![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
All denne prisspekulasjonen er vel bare til fordel for JSF? Mediene vil bli overrasket av den egentlige og mye mindre prisen og det eneste motargumentet er plutselig borte.
Og bra er det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Prisspekulasjon eller ikke, det som må være avgjørende er hvem kan vi stole på i tilfelle krig. Vi må være helt sikre på at alliansefrie Sverige vil levere reservedeler og utstyr til Norge i en eventuell konflikt. Vi kan ikke ha en situasjon hvor Norge er i krig, og Sverige plutselig nekter å levere fordi Russerene står på grensen i nord og truer.
Videre syntes jeg at det kanskje er en smule urettferdig å sammenligne JSF med JAS Gripen. JSF er et forholdsvis nytt fly, mens JAS Gripen har jo fløyet i noen år nå (snart 20 vil jeg tro). Da vil det kanskje være mer rimelig å sammenligne JAS Gripen opp mot F 18, som er et velutprøvd fly. Men nå er jo ikke det flyet aktuelt for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
TurbopropFlyer
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er mine problemer med Gripen mest knyttet til performance, men når vi først skal snakke allianser......
Tror ikke problemet med Svenskene vil være den dagen Russerene står ved Neiden bru, men heller om vi blir involvert i en ny artikkel 5 operasjon utenfor Europa. (eks: Enduring Freedom, men i annet land litt lenger øst) DA er jeg ikke så sikker på at Sverige, i alle fall ikke om de røde kommer bak spakene igjen, vil være like keen på å levere deler. Husk at selv med dagens regjering i Sverige, så er Gripen bidraget de har klart til EU begrenset til air/air arbeid og recce av politikerene. Bombing skal de ikke ha noe av. (Det eneste man vil få bruk for skarpt utenom air policing for vår del i uoverskuelig fremtid etter min mening)
![]() |
#25 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Ikke at man skal begynne å henge ut journalister, men man burde forstå at prisen på jagerfly ikke kan sammenlignes som prisen på brus eller en flybillett til Bergen for den saks skyld. Det lukter PR- byrå lang vei her...
Denne jagerfly-debatten er blitt helt vill egentlig med utrolig masse lobbyvirksomhet og på meg virker det som svenskene fører an her. Etter min mening er de amerikanske flyene klart å foretrekke, uten tvil. Det er jo også viktig at maange land kommer til å kjøpe disse slik at senere kostnader vil bli delt på mange. Dette har jo spart Norge for milliarder på F 16. Det er egentlig bare Wallenberg- familien i Sverige som kommer til å tjene på kjløp av JAS Gripen og det er jeg ikke så veldig interessert i...
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Då tycker jag Norge ska köpa JSF så att hela norska folket kan tjäna pengar på nya jaktflyg i dessa oroliga tider när ryssen står å bankar på dörren. Stöd amerikansk utrikespolitik ! Samma politik som man har haft så stora framgångar med de senaste åren... Norge och skandinavien behöver JSF för våran säkerhet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Å nei da, vi trenger samarbeid med svenskene på mange områder, men ikke akkurat på jagerfly.
![]() I et lengre tidsperspektiv blir de siste årenes amerikanske utenrikspolitikk mindre interessant sammenlignet med de historiske båndene over Atlanteren. Og så må det legges til at Sveriges utenrikspolitikk også består av å hjelpe til i Afghanistan selv om man ikke er formelt forpliktet til det gjennom et medlemskap i NATO. Og den svenske regjeringen har for tiden et betydelig bedre bedre forhold til Bush- administrasjonen enn den norske. Sveriges statsminister har vært hos Bush og "kjent kraften av hans lederskap", mens den norske angivelig nekter å motta en invitasjon fra Bush om å komme på besøk i det hvite hus. (Etter min mening en usedvanlig barnslig, latterlig, karakterløs og historieløs beslutning ![]() Nå følte jeg at jeg bidro til å dra denne tråden langt OT. Det beklager jeg og det stopper her. ![]()
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Dock har jag inga tvivel att Gripen är fult kapabel att hålla norskt luftrum rent från ryskt flyg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Sist jeg sjekket var faktisk Norge i samme allianse som USA, ikke med Sverige.......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Husk at tester som man leser av disse flyene ikke tar hensyn til fullastede fly med tanke på våpen og fuel. Med dette hengende på er performance nokså lik!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Det jeg ikke fatter med hele opplegget er , som nevnt tidligere her, hvorfor ikke kjøpe nye Block 52+ F-16 jagere.
*LM har produksjons anleggene vidåpne og pumper ut F-16 så det rekker. F-16 har vi snart 30 års erfaring med. Det er ett fly som er godt utprøvd og oppdatert igjennom alle år. Leveringstiden vil da være bretraktelig kortere. Hverken JSF eller SuperGripen er ferdig med testprogrammet og produksjonen ligger mange år inn i framtiden. F-35 har pr idag ingen 2-seter utgave noe som begrenser den ennå mer. Greit piloten har mye hjelp av datamaskiner, men selv de klarer bare å gjøre så mye. Det vil fremdeles være behov for trening og oppfølging med to personer i flyet. *Block 52 + har mye til felles med F-16 AM/BM på mange pungter og følgende har man infrastrukturen og erfaringen klar. Reservedel lageret må oppdateres noe. Men dette er alikevel bare en liten del av det hele. *Man slipper å tenke på "barnesykdommer". Både JSF og SuperGripen er nye fly som vil ha en viss innkjøringsfase og sansynligvis med tap av både fly og mannskap. *Prisen for F-16 Block 52+ er betraktelig lavere en både Gripen og JSF (regnet utifra avtalen som Polen fikk på sine 48 fly var den noenlunde samme, men dette inkluderte trening,infrastruktur, våpen, reservedeler og oppfølging.. Norge har mye av dette på plass fra før). Med andre ord.. F-16 Block 52+ er ett bedre valg en både Super Gripen og F-35
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Som nevnt, veldig mange av teknikerne ønsker nye F-16 av praktiske grunner!
Last edited by LN-AØR; 06-10-2008 at 20:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
På mange områder ja, men på en hel del områder er det ikke det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ett 5 generasjons jagerfly er Norge verdig!! Etter det jeg husker så var JSF sitt tilbud i april lavere en SAAB. Det har ikke vært korreksjon på tilbudet som er gitt til Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mye TV-spill her, men hvorfor ikke lage fullt TV-spill og gå for en kombinasjon av radar/rakettforsvar og UAVs for avskjæring av nærgående fremmede makter i fredstid.
: : : : Å nei, så var det dette med at flyene må kunne brukes i NATO-sammenheng, og da er det offensiv krig som gjelder og ikke bare forsvar.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amerikanske selskaper Q2 2011 | Someone | Flyforum | 10 | 04-08-2011 23:32 |
Hvordan har Amerikanske jagerfly fått numrene sine? | Norge Rundt På 14 Dager | Flyforum | 4 | 21-05-2010 12:42 |
Amerikanske selskaper Q3 2009 | Someone | Flyforum | 23 | 11-12-2009 17:42 |
Kvaliteten på amerikanske innenriksflyvninger | SpottAir | Flyforum | 36 | 16-11-2009 20:45 |
Amerikanske layoffs | Vref | Flyforum | 1 | 04-06-2008 15:40 |