![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jun 2007
Posts: 1
|
![]()
Hørte på lufta i dag at Spanair tok av på bane 25 med 17Knop medvind i Bodø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
17 knop? Til Spania? Høres ut som et sagn spør du meg..
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Hørtes farlig ut... :S
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Trodde ikke det var lov å leke med menneskeliv faktisk..
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Alle fly har en maks medvindskomonent for landing og take off. Spesielt tungt lasta A321 har ofte take off i Bodø med medvind pga av øsen rett øst av 25, derfor hender det titt å ofte at dem tar av ifra 25 fremfor 07 i Bodø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Det er så,men man må bruke lenger rullebane for å kunne skape nok løft til å ta av. Og med 17 knop på en tungt lastet syden-maskin kan det aldri gå.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Problemet til A321 er ikke banelengden i Bodø. Problemet ligger i at det flyet har svært dårlig klatreegenskaper, og ville ved bruk av 07 komme i konflikt med terenget øst for 25.
Om dem bruker 2000meter eller 2500meter bane for å få nok løft spiller ingen stor rolle så lenge medvindskomponenten er innenfor grensa til flyet. Minuset ved take off under medvind er at man må ha høyre V1 VR og v2 hastigheter, derav mere bruk av bane. Last edited by grindstein; 19-10-2008 at 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Det er jeg fullt klar over. Men vi snakker en medvindskomponent på 17 (!) knop. Grensen hos SAS går ca. ved 7-8 knops medvind, Og det er sånn at det akkurat går på en innenriks-tur fra KRS til OSL f.eks.
Når vi snakker en fullastet A321 med høy Vr og 17 knops medvind, så trengs det MYE lenger rullebane en vi snakker om.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Nå må du ikke blande sammen max medvindskomponent satt av selskapet kontra det som flyet er godkjent for å kunne bruke. Alle selskaper setter sine oprative grenser langt under det som flyet er godkjent for.
Men hva mener du dem skulle gjort da? Bruke 07 å crashet i åsen øst for flyplassen eller utsette avgangen til vinrettninga hadde snudd? Quote:
Last edited by grindstein; 19-10-2008 at 13:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Dette er jo umulig å vurdere uten å sitte med performance computer på flytypen, alle meteorologiske opplysninger, vekter og andre faktorer som spiller inn for den aktuelle avgangen.
Å spekulere som dere gjør her er bare tull, så det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
|
![]()
Det vanlige i slike tilfeller er å laste mindre fuel og gjøre en fuelstop. Men som tidligere nevnt, selskapenes maksverdier varierer innenfor fabrikantens begrensninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Jeg nekter iallefall å tro at dette har skjedd før jeg får bevis på det.
Selfølgelig kan dette ha skjedd,og maskinen mellomlandet for fuel et annet sted. Men det virker fortsatt usannsynlig at man får lov til å ta av med 17 knops medvind. Det er ganske mye rullebane som brukes for at maskinen skal kunne ta seg opp på Vr. Men som nevnt, vi sitter med utrolig lite informasjon over det hele, så dette blir håpløse spekulasjoner. ![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
|
![]()
Skal kanskje også legges til at maskinen foretok fuelstop i SVQ, så den var nok langt fra maksvektene ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Hva var destinasjonen for denne flighten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Mest sannsynlig et sted på kanari-øyene med tanke på fuel-stop i Sevilla.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Jeg har selv sett en 737 fra Ryanair ta av sørover på Torp med 10-12 knopper i ræva (etter noe motvillighet fra tårnet)... Og der er det ikke veldig mye terreng i veien, så om det var fordi det var lettvint, eller om det var for å spare litt fuel vites ikke...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Ikke uvanlig å ta av i medvind. Se på denne http://forum.airpics.com/read.php?TID=13935
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
For å pirke litt, høyere V1 er en bra ting ![]() Vr og V2 er vel heller ikke påvirket, bare at det tilsvarer en høyere GS. Rett meg om jeg tar feil, men minuset er at man trenger høyere GS for å få komme til disse V-fartene som er basert på IAS.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Glatt i Bødø for SAS | rampen | Småprat | 5 | 06-04-2013 17:43 |
WF overtar Bødø - Røst | Egil | Flyforum | 2 | 09-10-2008 07:39 |
Spanair | MD11 | Flyforum | 17 | 19-01-2006 12:44 |
Spanair | DY | TripReports | 16 | 10-11-2005 22:50 |
Spanair | DY | Flyforum | 4 | 06-08-2005 21:41 |