![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Hei folkens. Her kommer del 1 av min tripreport om reisen OSL-FRA-PVG-NRT-ORD-MUC-OSL.
Dette var en reise som skulle ta meg innom hele 6 forskjellige flyplasser, 5 land, samtlige tidssoner, og en rekke forskjellige kulturer. Jeg benyttet meg som så mange andre av tilbudet til US Airways om 100k miles. Poengene ble kjøpt, og reisen ble bestilt uten problemer. Først var routingen via ICN på veien hjem, men da jeg kunne få sjansen til å reise om USA, få 1 ekstra tur i F, og samtidig si at jeg reiste rundt hele jorden falt valget på å endre reisen. Endringen kostet minimalt, og jeg mener det var verdt hver krone. Jeg brukte KVSTool i planleggingen av turen, dette er et MEGET anvendelig og nyttig verktøy om man skal booken en *A award billett. Disclaimer: Dette er min første TR, og jeg er absolutt ingen fotograf. Les videre på eget ansvar. Dag 1: Klokken var satt på 04:00, og planen var å ta flytoget til Gardermoen fra Asker klokken 04:38. Det var bikkjekaldt ute, men heldigvis hadde jeg timet det godt slik at jeg ikke måtte vente så lenge. Turen på flytoget var ordinær, og vi ankom OSL på tidtabell 05:27. ![]() Mitt reisefølge: ![]() Innsjekk ble foresatt i SAS Business skranken(ingen kø), og de klarte å sjekke meg inn OSL - FRA og FRA - PVG. Frokosten ble så inntatt i SAS Business lounge. Stille og rolig der på morgenkvisten, vil anta det var ca 10 mennesker i lokalet. Rundtstykkene med ost og skinke ble skylt ned med appelsinjuice. Dagens Aftenposten ble også gjennomlest. LH 3137 06:55 OSL - 08:55 FRA Belegg: 100% i C, 90-95 % Y A320-200 Sete: 2F Flyet pushet fra gaten på 06:55, men på grunn av at skipperen ville de-ice skuta var vi vel ikke i lufta før ca 35 minutter etterpå. Vi ankom FRA litt forsinket. Det var en meget rolig flight, kabinbestningen gav fin service, Knyttenevetest bestått: ![]() Frokost i LH C: Rundtstykke, croissant, frukt, pålegg, juice og kaffe. Da jeg tok bilde av maten ble naboen min i sete 2D interessert hva jeg drev på med. Jeg sa at jeg skulle reise rundt verden på kort tid, og han synes det hørtes stress ut. Jeg sa at ting blir nok litt mer behagelig når man flyr F. ![]() Ved ankomst til FRA ble det "remote parking". Dette ville bety at jeg ble plukket opp i en standsmessig bil. Mannen som viste interesse for min fotografering av frokosten holdt på å snuble i trappa da han så hva jeg ble plukket opp i. Han var så snill å slippe meg ut først, så han gikk bak meg ned trappen. Han stoppet opp og sa at om det var slik behandling man fikk ved å fly F så var det nok ikke så stress likevel å fly verden rundt. ![]() På grunn av at jeg startet min reise utenfor EU må jeg gå gjennom tollen i FRA. Det er derfor de IKKE kjører oss norske "kunder" til FCT. De kjører oss slik at vi kan ved letthet nå FCL ved B-gates. Jeg var en kjapp tur innom FCL før jeg stakk videre til FCT. FCL: Bardisk ![]() Bar + lounge: ![]() Resepsjon FCL: ![]() Inngang FCL: ![]() Etter å ha fartet litt rundt på FCL fant jeg ut at nå var det på tide å finne seg en annen terminal å tilbringe tiden i. Valget falt da naturlig på First Class Terminal som ligger ca 300 meter fra utgangen på hovedterminalen. Det tok knappe 5 min å gå fra terminalen til FCT. Som nevnt i andre TRs må man ringe på. Det kom en meget hyggelig dame og hentet meg. Hun gleidet meg lett gjennom sikkerhetskontrollen (latterlig kort kø), og gav meg en omvisning på FCT. Etter omvisningen spurte hun om passet mitt, og om jeg hadde fått videre boardingpass i Oslo. Hun mente at det ikke var standsmessig med SAS boardingpass, og hun skulle fikse meg et Lufthansa boardingpass. Jeg slo meg ned i en av sittegruppene for å slappe av litt. Jeg leste ferdig DN som jeg hadde statet på tidligere. Jeg bestilte også en dobbel espresso som ble konsumert mens DN ble ferdiglest. Tatt fra min sitteplass: ![]() Etter å ha lest gjennom DN var det tid for de gastronomiske opplevelsene på FCT. Quote:
