WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

'Direkte' eller 'nonstop' ..... ?
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

* ikke kødd med avgangen min * sier jeg og støtter Ryssdal

"Gloppen-ordførar Anders Ryssdal reagerer på at samferdslesjefen ber Widerøe om å kutte ein avgang frå Anda på Sandane til Oslo."
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?

Litt enig med deg. Når jeg sjekker dagens "Fly i rute" for de nevnte flyplassene, så stemmer det ikke overens med artikkelen.
(2 stk SDN-SOG-OSL, to SDN-OSL, altså 4 stykker og ingen SOG-SDN-OSL)
Men i dag er jo en sånn innklemtdag, så det kan jo være litt annet program.

Men jeg forstår artikkelen slik at WF flyr / har flydd SOG-SDN-OSL som vil være i strid med anbudskravet, og at man har fått beskjed om å rette opp dette.
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

WF har vel lagt den eine "midtpådag-avgangen" SOG-OSL gå om SDN for å gi dei på SDN eit tilbod som dei elles berre har på fredagane. Dette er altså Sogningane misnøgde med, og klagar. Dermed må wf mest truleg kutte denne avgangen frå SDN.
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?

WF som gjør feil. De fyller ikke kravene fra Sogndal alle ukedagene. Fredag har de en ekstra direkteavgang og er da innenfor kravet fra departementet.
 
Vel arrogant av Widerøe

Flytilbodet frå Sogndal til Gardermoen har vorte forringa dei siste vekene. Rutetilbodet er ikkje lenger i samsvar med krava som vart stilte då Widerøe fekk konsesjon. Det verste er at flyselskapet vedgår at dei bryt konsesjonskrava, men det er ikkje noko dei ser ut til å bry seg med.


Saken har vært oppe i forb. med FOT rutene tidligere, men Widerøe ser ut til å vende det døve øret til. Kan det være at de føler seg trygge på at der ikke kommer noen reaksjon fra SD?

http://sognavismeiner.origo.no/-/bulletin/show/746023_vel-arrogant-at-wideroee
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

Vært oppe i denne tråden tidligere

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103875&highlight=sandane

Må si meg enig i arrogansen. Når Korgsteien kommer med uttalelser som denne;

Widerøe argumenterer med at dei har vurdert totaltilbodet i fylket og at dette er til beste for alle. Dette stadfestar også kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til Sogn Avis. Han opplyser at det er omsynet til Sandane som gjer at Sogndal må leva med eit dårlegare tilbod enn det som er nedfelt i konsesjonsvilkåra.
Det er ikke hans oppgave å mene hva som er best for alle. Det har staten allerede gjort i forkant av anbudet. Widerøe skal gjøre det de har lagt inn anbud på, nemlig å løse oppgaven i henhold til anbudsutlysning. Det klarer de nok en gang ikke og prøver å tåkeprate seg ut av det. Kongsteigen har nå endel merkelige uttalelser bak seg... Savner i grunn Siw Sandvik som alltid var spot on og veldig dyktig i sine kommentarer.
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

VWiderøe skal gjøre det de har lagt inn anbud på, nemlig å løse oppgaven i henhold til anbudsutlysning. Det klarer de nok en gang ikke og prøver å tåkeprate seg ut av det.

Nå husker ikke jeg helt hvordan anbudet er bygd opp når det kommer til brudd, men i mer jordnær kollektivtrafikk så er det ofte fastsatte gebyrer og da veier operatøren disse opp mot de operasjonelle kostnadene.
Får av og til litt merkelige konsekvenser. I Stockholm er det f.eks billigere for en operatør å ikke kjøre en avgang, fremfor å kjøre med en buss som har feil farge. :rolleyes:
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

Er nok anderledes i Norge. Her er du pålagt å kjøre uansett ;) Om de får bøter for det kjenner jeg ikke til. Det er vel egentlig ikke poenget. Slik det er fremstilt så påtar jo Widerøe på seg å "vite best."

Mulig prisdumpingen på Florø gjør at de må hente seg inn andre steder?! ;)
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

Er nok anderledes i Norge.
Neida. Det er helt og holdent avtalespesifikt, og innenfor EØS er det stort sett samme reglene men forholder seg til.
Men kontrakten mellom SD og WF kan godt pålegge WF å fly uansett, uten at jeg husker sånn på stående fot.
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

Neida. Det er helt og holdent avtalespesifikt, og innenfor EØS er det stort sett samme reglene men forholder seg til.
Men kontrakten mellom SD og WF kan godt pålegge WF å fly uansett, uten at jeg husker sånn på stående fot.

