Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2007, 08:01   #1
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Første flyselskap etablerer base på Rygge fra 2008!

Ja, jeg lurer også, men navnet blir ikke offentliggjort før slutten av august!

Et større flyselskap vil etablere base på Moss Lufthavn Rygge i året som kommer. Det bekrefter ledelsen i lufthavnselskapet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.3078832

Edit; Denne saken fortjente en egen tråd.
Herlov is offline  
Old 01-08-2007, 08:16   #2
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Default Re: Første flyselskap etablerer base på Rygge fra 2008!

Sterling, kanskje?

Da bør de være sikret "langsiktighet" og lite baggasje å ødelegge ryggen på for stuerne!
Trash2000 is offline  
Old 01-08-2007, 11:33   #3
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Boarding.no foreslår Norwegian !

Boarding.no
Skulle tro at Kjos ville kunne finne på noe sånt også !!
Old 01-08-2007, 12:02   #4
Herlov
ScanFlyer Molded

Norwegian er nok ikke et dårlig gjett .. Etter den offentliggjøringen venter vi bare på Ryanair.
Herlov is offline  
Old 01-08-2007, 12:20   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Heier på Norwegian!!!
EB is offline  
Old 01-08-2007, 20:46   #6
imm
ScanFlyer Crusty

jeg frykter det er Ryanair...
Old 01-08-2007, 21:16   #7
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tror fortsatt Ryanair blir på Torp og muligens satser inneriks - mens jeg jeg tror Norwegian satser på Østfold og "en plass i hjertet" til folk på østsiden av fjorden...
EB is offline  
Old 01-08-2007, 21:25   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Absolutt ikke DY . Helt dumt å konkurrere med seg selv. Så steikende dumme er de ikke.

NB har vel heller ikke ryggrad. De vil også konkurrere med seg selv.

Tviler på EZY siden de kun bruker store kjente plasser, MEN hvem vet at de snur.

Så hvis det er noe i ryktene vet vi alle hva det blir, selvfølgelig FR. De skal jo ekspandere noen år til.

Og hvis så : Hurra for oss i Lillestrøm. D'ække langt....Og de er også flinke med tilbringerservice. Kanskje busser fra OSL også ??
SQ 777 is offline  
Old 01-08-2007, 21:30   #9
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by SQ 777

Absolutt ikke DY . Helt dumt å konkurrere med seg selv. Så steikende dumme er de ikke.
De har tidligere sagt at de ønsker base på Rygge, så å si at det "absolutt ikke" er Norwegian er en litt tidlig konklusjon.

Quote:
Originally posted by SQ 777
Så hvis det er noe i ryktene vet vi alle hva det blir, selvfølgelig FR.
Rykter? Det er ikke et rykte, men fakta at et selskap skal etablere base på Rygge.
Herlov is offline  
Old 01-08-2007, 21:35   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Desto bedre hvis det er fakta, da blir det FR........
SQ 777 is offline  
Old 01-08-2007, 21:47   #11
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg misstenker det er Ryanair. Det har lenge gått rykter om at FR skal åpne base i "Oslo".
Rygge er sikkert ganske desperate etter å få en stor og tung aktør. De vil gjøre hva som helst for å kapre FR skulle jeg tro. Og for FR er det hipp som happ om flyplassen ligger på Torp eller Rygge. Begge har stort nedslagsfelt, og de ser kanskje også fordelen ved å komme nærmere Oslo.
I så fall vil det bety svært mange tapte arbeidsplasser på Torp. Ryanair står for en vesentlig del av trafikken der.
Vel, vi får vel bare vente å se. Kanskje kommer det en outsider ingen av oss har tenkt på. Som da Wizzair kom til Torp. Ingen hadde gjettet på det skulle skje.

Old 01-08-2007, 22:41   #12
KennethGS
N/A

Quote:
Originally posted by imm

Rygge er sikkert ganske desperate etter å få en stor og tung aktør. De vil gjøre hva som helst for å kapre FR skulle jeg tro.
Rygges styre har jo allerede uttalt at de ikke klarer å tilfredstille Ryanair, og noe av årsaken ligger vel i det faktum at RSL ikke bestemmer avgiftsnivået på Rygge.

Quote:
Og for FR er det hipp som happ om flyplassen ligger på Torp eller Rygge. Begge har stort nedslagsfelt, og de ser kanskje også fordelen ved å komme nærmere Oslo.
Jeg har vanskelig for å tro at Ryanair vil trekke seg fra Torp, et marked de har bygget opp fra bunnen av de siste 10 årene...

Quote:
I så fall vil det bety svært mange tapte arbeidsplasser på Torp. Ryanair står for en vesentlig del av trafikken der.
Ja, det ville vært tragisk, men jeg er nok mye mer optimistisk enn deg. Det jeg lurer på er hva RSL og media legger i ordet "base". Noe sier meg at de kanskje legger for lite i betydningen. Finnes det en flyplass i verden hvor et flyselskap har opprettet base uten å teste ut markedet i praksis først?

