Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2010, 10:31   #1
Hawkboy
ScanFlyer Blue

SAS Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

hei

jeg bestilte oppgradering på optiontown fra ecoxtra til business på CPH-PEK sist onsdag.
har gjort det èn gang tidligere med suksess, men denne gang må jeg si jeg ble overrasket over at jeg aldri fikk beskjed om utfallet.
jeg gikk inn på optiontown sine hjemmesider og så til min store glede at jeg var oppgradert, men fikk aldri noen bekreftelse.
forrige gang fikk jeg bekreftelse både ifra SAS og optiontown pr. mail, men nå var det ikke en gang registrert på SAS.

ved innsjekk hadde det visstnok kommet inn en melding om "pls upgrade" men dette var ikke mulig ifra oslo, så jeg måtte vente til gate i CPH.
der fikk jeg til min store overraskelse sete i eco xtra og ble jo lettere irritert. det var først etter at jeg forklarte situasjonen for gate-ansvarlig at jeg fikk plass i C.
flyet var fullt i biz, så hva om de hadde gitt plassen til noen andre som ville oppgradere?
det er vel også slik at man skal få biz-privilegiene også?

optiontown sier de har sendt mail, men det har jeg dobbelt sjekket og kan ikke se å ha fått det. samtidig har de sendt uttalige mailer om at the var "high chance for upgrade", så har de egentlgi kontrol på sin virksomhet?

en annen ting. jeg har bare fått poeng for eco xtra, mens forrige gang fikk jeg poeng for Z-klasse!! noen som vet om du får poeng utifra opprinnelig booking eller ny bookingklasse?
Hawkboy is offline  
Old 02-10-2010, 10:48   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Optiontown en flopp?

Kjipt å høre. Bra det ordnet seg til slutt.

Du skal ha poeng for Z-klasse. Dette vært et kjent problem at det ikke bestandig går automatikk i dette. Men kontakt EB, så ordner det seg.

Er det mulig at Optiontown mailene har havnet i noe spam-mappe enten hos deg eller at det har blitt stoppet av mailtilbyderen din? Har opplevd dette selv fra andre nettsteder.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 02-10-2010, 18:36   #3
Hawkboy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kjipt å høre. Bra det ordnet seg til slutt.

Du skal ha poeng for Z-klasse. Dette vært et kjent problem at det ikke bestandig går automatikk i dette. Men kontakt EB, så ordner det seg.

Er det mulig at Optiontown mailene har havnet i noe spam-mappe enten hos deg eller at det har blitt stoppet av mailtilbyderen din? Har opplevd dette selv fra andre nettsteder.
sjekket spam-mappe og andre mapper, men ikke å se...
sendte mail om at de skulle re-sende og fikk det asap. har nå også fått beskjed om å maile dem EBnr og fullstendig navn, så de er på saken. bra oppfølging ifra optiontown!
Hawkboy is offline  
Old 02-10-2010, 20:32   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hawkboy View Post
sendte mail om at de skulle re-sende og fikk det asap. har nå også fått beskjed om å maile dem EBnr og fullstendig navn, så de er på saken. bra oppfølging ifra optiontown!
Å hevde at Optiontown er en flopp basert på èn negativ erfaring er vel litt å ta i. Spesielt når du i ditt andre innlegg konkluderer med "bra oppfølging!"
LN-AØR is offline  
Old 02-10-2010, 20:59   #5
Hawkboy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Å hevde at Optiontown er en flopp basert på èn negativ erfaring er vel litt å ta i. Spesielt når du i ditt andre innlegg konkluderer med "bra oppfølging!"
gikk kanskje litt hardt ut, men var meget frustrert over å måtte argumentere meg fram til riktig seteplass når man allerede hadde betalt.

btw, det var vel mer et spørsmål enn en konklusjon! jeg vil som sagt i ettertid si at oppfølgingen var bra, men dog at optiontown ikke formidlet til SAS det produktet de solgte meg.

case closed.
Hawkboy is offline  
Old 04-10-2010, 12:43   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

du får poeng etter opprinnelig booking-klasse

VOLARE NECESSE EST
CK is offline  
Old 04-10-2010, 12:46   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
du får poeng etter opprinnelig booking-klasse
Det stemmer vel ikke helt. De som har brukt det har fått poeng etter ny bookingklasse, inkludert de som har klaget på det fordi de har fått for lite poeng
Someone is offline  
Old 04-10-2010, 12:53   #8
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Som SAS selv skriver om saken

EuroBonus-poeng
For å sikre at du opptjener EuroBonus-poeng for det servicenivået du oppgraderer til (Economy Extra eller Business), oppgi alltid ditt EuroBonus-nummer i bestillingen din.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Oppgradering/
Old 04-10-2010, 13:35   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Har akkurat testet med en Optiontown upgrade til Blue1 premium. Mest for morro skyld.

