De optimale rutetider på longhaul / rutiner ombord

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
De optimale rutetider på longhaul / rutiner ombord

Istedenfor å ødelegge tråden om BA sin nye rute til SCL, lager jeg en ny tråd.

Tema var:

Er det best med en rute som starter tidlig om dagen, slik at man kommer tidlig frem neste dag, og dermed får utbytte av denne... (f.eks som TG til BKK, eller SK til HKG eller fra LAX)
...eller avgang om kvelden, men ankomst først litt utpå neste dag.

Jeg foretrekker nesten alltid avreise om kvelden med mindre jeg skal til USA. Behøver ikke være grisesent, men helst etter kl 18 på hjemreise. Årsaken er jo rutinene mine.

Den ideelle flight:
Jeg liker å sette meg ned, og spise et langt måltid med godt om drikke til, så legge meg ned og sove meg hele veien hjem. Den optimale flight kommer såpass sent frem at jeg kun trenger dra fra flyplassen, romstere litt hjemme (eller på hotell), spise litt, ta en øl, se litt på TV og sove igjen.

Det beste med å fly er ikke å sitte og se ut av vinduene. Det er total disconnect. Hjemme / borte er det telefoner, sms'er, Facebook, Snapchat, Instagram, nyheter, TV, film, flyprat... hele forbaska døgnet. I lufta får ingen tak i meg. Enn så lenge har jeg klart å velge bolag uten noe nettilkobling, men ser jeg kommer til å slite fremover.

Men det er en fantastisk frihet... drikke, spise, lese, lytte, sove... uten noen digitale dingser rundt seg.

Men så klart nattflight.

Ser denne posten endret seg til en "gal manns ralling" (hvilken som helst Fnate-post egentlig). Men fremdeles:

Avgang om kvelden - sove

Re: BA med rute til Santiago, Chile

Her er jeg enig med Fnate og uenig med deg. Nå foretrekker jeg dagflighter da jeg uansett sover dårlig, men skal det absolutt være nattflight er en avgang så sent som mulig det optimale. For meg er f.eks Thai sine avgangstider fra OSL helt håpløse, selv om man lander tidlig og får en hel dag i BKK, da jeg knapt nok da har sovet. Da er det heller bedre og "spise" av neste dag og lande litt utpå dagen så jeg i det minste får en halv natts søvn omvord

Det må du jo få lov til. Du er i din fulle rett til å ta feil :D
Jeg foretrekker også dagflighter om det lar seg gjøre.
På reise ut østover spiller ikke ankomst så mye, med mindre det skal jobbes litt med en gang. Like greit å komme litt utpå, når hotell og det hele er klart.
På vei hjem, er det motsatt. Når jeg først er pakket, er jeg klar for hjemtur. Rett på flyplass etter utsjekk, litt ræl i lounge, servering og avec ombord og så natta. Tidligst mulig hjem, særlig med Europa-connection. Kommer selvfølgelig anpå hvor man reiser fra. Det er sjelden kult å vente somewhere out there i tre timer fra 03 til 06 heller.

Re: De optimale rutetider på longhaul / rutiner ombord

Min optimale flight er stort sett dagflighter, hvilket primært er mulig når man reiser vestover. Det er fullt mulig man kaster bort en dag, men akkurat der har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet. Og bare sitte sløve med en bok eller film, og en øl eller GT, uten at noen forstyrrer en er det for meg få ting som får meg til og slappe av mentalt. Hvis man først skal vestover og der blir en nattflight, så skal helst flyet gå rundt midtnatt eller mulig enda senere. Selv om jeg ikke er veldig god til og sove ombord i fly, uansett klasse, så får jeg i hvertfall noen timer søvn og den sene avgangen synes jeg hjelper litt for og spise opp litt av tidsforskjellen. Dessuten liker jeg også sitte kikke intetsigende ut av vinduet, i motsetning til trådstarter

Østover er det jo stort sett nattflighter man ender opp med. Da gjør jeg ganske mye for og unngå avganger på ettermiddagen, og prøver og få avganger så sent som mulig på kvelden. Husker jeg forsøkte med på Thai sin CPH-BKK flight for mange år siden, da sovnet jeg først over Burma. Da er det fint lite nyttig og lande 06:00 og ha hele dagen foran seg, når man uansett er totalt ubrukelig. Da var det langt bedre da vi i fjor fløy Lufthansa FRA-SIN. Avgang ca 22:00 fra FRA, og etter en full middag og noen runder voksenbrus ble det i hvertfall nok søvn til at jeg funker dagen etterpå. At det er utpå ettermiddagen når jeg da landet i SIN og man således hadde brukt opp mye av dagen, syntes jeg var null stress. I seng rundt 02-03 tiden lokaltid, men det var jo uansett noe jeg gjorde i blant i helgene før man fikk små barn (i går var det fredag og jeg køya 22:15, men det er en annen historie)

Sover uansett dårlig på fly uavhengig hvilken klasse jeg flyr, hender jeg klarer å duppe av litt - men blir liksom ikke noe ordentlig søvn. Ellers enig med Someone de tidlig ettermiddagsavgangene østover er de mest håpløse. Da lander man rundt midnatt europeisk tid og ting blir uansett håpløst mtp jetlag. Jeg liker bedre å fly vestover enn østover.

