f.eks. en bok, blomster) skal dette som hovedregel gis videre til enheten man arbeider ved, ikke beholdes av den enkelte.

Offentlig etater har myndighet til å fatte beslutninger som kan få betydelige økonomiske konsekvenser. Det er derfor vesentlig at man ikke kan beskyldes for å ta imot noen form for smøring. Det holder ikke at man selv føler det uproblematisk, den dagen en konkurrent eller journalist opplever at man ikke er habil har man et problem uansett.

Vet ikke hvem som må ha ting inn med teskje, men like greit å avslutte diskusjonen, når man ikke evner å diskutere å argumentere skikkelig.

Det eneste jeg etterspør er argumenter, jeg mener matilsynet er feil å sammenligne med da de fleste som jobber der aldri har jobbet i en restaurant, eller serverings bedrift. Noe som er vesentlig etter mitt syn i denne saken.

Argumenter har du fått "en mass" i denne tråden. F.eks.:

1. Det er ikke et problem at pensjonister i SAS, hotell/restauranter osv. tar med seg rettigheter til billige flyreiser, hotellovernattinger og what have you.
2. Det er ikke et problem at en person som går fra et privat selskap til et annet privat selskap fortsetter å kunne hente ut rettigheter/goder fra førstnevnte selskap.
3. Det er (sannsynligvis) ikke et problem for en ex-SAS ansatt å benytte seg av ID-rettigheter om de begynner i jobb i det offentlige hvor man ikke har noe med sektoren å gjøre.
4. Det er ikke slik at man ikke kan rekruttere personer som tidligere har vært ansatt i sektoren til diverse offentlige tilsyn så lenge de ikke har noen slags kobling til selskapet.
5. Pensjonsutbetalinger er ikke det samme som ID-rettigheter.

Det er ikke, slik SAS-Steward og andre synes å hevde, slik at luftfarten særbehandles i slike saker. SAS-Steward trekker frem goder andre offentlige ansatte måtte ha, og nevner i samme farten stortingspolitikere. Nå er ikke stortingspolitikere offentlige ansatte - de er folkevalgte. Når man så prøver å få det til å høres ut som at luftfarten særbehandles så kan det jo være dristende å trekke frem Bjarne Håkon Hanssen saken.

Forøvrig så er det fint lite fordeler/goder vi som offentlige ansatte sitter igjen med når man forlater sektoren (annet enn pensjonen). Det som er en viktig fordel for offentlige ansatte er jobbsikkerhet, men det har man jo per definisjon ikke behov for når man pensjoneres.

Så til mine stadig gjentakende spørsmål, men som SAS-Stewards innlegg igjen aktualiserer:

Er det OK at ansatte i andre tilsyn mottar fordeler (for så lenge folk faktisk benytter seg av ID-billetter så oppfatter jeg det som en fordel - stor eller liten) fra sine tidligere arbeidsgivere i sektoren de nå fører tilsyn med? Ville SAS-Steward syntes det var helt OK om en ansatt i Konkurransetilsynet fortsatte å fly gratis med Norwegian? Ville han synes det er helt OK at den personen som skal sørge for effektiv konkurranse i telemarkedet (som gir deg og meg og oss andre lavere priser) fortsetter å få billige teletjenester fra Telenor?

Min erfaring med et par tidligere kollegaer som gikk fra en bedrift i sektor X til det offentlige tilsynet som hadde overoppsynet med sektor X var at der var det cold turkey cut-off. Absolutt ingen ting fikk de lov til å ha med seg av goder. Det var til og med så vidt at de fikk beholde mobilnummeret de hadde brukt i mange år. Så noen særbehandling av luftfarten er det på ingen måte.

blazius: Takk for et flott innlegg!

Dere andre får kanskje bite dere merke i spesielt siste avsnitt i hans innlegg.

Å det er vel faktisk i stort sett slik det også fungerer i luftfartstilsynet.

Å "I standt corrected" den gangen jeg jobbet i restaurantbransjen og hadde mattilsynet på besøk var det aldri eks-kokker etc. Noe som var litt frustrerende da kontrollørene ikke alltid klarte å sette seg inn i en kokk eller servitørs praktiske hverdag.

Men, forskjellen til luftfarten er at mange av innspektørene faktisk er pensjonerte flyvere, med pensjoner fra ulike selskaper og dermed billett rettigheter.

