![]() |
|
![]() |
#1 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
Da har startsiden.no kommet med en story jeg lenge har tenkt på, nemlig at vi må belage oss på mer turbulente flyreiser etterhvert som været tilpasser seg klimaet i forandring.
http://www.abcnyheter.no/node/92756 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
Man holder seg unna de kraftigste skysystemene som de eksisterer i dag, og det er da noe man må fortsette med.
Man vil uansett ikke fly inn i så sterke skysystemer - det er altfor ubehagelig for paxen, selv innenfor dagens toleransegrenser. Den eneste konsekvensen blir mer reroutinger og ATC-restriksjoner ved dårlig vær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
Men går det ALLTID an å fly rundt slike systemer? Hvis de nå strekker seg fra bakkenivå til 20.000 meter, og deretter får en frontform - hva gjør man da? Ingen vei rundt eller over / under?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
De dukker ikke opp av ingenting. Når man lager en flightplan vil man bruke værmeldingen til å ta slike forhold inn i betraktningen og planlegge deretter. Ligger det et slikt system der man vil fly, velger man en annen rute, selv om det betyr omvei og mere fuel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]()
...tiltreder det LN-MOW skriver, har selv opplevd EWR - SEA med over 7 timer flytid (mot rett under 5 normalt) vi floey langt soer for aa unngaa et kraftig vaersystem som strakk seg fra Philadelphia til Montana, stor omvei...men vi kom trygt frem..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Får meg til å tenke på den voldsomme uværet vi hadde over Sør- og Østlandet en høst rundt tusenårsskiftet, som bl.a. flyttet en del trær rundt GM. Var ute og kjørte mens det sto på som værst, og jammen kom det ikke en Dash8 under bygeskyene retning sydover. Skybasen lå ikke spesielt høyt den gangen, for å si det sånn. Antar at det var en WF-maskin på vei til Göteborg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
https://www.nrk.no/nordland/havariko...ren-1.16455234
Quote fra NRK: "Klimaendringer gir barskere vær i Nord-Norge. Nå skal Statens havarikommisjon undersøke om tiltak er nødvendig for å opprettholde flysikkerheten i nord." Mer om undersøkelsen kan man lese direkte hos Havarikommisjonen: https://havarikommisjonen.no/Luftfar...okelser/23-359 Bakgrunnen virker å ligge i en dag med flere hendelser i Tromsø.
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forskjell på turbulens o.l? | Kikine | Flyteknisk forum | 6 | 14-03-2016 02:19 |
Pittelitt BGO i finværet som ble mer og mer grått | Tom McNikon | Bilder & foto | 14 | 27-04-2012 06:45 |
Grader av turbulens | Happyflyer | Flyforum | 11 | 05-12-2010 00:21 |
Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing? | ENZV | Flyteknisk forum | 6 | 26-09-2010 14:45 |