Quote:
Vel, vi får vel bare vente å se. Kanskje kommer det en outsider ingen av oss har tenkt på. Som da Wizzair kom til Torp. Ingen hadde gjettet på det skulle skje.
Personlig tror jeg at det er snakk om Norwegian. Ikke skjønner jeg poenget med å konkurere med seg selv på OSL, men Kjos har jo tydligvis lagt sin elsk på den plassen...

Wizzair ja.. Hadde aldri hørt om dem engang da de meldte sin ankomst her, og om et halvt år så starter de opp sin fjerde destinasjon... Kanskje det er de som kommer til Rygge?
KennethGS is offline  
Old 01-08-2007, 22:49   #13
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Holder en knapp på EasyJet....

Airbus 330.
Airbus 330 is offline  
Old 01-08-2007, 22:52   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Tipper/tror på Norwegian, og er spent på rutenett og frekvenser.
sail4fun is offline  
Old 01-08-2007, 23:00   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Her er det vel fritt fram for noen og enhver å synse...

Det første jeg lurer litt på er hva som menes med "base". For en gjennomsnittlig journalist (og de fleste andre) kan det kanskje være et litt uklart begrep der også den operasjonen Ryanair har på Torp kan oppfattes som "base". Uansett så bør det vel innebære ei betydelig satsing på Rygge og ihvertfall flere daglige flygninger.

Så er spørsmåler hvem som kan komme ut fra det blå og satse stort på en ny flyplass i Oslo? Jeg ville anta at det er en lavprisaktør, som kjenner Oslo-markedet rimelig godt og har aktivitet her fra før. Det burde vel redusere lista til Norwegian, Sterling og Ryanair.

Ryanair er godt etablert på Torp og det ville ikke være veldig overraskende om de oppretter en base der. At de skal opprette base på en flyplass de ikke flyr fra tviler jeg på. Noen flygninger fra Rygge i tillegg til Torp kan jeg tro på, de deler jo trafikken andre steder, men base høres rart ut. For Rygge ville det sikkert være en våt drøm, dog.

Sterling har, som det er påpekt, ikke de helt store finansielle musklene. Derimot har de en betydelig operasjon på Gardermoen som de kanskje vil gjøre noe med. Å flytte til Rygge ville ihvertfall gjøre at de skiller seg tydelig fra Norwegian.

Norwegian er vel favoritten. Vekst og nye fly på veg. Kjenner markedet og har tidligere vært positive til Rygge. Aktiviteten deres på Gardermoen kan neppe avvikles og Rygge vil bli en ekstra base i Oslo. Kanskje "sydenrutene" flyttes til Rygge?

SAS? Selv på fritidsdestinasjonene har de vel for mye transfer til at det vil lønne seg å flytte den trafikken?

Men hva med en outsider? Det er jo ikke umulig at avtalen med Easyjet er i boks, men er det egentlig noen andre aktuelle? Skal det være en "base" så må det jo være noe mer enn noen enkeltflygninger, så en regional aktør som Wizzair er det neppe. Hva med MyTravel?

Jeg satser enten på Norwegian (70% sjanse), en outsider (20%) eller en av de andre nevnet over (10%).
Old 01-08-2007, 23:20   #16
valen
ScanFlyer Blue

Det blir garantert DY, vanskelig for å tro at FR vilbytte side av fjorden når de har skapt et nettverk på torp!

GO NORWEGIAN!!!
Old 02-08-2007, 00:04   #17
Mr_Tupolev
Newcomer

Hva tror dere om SkyEurope da? Kanskje de er den aktuelle kandidaten?
Mr_Tupolev is offline  
Old 02-08-2007, 01:21   #18
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Noen jeg kjenner skal søke jobb hos Northport på RSL. De har ledige stillinger der. Men det er kanskje allment kjent? Uansett, det kan tyde på at DY er i anmarsj
Old 02-08-2007, 02:19   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally posted by MD11

Noen jeg kjenner skal søke jobb hos Northport på RSL. De har ledige stillinger der. Men det er kanskje allment kjent? Uansett, det kan tyde på at DY er i anmarsj
Det er Norport (Bergen) som skal ha handling og ikke Northport OY
MountainDew is offline  
Old 02-08-2007, 04:39   #20
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Her er det vel fritt fram for noen og enhver å synse...

Det første jeg lurer litt på er hva som menes med "base".
Ut fra det jeg har lest i lokalpressen, legger de i ordet "base" at selskapet har fly som overnatter der- med det apparatet som trengs. Det trenger ikke være noe mer!
SE-DYD is offline  
Closed Thread

Posting Rules