Her er god brød med spekemat, sushi, laks, ost og eggplant. Champagne Bollinger står i bakgrunnen. ![]() Meget god Panna Cotta (tok meg 2 stk av denne, sikkert nok kalorier til å dekke hele dagsforbruket) ![]() Deler av buffeten: ![]() Skinkeskjærer med buffet i bakgrunn: ![]() Nærbilde av buffet: ![]() Sittegruppe i spiseområdet av FCT: ![]() Etter middag var det å slappe av med laptop, lesestoff, lydbok, og noe godt i glasset. Her er utsikten fra "slappe-av-men-kanskje-jobbe-litt-stolene". Raskt trådløst internett er tilgjengelig, i tillegg til strøm ved hver stol. Eneste som irriterte meg var at man måtte spørre om ny "internettkode" hver 2. timer. Da hvert kort bare varte 2 timer. ![]() Godt kvalitet både på innholdet i lesestoffet og i glasset. Hvor fantastisk er det ikke å høre: "What kind of gin do you want Sir", når jeg bestiller en GT. Valget mitt falt på Tanqueray No. 10. Denne er min absolutte favoritt når det kommer til gin. Kanskje vil noen Bombay Saffire-tilhengere rynke på nesen nå? ![]() Her er utsikten fra min "slappe-av-men-kanskje-jobbe-litt-stol". Sittegruppe i front, TV-gruppe og spiseplass bak. Bak de hvite veggskillerne er gangen til toalett, bad og soverom. ![]() Utsikt fra stolen min. Dette er mot inngangen til selve "terminalområdet" (haha). ![]() Dette var del 1 av rapporten. Del 2 kommer før dere aner det. Del 2 tar for seg flighten til PVG, og neste flight videre til NRT. I tillegg kommer en morsom historie fra da jeg skulle dusje på FCT. Transferen til flyet vil jeg også komme tilbake til. Thomas Last edited by fluxie; 04-11-2010 at 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
"like", gleder meg til resten av turen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Meget flott start på rapporten! Jeg synes bildene er fullt ut akseptable.
![]() Ser en smule fristende ut å reise F.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 896
|
![]()
Jeg gleder meg til lønn den 12! Da skal 100.000 poeng kjøpes hos US!
Flott start. Gleder meg til å lese resten! God tur!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]() Quote:
Hvordan fungerer dette tilbudet om jorden rundt for 100 000 poeng? Hva koster det? Er dette tidsbegrenset?
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N Last edited by jb1; 04-11-2010 at 23:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Herlig start på turen dette, gleder meg til resten av rapporten
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Kortversjonen (uten at jeg enda har kjøpt poeng) er at man kjøper 50.000 poeng til en pris på 8-9000 NOK hos US Airways og får 50.000 bonuspoeng (gitt at kampanjene kjøres - det pågår en kampanje nå som jeg tror avsluttes midt i denne måneden). Da er det bare å kikke på US Airways' side for å finne ut hvor man kan dra. F til USA koster vel 125.000, mens F til deler av Asia koster (kostet..?) 100.000. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 896
|
![]() Quote:
1. klasse for 9000,- er ingen dårlig innvestering... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
|
![]()
Det vil mao si at hvis jeg melder meg inn i dag kan jeg ikke kjøpe miles med 100% bonus innen fristen for tilbudet går ut? (14/11)
Edit: svar til meg selv, ja :-) Last edited by Larsabal; 05-11-2010 at 10:02. Reason: fant svaret på mitt spørsmål i annen tråd |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Fin rapport, venter spent på fortsettelsen!
