![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Som rimelig teknisk interessert så har jeg etter hvert klart å skjønne hva som er bakgrunnen for de fleste av designvalgene på flyene jeg har gleden av å sitte på med. Men (minst) én ting forundrer meg, og jeg klarer ikke se noen åpenbar årsak til hvorfor det er slik:
Hvorfor "mangler" B737 vinduer rett foran vingen? Jeg observerer at plasseringen av det "manglende" vinduet er litt forskjellig, at noen varianter mangler to vinduer med litt mellomrom (gjelder -400 og -800, i alle fall) og at dette ikke alltid er likt på begge sider av flyet (-800 så vidt jeg husker). Jeg har tenkt både behov for ekstra avstiving av skroget, føre ledninger og kanaler mellom øvre og nedre del av skroget osv., men ikke funnet noe helt innlysende motiv for hvorfor det er slik. Spesielt ikke siden A32x-serien ikke har samme løsning, ei heller MD80 for den saks skyld. Noen flyteknisk kyndige her inne som har et godt svar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Grunnen til at 737en mangler vinduer foran vingen er fordi det akkurat der er en air condition kanal som går opp for å fordele luft rundt i kabinen. Grunnen til at enkelte versjoner har flere "manglende" vinduer enn andre, er fordi de trenger å levere mere luft enn de som er mindre (større kabin som skal fylles med luft). Og de har da flere slike "raisere" som de kalles.
Hvordan MD og Airbus har gjort dette vet jeg ikke.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Og her kommer to bilder som viser akkurat disse "Air Condition Raiser".
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Douglas har sine forsyningsrør i taket!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Der fikk jeg svar på noe jeg også har lurt på.
Men hvorfor er det ikke behov for dette mellomrommet på 737-200? Hva er løsningen der, er det sånn at den er så kort at disse kanalene kan gå foran eller bak vinduene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Kort nok
![]()
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Nei, beklager, men BU662 er en "Boeing-Mann"
![]()
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
Da får en noe eldre Boeing-mann trå til....
![]() På 737-200 er det ikke bare en, men flere (husker ikke antallet i farten) såkalte "riser-ducts" på hver side. Dermed kunne disse lages så små at de passer i mellom vinduene uten at avstanden mellom disse trenger å gjøres større. 737-3/5/6/7 har vel bare en på hver side, mens -4/8/900 har to på hver side. mvh Stone Last edited by Stone; 20-09-2010 at 20:32. Reason: Presisering... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Takker så meget for gode svar!
Irriterende er det i alle fall, særlig hos SAS der det man tror er exit-rad kan bli rad uten vindu ved skifte fra liten til stor maskin (forekommer ganske ofte, ref andre diskusjoner på formumet)... Om noen vet hvordan Airbus har løst dette på sine maskiner, så hadde det vært interessant å få høre om. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Du finner litt info inn her, se på side 6:
http://ctt.se/WebArchive/Docs/Zonal%...ct%20Sheet.pdf Airbus deler sine fly i Zones. Cockpit er alltid en eget Zone. Dersom jeg husker rett, har en A320 2 Zones i Pax cabin. Prinsip er vel like som denne hos Boeing bruker, bare at de Riser Ducts er ikke så brede at man må fjerne vinduer for dette.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]()
På SAS sine 321 ser man tydelig at et par av vinduene over vingen er plassert litt lenger fra hverandre enn de andre
http://www.airliners.net/photo/Scand...232/1724655/M/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Noen som har oversikt over hvilke radar på SAS sine 737-5/6/7/8 som mangler vinduer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
På 700'n er det rad 7 du ikke har vindu, har gått på den smellen før. Sørger for å unngå den raden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
På -600 og -500 mener jeg det er rad 5.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Takk for svar! Nå mangler bare -800...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Hm. Om jeg husker riktig, så er det på -800 (hvis man kjører 186 seter og skviser inn 13 rader før første nødutgang på vingen) rad 10 som mangler vinduet. Tror nok det har vært rad 11 i noen tilfeller også. Det forsmedelige da er at om du får maskinbytte fra -700 til -800, så går du fra nødutgang på -700 til ikke noe vindu på -800.
![]() Norwegian er ikke noe bedre. Booker du rad 13 (nødutgang) på -300 og får maskinbytte til -800, så havner du på raden før første nødutgang på vingen, og uten mulighet til å legge setet bakover. Da går det an å irritere seg over at man betalte for setereservasjon. Pass på å sjekke seteplanen på innsjekkingsautomaten når du kommer på flyplassen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Takk for svar og tilleggsinfo, flappflapp. Stemmer at det er rad 10 på SK -800, noe jeg fikk erfare i dag...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Kan følge opp litt på hvordan kabinlayout er hos Norwgian sine B738 med "Norwegian-spec" i 186-seters konfigurasjon.
Fra rad 14 (den som er mellom nødutgangene på vingen) og akterover er det ingen forskjeller på styrbord og babord. Skottet mot fremre bysse er noe lenger frem på babord side enn på styrbord side av maskinen (ca 30 cm). Denne forskjellen utlignes jevnt akterover mot rad 14, slik at 1-13ABC har i snitt ca 2 cm større pitch enn 1-13DEF. Avstanden fra rad 1 og frem til skottene er (praktisk talt) det samme på begge sider. Så til manglende vinduer; på babord side mangler to, på styrbord side mangler ett. På babord side ser du lite på rad 10, men ser delvis på rad 11. På styrbord side ser du lite på rad 11. Altså: med mindre du liker å sove med hodet mot "innerlineren", som blir litt mindre kjølig enn vinduet, så er det greit å holde seg unna 10A og 11F, gjerne også 11A. At radene 1 og 15 er de med best komfort på disse flyene, regner jeg med de fleste vet. ![]() SAS sine 738 er vel også (stort sett?) med 186 seter og dermed gjelder vel omtrent det samme i forhold til hvilke rader som har dårlig utsikt (man bør unngå 10 og 11 for å være sikker). Hvordan det er med pitch på styrbord vs babord side husker jeg ikke, men etter denne figuren å dømme er det best plass på styrbord side hos SAS: http://www.seatguru.com/airlines/SAS...ng_737-800.php Husk og så at SAS-maskinene ikke har rad 13. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et spørsmål ang. cockpit vinduer | CFN_001 | Flyteknisk forum | 3 | 02-12-2024 20:46 |
Blending av vinduer | Rland | Småprat | 17 | 23-11-2018 19:00 |
Lakkere på vinduer, hvorfor? | LN-HFH | Flyteknisk forum | 8 | 01-12-2017 03:45 |
Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600 | FBUMAN1 | Flyforum | 19 | 28-03-2011 13:04 |
OT: blokkerte vinduer | jb1 | Flyforum | 4 | 07-11-2005 13:04 |