Er SAS nø(d)tt?

petter380

Powder hound
Medlem
Er SAS nø(d)tt?

Hei og hopp live fra SK812 fra LHR til OSL. Det har flere ganger blitt sagt at en passasjer har nøtteallergi og dermed blir vi sterkt oppfordret til å ikke åpne poser som har nøtter i seg. I tillegg, så ble det opplyst at de ikke ville selge nøtter heller.

Det må vel være en person med ganske alvorlig allergi tenker jeg? Har noen av dere hørt noe lignende før?

Jeg lurer på om personen må betale ekstra f.eks. pga. salgstapet til SAS? Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis bør være tilfelle, men disse stadige ryktene om synkende yield osv. så burde de kanskje tatt betalt. SAS er til syvende og sist tross alt en business og ikke din beste venn, tenker jeg.

Kan forøvrig meddele at OneDirection (1D) var veldig bra i følge de 80 jentene ombord :D

Re: Er SAS nø(d)tt?

Medisinske hensyn. Noen har så eksplosiv nøtteallergi at de må kjøres rett på legevakta hvis noen ombord åpner en nøttepose. Tror sikkerhetslanding pga. syk passasjer blir dyrere enn et par usolgte pakker ombord. Mulig dette har vært oppe før?
Kan forøvrig meddele at OneDirection (1D) var veldig bra i følge de 80 jentene ombord :D
Det tviler jeg på...

Har opplevd det samme selv, men husker ikke om det var med SAS eller Norwegian (bare at det var norsk innenriks i en 737). Nøtteallergi er som nevnt ikke noe å spøke med, og for enkelte er det ekstremt. Men heldigvis er det langt mellom de aller mest "ekstreme"...

Jeg lurer på om personen må betale ekstra f.eks. pga. salgstapet til SAS? Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis bør være tilfelle, men disse stadige ryktene om synkende yield osv. så burde de kanskje tatt betalt. SAS er til syvende og sist tross alt en business og ikke din beste venn, tenker jeg.

Nå slår vel endel diskrimineringslover inn hvis man nekter allergikere å reise med dem. For ikke snakke om hva en eventuell medical diversion ville kostet hvis det går galt....man skal selge veldig mange poser nøtter for å dekke inn den kostnaden. Og de får heller selge det andre i vogna

Southwest gir nøtteallergikere pre seating og rad 1. Men de kommer ikke med noe på PA

Barf .....

Nøtteallergi kan være voldsomt og alle selskaper jeg har jobbet for har hatt tydelige prosedyrer på håndtering av dette.

Imidlertid kan jeg ikke fri meg fra å lure på om det for noen er delvis mentalt ..

Delvis relatert: Jeg var en gang på en konferanse hvor det ble opplyst fra møteleder at det var en person med ekstrem sitrusallergi, så enhver form for sitrusfrukt var forbudt i møtesalen (vet ikke om det også gjaldt Farris bris med limesmak :p)

Det er ikke uvanligt. Har oplevet dette flere gange hos flere forskellige flyselskaber.

Tror ikke et par usolgte pakker nødder betyder så meget på bundlinien. De fleste køber vel bare noget andet.

Nøddeallergi er ikke at spøge med og flyselskaberne tager det ganske alvorligt. Sikkerhedslandinger koster mange penge og passagerernes helbred bliver trods alt stadig prioriteret hos de fleste selskaber ;)

Det samme skjedde når vi var på milagerun til ATH for to uker siden, "Extreme peanut allergy", og vi fikk streng beskjed om at hvis noen hadde med peanøtter ombord måtte man ikke åpne posen inne på flyet.

En gang må en grense settes for om folk bør fly eller bruke andre reisemetoder, syns jeg. Er enig med at nøtteallergi kanskje ikke er det verste.

Kan forøvrig opplyse om at flyet på langt nær var skikkelig rengjort, med masse chips og diverse på gulvet. Så ingen nøtter på rad 5-9 :p

Er kanskje utpå tynn is her nå, men ville ikke et sånt bånd rundt munnen hjelpe? I så full burde jo vedkommne bruke dette! I Asia blir det ofte brukt av folk som er syke, for at andre ikke skal bli...

Det samme skjedde når vi var på milagerun til ATH for to uker siden, "Extreme peanut allergy", og vi fikk streng beskjed om at hvis noen hadde med peanøtter ombord måtte man ikke åpne posen inne på flyet.
31. mai ATH-OSL, ja... :)

Tror også jeg opplevde noe lignende på vei til MAD litt over en uke tidligere.

Er ikke så alt for uvanlig, egentlig.

Det var en person med sterk nøtteallergi ombord SK908 i fjor. Dette ble opplyst over høytaleranlegget både før og etter takeoff. Nå tar jeg ikke igjen om det normalt er nøtteservering til drikken i go, men denne utgikk naturligvis på grunn av personen med allergi. Alle passasjerer ble også bedt om å ikke sprette medbragte poser som inneholdt nøtter.

Southwest gir nøtteallergikere pre seating og rad 1. Men de kommer ikke med noe på PA

Imidlertid kan jeg ikke fri meg fra å lure på om det for noen er delvis mentalt ..

Håper virkelig ikke Southwest gir preseating på rad 1 uten at det er framvist legeattest. Evt om de gjør så blir det nok mange med nøtteallergi framover.

En gang må en grense settes for om folk bør fly eller bruke andre reisemetoder, syns jeg. Er enig med at nøtteallergi kanskje ikke er det verste.

Når det gjelder nøtteallergi så er det så liten innsats som skal til for oss andre at det bunner ned i folkeskikk. Selvfølgelig skal folk med nøtteallergi få fly, selv om det betyr at den lille prosenten av folk som hadde tenkt å spise nøtter på flyet må velge noe annet.

Håper virkelig ikke Southwest gir preseating på rad 1 uten at det er framvist legeattest. Evt om de gjør så blir det nok mange med nøtteallergi framover.

Det kan jeg imidlertid bekrefte at de gjør. Men man skal være bra blåst i knollen om man "faker" det for å få rad 1.

Hei og hopp live fra SK812 fra LHR til OSL. Det har flere ganger blitt sagt at en passasjer har nøtteallergi og dermed blir vi sterkt oppfordret til å ikke åpne poser som har nøtter i seg. I tillegg, så ble det opplyst at de ikke ville selge nøtter heller.

Det må vel være en person med ganske alvorlig allergi tenker jeg? Har noen av dere hørt noe lignende før?

Ja dette er helt normal praksis, passasjerenes sikkerhet og velvære er selvfølgelig en høyere prioritering enn ombordsalget. Uansett så vil pax gjerne bli tilbudt en alternativ snack så det har lite/ingen betydning for salget. Og som en annen skriver
så vil en mellomlanding pga sykdomstilfelle være langt mere kostbart :)

Det kan jeg imidlertid bekrefte at de gjør. Men man skal være bra blåst i knollen om man "faker" det for å få rad 1.

Det er mange idioter ute og reiser og jeg har opservert opp til flere både i inn og utland.

Helt greit at de varsler slik synes jeg!

Opplever det noen ganger pr år, da får man heller spare peanøttene og ta Pringles i stedet! :)

Kim

Om noen har med seg peanøtter, ikke får med seg beskjeden, åpner posen, og allergikeren får et anfall - hva da?

Noen med ekstrem luftbåren nøtteallergi kan plutslig meddele en drastisk forbedring av sin tilstand når dem blir informerte om at flyselskapet dem skal fly med krever en del papirarbeid for dem med nettopp den typen av allergi.

Back