Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2010, 21:20   #1
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Kamera Foto FAQ

Kommentarer tas i en egen tråd for at denne ikke skal bli full av rot:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73349

Når man tar bildet:

Først noen begreper:
- RAW. Det det digitale negativet. Altså det er en fil som inneholder all informasjon fra sensoren. Denne filtypen egner seg hvis man skal redigere bildet ganske heftig etterpå siden den inneholder mer info enn det vi ser. Hvis man tar bildet RAW må man redigere etterpå.

- JPEG. Er et komprimert bilde. Det betyr som f. eks MP3 formatet, at det er fjernet masse informasjon fra bildet som vi ikke ser på en vanlig dataskjerm. Noen ganger mer og da ser man tydelig at bildekvaliteten reduseres. Dette er for å få mindre filstørrelse som gjør at man kan få flere bilder inne på minnebrikka eller gjøre det lettere å laste en nettside med mange bilder.
Hvis man tar bilder i JPEG så «redigerer» kameraet bildene litt selv.

- Lukkertid. Dette er tiden bildesensoren eksponeres for (får tilsatt) lys. Jo lenger lukkertid desto vanskeligere blir det å få bildet skarpt uten bevegelse. Det finnes ingen fasitsvar på hvilken lukkertid du trenger. Skal man ta bilde av noe som beveger seg raskt trenger man kort lukkertid. Har man kameraet på stativ og skal ta f. eks natur/landskapsbilder så kan man bruke lengre lukkertider for å få slørete vann osv.

Lukkertiden vises som f. eks 1/125 (0,008 sek.), 1' (1 sek.) og 1'3 (1,3 sek.).

- Blender. Dette er mekanismen som styrer lysåpningen til objektivet. Jo større åpning, jo mer lys kommer det selvfølgelig inn til kameraet, men dybdeskarpheten bir mindre. På billige objektiver vil også skarpheten avta drastisk ved større åpning. Det vil også bli en del vignettering ved stor åpning (gjelder så og si alle objektiver, men mest merkbart på fullformatkameraer). Vignettering betyr at det blir mørkere mot hjørnene i bildet.

Størrelsen på blenderåpningen vises som f. eks f/16, f/8, f/2.8. Merk at jo lavere tall, jo større er åpningen.
Hvorfor det er slik er nettopp på grunn av at f/ tallet er et forholdstall mellom brennvidde og lysåpning.
Dvs. at hvis brennvidden er 100mm og f/ tallet er F/4 så er lysåpningen til objektivet 25mm i diameter.

Et eksempel til: Hvis brennvidden er 17mm og f/ tallet er f/16 så er lysåpningen til objektivet 17 / 16 = 1.0625mm.

- ISO tallet. For dere "gamle" som hadde analogt speilreflekskamera med film husker dere vel begrepene ASA, DIN mm. Dette ble etterhvert tungvindt å bytte mellom og regne om. Derfor skapte man ISO som står for "International Organization for Standardization" og brukes i mange andre sammenhenger også.

Dette er lysfølsomheten til sensoren. Altså hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene. Før var det størrelsen på filmkornene, jo større korn, jo større lysfølsomhet ettersom det ble mer areal på hvert punkt, men resultatet var da lavere oppløsning som da kunne merkes som "bildestøy".

I dag betyr det som sagt hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene fra bildesensoren. Jo mer et signal forsterkes, jo mer støy blir det og vi får uønsket bildestøy som kan sees som mange røde, grønne og blå prikker på bildet.

Jo høyere ISO, jo kortere lukkertid, men mer støy. Og motsatt.

Så kommer vi til de vanligste bildemodusene som er greit å vite litt om: "Av", "Tv", "A-DEP" og "M".
Forskjellen er som følger:
- I modus Av (Canon) eller A (Nikon) så velger du blender og ISO manuelt, men kameraet styrer lukkertiden.

- I modus Tv (Canon) eller S (Nikon) så velger du lukkertid og ISO manuelt, mens kameraet tar seg av blenderåpningen.