Jeg holder med Fnate og hvert eneste ett av hans argumenter, men så fremstår han også som en vis mann. Den beste flyturen jeg har hatt, rent logistikkmessig, med Swiss med avgang kl 19ish fra OSL, 45minutter i ZRH og så avgårde til SIN kl 22ish. Mat, rødvin, film, GT og sove (men jeg får som regel sove på fly, også i økonomi). Våknet da vi traff bakken i SIN og da var klokken akkurat passe til at mannsyrke rusle en tur, spise og så legge seg igjen.

Jeg holder med Fnate og hvert eneste ett av hans argumenter, men så fremstår han også som en vis mann. Den beste flyturen jeg har hatt, rent logistikkmessig, med Swiss med avgang kl 19ish fra OSL, 45minutter i ZRH og så avgårde til SIN kl 22ish. Mat, rødvin, film, GT og sove (men jeg får som regel sove på fly, også i økonomi). Våknet da vi traff bakken i SIN og da var klokken akkurat passe til at mannsyrke rusle en tur, spise og så legge seg igjen.

Swiss har litt underlige rutetider fra Oslo blant selskapene som kun har to avganger dalig. Jeg vet det henger igjen fra begynnelsen da Swiss gikk dårlig og de skulle spare penger på å unngå nattstopp, men dette har jo endret seg. Ble det et slags nisjesegment for de som ville reise litt senere på morgen enn i otta og de som ville ha en avgang etter ettermiddagsrushet. Det er et selskap jeg gjerne bruker, men innimellom passer det absolutt ikke p.g.a. rutetidene. Forøvrig, er jeg enig med Fnate.

Last edited:

I økonomi er det dagflight som gjelder. Får ikke sove i økonomi uansett hvor hardt jeg prøver og følgelig er det eneste jeg evner å gjøre når jeg kommer frem å sove. Og hvis en da kommer frem på morgenen / formiddag lokal tid på destinasjon så vil det å sove da øke antal dager det tar før døgnrytmen er justert.

I business er det nattflight som gjelder. Av samme grunn som Fnate nevner. Godt måltid med godt å drikke til. Titte på en film eller lytte til musikk. Og så legge setet flatt og sove til frokost. Støy og andre forstyrrelser vekker meg ikke så lenge jeg får ligge flatt.

SK sin nye innredning på A330 vestover er aldeles utmerket. Mye privatliv, god mat, god service og full flat sete.

Jeg reiser til Thailand 2 ganger i året, og hadde det vært noen gode alternativer til kveld/nattfly østover hadde jeg nok valgt det under normale omstendigheter.
De gode alternativene blir imidlertid stadig færre.

De senere årene har jeg likevel valgt Thai direkte selv om de flyr ettermiddagsflight.
Direktefly trumfer tidspunkt, særlig fordi jeg har fått problemer med å gå langt.
Trives greit i biz hos Thai selv om de er litt dyre.

Nesten helt enig med Fnate her, nattflight er til for soving. Men er det under 7-8-timer så er det mat på land og så kun litt fludium ombord før det er puten. (Noen ganger har jeg skippet drikketralla også) Nattflighter langs nord-syd-aksen er skikkelig digg. Europa til Sør-Afrika rekker man både en god middag, en god frokost og godt med søvn til vanlige tider.

Testet dagflight JFK-LHR en gang i jobbsammenheng (BA CW 62K selvfølgelig). Det var skikkelig digg faktisk. Var våken og opplagt, fikk 5,5 timer råeffektiv jobbing uten distraksjoner med det jeg skulle skrive og drodle med offline. Ingen forstyrrelser, og "sekretæren" kom med kaffe eller snacks til kontoret bare man påkalte hennes oppmerksomhet.

Lufthansas rute FRA-GIG er eksempel på perfekte flytider for meg. Natt begge veier og sene avganger

Østover fra US er nok sent som mulig å foretrekke, rekker man en en OK dag hvor man gjør ting, blir litt sliten og fornøyd og man setter seg ikke i et flysete kl 17 og det er forventet at man skal sove fra kl 19. Funker dårlig uansett klasse for meg. Lander i Europa dævtrøtt kl 5 om morgenen og er hjemme i Norge til normal frokost tid for å så surre rundt en hel dag uten å falle inn i en 5t powernap på formiddagen.

Vestover til US er ikke så farlig, men greit å ankomme så man rekker en liten titt og gåtur før middag/kvelds og køying.
Sør-Afrika er jo veldig kjekt med nattflight og liten til ingen tidsforskjell så selv etter kort natt er man ikke jetlag-vrak

Til/fra Asia har jeg ikke så mye erfaring med
Forøvrig beste flyturen var HKG-FRA, men da ankom jeg HKG på morgenen fra SYD, trasket rundt der en liten dag før LH Biz

Arbeidsmessig er kveldsavganger mine favoritter på longhaul. Man serverer, folk drikker litt, ser film og sover. Stillhet. Dagflighter som HKG og LAX? _Litt_ mer arbeid.

