Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2008, 23:51   #1
Johhar
Newcomer
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1
Default Spanair i Bødø 18.10.2008

Hørte på lufta i dag at Spanair tok av på bane 25 med 17Knop medvind i Bodø.
Johhar is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 00:10   #2
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

17 knop? Til Spania? Høres ut som et sagn spør du meg..
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 00:13   #3
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Hørtes farlig ut... :S
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 00:17   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Trodde ikke det var lov å leke med menneskeliv faktisk..
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 11:51   #5
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Alle fly har en maks medvindskomonent for landing og take off. Spesielt tungt lasta A321 har ofte take off i Bodø med medvind pga av øsen rett øst av 25, derfor hender det titt å ofte at dem tar av ifra 25 fremfor 07 i Bodø.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:21   #6
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Det er så,men man må bruke lenger rullebane for å kunne skape nok løft til å ta av. Og med 17 knop på en tungt lastet syden-maskin kan det aldri gå.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:40   #7
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Problemet til A321 er ikke banelengden i Bodø. Problemet ligger i at det flyet har svært dårlig klatreegenskaper, og ville ved bruk av 07 komme i konflikt med terenget øst for 25.

Om dem bruker 2000meter eller 2500meter bane for å få nok løft spiller ingen stor rolle så lenge medvindskomponenten er innenfor grensa til flyet. Minuset ved take off under medvind er at man må ha høyre V1 VR og v2 hastigheter, derav mere bruk av bane.
__________________

Last edited by grindstein; 19-10-2008 at 13:44.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:45   #8
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Det er jeg fullt klar over. Men vi snakker en medvindskomponent på 17 (!) knop. Grensen hos SAS går ca. ved 7-8 knops medvind, Og det er sånn at det akkurat går på en innenriks-tur fra KRS til OSL f.eks.
Når vi snakker en fullastet A321 med høy Vr og 17 knops medvind, så trengs det MYE lenger rullebane en vi snakker om.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:49   #9
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Nå må du ikke blande sammen max medvindskomponent satt av selskapet kontra det som flyet er godkjent for å kunne bruke. Alle selskaper setter sine oprative grenser langt under det som flyet er godkjent for.

Men hva mener du dem skulle gjort da? Bruke 07 å crashet i åsen øst for flyplassen eller utsette avgangen til vinrettninga hadde snudd?

Quote:
Når vi snakker en fullastet A321 med høy Vr og 17 knops medvind, så trengs det MYE lenger rullebane en vi snakker om.
Her er det flere ting som spiller inn. Blant annet lufttempartur, trusthsettings på motorer osv osv. SÅ å si at kun vekta spiller inn blir i dette tilfellet alt for enkelt. Øker dem trusthsettinga på motorene (ikke benytter deratet take off) så vil uansett banen i Bodø være lang nok for en fullastet A321 med 17kt medvindskomponent.
__________________

Last edited by grindstein; 19-10-2008 at 13:53.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:51   #10
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Dette er jo umulig å vurdere uten å sitte med performance computer på flytypen, alle meteorologiske opplysninger, vekter og andre faktorer som spiller inn for den aktuelle avgangen.
Å spekulere som dere gjør her er bare tull, så det så
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:53   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post

Men hva mener du dem skulle gjort da? Bruke 07 å crashet i åsen øst for flyplassen eller utsette avgangen til vinrettninga hadde snudd?
Det vanlige i slike tilfeller er å laste mindre fuel og gjøre en fuelstop. Men som tidligere nevnt, selskapenes maksverdier varierer innenfor fabrikantens begrensninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 14:14   #12
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Jeg nekter iallefall å tro at dette har skjedd før jeg får bevis på det.
Selfølgelig kan dette ha skjedd,og maskinen mellomlandet for fuel et annet sted. Men det virker fortsatt usannsynlig at man får lov til å ta av med 17 knops medvind. Det er ganske mye rullebane som brukes for at maskinen skal kunne ta seg opp på Vr.

Men som nevnt, vi sitter med utrolig lite informasjon over det hele, så dette blir håpløse spekulasjoner.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 14:21   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Skal kanskje også legges til at maskinen foretok fuelstop i SVQ, så den var nok langt fra maksvektene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 14:27   #14
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Hva var destinasjonen for denne flighten?
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 15:36   #15
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Mest sannsynlig et sted på kanari-øyene med tanke på fuel-stop i Sevilla.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 16:05   #16
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Jeg har selv sett en 737 fra Ryanair ta av sørover på Torp med 10-12 knopper i ræva (etter noe motvillighet fra tårnet)... Og der er det ikke veldig mye terreng i veien, så om det var fordi det var lettvint, eller om det var for å spare litt fuel vites ikke...
Madman is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 19:07   #17
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Ikke uvanlig å ta av i medvind. Se på denne http://forum.airpics.com/read.php?TID=13935
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 19:38   #18
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Minuset ved take off under medvind er at man må ha høyre V1 VR og v2 hastigheter, derav mere bruk av bane.

For å pirke litt, høyere V1 er en bra ting

Vr og V2 er vel heller ikke påvirket, bare at det tilsvarer en høyere GS. Rett meg om jeg tar feil, men minuset er at man trenger høyere GS for å få komme til disse V-fartene som er basert på IAS.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Glatt i Bødø for SAS rampen Småprat 5 06-04-2013 17:43
WF overtar Bødø - Røst Egil Flyforum 2 09-10-2008 07:39
Spanair MD11 Flyforum 17 19-01-2006 12:44
Spanair DY TripReports 16 10-11-2005 22:50
Spanair DY Flyforum 4 06-08-2005 21:41


All times are GMT +2. The time now is 22:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.