(tillater å gjenta meg selv)
Det er helt greit at folk opptjener seg pensjonsgoder gjennom et langt arbeidsliv, men hvis man senere får seg jobb i et offentlig organ hvor man bl.a. skal føre et uavhengig tilsyn med sin tidligere arbeidsgiver, sier det seg selv at man må frasi seg dette godet. Det hjelper overhodet ikke at vedkommende mener han ikke lar seg påvirke av ordningen, den kan uansett svekke folks tillit til vedkommendes habilitet, og det er uholdbart for et offentlig tilsyn. Dette gjelder all offentlig virksomhet. Liker man det ikke, får man finne seg en jobb i det private næringsliv.

Det eneste jeg etterspør er argumenter
Selvfølgelig er ingen som liker å måtte oppgi et gode. Hvis dette hadde rammet meg, ville jeg kjempet med nebb og klør for å beholde det. Det overrasker med imidlertid at "forkjemperne" åpenbart ikke evner å se problemet. Luftfartstilsynet skal være et uavhengig offentlig tilsyn, og når noen av dets inspektører fortsatt kan nyte godt at svært rimelige billetter hos en av aktørene det skal føres tilsyn med, får de et habilitetsproblem. I forvaltningslovens § 6 heter det bl.a. "Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet", noe som i mine øyne omfatter dette godet.

At man prøver å "snakke ned" verdien av ID-billetter, faller i grunnen på sin egen urimelighet. Hvis det ikke er et gode, hvorfor er det da så vanskelig å oppgi det? Verdien av ytelsen av uansett irrelevant, da det er ytelsen i seg selv - verdiuavhengig - som er problemet.

Relevante motargumenter er i så fall at det kan hemme forvaltningens effektivitet ved at færre (kvalifiserte) personer søker seg stilling dit. Uten å ha inngående kjennskap til bransjen, vil jeg påstå at det nok var en større rekrutteringsutfordring å flytte tilsynet til Bodø, enn at noen ansatte nå må betale vanlig pris for sine flyreiser. Hvis ikke, beviser det bare ID-billettordningens fortreffelighet, som gjør hele denne diskusjonen unødvendig, jf. "særegne forhold". Så får man heller bruke tid og penger på å utfordre habilitetsreglene i Høyesterett om man er uenig.

Forresten, ville det vært ok om en høyesterettsdommer fortsatt mottok sterkt rabatterte juridiske tjeneste fra sin tidligere arbeidsgiver i et stort advokathus? Eller hva om saksbehandleren hos kommunens byggesaksavdeling fortsatt nøt godt at goder opparbeidet hos et eiendomsutviklingsfirma?

Habilitetsreglene er til for å sikre forvaltningsorganets troverdighet i befolkningen, og da er man avhengige av strenge og klare regler.

Argumenter har du fått "en mass" i denne tråden. F.eks.:

1. Det er ikke et problem at pensjonister i SAS, hotell/restauranter osv. tar med seg rettigheter til billige flyreiser, hotellovernattinger og what have you.
2. Det er ikke et problem at en person som går fra et privat selskap til et annet privat selskap fortsetter å kunne hente ut rettigheter/goder fra førstnevnte selskap.
3. Det er (sannsynligvis) ikke et problem for en ex-SAS ansatt å benytte seg av ID-rettigheter om de begynner i jobb i det offentlige hvor man ikke har noe med sektoren å gjøre.
4. Det er ikke slik at man ikke kan rekruttere personer som tidligere har vært ansatt i sektoren til diverse offentlige tilsyn så lenge de ikke har noen slags kobling til selskapet.
5. Pensjonsutbetalinger er ikke det samme som ID-rettigheter.

Det er ikke, slik SAS-Steward og andre synes å hevde, slik at luftfarten særbehandles i slike saker. SAS-Steward trekker frem goder andre offentlige ansatte måtte ha, og nevner i samme farten stortingspolitikere. Nå er ikke stortingspolitikere offentlige ansatte - de er folkevalgte. Når man så prøver å få det til å høres ut som at luftfarten særbehandles så kan det jo være dristende å trekke frem Bjarne Håkon Hanssen saken.

Forøvrig så er det fint lite fordeler/goder vi som offentlige ansatte sitter igjen med når man forlater sektoren (annet enn pensjonen). Det som er en viktig fordel for offentlige ansatte er jobbsikkerhet, men det har man jo per definisjon ikke behov for når man pensjoneres.