- I modus M må du styre ISO, blenderåpning og lukkertid selv. Dette lønner seg som regel kun ved spesielle motiver som ved sterkt motlys.

- A-DEP er "Auto Depth" og er en automatisk funksjon der kameraet selv bestemmer hvilken dybdeskarphet bildet skal ha (hvilken blender). Hvis du for ekesempel skal ta bilde av tre-fire personer som står ved siden av hverandre i skråvinkel.

Jeg har aldri brukt den, men det står mye mer om funksjonen i manualen.

SÅ! Hvor og når skal vi bruke de forskjellige modusene?

Siden dette er et flyforum så begynner jeg med hvordan man enklest tar bilder av fly.
Ettersom fly ofte er i bevegelse når vi spottere tar bilder av dem pleier jeg å bruke bildemodus Av på kameraet. Så velger jeg blendertall rundt f/5 (eller f/8 hvis jeg tar bilde av flyet på skrå for å få med hele flyet i fokus), lavest mulig ISO til bildeforholdene for å få minst mulig bildestøy. Jeg tar også noen testbilder for å se hva lukkertiden blir (det står også i søkeren når man tar bildet), men jeg liker å se resultatet på skjermen også for å se om automatikken over- eller undereksponerer (for lyst eller for mørkt bilde).

Hvis man tar bilder av helikopter eller propellfly ønsker man gjerne å se litt bevegelse i rotoren/propellen. Bruk da bildemodus Tv og lukkertid 1/50-1/125. Prøv gjern ut selv. Her lønner det seg også å ha bildestabilisering.

Når jeg tar bilder av natur og landskap så bruker jeg alltid bildemodus M for å styre alt manuelt. Dette er for å ha full kontroll når jeg f. eks tar HDR bilder.

Noen tips til slutt:
- Hvor man skal forholde seg i forhold til lyset.Til vanlig fotografering så lønner det seg å alltid ha sola i ryggen. Ellers kan man få strølys og mørke skyggeområder. Ellers kan man prøve å overeksponere litt.
I solnedganger kan man prøve å eksponere etter himmelen bak så man får f. Eks flyet eller fyrtårnet som en silhuett.

- Hvordan få skarpest mulig bilder. De fleste objektiver er skarpest 4-5 blendertrinn ned fra største åpning. Dvs. et sted mellom f/7.1 og f/11 for de vanligste objektivene.
Når kameraet ikke står på stativ ønsker man som regel kortest mulig lukkertid for ikke å få bevegelsesuskarphet. Da snakker vi lukkertider eksempelvis fra 1/125sek og raskere.

Når man skal ta bilde av fly i bevegelse lønner det seg å velge det midterste fokuspunktet ettersom det som regel er høysensitivt, samt at man har fokus på objektet hele tiden (hvordan det gjøres varierer fra kamera til kamera så jeg anbefaler å lete frem i manualen, tro meg, det er verdt slitet!).

Det lønner seg også å skru på noe som på Canon språket kalles "AI-servo" som gjør at kameraet hele tiden fokuserer når man trykker utløserknappen halvveis ned. Dette gjør det mye lettere å få skarpe bilder når man følger et motiv. Merk at det fungerer best med objektiver med rask autofokus.

Lysmålinga pleier jeg å la være som den er. Altså at den regner et gjennomsnitt ut i fra hele bildet.

Panorering:
Panorering betyr at man bruker litt lengre lukkertider og følger flyet bortover for å få bakgrunnen slørete slik man får et fartsinntrykk.
For nybegynnerne anbefales lukkertider mellom 1/80-1/125sek når flyet har landingshastighet eller tilsvarende.
De litt mer erfarne på dette området kan bruke lukkertider helt ned i 1/30sek og enda litt lavere.
Her er objektiver med bildestabilisator en klar fordel. Noen har også en panoramafunksjon der man skrur at bildestabiliseringa til den ene aksen.