Føler litt inspirasjon for å bestille en tur til, får satse på at tilbudet kommer tilbake etter 15.november. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
HEFTIG!!
Velskrevet og godt dokumentert med bilder! Nesten ikke misunnelig, må vurdere å gjøre no slikt selv en dag!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Herlig lesning! venter i spenning på resten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Vi venter på fortsettelsen.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Kommer mer i kveld
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Da kommer del 2:
Etter å ha inntatt en bedre lunsj/middag, gin tonic og noen nøtter var det på tide med en "fresh up" før flyturen. Ønsker jo å gjøre bra inntrykk om det er en søt liten sak av det motsatte kjønn som skal sitte på siden av meg (i de relativt intime F-class setene på B744 hos LH). Et naturlig valg var det derfor å ta turen til ett av FCTs fire bad. Det ble bad #3 på undertegnede. Tror ikke det var noe dårlig valg. Uansett her er noen bilder fra badet. Døren til venstre for meg, dusjen til høyre, og toalettet frem og til høyre. ![]() Vask. Alt som behøves for en god dusj er tilgjengelig, man stiller kun med rene klær selv. ![]() Dass, verken mer eller mindre. ![]() Utgang fra badet: ![]() Som dere kan se på dette bilde er det et vanlig dusjhode, og i tillegg noe som kan minne om "The Commando 450 shower head"(noen som huske hvilken referanse dette er til?). Hvor man skruer på vannet til dusjen er det en bryter som kan vris mot tallet "1" og tallet "2". Jeg tenkte at jeg liker jo litt trykk i dusjen, så da må jo 2 være tallet for meg. Det som da skjer er at dusjhodet i taket starter, og jeg føler at alle himmelens sluser åpner seg over meg. Dette hadde jo vært digg, om det ikke hadde vært for at vannet var kaldt, og det tok litt tid før det ble varmt. Jeg gav gra meg et lite hyl, og den heller feminine mannen som passet på dusjområdet banket på å spurte om alt var greit med meg. ![]() ![]() Jeg tok ingen bilder fra turen til flyet. Dette fordi vi var 4 stykker som kjørte i samme bil. Vi ble hentet av en Mercedes Vento (tror jeg de heter), og ble kjørt til flyet. Det var noen høflige nikk når vi satte oss i bilen, men ingen sa noen ting på veien. Bortsett fra amerikaneren som snakket HØYT i telefonen hvor flott det var å bli kjørt til flyet. *sukk*. Vel ombord i flyet satte jeg meg ned på sete 83A. Første klasse var helt full, og jeg fikk en hyggelig israeler på siden av meg. Han hadde ALDRI betalt for første klasse, kjøpte alltid C-billett, og ca 50 % av gangene ble han oppgradert på Shanghairuta. Han bodde i Shanghai, men hadde mye business i Europa, og fløy derfor FRA-PVG ofte. Han nevnte også at fredagene (som i dag) var de definitivt fulleste flightene. Etter litt høflig konversasjon mens flyet var på vei mot cruise la min venn i 83C seg til å sove. Han sov hele turen. Før vi landet spiste vi litt frokost, og det kom da opp at han fløy ca 1,5 mill miles på ett dårlig år, og ca 500.000 miles på ett godt år. Det meste på LH-metal. Selv om jeg ikke spurte regner jeg da med at vi snakker HON-Circle medlem ![]() LH 728 17:30 FRA - 09:55+1 FRA Belegg: 100 % i F, 100% i C, 100 % Y B744 D-ABVK Sete: 83A Jeg tok litt bilder av maten på veien fra FRA til PVG: Menyen var som følger: Quote:
