![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Enligt Irish Times är Ryanair i förhanlingar angående köp av upp till 300 nya flygplan för att succesivt ersätta dagens 737-800. MOL kommer troligen inte kunna lika gigantisk rabatt som 2002. Jag gissar på en enorm 737-8 MAX order.
http://www.independent.ie/business/i...s-3203861.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ser ut som journalisten her tror at 737-900 er arvtakeren til 800
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Spørs om MOL får Boeing til å komme med samme innrømmelser på rabattsiden denne gang - jeg tviler vel på at hverken Boeing eller Airbus er så sugne på avtalen denne gang som sist. Ordrebøkene er fulle, både for NG og Max og NEO og hele pakka. Selv 300 fly fra Ryanair vil ikke gi de samme rabattene som sist - det var nok en dyr, dyr deal for Boeing.
Interessant også i denne artikkelen at Rayanair sier de vil gi slipp på EIs DUB-LON ruter. Hva er det egentlig FR vil med EI? Kan det være at MOL ønsker seg Aer Lingus for å kunne drive long.haul LCC? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]() Quote:
Ellers er nok Ryanair litt 'between the rock and the hard place' når det gjelder flykjøp. Foruten kinaflyet, som de truer med og som trolig hverken Boeing eller Airbus tar spesielt alvorlig, er valgene få. Og jeg tror begge er veldig bevisst på å ikke la MoL sette dem opp mot hverandre denne gangen. Dealen som Ryanair fikk i 2001 var et engangstilfelle, og denne gangen må de nok forberede seg på å betale 'vanlig' pris - som for en kunde som Ryanair likevel er tungt rabattert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Kommer det snart noen ny mega ordre fra MoL? Mitt inntrykk er at han ikke akkurat har prøvd å gjøre seg populær hos Boeing.
Slik jeg forstår det har 2 maskiner kommet ut av fødestuen den siste uken og det er kun en maskin igjenn(EI-EXF), som ikke er kommet ut derfra. Derved vil FR ha fått levert alle når måneden er over. Forstår jeg det riktig vil de da ha 304 eller 305 maskiner i flåten. Hva gjør MoL &Co nå. Flyene er vel allerede høyt utnyttet så en videre ekspansjon er vel ikke mulig. Det eneste de nå kan gjøre er å lukke noen ruter for å prøve andre der det kan være mulighet for å ta høyere priser. Det er jo flere års ventetid på nye maskiner og det er vel bare de siste årene før Max serien kommer det kan være ledige plasser i produksjonen, og når Max kommer så er det vel igjen fullbooket i noen år. Skulle de få en skadet maskin så vil de ikke ha noen på vei inn som kan erstatte den og maskinene vil kreve mer og mer vedlikehold, derved vil de faktisk måtte redusere sitt rutetilbud. Vel, resten av den europeiske flybransje synes sikkert dette er godt nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Underlige greier. De eldste er nå 9-10 år gamle og det ville vært naturlig å bytte de ut nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Ikke køb, men lease...tror jeg
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
FR sine er kjøpt
Uansett så har både Boeing og Airbus lange ordrelister og trenger ikke dumpe prisene for å fylt ordrebøkene som Boeing gjorde med Ryanair etter 9-11. Og når diverse kinesere har mer enn nok med å få flyet i luften i 2017, så skaper det en utfordring for Ryanair |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
MOL ve, som alle andre, at rabattene ikke blir like stor denne gang som ved forrige flykjøp. Tidene er for gode. Forrige gang var rett etter terror angrepene i USA, og situasjonen var en helt annen enn nå. Mens andre kansellerte sine ordre, la FR inn en massiv bestilling, og fikk naturlig nok en bra rabatt.
Ekspansjon og flykjøp ble så vidt nevnt i et BBC intervju jeg så for noen dager siden. Hard Talk: http://m.youtube.com/#/watch?v=64l769t4rdk
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Fredag 16.11 hadde EI-EXF sin first-flight fra Renton til Boeing field, den ble vist lakert i Renton. Dermed skulle den være klar til levering en gang mellom 30.11 og 04.12 og snipp snap snute så var den ordren ute....
Jeg regner med at hele den europeiske luftfartsbransje nå feller noen tårer når de vet at dette er den siste til FR...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
Såvidt jeg ser er følgene bygget, men ikke levert i tillegg til EI-EXF: EI-EVW/ln4204 EI-EVY/ln4220 EI-EVZ/ln4227 EI-EXD/ln4240 EI-EXE/ln4249 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]()
Var det ikke snakk om utsatt levering da de uansett ikke har behov for flere fly i vintersesongen? Er vel like greit å la de stå trygt på fabrikken istedet for å spre dem rundt i Europa, MoL sparer kanskje litt penger på parkeringsavgifter og teknikere også ved å gjøre det slik
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Noen som har fått med seg denne
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Mulig FR kan få en bra deal på gamle versjonen, slik at Boeing kan MAXimere produksjon av 800, før arvtakeren er skikkelig i produksjon.
Vet ikke hvilke planer Boeing har med tanke på om det skal være egen produksjonslinje for MAX, men det kan muligens andre svare på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
17.12.12 ble den siste av ordren på 300 fly, Ei-EVY levert og flydd til Dublin.
Ja det er mulig de kan få en deal på NG, men da vil de fly rundt med maskiner som har et høyere forbruk en konkurrentene og som har mye lavere annenhåndsverdi en de litt nyere vil ha. Men de har kanskje malt seg opp i et hjørne og må ta konsekvensene av det. Max er vel tilnærmet utsolgt de første årene. Kan FR bestille et stort antall av de siste NG maskinene, for å blidgjøre Boeing og i avtalen også få med en del MAX maskiner, som medfører at Boeing må øke produksjonen ytterligere? Både Spirit og Boeing skal jo ha uttalt at det er mulig å øke årsproduksjonenen til 600 med dagens fasiliteter og MAX er vel ikke solgt med basis i et så høyt volum. Eller er det nok et utspil fra MoL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Kan bare nevne at Boeing nylig har kjøpt store landområder rundt den nye fabrikken i Charleston ...
![]() http://leehamnews.wordpress.com/2012...hington-state/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Skadet" Air India B777-300 på EWR? | raider66 | Småprat | 10 | 23-02-2016 20:04 |
Ryanair base captain Brindisi med "opptreden" på Eindhoven | 73H | Småprat | 4 | 27-09-2014 19:57 |
"Steffen Method" of Airplane Boarding | Robin882 | Småprat | 24 | 04-09-2011 14:13 |
PanAm A310-300 "Clipper Freedom" | SE-SAM | Samlerhjørnet | 2 | 28-09-2010 13:58 |
US Airways A330-300 med "computer issues" over Atlanteren | Blubird | Flyforum | 0 | 22-11-2009 01:17 |