Sees ombord.

Arbeidsmessig er kveldsavganger mine favoritter på longhaul. Man serverer, folk drikker litt, ser film og sover. Stillhet. Dagflighter som HKG og LAX? _Litt_ mer arbeid.

Sees ombord.

Gøy å høre det fra den siden og :)

Det høres ut som jeg er drømmepassasjeren. Frokost pleier jeg også skip'e

Østover fra US er nok sent som mulig å foretrekke, rekker man en en OK dag hvor man gjør ting, blir litt sliten og fornøyd og man setter seg ikke i et flysete kl 17 og det er forventet at man skal sove fra kl 19. Funker dårlig uansett klasse for meg. Lander i Europa dævtrøtt kl 5 om morgenen og er hjemme i Norge til normal frokost tid for å så surre rundt en hel dag uten å falle inn i en 5t powernap på formiddagen.

Vestover til US er ikke så farlig, men greit å ankomme så man rekker en liten titt og gåtur før middag/kvelds og køying.
Sør-Afrika er jo veldig kjekt med nattflight og liten til ingen tidsforskjell så selv etter kort natt er man ikke jetlag-vrak

Til/fra Asia har jeg ikke så mye erfaring med
Forøvrig beste flyturen var HKG-FRA, men da ankom jeg HKG på morgenen fra SYD, trasket rundt der en liten dag før LH Biz

Hehe det verste jeg har opplevd til fra Afrika er de håpløse tidene fra Sao Tome til Lisboa. Tar av kl 19 og lander kl 03 ish i Lisboa. KJEMPEGØY. Legg til at loungen i Lisboa ikke åpner før 05 så blomstrer man ganske lenge. Fikk nå sove en time eller to i loungen da før flighten til Oslo. Var faktisk hvilekabiner der.

Heier på Fnate, både privat og jobb.
Det blir så feil for mange når flighten starter tidlig, så selv om det er "nattflight" så blir det dagservice för alle "kräsjer" mot slutten.
Beste arbeidsmessig på long haul er en god förste servering med masse drikke og mat (både foran og bak) så rolig resten, og en kort andre servering.

Jeg vil bare tilføye at det kan være mulig å gjøre noe med døgnrytmen i tiden før reisen også. Var på en 5 dagers t/r Kona, Hawaii, i januar og gjorde en avtale med arbeidsgiver å jobbe kveld/natt to dager før avreisen. Reiste A350 via Helsinki på dagtid og sov 4 timer til JFK og ytterligere 4 timer på kveldsflight til LAX. Totalt sett sov jeg mer pr. døgn på denne reisen enn normaluke hjemme. Turistklasse hele veien. Hjelpemidler: En sånn hvit "whiplash" krage fra apotek (trukket med mørkt stoff av min datter), øyemaske og telefon m/øreplugger og "whitenoise app" lydgenerering. Rekorden ble 8 timer sammenhengende søvn på returen (3 pm avgang fra LAX til LHR). Jeg er 1,76 høy og sover egentlig ikke så veldig bra på fly, men denne gangen bare måtte det fungere.

Norge-USA så spiller det liten rolle, det blir mat+drikke+soving og så er man over på amerikansk tid. Mest behagelig er nok en litt sen flight, som f.eks. Lufthansa sine fra MUC som gjerne går kl 15-16. Fremme tidlig kveld, og da holder man det gående noen timer til før man får en god natt.
Fra Europa til Asia er det omtrent jo senere jo bedre, beste avgangstid jeg har prøvd er kl 20 fra MUC til NRT, og verste er kl 11 fra LHR til HND. Sen avgang = sen ankomst = ikke så farlig om man ikke har sovet mer enn 3-4 timer på flyet.

Motsatt vei er det egentlig det samme som gjelder, og spesielt på de litt kortere flightene fra USA. Kl 16 fra ORD til ARN var grusomt, null søvn. I motsatt ende er kl 22 fra ORD til MUC, min eneste tur fra USA som ikke har gitt jetlag i det hele tatt. Det går selvsagt mye av ankomstdagen til reising, men slipper man jetlag så er det vel verdt det.
Fra Asia til Europa så funker det fint med en avgang om morgenen, og så hjemme i Norge på kvelden. Selv om man sover ombord, blir dagen lang nok til at man får sove på sin egen pute om kvelden.

Har ennå tilgode å prøve avganger rundt midnatt i begge retninger, men det frister egentlig ikke. Jeg har mest lyst til å spise en bedre middag, drikke litt vin og se en film før jeg legger meg til å sove, og er avgangen for sen så er jeg redd for at det blir "for sent". Dessuten frister det ikke å lande i Europa kl 0600 etter en nattflight der man kanskje ikke har sovet så mye som man burde, da er det bedre å lande kl 15 og ikke ha en så lang dag foran seg.

Booket nettopp LAX-ARN med SAS, selv om jeg synes de har en vel tidlig avgang. Heldigvis er det en lang flight, så man har vel mulighet til å sove en del hvis man gidder å komme seg tidlig ut av senga avreisedagen.

Uansett, Fnate har rett i det meste, og hele temaet er selvsagt subjektivt.

Back