Last edited by fluxie; 09-11-2010 at 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Før bordet ble dekket fikk vi en liten appetizer. Denne var ikke skrevet i menyen. Det var en meget mør og smakfull
carapaccio med litt grøntfôr på siden. Den "dingsen" som er stukket igjennom kjøttet er en beholder(dråpeteller) med smakfull litt sterk saus. Muligens noe chilisaus. ![]() Bordet med forretter. 3 forskjellige forrretter i stativene, mens man ser kaviaren til venstre, og garnityren til kaviaren midt på bildet. ![]() Stemningsbilde fra 2. egt i maskinen D-ABVK. Lang lukkertid ![]() ![]() Nærbilde av bordet med forretter. Bestetningen tar IKKE bestilling på forretter, men kjører rundt med vogna i kabinen mens de spør hva folk vil ha. Det er helt uproblematisk å ta flere forretter; selv med full F-kabin. ![]() ![]() ![]() Førstevalget var natuligvis kaviar og champagne. Jeg avstod fra å drikke vodka til kaviaren. Personlig synes jeg vodkaen dreper den gode smaken av kaviaren, mens champagnen fremhever den. Champagnen var forøvrig en Louis de Sacy Grand Cru Brut. Denne var etter min gane veldig fyldig, og det var lite sødme i den. Passet perfekt til kaviaren. ![]() Meget smakfull og god Rosmarin suppe med ingefær. Fantastisk smak, og kul farge. Veldig godt med gresskarkjernerundtstykke til. ![]() Til hovedrett spiste jeg brasserte lammekinn med Tahitivanilje servert med "Chickpea Mousseline", flamberte bringebær og brokkoli. Det var en del turbulens på denne delen av turen, og jeg ble derfor nødt til å ta bildet med blits. Derfor det litt grelle lyset. Kjøttet var FANTASTISK, samme var mouesselinen, bringebærene og sausen. Brokkolien var en smule overkokt etter min smak. Vinvalget falt på en fransk rødvin. Jeg fant ut at jeg skulle ta et randevouz med en gammel traver og valget falt derfor på Château Belgrave fra Haut-Médoc distriket(en del av Bordeaux). Jeg har tidligere hatt gleden av å drikke 2006 årgangen av denne vinen. Varenummer 4006901 på Vinmonopolet. De har 5 stk igjen på spesialpolet i Valkendorfsgt i Bergen. Da Lufthansa hadde tatt inn en 2003 årgang var jeg nysgjerrig på hva denne kunne tilby. Vinen var meget fyldig og smakfull. Det var en mektig og fruktig smak. Bør nytes med mat, men kan også drikkes alene(eller med mørk sjokolade) om man liker tyngre viner. ![]() Etter dette fikk jeg 1 glass med Niepoort, drakk dette og tok kvelden. Skiftet til pysj, pusset tenner, og hørte litt på lydbok før jeg sovnet. Angrer litt på at jeg ikke smakte på ostene. Får ha det tilgode. Før landing i Shanghai ble det servert frokost. Jeg hadde sovet en veldig godt, og var litt gretten av å bli vekket til frokost. Jeg hadde bedt om å bli vekket, så jeg hadde bare meg selv å takke. Frokosten bestod av ferskpresset appelsinjuice, frukt, og stekt egg & bacon. Meget godt bacon forøvrig. Sikkert tysk kvalitetsbacon fra frittgående griser på de bayeriske sletter. Etter landing gikk immigrasjon fint. Man kan som norsk statsborger være i transit i Shanghai i 48 timer uten visum til Kina. Man kan også forlate flyplassen i denne tiden. Betingelsen er altså at man har norsk pass, og kan vise en videre billett. Etter imigrasjonen var det ut i ankomsthallen, sjekke inn på nytt, og ny sikkerhetskontroll. Da det var C-class jeg nå skulle fly ble jeg henvist til C-class