Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2009, 23:29   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Mer turbulens...?

Da har startsiden.no kommet med en story jeg lenge har tenkt på, nemlig at vi må belage oss på mer turbulente flyreiser etterhvert som været tilpasser seg klimaet i forandring.

http://www.abcnyheter.no/node/92756

Quote:
- I fremtiden vil det oppstå stadig flere cumulonimbus, spesielt om sommeren, og da denne årstiden blir forlenget. De kommer til å opptre lengre mot nord enn det vi er vant til, sier Hesselbjerg
Hvilken utvikling tror dere vil skje? Må flyprodusentene ta hensyn til dette og øke maks-belastningen som flyene kan tåle?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2009, 23:52   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Mer turbulens...?

Man holder seg unna de kraftigste skysystemene som de eksisterer i dag, og det er da noe man må fortsette med.

Man vil uansett ikke fly inn i så sterke skysystemer - det er altfor ubehagelig for paxen, selv innenfor dagens toleransegrenser.

Den eneste konsekvensen blir mer reroutinger og ATC-restriksjoner ved dårlig vær.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:02   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Mer turbulens...?

Men går det ALLTID an å fly rundt slike systemer? Hvis de nå strekker seg fra bakkenivå til 20.000 meter, og deretter får en frontform - hva gjør man da? Ingen vei rundt eller over / under?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:10   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Mer turbulens...?

De dukker ikke opp av ingenting. Når man lager en flightplan vil man bruke værmeldingen til å ta slike forhold inn i betraktningen og planlegge deretter. Ligger det et slikt system der man vil fly, velger man en annen rute, selv om det betyr omvei og mere fuel.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:14   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
Default Re: Mer turbulens...?

...tiltreder det LN-MOW skriver, har selv opplevd EWR - SEA med over 7 timer flytid (mot rett under 5 normalt) vi floey langt soer for aa unngaa et kraftig vaersystem som strakk seg fra Philadelphia til Montana, stor omvei...men vi kom trygt frem..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 10:36   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Mer turbulens...?

Får meg til å tenke på den voldsomme uværet vi hadde over Sør- og Østlandet en høst rundt tusenårsskiftet, som bl.a. flyttet en del trær rundt GM. Var ute og kjørte mens det sto på som værst, og jammen kom det ikke en Dash8 under bygeskyene retning sydover. Skybasen lå ikke spesielt høyt den gangen, for å si det sånn. Antar at det var en WF-maskin på vei til Göteborg.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2023, 11:49   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Mer turbulens...?

https://www.nrk.no/nordland/havariko...ren-1.16455234

Quote fra NRK:
"Klimaendringer gir barskere vær i Nord-Norge. Nå skal Statens havarikommisjon undersøke om tiltak er nødvendig for å opprettholde flysikkerheten i nord."

Mer om undersøkelsen kan man lese direkte hos Havarikommisjonen: https://havarikommisjonen.no/Luftfar...okelser/23-359

Bakgrunnen virker å ligge i en dag med flere hendelser i Tromsø.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Forskjell på turbulens o.l? Kikine Flyteknisk forum 6 14-03-2016 02:19
Pittelitt BGO i finværet som ble mer og mer grått Tom McNikon Bilder & foto 14 27-04-2012 06:45
Grader av turbulens Happyflyer Flyforum 11 05-12-2010 00:21
Er en 737-800 mer utsatt for vind/turbulens under landing? ENZV Flyteknisk forum 6 26-09-2010 14:45


All times are GMT +2. The time now is 11:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.