![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Min søster skal fly til Recife(REC) på mandag med NVR. Ser ut til at hele strekningen flyes med A321 med mellomlanding på LPA. Flytid LPA-REC er på ca 8 timer. Trodde faktisk at NVR brukte A330 på en slik langrute, men hva er egentlig rekkevide på NVR sine A321?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 951
|
![]()
SCHEDULERTE TIDER ER
NVR721 LPA-REC 06:25 NVR722 REC-LPA 06:00 Så det er bare litt lenger enn OSL-LPA-OSL....CA 190 NM |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Jeg hadde kanskje "litt "problemer med tidsforskjellen. Mente det var 5 timer tidsforskjell med det er jo bare 4 og da stemmer jo dette. Takk !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]() 4900 km er vel den teoretiske rekkevidden, men blir det motvind vil det jo klar måtte brukes mer muskler, og dvs med rene ord, mer fuel for å pushe mer på. (hvis en har syklet på vestlandet, og her er det ofte motvind, så har en kjent prinsippet på kroppen) ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
også er det ikke akkurat flust med alternative flyplasser der ute i Atlanterhavet, hvis vi ser bort fra Azorene". Vil kanskje tro at ruta er lagt opp langs Afrikas vest-kyst også et "hopp" over til Brasil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Kapp Verde øyene ligger vel omtrent i løypa. og er sikkert alternativ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
De er et litt under opplegg Novair har på denne ruten, dette er også et samarbeid med Ving. Fra Oslo er det pax til Recife(Apollo) og til Natal(Ving). Samtidig som flyet går fra Oslo flyr en annen maskin fra Stockholm. Disse møttes på Las Palmas og der bytter de om noen bag og pax. Maskinen fra OSL fortsetter til REC mens den fra Stockholm går til Natal.
Novair har faktisk solgt sin A330. Det som er igjen av den er modellen rett bak meg...og den jeg har i stua :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
NVR har også leaset en A330-200 i vinter, forstå det den som kan.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Det er moderselskapet Kuoni i Sveits som i fjor bestemte, at Novair (desverre)
ikke lenger skuller operere hverken en eller to A330-200 som de tidligere har gjort. Dermed ble ikke leasingavtalene fornyet. Man fikk utnyttet A330'en for lite i sommerhalvåret, da Apollo i største del flyr mye på flyplasser som er for små for denne maskinen. Dermed ble faktisk et to-sifret antall CA overflødige på ARN-basen.. Dog leaser Novair en A330-200 maskin fra portugisiske Orbest, som skal kun brukes under vinterhalvåret - dette vil mest trolig skje også neste år. Ut fra hva jeg har forstått, vil denne maskinen har ARN som base. Novair "sin" siste A330-200 i bruk var "SE-RBF", og hadde sin siste flyvning ut fra ARN i slutten av August 2007 tror jeg. Den maskinen har i dag registreringen "VT-IWA" og flyr for Air India. Også den andre A330-200 maskinen som NVR opererte: "SE-RBG", ble også (som SE-RBF) leaset ut i perioder. Denne maskinen befinner seg også i selskapet Air India. Men totalt sett er det nå 3 stk. A321-200 maskiner som Novair har permanent i flåten, alle disse har ETOPS-sertifisering - og har/blir brukt på destinasjoner som f.eks. Brasil og India m.m.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 25-01-2008 at 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
A321 til Brasil i charter config. høres ikke direkte fristenes ut.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Huff, det høres ut som et mareritt bytte og styr der nede på LPA. Glad jeg var i Brazil ifjor med DK sin 330. Uten at det er det helt store...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Apollo og Novair til salgs | Glenn | Småprat | 12 | 23-06-2015 16:16 |
Novair til vinteren | MD11 | Flyforum | 7 | 18-09-2008 11:12 |
Novair A330 til SAS? | FBU 4EVER | Flyforum | 16 | 10-08-2006 11:16 |
Novair til Kirkenes! | Thomas | Flyforum | 1 | 25-09-2005 20:31 |
Novair nonstop til Cuba | DY | Flyforum | 8 | 20-07-2005 00:24 |