Mener å huske at reglene er (var) så idiotisk at selv om det er null bookinger eks. Oslo-Fagernes-Oslo så må de fly ruta allikevel. Ikke veldig miljøvennlig.
 
Re: Vel arrogant av Widerøe

Mener å huske at reglene er (var) så idiotisk at selv om det er null bookinger eks. Oslo-Fagernes-Oslo så må de fly ruta allikevel. Ikke veldig miljøvennlig.

Var ikke sånn i forrige anbudsperiode når DOT fløy ruta. Hvis det ikke var noen booked hverken OSL-VDB eller motsatt så kunne de kanselere. Så vidt jeg har fått opplyst så gjelder det samme fremdeles.
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Masse her som ikke synes å ha rot i virkeligheten:
Vedlagt utdrag av SAMFERDSELSDEPARTEMENTET RUNDSKRIV N-3/2005 som det henvises til i anbudsutlysningen. Det vil forundre meg mye om ikke Widerøe har håndtert ruteendringene i henhold til retningslinjene i dette rundskrivet, ved å få tilslutning fra Sogn og Fjordane fylke, og dermed godkjenning fra SD.

Quote!

Luftfartstilsynet
Avinor AS
Lufthavnene
Berørte fylkeskommuner v/samferdselskontorene
Flyselskapene


Dato 26.04.2005
Vår ref. 02/2542
PROSEDYRER I FORBINDELSE MED RUTEPROGRAM FOR FLYRUTER UNDERLAGT FORPLIKTELSER TIL OFFENTLIG TJENESTEYTELSE
………..
Høring etter bokstav b nr 1) og 2):
Forslag til ruteprogram skal sendes ut på høring til berørte instanser (jf. avsnitt 3), med kopi til Samferdselsdepartementet.

Høringsinstansene skal ha minimum seks uker svarfrist fra mottatt høringsutkast, og alle uttalelser skal sendes direkte til selskapet.

Selskapet skal sende søknad til Samferdselsdepartementet om godkjenning av ruteprogram. Søknaden skal vedlegges kopi av alle høringsuttalelser og en begrunnelse for hvorvidt høringsuttalelsene er hensyntatt.

Dersom det i søknaden om godkjenning av ruteprogram er gjort endringer i forhold til høringsforslaget som f.eks. gir negative konsekvenser for passasjerene, ikke er i hht. FOT-krav eller påvirker lufthavnenes publiserte åpningstider, skal selskapet koordinere dette med høringsinstansene, før søknad om godkjenning av ruteprogram oversendes til Samferdselsdepartementet.

Det må påregnes seks ukers behandlingstid i Samferdselsdepartementet.
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Fellot, velkommen inn i uvirkeligheten! Når lokale politikere reagerer, så er vi vel litt ute av høringsverden?!
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Masse her som ikke synes å ha rot i virkeligheten:
Vedlagt utdrag av SAMFERDSELSDEPARTEMENTET RUNDSKRIV N-3/2005 som det henvises til i anbudsutlysningen. Det vil forundre meg mye om ikke Widerøe har håndtert ruteendringene i henhold til retningslinjene i dette rundskrivet, ved å få tilslutning fra Sogn og Fjordane fylke, og dermed godkjenning fra SD.

Fellot, velkommen inn i uvirkeligheten! Når lokale politikere reagerer, så er vi vel litt ute av høringsverden?!

Nå kjenner ikke jeg til denne saken spesifikt, men jeg vil tro at WFs Kongsteien vil brukt en eventuell godkjenning gjennom en høringsrunde til de berørte parter som et argument for at alt er iorden. Slik det fremkommer av sitatet ovenfor så høres det ut som at WF indikerer at det er deres egen vurdering av trafikkgrunnlaget som er bakgrunnen for avviket. Nevner han noe sted at denne endringen er godkjent i alle relevante instanser?
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Godt da at Widerøe tydeligvis forholder seg til virkeligheten. At enkelte lokale politikere ikke alltid når frem gjennom det politiske spillet, og så bruker media får vi leve med.
 
Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Godt da at Widerøe tydeligvis forholder seg til virkeligheten. At enkelte lokale politikere ikke alltid når frem gjennom det politiske spillet, og så bruker media får vi leve med.

Har WF fått denne endringen godkjent i relevante instanser? Hvis ja, så er det selvsagt uproblematisk. Jeg har imidlertid ikke sett at WF har nevnt dette (men nå har jeg ikke fulgt så godt med heller).
 
Back
Top