Fikk bekreftelse dagen etter pr mail
Bookingen ble automatisk oppgradert til Z-klasse hos SAS og Blue1
Jeg kunne også da gå inn og velge nye seter osv i hht klasse Z

Fnate is offline  
Old 04-10-2010, 14:02   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post

EuroBonus-poeng
For å sikre at du opptjener EuroBonus-poeng for det servicenivået du oppgraderer til (Economy Extra eller Business), oppgi alltid ditt EuroBonus-nummer i bestillingen din.

I stand corrected - da har de endret reglene siden jeg var involvert i prosjektet

VOLARE NECESSE EST
CK is offline  
Old 04-10-2010, 14:07   #11
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by CK View Post
I stand corrected - da har de endret reglene siden jeg var involvert i prosjektet
Det har vært opptjening etter oppgradert klasse helt siden første offisielle pressemelding om dette. Regner med at du bare var med i forberedelsene.

Jeg har forresten en forferdelig dårlig uttelling, av de 9 gangene jeg har prøvd har jeg den utrolige uttellingen på null oppgraderinger (de aller fleste Y+ til C) .......senest 2 forsøk på CPH-IAD-CPH forrige uke.
Old 04-10-2010, 22:20   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

SAS Re: Optiontown en flopp?

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Det har vært opptjening etter oppgradert klasse helt siden første offisielle pressemelding om dette. Regner med at du bare var med i forberedelsene.

Jeg har forresten en forferdelig dårlig uttelling, av de 9 gangene jeg har prøvd har jeg den utrolige uttellingen på null oppgraderinger (de aller fleste Y+ til C) .......senest 2 forsøk på CPH-IAD-CPH forrige uke.
Huff da, da begynner det å nærme seg flopp... Har kjøpt oppgtadering fra eco x til biz på CPH - BKK - CPH i november. Får krysse fingerne
TriStar is offline  
Old 04-10-2010, 22:38   #13
zico77
Developer

zico77's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post

EuroBonus-poeng

Om dette gjelder i den opprinnelege bestillinga hos SAS, eller ved bestilling av UTo? -Kan ikkje huska at det var noko plass å legge inn EB-nr på UTo..... Om det er på UTo -er det anledning å etterregistrera EB-nr? Korleis?

zico77 is offline  
Old 04-10-2010, 23:15   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Vel, det er en flopp prosjektmessig i kjent SAS stil. Man vet ikke selv hva reglene er, man endrer reglene og hyrer inn eksterne selskaper som driver greiene amatørmessig.

At man gir poeng på upsell er unheard of, kun SAS er så dumme at de gjør det :rolleyes
Tommy777 is offline  
Old 05-10-2010, 06:14   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, det er en flopp prosjektmessig i kjent SAS stil. Man vet ikke selv hva reglene er, man endrer reglene og hyrer inn eksterne selskaper som driver greiene amatørmessig.

At man gir poeng på upsell er unheard of, kun SAS er så dumme at de gjør det :rolleyes
Kan ikke skjønne helt hva du mener her...

1. At det er "kjent stil" at SAS prosjekter er en flopp synes jeg faller av seg selv.
2. At man ikke selv vet hva reglene er tviler jeg sterkt på. CK sier selv at det har endret seg siden han var involvert. Og pga pkt 3 må det ha vært en stund siden.
3. Reglene har ikke endret seg. Da dette ble lansert ble det annonsert med de samme regler som det er idag. Det har hele tiden vært klart at man får poeng for den oppgraderte klassen.
4. Hvilken dekning har du for å si at Optiontown driver amatørmessig? De tar inn penger, lever på renter, og gir deg oppgradering om SAS åpner for det, eller pengene tilbake. Selv har jeg alltid fått gode tilbakemeldinger derfra.

Om jeg skal si noe så har SAS vært dårlige til å formidle sjansene for oppgradering. Det gjorde meg skuffet første gangen jeg prøvde og fikk avslag. Det virker som om det må behov for Op-up til for at de skal åpne for dette, og det kommer ikke så godt frem.

Fnate is offline  
Old 05-10-2010, 09:49   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nå har ikke jeg selv prøvd Optiontown, men skjønner heller ikke hva som er problemet med den løsningen SAS har valgt. Det gir dem en fin mulighet til å øke inntektene, som de eller hadde gått glipp av og for passasjerene mener jeg det er et godt tilbud med en god pris oppgraderingen, med en god poengopptjening

Men kan godt være enig i punktet ditt her, men det handler mest om kommunikasjon og ikke den tekniske og praktiske løsningen
Quote:
Om jeg skal si noe så har SAS vært dårlige til å formidle sjansene for oppgradering. Det gjorde meg skuffet første gangen jeg prøvde og fikk avslag. Det virker som om det må behov for Op-up til for at de skal åpne for dette, og det kommer ikke så godt frem.
Og at det det kanskje har blitt vanskligere å få kjøpt opp en oppgraderingen er jo positivt for SAS da det viser at flyene stadig er fullere. Og alt handler jo om revenue management da setene som slippes til Optiontown jo er de setene de ellers ville ha måttet la stå tomme eller tilby gratis op-up til, hvilket innebærer null extra inntakter til SAS
Someone is offline  
Old 05-10-2010, 10:17   #17
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og at det det kanskje har blitt vanskligere å få kjøpt opp en oppgraderingen er jo positivt for SAS da det viser at flyene stadig er fullere. Og alt handler jo om revenue management da setene som slippes til Optiontown jo er de setene de ellers ville ha måttet la stå tomme eller tilby gratis op-up til, hvilket innebærer null extra inntakter til SAS
Og dette er kanskje vanskeligste å kommunisere, nemlig sjansen for at en oppgradering skal klareres (null i mine tilfeller...). Jeg har nemlig ikke hatt problemer med å oppgradere på poeng på mange av disse, en gang hele familien på 5.