loungen. Denne var helt grei. Ingenting spesielt, og det var så mye folk i loungen at jeg knapt fant meg plass å sitte. Det var avslutningsdagen for Expo 2010 i Shanghai, kan være derfor det var mye folk som skulle hjem, og derfor tok opp loungen. NH920 13:10 PVG - 1700 NRT Belegg: ca 75 % i C, ca 75 % i Y B773 Sete: 3A ![]() Jeg ble sittende i loungen til det var tid for boarding. Boarding fikk smertefritt. Flyet var en 777-300 maskin fra ANA. Det var F-class i denne maskinen, men det ble ikke brukt på denne flighten. Det var ikke den nye F- & C-class til ANA. Da jeg var rigget meg til i setet sa kabinbesetningen at det pga monsun over Tokyo, kunne det være aktuelt å dra til Kensai eller Osaka, og få oss videre derfra. Pokker! Tenkte jeg, jaja, får bare ta det som kommer. Vi ble i tillegg ca 100 minutter forsinket pga det som for meg synes som om ATC i Shanghai stengte hele flyplassen. Når den så åpnet etter ca 100 minutter, var det køen fra hel***** for å ta av. Minnet om E-18 innover mot Oslo en mandags morgen. Sete 3A ![]() Liten minikabin mellom F og den store C-kabinen. ![]() Bra underholdningssytem. Selv ANA sitt gamle C-classutstyr er bedre enn LH sitt F-classutstyr. ![]() Meget gode nøtter og appelsinjuice pre-dinner. Jeg burde vel egentlig smakt champagnen, men jeg var så sulten at 1 glass hadde sent meg til lampeland. ![]() Middag; Biff med diverse grønnsaker og ris. I tillegg fikk vi servert en liten skål med suppe. Skåla til høyre er sushi i diverse former. Faktisk bedre enn det man får servert på mange restauranter her på bjerget. Kake øverst til venstre. ![]() Ca 30 minutter før ankomst NRT fikk vi beskjed av skipperen at de ville prøve å lande i Tokyo. Været var ca det samme som vår vi tok av, og det burde derfor gå greit å lande. Vi måtte derimot belage oss på "severe turbulence". Etter min oppfattning var "severe" et mildt uttrykk. Jeg elsker å fly, og er aldri redd for turbulens, men dette tok kaka. Hele flyet ristet, og man vitterlig følte turbulensen slite i flyet. Motorturtallet kunne variere fra tomgang til full spiker, og det var lenge før final. Dette var en ny opplevelse, selv for én som er oppvokst på vestlandet og ruskeværet der. Med flyet, kroppen, og hjertet i god behold landet vi på NRT. Alt i alt leverer ANA et godt C-produkt intra-Asia. Utrolig bra service ombord, og bra mat. Jeg vil absolutt anbefale C-class med ANA. Kanskje en gang man kan få prøve F-class hos dem? Neste del blir om besøket i Tokyo, hotellet, og turen til Chicago med United Airlines i 1. class. På gjensyn. Thomas Last edited by fluxie; 09-11-2010 at 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]()
Begklager om jeg har oversett dette i teksten, men hvor mange poeng gav du for denne herligheten? Akkurat 100 000?
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Fortsatt på reise,.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jorden rundt på 80 timer | peterfox | Småprat | 11 | 13-01-2014 08:30 |
Jorden rundt på 66 timer - i en MD11 | LN-MOW | Flyforum | 4 | 21-04-2012 00:01 |
Jorden rundt på 58 timer | Concorde | Flyforum | 17 | 23-03-2010 03:57 |
Jorden rundt på 80 timer - ph-ndr reiser langt bak i et fly. | Utflyttet | TripReports | 8 | 13-05-2009 01:17 |
Jorden rundt med SK,MH,CO,TG,LH | Farmer | TripReports | 29 | 04-03-2008 20:26 |