En annen ting man kan tenke på for å få riktig eksponering på motivet i forhold til området rundt, er hvis man f. eks tar bilde av et hvitt fly som sola skinner på, vil det sterke lyset fra sola reflektere mye bedre enn fra området rundt flyet. Velger man da eksponering ut i fra den hvite flykroppen så vil man få et undereksponert bilde. Altså flykroppen vil være riktig, men alt annet vil være mørtk. Det er ikke særlig heldig, med mindre man vil ha det sånn da.
Prøv deg frem og ta noen testbilder og finn en mellomting mellom overeksponert flykropp og litt undereksponert området rundt.
(Husk at selv om man tar bildet i RAW er det ikke alltid man kan redde bildet hvis man har bommet helt med eksponeringa og i hvetrfall ikke bommet med fokus.)

Når du har funnet en mellomting er det bare å skyte i vei!

Last edited by gilera; 08-05-2012 at 12:56.
gilera is offline  
Old 28-09-2010, 21:21   #2
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Default Re: Foto FAQ

Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde?

Først og fremst:
Av programmer bruker jeg Adobe Photoshop Lightroom v2.5 (v3.2 for øyeblikket, men i guiden v2.5) og Adobe Photoshop CS3 (Det jeg skal forklare er så og si likt på alle redigeringsprogrammer. Det er ikke en veileder til å bruke disse programmene, men kun generelt om redigering.).

Første steg i redigeringa - RAW konvertering:
Jeg bruker Adobe Photoshop Lightroom v2.5 som laster inn bildene fra kamera/minnebrikke og automatisk sorterer bildene og legger dem i mapper etter dato.

Når du har lastet alle bildene inn på maskinen så velger du det bildet du skal redigere og så er det bare å sette i gang.

- Det første jeg gjør er å endre hvitbalansen som på dette bildet er helt borti tåka. Jeg vil påstå at riktig hvitbalanse er noe av det viktigste med hele prosessen. Her som flyet er hvitt kan du bruke White Balance Selector og trykke på et felt du vet er ca. helt hvitt. Ellers må man nesten bare prøve seg frem.

En annen metode med å stille inn WB på kameraet er å prøve seg frem med testskudd, men det beste er hvis du har med deg et hvitt A4 ark eller noe i den duren så kan du ta bilde av det arket mens du er ute og bruke det som et referanseark når du stiller inn WB manuelt. Da vet kameraet at det skal være hvitt og stiller da WB inn etter dette bildet av arket.

- Så sjekker jeg eksponeringa om det en riktig. Hvis ikke kan jeg endre den, men vær obs på at bildekvaliteten vil bli dårligere om man justerer for mye.

- Det neste er Recovery. Denne gjør lyse deler av bildet mørkere. Kjekt værktøy, men vær obs på at kontrasten og "klarheten" i bildet vil reduseres.

- Jeg justerer alltid litt opp på kontrasten, men vær veldig forsiktig med å bruke for mye.

- Så kommer vi til yndlingsverktøyet mitt, nemlig Levels (Eller Tone Curve som det heter her). Jeg bruker denne til å justere litt opp på lyse områder og litt ned på mørkere områder, med unntak.

- Det neste er å justere fargetonene og styrken på enkeltfarger. Her trengs litt mer oransjetonet rødfarge for motorenes skyld og litt sterkere gul og oransjefarger for å få frem stripene på taxebanen og trærne bak.

- Det siste jeg gjør i Lightroom er å få vekk mest mulig kromatisk abberasjon. Her må man bare prøve seg frem.

Så eksporterer jeg bildet som JPEG i full kvalitet og med sRGB fargerom (VIKTIG! Ellers vil bildene bli "blasse på internett") hvis jeg skal laste bildene opp på internett og vise dem her. Nettleserne støtter kun sRGB. Jeg kan jo selvfølgelig eksportere det i TIFF osv., men det tar sånn plass og jeg ser ikke helt vitsen akkurat her.

