Gardermoen foreslås fredet

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Gardermoen foreslås fredet

Deler av Oslo Lufthavn Gardermoen, deriblant flytårnet og avgangshallen, er foreslått fredet av Avinor

Selv om det ikke er mer enn tolv år siden flyplassen ble åpnet, mener Avinor at deler av den må fredes. Også fem andre flyplasser er med på listen som Avinor har levert til Riksantikvaren, skriver Aftenposten.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10041456

Re: Gardermoen fredes

Flott ! Da sikrer man denne arkitektoniske perlen for alle mulige slags blårusspåfunn. :D

Om de freder den mye omtalte spotterplattformen i samme slengen så må vel folket her være fornøyd? :)

Må virkelig si at jeg i utgangspunktet er imot fredning av nyere bygg, men en fredning av selve terminalen (og da mener jeg egentlig kun avgangs-nivået) ikke lyder så dumt.

På en måte er jo avgangshallen på OSL "roten" for hvordan resten av terminalen er utformet (etter min mening). Dersom avgangshallen fredes vil det også være et godt utgangspunkt for videre utbygging i fremtiden. Dermed unngår vi et "lappeteppe" av forskjellige byggestiler (eks: T7 JFK, T1/2 LHR)

Det blir for dumt altså. De får prøve igjen om 50 år.

Slik som jeg tolker argumentet ditt, er du ikke prinsipielt mot en freding av terminalen og tårnet, men at det gjøres "kun" 12 år etter at flyplassen åpnes?

Jeg synes at det er en styrke at man klarer å annerkjenne hvor viktig OSL er for moderne norsk arkitektur. Et bygg må ikke, etter min mening, være gammelt for å kunne fredes. Personlig blir jeg stolt når jeg møter utenlandske besøkende som ankommer OSL, og får oppleve typisk norsk treverk blandet med glass, stein og betong. Tidløst, norsk, og pent å se på. Det er viktig at man sikrer bevaring den særegne arkitekturen på Gardermoen, selv om terminalen kun er 12 år gammel.

Re: Gardermoen foreslås fredet

Alder er ikke eneste faktoren som spiller inn når det kommer til freding av byggninger!

Nå handler vel fredning også til en viss grad om å "verne for ettertiden" -og i så måte kan det jo være riktig å foreta en fredning av en 12 år gammel bygning også!

Malingen er tørr, jeg er 55 år og føler jeg trenger å bli fredet!:old

Nå handler vel fredning også til en viss grad om å "verne for ettertiden" -og i så måte kan det jo være riktig å foreta en fredning av en 12 år gammel bygning også!

Alder er ikke eneste faktoren som spiller inn når det kommer til freding av byggninger!

For all del, jeg ser at det i ekstraordinære tilfeller kan bli aktuelt.

At et 12 år gammelt terminalbygg skal fredes, selv om det jo slett ikke er så alt for ille estetisk til å være nettopp et terminalbygg, det blir for dumt. Så kan jeg love dere at det blir et sant helvete med konsekvensutredninger og greier hver gang den minste lille endring skal foretas.

Et problem med en fredet bygning, er at det ikke er en enkel sak å endre på utseendet på dette. Det kan bety at en fremtidig utvidelse vil måtte bety en helt ny terminal, ettersom den "gamle" er fredet. Dette er også litt av problemstillingen med å frede et bygg som i aller høyeste grad er bygd for en funksjon, og ikke som en fremtidig attraksjon. Hjelper fryktelig lite med et flott bygg, hvis det ikke kan brukes grunnet alt for liten kapasitet.

GA-Terminalen er fredet i dag, og det er et problem. Mange vil rive den og bygge den opp finere (den er stygg som juling), men det går rett og slett ikke ettersom den er fredet.

En annen ting en del fagfolk etterlyste (hvertfall iflg. en artikkel i Aftenposten om saken) var penger til fredede byggninger. Det er et enormt vedlikeholdsetterslep på allerede vernede/fredede bygg. Enkelt å stemple det "fredet/vernet", mer problematisk med oppfølging i ettertid (praktisk og økonomisk).

Vedlikehold av fredete bygninger er ene og alene eiers ansvar. Det betyr at hvis du sitter på et uegnet bygg du ikke ønsker, men som blir fredet, så vil du ikke bare bli tvunget til å beholde det, men faktisk også bruke en mengder med kroner på å holde det vedlike. Selge det? Lykke til!

Back