Så jeg tror at det faktisk bare er op-up seter som legges ut til optiontown og ikke "tomme" seter, og at SAS legger større verdi i å ta oppgraderinger på poeng ved gate/innsjekk enn oppgraderinger via optiontown.

Last edited by TOS_EBG; 05-10-2010 at 10:20.
TOS_EBG is offline  
Old 05-10-2010, 19:37   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Poengoppgraderingsspørsmålene er flyttet til egen tråd

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73789
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 05-10-2010, 19:59   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Kan ikke skjønne helt hva du mener her...

1. At det er "kjent stil" at SAS prosjekter er en flopp synes jeg faller av seg selv.
2. At man ikke selv vet hva reglene er tviler jeg sterkt på. CK sier selv at det har endret seg siden han var involvert. Og pga pkt 3 må det ha vært en stund siden.
3. Reglene har ikke endret seg. Da dette ble lansert ble det annonsert med de samme regler som det er idag. Det har hele tiden vært klart at man får poeng for den oppgraderte klassen.
4. Hvilken dekning har du for å si at Optiontown driver amatørmessig? De tar inn penger, lever på renter, og gir deg oppgradering om SAS åpner for det, eller pengene tilbake. Selv har jeg alltid fått gode tilbakemeldinger derfra.

1. At SAS sine IT prosjekter og andre diverse påfunn ikke alltid er godt gjennomtenkt, kommer vel ikke som en overraskelse?
2. Det har vært startet ett utall med tråder om Optiontown på Flyertalk, reglene var den første tiden mildest talt uklare. Ringer du til EB fortsatt i dag for å retroclaime feilposting, er svarene varierende. Når man lanserer ett nytt prosjekt, lønner det seg å ha alle regler fastsatt og informere alle ansatte involvert GRUNDIG.
3. Jo det har de. Da dette ble lansert var det store spørsmål om man fikk poeng for original bookingklasse eller oppgradert klasse.
4. Erfaringene jeg har observert fra mange SAS reisende er at Optiontown oppfattes negativt. Ta en titt på FT. Det går på alt fra Ryanairopplevelse til mangel på informasjon, refusjon og poeng. Dette er noe SAS burde ha gjort selv sånn som mange andre selskaper gjør. Upsell kunne vært gjort via websiden til SAS, sånn som feks United, Continental og AA gjør det og hatt kontroll på revenue.

Upsell er en viktig del av fremtiden av industrien. Dette er noe SAS burde ta inn over seg og gjøre noe med, ikke bruke ett indiabasert firma.
Tommy777 is offline  
Old 05-10-2010, 20:27   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
1. At SAS sine IT prosjekter og andre diverse påfunn ikke alltid er godt gjennomtenkt, kommer vel ikke som en overraskelse?
2. Det har vært startet ett utall med tråder om Optiontown på Flyertalk, reglene var den første tiden mildest talt uklare. Ringer du til EB fortsatt i dag for å retroclaime feilposting, er svarene varierende. Når man lanserer ett nytt prosjekt, lønner det seg å ha alle regler fastsatt og informere alle ansatte involvert GRUNDIG.
3. Jo det har de. Da dette ble lansert var det store spørsmål om man fikk poeng for original bookingklasse eller oppgradert klasse.
4. Erfaringene jeg har observert fra mange SAS reisende er at Optiontown oppfattes negativt. Ta en titt på FT. Det går på alt fra Ryanairopplevelse til mangel på informasjon, refusjon og poeng. Dette er noe SAS burde ha gjort selv sånn som mange andre selskaper gjør. Upsell kunne vært gjort via websiden til SAS, sånn som feks United, Continental og AA gjør det og hatt kontroll på revenue.

Upsell er en viktig del av fremtiden av industrien. Dette er noe SAS burde ta inn over seg og gjøre noe med, ikke bruke ett indiabasert firma.
Gidder ikke starte en endeløs diskusjon på dette, for vi er nok uenige enkelt og greit. Men jeg synes da slett ikke den store FT tråden i Eurobonus forumet er så negativ? Ja, det er noen negative innspill, også mange positive.
Og forøvrig: At det var spørsmål om hvorvidt man fikk poeng betyr da ikke at reglene har endret seg?

Last edited by Fnate; 05-10-2010 at 20:31.
Fnate is offline  
Closed Thread

Posting Rules