Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2010, 13:33   #1
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Boeing Manglende vinduer på B737

Som rimelig teknisk interessert så har jeg etter hvert klart å skjønne hva som er bakgrunnen for de fleste av designvalgene på flyene jeg har gleden av å sitte på med. Men (minst) én ting forundrer meg, og jeg klarer ikke se noen åpenbar årsak til hvorfor det er slik:

Hvorfor "mangler" B737 vinduer rett foran vingen? Jeg observerer at plasseringen av det "manglende" vinduet er litt forskjellig, at noen varianter mangler to vinduer med litt mellomrom (gjelder -400 og -800, i alle fall) og at dette ikke alltid er likt på begge sider av flyet (-800 så vidt jeg husker).

Jeg har tenkt både behov for ekstra avstiving av skroget, føre ledninger og kanaler mellom øvre og nedre del av skroget osv., men ikke funnet noe helt innlysende motiv for hvorfor det er slik. Spesielt ikke siden A32x-serien ikke har samme løsning, ei heller MD80 for den saks skyld.

Noen flyteknisk kyndige her inne som har et godt svar?
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 14:31   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Manglende vinduer på B737

Grunnen til at 737en mangler vinduer foran vingen er fordi det akkurat der er en air condition kanal som går opp for å fordele luft rundt i kabinen. Grunnen til at enkelte versjoner har flere "manglende" vinduer enn andre, er fordi de trenger å levere mere luft enn de som er mindre (større kabin som skal fylles med luft). Og de har da flere slike "raisere" som de kalles.

Hvordan MD og Airbus har gjort dette vet jeg ikke.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 15:17   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Manglende vinduer på B737

Og her kommer to bilder som viser akkurat disse "Air Condition Raiser".
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	raiser11cy.jpg
Views:	2306
Size:	90.5 KB
ID:	28045   Click image for larger version

Name:	raiser29xw.jpg
Views:	2273
Size:	70.2 KB
ID:	28046  
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 15:18   #4
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Manglende vinduer på B737

Douglas har sine forsyningsrør i taket!
terje t is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 15:44   #5
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Manglende vinduer på B737

Der fikk jeg svar på noe jeg også har lurt på.

Men hvorfor er det ikke behov for dette mellomrommet på 737-200? Hva er løsningen der, er det sånn at den er så kort at disse kanalene kan gå foran eller bak vinduene?
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 17:12   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Manglende vinduer på B737

Kort nok
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 17:16   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Manglende vinduer på B737

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Kort nok
Vet du hvordan det blir gjort på Airbus sine maskiner?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 17:38   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Manglende vinduer på B737

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Vet du hvordan det blir gjort på Airbus sine maskiner?
Nei, beklager, men BU662 er en "Boeing-Mann"
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 20:09   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Manglende vinduer på B737

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nei, beklager, men BU662 er en "Boeing-Mann"
Flink gutt
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 20:31   #10
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: Manglende vinduer på B737

Da får en noe eldre Boeing-mann trå til....

På 737-200 er det ikke bare en, men flere (husker ikke antallet i farten) såkalte "riser-ducts" på hver side. Dermed kunne disse lages så små at de passer i mellom vinduene uten at avstanden mellom disse trenger å gjøres større. 737-3/5/6/7 har vel bare en på hver side, mens -4/8/900 har to på hver side.

mvh Stone

Last edited by Stone; 20-09-2010 at 20:32. Reason: Presisering...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 08:44   #11
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Manglende vinduer på B737

Takker så meget for gode svar!

Irriterende er det i alle fall, særlig hos SAS der det man tror er exit-rad kan bli rad uten vindu ved skifte fra liten til stor maskin (forekommer ganske ofte, ref andre diskusjoner på formumet)...

Om noen vet hvordan Airbus har løst dette på sine maskiner, så hadde det vært interessant å få høre om.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 09:06   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Manglende vinduer på B737

Du finner litt info inn her, se på side 6:

http://ctt.se/WebArchive/Docs/Zonal%...ct%20Sheet.pdf

Airbus deler sine fly i Zones. Cockpit er alltid en eget Zone. Dersom jeg husker rett, har en A320 2 Zones i Pax cabin.