Så til mine stadig gjentakende spørsmål, men som SAS-Stewards innlegg igjen aktualiserer:

Er det OK at ansatte i andre tilsyn mottar fordeler (for så lenge folk faktisk benytter seg av ID-billetter så oppfatter jeg det som en fordel - stor eller liten) fra sine tidligere arbeidsgivere i sektoren de nå fører tilsyn med? Ville SAS-Steward syntes det var helt OK om en ansatt i Konkurransetilsynet fortsatte å fly gratis med Norwegian? Ville han synes det er helt OK at den personen som skal sørge for effektiv konkurranse i telemarkedet (som gir deg og meg og oss andre lavere priser) fortsetter å få billige teletjenester fra Telenor?

Min erfaring med et par tidligere kollegaer som gikk fra en bedrift i sektor X til det offentlige tilsynet som hadde overoppsynet med sektor X var at der var det cold turkey cut-off. Absolutt ingen ting fikk de lov til å ha med seg av goder. Det var til og med så vidt at de fikk beholde mobilnummeret de hadde brukt i mange år. Så noen særbehandling av luftfarten er det på ingen måte.

For å ta noe av det du kommer med her.
Jeg ville ikke hat NOE problem med om det i konkurransetilsynet var ansatt en pensjonert flyver fra Norwegian, og om han da hadde id rettigheter gjennom en pensjonsavtale.
Gratis billetter er noe helt annet, og noe INGEN i luftfartstilsynet har.
ID billetter er noe man betaler for, og er betalte billetter. Ofte er vanlige billetter med både SAS og Norwegian billigere in id-billetter men dette er veldig OT.
Jeg har aldri påstått at pensjonsutbetalinger er det samme som id rettigheter, men det er en del av en pensjonsavtale. At man på sin fritid fortsatt har muligheten til å kunne ta ut en id billett. Big difference.

Jeg trakk frem stortingspolitkere og dems PENSJONSAVTALE, hvor man har med seg diverse goder.
Man har også gjennom mange andre bransjer og yrker med seg goder som pensjonist, og muligheten til å fortsette å jobbe.

Jeg mener også at det flere ganger er nevnt at eks SAS ansatte ikke skal ha noe med SAS å gjøre i tilsynet.
Om dette er riktig eller galt er en annen sak.

Det som er min kjerne her er dette at det i alle lag av yrkeslivet er folk om går av med pensjon, og har med seg ulike goder i sin pensjon fra den bransjen og jobben man kom fra.
I luftfarten er dette litt spesielt da man ikke har lov til å f.eks fly etter bestemt alder, men man kan fint jobbe.
Det man nå gjør er å enten sørge for at landets beste ekspertise ikke får benytte sine goder etter et langt liv i et selskap, noe som ikke er noe probelm i å for seg.
Men på lang sikt kan det være at disse menneskene ikke ønsker å fortsette i f.eks tilsynet. Noe som vil være katastrofalt. Dette er faktisk folk som strengt tatt ikke behøver å jobbe.

Hva som skjer i andre bransjer en mat og fly vet jeg ikke så mye om, annet en at jeg vet endel om stortings og kommunale politikeres avtaler.
Men når det gjelder dette med mat, og fly kan jeg endel.
Å etter min mening bærer hele denne debatten preg av mistenkligjøring uten fnugg av argumenter, bevis, eller eksempler på at dette noen gang har vært et problem.
Jeg synes vi faktisk må ta inn over oss at vi lever i et litet land, med begrensede mennesklige resurser.
Skulle det vise seg å være et problem, og beviselig forskjellsbehandling i denne eller andre sektorer, ja da skal man ta grep umiddelbart.
Men å trekke frem id billetter i denne sammenheng blir dumt, å smålig.
Men som sagt, viser det seg at innspektører (uansett bransje) er partiske, er dette faktisk ulovlig.

F,eks, hvordan fungere dette i jernbane, og skipsfart?
I NSB er det jo slik at ansatte og pensjonister reiser gratis, noen eks ansatte i NSB jobber garantert i dag i jernbanetilsynet, samme for skipsfart.
Dette er bransjer det er lettere kanskje å sammeligne med.

Last edited:

Men, forskjellen til luftfarten er at mange av innspektørene faktisk er pensjonerte flyvere, med pensjoner fra ulike selskaper og dermed billett rettigheter.
Da kan ikke disse personene jobbe hos Luftfartstilsynet med mindre de oppgir denne fordelen. Enkelt og greit.

