![]() |
|
![]() |
#1 | |
Ute på tur
|
![]()
I hvertfall delvis. De varene som de vet folk sparer penger på:
http://www.dagbladet.no/2010/03/05/n...tikk/10726872/ Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser at han tror at tre milliarder kroner ekstra vil finne veien ned i statskassa dersom dette blir realisert.
De av oss som lever i den virkelige verden forstår vel heller at alle fergene vil bli registrert i et annet land og dermed fortsetter som før, mens flypassasjerene igjen vil fylle flykabinen med flasker og poser fra utenlandske flyplasser. Synes jeg hører ledelsen på Kastrup og Schipol juble av glede over forslaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jaja.. trist å få bekreftet at våre venner i AP ikke klarer å se de store sammenhenger.
Det eneste de bidrar til er å undergrave økonomien i driften av flyplasstrukturen i Norge, samt gjøre at fergerederiene vil få store problemer. Taxfree ordningen er gull verdt for disse, og det ble vel en meget stor økning i disse inntektene når det ble tillatt med kjøp på ankomst? EN annen faktor er vel at smuglerne vil få nye gulltider. Det å gjøre regning med at 3 mrd ekstra skal komme inn i statskassen tror jeg er den gedigen drømmekalkyle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Alt er mulig i nisselandet
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synes det er et greit forslag. Bare tull at de som reiser mye skal slippe å betale disse avgiftene. Selvsagt må man da finansiere flyplassene på en annen måte.
"Nisseland" et litt pussig argument, da stort sett alle andre land i Europa har avskaffet ordningen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
*sukk* - hva skal man si til sånt?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Front section flyer
|
![]()
Er såå typisk Norge å komme med sånne utspill. Taxfree er jo en grei måte å handle på, men nå vil jo folk handle i det landet de reiser i fra. Ergo , blir ikke mere penger i statskassa for det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
1) Tax-free i Norge gjør jo at den norske stat i hvertfall får noe av gevinsten i egen kasse. Fjerner man tax-freemulighetene i Norge vil det fortsatt være plenty med duty-free, endog gunstig tax-paid fra avreiseflyplasser i utlandet. Jeg tror f.eks. duty-free on arrival i Norge er et kjempetrekk, som gjør at uforholdsmessig mye tax free goods handles på norske flyplasser.
2) Han kan jo gjerne fjerne duty free-stores fra norske lufthavner. Men har han snakket med samferdselsdep. ennå? Har godeste Johnson fått med seg at at salg av duty free nok står for 35-40 % av Avinors inntekter - og er han klar til å skyte dette inn i stedet? Virker veldig lite gjennomtenkt, men SV mente vel for noen år siden at dette var en stygg konkurransefordel til fly fordi tog ikke har duty-freesalg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Front section flyer
|
![]()
Om de kutter ut taxfree så lider ikke jeg noen nød av det. Røyken er uansett billigere i Tyrkia enn den er på taxfree, og sånn regner jeg med at det er andre steder og. Men man ser jo nok engang at finansministeren er ute etter å dra inn penger på alle områder. Men synd hvis det skulle skje, og at det går utover inntektene til Avinor som forsørger underskudds flyplassene....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tja, nå skal ikke jeg forsvare dette forslaget (selv om det som det riktig påpekes av andre i Europeisk sammenheng er et særnorsk fenomen), men man kan selvsagt argumentere slik som Kolstad gjør fordi det ofte er en positiv sammenheng mellom inntektsnivå og reiseaktivitet, og derigjennom øker muligheten til å handle på tax-free. Men å gå så langt som å hevde at det er de rike som handler tax-free er jeg ikke med på. Om man skal hevde det så må man vel se på rikdom i et globalt perspektiv, og da er vel storparten av nordmenn rike. Det var imidlertid neppe det Kolstad hadde i tankene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Dette kommer de jo aldri til å få gjennomført!
Som andre skriver her, så vil det jo ikke bli store endringer. Folk vil bare handle i utlandet og ta med hjem, og ferger vil flagge ut og fortsette som før. Det de da ikke tenker på er at resultatet ikke blir +3 milliarder i statskassen, men mange hundre millioner ut av kassen som følge av stort tap av norske arbeidsplasser som er knyttet til taxfree salget. Hva blir det neste? Sette taxfree kvoten til null for alkohol og tobakk? Uff, det skulle jeg kanskje ikke ha sagt høyt?? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Front section flyer
|
![]()
Bizflyer ... HYSJ
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]()
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. Last edited by LN-KOG; 06-03-2010 at 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det har du selvsagt helt rett i. Jeg får vel legge meg flat. Det påvirker imidlertid ikke resten av mitt innlegg, og i tillegg legger jeg til at jeg gjerne ser at Norge melder seg inn i EU (da ikke nødvendigvis for å få fjernet tax-free...).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette har vært nevnt mange ganger men ender med mageplask hver gang
![]() På de fleste store flyplasser i EU finnes det fortsatt store DUTY FREE sjapper men jeg vet ikke hvor duty free de er....
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Klarer ikke helt å hisse meg opp over dette forslaget...tax-free butikkene kommer som en god nr. 3 på mine kjøp av alkohol. Vinmonopolet (som også kan mest om varene de selger) er en klar nr. 1 før Systembolaget (som egentlig bare er opptat av å kategorisere vin etter pris - ikke ulikt mange som handler på tax-free)
Men utspillet til Sigbjørn bare understreker at Norge er et land for spesielle...(...tar vi med klimaet så er det nesten utrolig at det bor såpass mange her!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
og for smuglere er der meget store penge at tjene...så i avisen i sidste uge at en dansker
transporterede omkring 3000 øl til Norge, og det var ikke første gang han var blevet taget af tolden. En sådan gentagen af en tidligere øvelse, viser jo bare at her er store penge.. Indrømmer det ikke harnoget med flyvning at gøre, men kun viser, at der tjenes mange penge på smugling Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Alle som ikke smugler er tollere....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Taxfree-kupp | Speedman | Reiseforum | 319 | 10-07-2023 20:14 |
Taxfree refound | ENGM 911 | Reiseforum | 3 | 20-02-2017 05:18 |
Taxfree og transit. | Cessna182 | Reiseforum | 7 | 24-02-2012 01:10 |
TaxFree | ScandinavianAirlines | Reiseforum | 1 | 06-03-2011 17:56 |
Slutt på taxfree for Distrikts-Norge | LN-FOC | Flyforum | 11 | 09-10-2006 15:53 |