Prinsip er vel like som denne hos Boeing bruker, bare at de Riser Ducts er ikke så brede at man må fjerne vinduer for dette.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 09:27   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
Default Re: Manglende vinduer på B737

SAS sine 321 ser man tydelig at et par av vinduene over vingen er plassert litt lenger fra hverandre enn de andre

http://www.airliners.net/photo/Scand...232/1724655/M/
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 15:56   #14
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Manglende vinduer på B737

Noen som har oversikt over hvilke radar på SAS sine 737-5/6/7/8 som mangler vinduer?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 21:25   #15
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Manglende vinduer på B737

På 700'n er det rad 7 du ikke har vindu, har gått på den smellen før. Sørger for å unngå den raden
MFM is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 23:17   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Manglende vinduer på B737

På -600 og -500 mener jeg det er rad 5.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2010, 16:57   #17
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Manglende vinduer på B737

Takk for svar! Nå mangler bare -800...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 13:24   #18
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Manglende vinduer på B737

Hm. Om jeg husker riktig, så er det på -800 (hvis man kjører 186 seter og skviser inn 13 rader før første nødutgang på vingen) rad 10 som mangler vinduet. Tror nok det har vært rad 11 i noen tilfeller også. Det forsmedelige da er at om du får maskinbytte fra -700 til -800, så går du fra nødutgang på -700 til ikke noe vindu på -800.

Norwegian er ikke noe bedre. Booker du rad 13 (nødutgang) på -300 og får maskinbytte til -800, så havner du på raden før første nødutgang på vingen, og uten mulighet til å legge setet bakover. Da går det an å irritere seg over at man betalte for setereservasjon. Pass på å sjekke seteplanen på innsjekkingsautomaten når du kommer på flyplassen!
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 23:46   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Manglende vinduer på B737

Takk for svar og tilleggsinfo, flappflapp. Stemmer at det er rad 10 på SK -800, noe jeg fikk erfare i dag...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 10:40   #20
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Manglende vinduer på B737

Kan følge opp litt på hvordan kabinlayout er hos Norwgian sine B738 med "Norwegian-spec" i 186-seters konfigurasjon.

Fra rad 14 (den som er mellom nødutgangene på vingen) og akterover er det ingen forskjeller på styrbord og babord. Skottet mot fremre bysse er noe lenger frem på babord side enn på styrbord side av maskinen (ca 30 cm). Denne forskjellen utlignes jevnt akterover mot rad 14, slik at 1-13ABC har i snitt ca 2 cm større pitch enn 1-13DEF. Avstanden fra rad 1 og frem til skottene er (praktisk talt) det samme på begge sider.

Så til manglende vinduer; på babord side mangler to, på styrbord side mangler ett. På babord side ser du lite på rad 10, men ser delvis på rad 11. På styrbord side ser du lite på rad 11.

Altså: med mindre du liker å sove med hodet mot "innerlineren", som blir litt mindre kjølig enn vinduet, så er det greit å holde seg unna 10A og 11F, gjerne også 11A. At radene 1 og 15 er de med best komfort på disse flyene, regner jeg med de fleste vet.

SAS sine 738 er vel også (stort sett?) med 186 seter og dermed gjelder vel omtrent det samme i forhold til hvilke rader som har dårlig utsikt (man bør unngå 10 og 11 for å være sikker). Hvordan det er med pitch på styrbord vs babord side husker jeg ikke, men etter denne figuren å dømme er det best plass på styrbord side hos SAS: http://www.seatguru.com/airlines/SAS...ng_737-800.php
Husk og så at SAS-maskinene ikke har rad 13.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et spørsmål ang. cockpit vinduer CFN_001 Flyteknisk forum 3 02-12-2024 20:46
Blending av vinduer Rland Småprat 17 23-11-2018 19:00
Lakkere på vinduer, hvorfor? LN-HFH Flyteknisk forum 8 01-12-2017 03:45
Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600 FBUMAN1 Flyforum 19 28-03-2011 13:04
OT: blokkerte vinduer jb1 Flyforum 4 07-11-2005 13:04


All times are GMT +2. The time now is 01:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.