(tillater å gjenta meg selv)

Selvfølgelig er ingen som liker å måtte oppgi et gode. Hvis dette hadde rammet meg, ville jeg kjempet med nebb og klør for å beholde det. Det overrasker med imidlertid at "forkjemperne" åpenbart ikke evner å se problemet. Luftfartstilsynet skal være et uavhengig offentlig tilsyn, og når noen av dets inspektører fortsatt kan nyte godt at svært rimelige billetter hos en av aktørene det skal føres tilsyn med, får de et habilitetsproblem. I forvaltningslovens § 6 heter det bl.a. "Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet", noe som i mine øyne omfatter dette godet.

At man prøver å "snakke ned" verdien av ID-billetter, faller i grunnen på sin egen urimelighet. Hvis det ikke er et gode, hvorfor er det da så vanskelig å oppgi det? Verdien av ytelsen av uansett irrelevant, da det er ytelsen i seg selv - verdiuavhengig - som er problemet.

Relevante motargumenter er i så fall at det kan hemme forvaltningens effektivitet ved at færre (kvalifiserte) personer søker seg stilling dit. Uten å ha inngående kjennskap til bransjen, vil jeg påstå at det nok var en større rekrutteringsutfordring å flytte tilsynet til Bodø, enn at noen ansatte nå må betale vanlig pris for sine flyreiser. Hvis ikke, beviser det bare ID-billettordningens fortreffelighet, som gjør hele denne diskusjonen unødvendig, jf. "særegne forhold". Så får man heller bruke tid og penger på å utfordre habilitetsreglene i Høyesterett om man er uenig.

Forresten, ville det vært ok om en høyesterettsdommer fortsatt mottok sterkt rabatterte juridiske tjeneste fra sin tidligere arbeidsgiver i et stort advokathus? Eller hva om saksbehandleren hos kommunens byggesaksavdeling fortsatt nøt godt at goder opparbeidet hos et eiendomsutviklingsfirma?

Habilitetsreglene er til for å sikre forvaltningsorganets troverdighet i befolkningen, og da er man avhengige av strenge og klare regler.

Helt enig, og tusen takk!'
Her kommer du med argumenter som får meg til å tenke litt gjennom dette med litt andre briller.
En juridisk evaluering er på gang har jeg forstått, å det er veldig bra. Er det ulovlig er saken veldig enkel.
Jeg tviler også på at noen har noe problem med å si fra seg dette når man f.eks jobber for tilsynet. Men prinsippielt synes ikke jeg det er noe problem.
Jeg vil heller ha en rekke eks SAS og Norwegian flyverer med goder fra selskapene i tilsynet en en som kommer med en høyskole uten praktisk erfaring.
Jeg tror at sikkerhetsarbeidet og sikkerhetskulturen sitter så godt i ryggmargen for de fleste i denne branskjen, at dette ikke vil være noe problem.

Da kan ikke disse personene jobbe hos Luftfartstilsynet med mindre de oppgir denne fordelen. Enkelt og greit.

Å det er helt greit greit, men da tror jeg at vi mister mye ekspertise som man behøver.
Men sånn er det.

Helt enig, og tusen takk!'

Jeg tviler også på at noen har noe problem med å si fra seg dette når man f.eks jobber for tilsynet. Men prinsippielt synes ikke jeg det er noe problem.
Da er jeg redd du har misforstått det essensielle i saken. Det er jo det prinsipielle som er problemet. Det er nok de færreste som tror at slike ordninger vil misbrukes og at saker vurderes til fordel for den parten disse personene får sine goder fra. Reglene er der for at man skal være helt sikker på at ingen lar seg friste, og for at det skal ha konsekvenser å trå over streken!

Man har også gjennom mange andre bransjer og yrker med seg goder som pensjonist, og muligheten til å fortsette å jobbe.
...
Hva som skjer i andre bransjer en mat og fly vet jeg ikke så mye om, annet en at jeg vet endel om stortings og kommunale politikeres avtaler.
Men når det gjelder dette med mat, og fly kan jeg endel.

Å etter min mening bærer hele denne debatten preg av mistenkligjøring uten fnugg av argumenter, bevis, eller eksempler på at dette noen gang har vært et problem.

Det dreier seg ikke om mistenkeliggjøring av de ansatte i LT. Som flere her nevner så dreier det seg om det prinsipielle i forholdet mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt. Der ligger problemet.