Andre steg - Photoshop:
Her beskjærer jeg, fjerner i enkelte tilfeller støy, retter opp horisonten, fjerner "dust spots" samt skarper opp bildet.
For å enkelt se om bildet er rett så kan man bruke vertikale elementer som referanse. F. Eks en lyktestolpe e.l. Man kan bruke vater funksjonen i PS for enkelt å tette opp bilder: Analysis->Ruler tool

Hvis du har tatt bilde av en motiv fra skrå kan du bruke "Horizontal Perspective" som ligger under "Filter -> Distort -> Lens Correction" (finnes også i Lightroom sammen der man kan rette opp horisonten). Som er sammen med den vertikale funksjonen delen også kjent som Tilt/Shift.

Hvis man f. eks tar bilde av et fly på skrå mot rullebanen og holder kameraet (nogenlunde) i vater, vil bildet likevel se skjevt ut, som vist her:

Men, dette kan vi endre på ved å bruke "Horizontal Perspective" som jeg nå ser er en genial funksjon.

Ved å dra i glidebryteren og prøve seg litt frem finner man fort ut hva som blir bra. Se gjerne på ting som helst skal være i vater som f. eks rullebaner eller taxebaner.

Når du er fornøyd trykker du på "OK".

Nå gjenstår det å beskjære bildet etter eget ønske.

Bildet slik det var før:

Og slik det ble etterpå:

- Førsk beskjærer jeg bildet.

- Så leter jeg etter "dust spots" og fjerner dem med Spot Healing Tool.

- Så endrer jeg bildestørrelse til 1024 pixler i på lengste side når jeg skal ha bildene ut på internett.

- VIKTIG! Ikke bruk sharpen før du har endret bildestørrelsen, bruk ALLTID sharpen etterpå! Vanligvis bruker jeg bare Sharpen, men det beste er å bruke Unsharp Mask.

- Og så piffer jeg alltid opp med litt ekstra farger etter oppskarpning.

Til slutt lagrer jeg bildet som JPEG i kvalitet 10 av 12. Nå er bildet ferdig.

Dette var kun til generell redigering for å få litt innblikk av hvilke verktøy som er vanlige å bruke.

Sluttresultatet:

Last edited by gilera; 02-10-2010 at 19:17.
gilera is offline  
Old 28-09-2010, 21:24   #3
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Default Re: Foto FAQ

Opplastning av bilder og hvordan sette dem inn i et innlegg:

Mange lurer på hvordan man laster opp et bilde når det er ferdig og ikke minst hvordan man setter det inn i et innlegg og så hvordan få bildet til å vises stort.

"Hemmeligheten" ligger i at man da laster opp bildet på en ekstern server f. eks www.photobucket.com , www.imageshack.us osv.
Felles for disse er at det er enkelt å laste opp og så få en ferdig BB-Kode som man da bare kopierer og limer inn i innlegget.

Her viser jeg kjapt hvordan man gjør med Photobucket. (Jeg regner med at de fleste klarer å registrere seg.):
- Logg inn og så trykk på "(More options)" under "Upload Images and Videos".
- Velg "17" screen ( 1024 x 768 )" og trykk på "Save".
- Trykk på "Upload Images and Videos" og bla frem til mappen med bildene og velg de du vil laste opp. Husk at du kan holde "Ctrl" knappen inne mens du trykker på bildene for å velge flere samtidig.

- Trykk så på "Åpne" og så vil bildene bli lastet opp. Når de er ferdige kan du velge å skrive inn en kommentar til hvert enkelt bilde eller bare fortsette og trykke på "Save".
- Når bildene nå kommer opp høyreklikker du i feltet etter "IMG code" og velger "Kopier".

- Når du nå lager en bildetråd er det bare å lime disse linkene inn i innlegget slik:

- Og det vil bli seende ut slik:

Er det noe mer som kan være verdt å ha med kan dere sende meg en PM eller spørre i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73349

Mvh.
Bjørn

Last edited by gilera; 08-05-2012 at 12:56.
gilera is offline  
Closed Thread

Posting Rules