Osl-Zurich

Enig. På meg virker Swiss' rutetider fra OSL en smule "skrudd".:rolleyes: Og det er jo synd for oss som ønsker å beholde et så bra selskap på OSL. En avgang i halv ti-tiden fra OSL på hverdager til en business-destinasjon som ZRH kan da ikke være bra for hverken lokal business-trafikk til ZRH eller connections? Og likeledes kommer vel ettermiddagsavgangen ZRH-OSL farlig tidlig for de samme gruppene? Skulle tro at Swiss må prøve å gjøre noe med dette for ellers er jeg sterkt usikker på hvor lenge de blir på OSL for ting tyder vel på at kabinfaktoren ikke er alt for høy.

Vil nok tro at SAS-avgangen om kvelden har fått opp belegget derimot etter at Swiss kom tilbake til OSL, ja.

Det ønskelige kunne vært en SWISS-maskin med nattstopp i Oslo, dermed fikk man en sen avgang fra Zürich og en tidlig avgang til Zürich.

Jepp, jeg tror også at SAS ruten går bedre nå. Har flydd med Swiss flere ganger til Bulgaria, og da havner man alltid på kveldavgangen til SAS på tilbakeveien fra ZRH til OSL. Forøvrig har Swiss om jeg ikke tar feil, en ettermiddagsavgang til OSL, lurer på hvem som rekker denne.

Formiddagsavgangen som går 09:45 gir deg teoretisk endel muligheter på enkelte av Swiss sine longhaul flights. I realiteten er det tight med ankomst ZRH 12:05 siden endel av langrutene går +/- 13:00 (LX14 til JFK f.eks)

Ettermiddagsavgangen fra ZRH går 16:50 og funker greit som alternativ om du kommer fra f.eks New York, men det blir litt lang ventetid (+/- 4 timer).

Var med 09:45 flighten 4. juli og det var vel ca. 80% belegg. Nesten alle skulle videre og når vi kom på Nice flyet var sikkert 25% nordmenn...

Veldig enkel transfer på ZRH og et bra produkt. Håper Swiss fortsetter på OSL

En slik forskjell i MTOW mellom 738 og 736 utgjør for en avgang fra OSL kr 1676,45 (kr 96 pr. tonn). Underveisavgiften er kr 546,55 i norsk valuta denne måneden.
Underveisavgift pr UNIT er på kr 546 (€69,23) i Norge. Hvert land har sin unitrate.
(http://www.eurocontrol.int/crco/gallery/content/public/docs/unit_rates/ur1007.pdf)
Det går med flere units på turen avhengig av avstand og vekt på flyet.

ENGM-LSZH er 16,39 units for en B738 og 14,66 units for en B736, forutsatt direktetrekk.

737-800: ENGM-LSZH, enroute kostnader ca €1131 = 9049 kr
737-600: ENGM-LSZH, enroute kostnader ca €1011 = 8093 kr

Ergo sparer man en liten tusenlapp på å fly en 600 vs 800 på underveisavgiften.
Legger man til forskjellen i startavgift er man da oppe i 2600kr pr flight.. Uten at jeg vet kostnadene i LSZH så kan man vel si at man da sparer 5000kr på en tur/retur.

Så det hele koker da ned til om man får nok passasjerer ekstra for å godtgjøre for 5000kr i avgifter + andre variable kostnader som evt ekstra crew, fuel osv.. :-)

Det ønskelige kunne vært en SWISS-maskin med nattstopp i Oslo, dermed fikk man en sen avgang fra Zürich og en tidlig avgang til Zürich.

Enig. Sen avgang fra ZRH dekkes i og for seg av SAS maskinen, men hadde vært ønskelig med en tidligere avgang fra OSL, og at første avgang fra ZRH var litt senere. Begge veier er det fryktelig lenge mellom første og andre avgang, og den største ulempen med denne ruten er at den er litt dårlig i forhold til endel connection

Har i 2009 og 2010 fløyet SAS sin ZRH-OSL flight ved endel anledninger og belegget her varierer noe voldsomt i alle klasser. Alle flygninger har vært med 737-600 og har opplevd alt fra stappfullt med både godt og dårlig med folk i Y+ og C (har opplevd alt fra 1 halvfull rad Y/C til 6-7 fulle) til flygninger med belegg på maks 50%

Forresten er Swiss et meget bra alternativ for de som skal på skiferie, da de (i likhet med også Austrian) lar deg ha med skiutstyr uten ekstra kostnad, hvilket man fort kan spare endel kroner på

Så det hele koker da ned til om man får nok passasjerer ekstra for å godtgjøre for 5000kr i avgifter + andre variable kostnader som evt ekstra crew, fuel osv.. :-)

5000kr tilsvarer da fort minst 10 passasjerer i lavere economy klasser når man ser på hva SAS sitter igjen med netto per solgte billett

Last edited:
Jeg kom fra MIA via ZRH for et par uker siden. Jeg ble dessverre ikke imponert over setene til LX selv om alt annet var bra men ZRH som transferflyplass var meget bra. Så ved neste Singaporetur så blir det via ZRH i stedet for LHR og T3 - utvilsomt!

På 319 til OSL var det bare et par ledige seter og fikk jeg inntrykk av at veldig mange av PAX'en kom fra IC destinasjoner i LX sitt nettverk. Er nok ikke så mye OD på den ruta som noen skal ha det til tror jeg.

Back