Mange pensjonister tar med seg rettigheter til annet arbeid, men som jeg og flere andre her påpeker så er det en forskjell på hvilket arbeid man tar med seg disse rettighetene til. Rettighetene er ikke per se problematisk.

Hvilke pensjonsavtaler stortings- og kommunepolitikere måtte ha må du ikke overføre til offentlige ansatte & embetsverket. Vi har, som nevnt ovenfor, ingen andre fordeler enn jobbsikkerhet som opphører når pensjonisttiden inntrer (samt opptjent pensjon som er OK, men ikke noe særegent god).

Du kan også være ganske sikker på at advokatene til SAS ville syntes det var et flott poeng å komme med om en av Konkurransetilsynets ansatte med ansvar for luftfartsmarkedet fortsatte å fly på ID-billetter med Norwegian, på samme måte som advokatene til DY ville syntes det var like flott om det var en ex-SAS ansatt i samme avdeling som fortsatte å fly på ID-billetter med SAS.

Da er jeg redd du har misforstått det essensielle i saken. Det er jo det prinsipielle som er problemet. Det er nok de færreste som tror at slike ordninger vil misbrukes og at saker vurderes til fordel for den parten disse personene får sine goder fra. Reglene er der for at man skal være helt sikker på at ingen lar seg friste, og for at det skal ha konsekvenser å trå over streken!

Jo, ser den. Er forsåvidt enig også.
Men, desverre er det ganske få å ta av i denne bransjen.
Så om det skulle oppstå noe problem med habilittet osv, så er jeg redd dette med id billetter ikke har veldig stor betydning. Å da er problemet der alikevel.
Dette er derimot en veldig interesant diskusjon som man skal og burde ta alvorlig. Å dersom dette er utfallet, at det blir en stor og bred debatt om dette, og inspektører som kommer fra en bestemt firma og habilitet er det ikke noe som er bedre en det.
Da er man klart på rett vei.

Det dreier seg ikke om mistenkeliggjøring av de ansatte i LT. Som flere her nevner så dreier det seg om det prinsipielle i forholdet mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt. Der ligger problemet.

Mange pensjonister tar med seg rettigheter til annet arbeid, men som jeg og flere andre her påpeker så er det en forskjell på hvilket arbeid man tar med seg disse rettighetene til. Rettighetene er ikke per se problematisk.

Hvilke pensjonsavtaler stortings- og kommunepolitikere måtte ha må du ikke overføre til offentlige ansatte & embetsverket. Vi har, som nevnt ovenfor, ingen andre fordeler enn jobbsikkerhet som opphører når pensjonisttiden inntrer (samt opptjent pensjon som er OK, men ikke noe særegent god).

Du kan også være ganske sikker på at advokatene til SAS ville syntes det var et flott poeng å komme med om en av Konkurransetilsynets ansatte med ansvar for luftfartsmarkedet fortsatte å fly på ID-billetter med Norwegian, på samme måte som advokatene til DY ville syntes det var like flott om det var en ex-SAS ansatt i samme avdeling som fortsatte å fly på ID-billetter med SAS.

Nå er vi på nett, for her er jeg helt enig med deg.
Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg i denne tråden, en generell debatt om dette og habilitet ikke bare ut fra dette med id billetter tror jeg er viktig og sunt. Da er vi på rett vei.
Ikke minst lovligheten, som heldigvis er under vurdering.

Offentlig etater har myndighet til å fatte beslutninger som kan få betydelige økonomiske konsekvenser. Det er derfor vesentlig at man ikke kan beskyldes for å ta imot noen form for smøring. Det holder ikke at man selv føler det uproblematisk, den dagen en konkurrent eller journalist opplever at man ikke er habil har man et problem uansett.

Veldig godt sagt, blazius! Det er mer enn nok av eksempler der dette ikke har vært etterlevd og det er blitt store problemer for selskaper og enkeltindivider.

Originally Posted by ILS2
Å det er helt greit greit, men da tror jeg at vi mister mye ekspertise som man behøver.
Men sånn er det.
Hvorfor det?
Om de som ansettes i LT, og har ID rettigheter oppgir denne fordelen i den tiden de er ansatt i LT, og får den tilbake så fort de ikke er ansatt i LT lenger, er det ingen grunn til at folk ikke skal ønske å jobbe i LT.

Back