"Norwegian til New York?" og andre artige historier

Peterfsx

ScanFlyer Blue
Jeg har et lite spørsmål, fløy Norwegian til New York sommeren 2011? Har 737-800w mulighet til å fly så langt uten å mellomlande?
mvh. Peter

Re: Norwegian til New York

Svaret er nei og nei* ;)

*Svaret på det siste er nei, selv om man kan argumentere for at flyet klarer å fly distansen, men da blir det ikke mange passasjerer ombord

Jeg har en som mener bestemt på at han fløy norwegian fly over til New York sommeren 2011, jeg tror det ikke selv siden det ikke har hendt. Kan norwegian ha leigd inn fly?

Nei, det har ikke skjedd. Jeg kan love deg at vi sannynligvis hadde diskutert saken her inne hvis så hadde vært tilfelle!

Jeg har en som mener bestemt på at han fløy norwegian fly over til New York sommeren 2011, jeg tror det ikke selv siden det ikke har hendt. Kan norwegian ha leigd inn fly?

Da enten lyver han eller så er han rimelig uoppmerksom

Jeg synes vel ikke akkurat det er skremmende og det har vel heller ikke noe med propaganda å gjøre, men det forteller oss vel at mange folk ikke er spesielt opptatte av hvem de flyr med, hvilket fly de flyr med, om det er widebody eller narrowbody, osv.

Jeg kjenner folk som mente at Lufthansa hadde direkteruter fra Norge til Brasil (Fra Tyskland via Norge, påstod han), og jeg kjenner folk som mente at de hadde flyrr Finnair fra OSL til KEF - at de hadde en rute som gikk noe ala HEL-OSL-KEF-USA...

Jeg kjenner også folk som ikke hadde fått med seg hvor mange midtganger det var i flyet de fløy med.

Jeg synes vel ikke akkurat det er skremmende og det har vel heller ikke noe med propaganda å gjøre, men det forteller oss vel at mange folk ikke er spesielt opptatte av hvem de flyr med, hvilket fly de flyr med, om det er widebody eller narrowbody, osv.

Dette har med markedsføringen til Norwegian, og den mediedekningen de klarer å oppnå, å gjøre. Hvor mange hundre medieoppslag har de hatt der de har "vurdert" destinasjoner som Bangkok, Miami, New York og Brasil de siste 2-3 årene? Kjos snakker om det på tv titt og ofte, og det er klart at under middels flyinteresserte personer snapper opp dette. Når man i ettertid flyr ruta så husker man kanskje ikke hva man fløy med, men at Kjos har sagt noe om nettopp den destinasjonen de besøkte.
Hvor mange tror til sammenligning at de har flydd til USA med Widerøe?

All honnør til Kjos for at han er en fabelaktig markedsfører, og han er kanskje mer verdt enn merkenavnet Norwegian alene.

Jeg har også snakket med folk som påstår at det IKKE er mulig å fly direkte fra Norge til USA, og at jeg tar helt feil når jeg sier at jeg har flydd direkte 2 ganger. Jeg har visstnok glemt at jeg har mellomlandet i København.

Man skal høre mye. Selvfølgelig har det mye med markedsføring å gjøre, men først og fremst handler det om uoppmerksomme folk som tror de vet ting. Noen eksempler fra det jeg har hørt:

- "Norwegian har jo veldig små fly sammenliknet med SAS, så jeg får litt klaustrofobi når jeg flyr med dem."
- "Grunnen til at det ikke går direktefly mellom Norge og Brasil er at flyene ikke klarer å fly så langt, så da må man mellomlande i Tyskland eller England."
- "Det er et par år siden nå, men jeg husker jeg fløy mellom to byer i Finland. Jeg aner ikke hvilke."
- "Nå skal vi ta av, mamma!" (Vi sto midt på taxebane H på OSL - stakkars lille gutten kan jo ikke noe for det, men jeg måtte bare ta det med.)
- "Se der, ja, dette er et av flyene som herfra og over til USA" (sa mannen og pekte ut mot en CRJ-700 fra Lufthansa mens kona fulgte interessert med).

Det er ikke grenser hva man kan få folk som ikke gidder/ønsker å sette seg inn i ting, til å tro.

Hehe - pluss for humor i tråden i en så alvorlig sak, at DY får for mye opperksomhet. ;)

"Alle fly blir demontert og sjekket etter hver tur"
En far forklarer sin sønn under åpen dag i Braathens hangaren på Sola mens de ser på et fly som er inne til C eller D sjekk.

"Braathens SAFE har mellom 200 og 300 fly"
En diskusjon jeg tapte en gang på 90-tallet, jeg hevdet 20+ men var ikke sikker på nøyaktig antall. 200-300 vant og jeg ble neste latterliggjort.

Jeg har flere slike merkelige utsagn.....men dette hadde jo fortjent en egen tråd.

Back