![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fikk denne på fjesboka, om dette er en sann historie eller ei, får være usagt, men morsom var den.
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Med litt modifikasjoner opp igjennom aarene saa gaar denne historien for aa vaere sann, og det er i hoeyeste grad mulig.....har selv mottatt skriftlig reprimande fra South African Airways fordi jeg bestillte plass og solgte billett i SAA Business Class mellom Hong kong og Tokyo til "a man of color" som det stod i telex'en, slikt SAA paa den tiden ha seg frabedt....
![]() |
#3 |
OSL Slave
|
![]()
Jeg har også fått slike henvendelser i den tiden jeg satt på sjekkin.
"Ikke gi meg sete ved siden av noen svarte" Neivel har jeg bare sagt da. Og idet passasjeren har gått kikker jeg igjennom de som ikke har sjekket inn og forhåndsplasserer all de som i det minste kan virke som "svarte" på alle setene rundt denne personen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Utrolig bra! Om denne historien er sann skjønner jeg godt at resten av passasjerene applauderte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er en gammel historie selv her.
Men det som jeg synes gir en liten bismak er applausen dette får samtidig som mange på dette forumet uttaler seg i lite flaterende ordelag om PIA og dette selskapets passasjerer andre steder. Noen ganger kan speilet være ens verste fiende. Siden jeg har vokst opp i Afrika på en tid da Ian Smith fortsatt var statsminister i et land som ikke finnes mer, har jeg sett litt av hvert av rasisme. Men rasismen jeg opplever i Norge i dag er egentlig verre enn den jeg opplevde i Afrika. Hvite (etniske nordmenn) liker hverken "svartinger" eller "pakkiser" - noe vi så i episoden på Grünerløkka med en afrikaner som var slått ned av en annen afrikaner. Pakistanere er langt fra overbegeistret for hvite og afrikanere snakker vi ikke om - med mindre de er muslimer. Som tidligere grønlender (bodde der i 12 år) har jeg sett treprissystemet i pakistanske butikker i praksis - en veldig lav pris for "våre venner fra Peshawar og andre muslimer", en høyere for nordmenn (de hvite) og en veldig høy for svarte afrikanere. Dattera i butikken spurte en afrikaner en kveld "Er du mussslim?" (med ekstra trykk på sss-en). Han svarte nei. Jeg kjøpte det samme som ham (og selv om vi sannsynligvis hadde bodd omtrent like lenge i Afrika) betalte han 20% mer for det enn meg. Min salige mor sa en gang tidlig på 70-tallet da hun (nokså mot sin vilje) forsvarte sør-afrikanerne at nordmenn ville reagere akkurat på samme måten bare de levde like tett på mennesker av en annen rase. Det er absurd, men sant! Mine beste venner i barndommen var afrikanere - svarte, hvite og midt i mellom. Mine største helter er afrikanere. Jeg er mer skeptisk til det innfule, myopisk norske. Kanskje det handler om å være redd for det man ikke kjenner? Jeg er mer redd bygdetrollet i Norge enn det er en for ngonienes seierdans. Zikomo!
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Ikke akkurat rasime men morsom sak jeg fant på PPrune:
A Polish controller applied for one of the conversion courses at Eurocontrol. First, of course, he had to take an eye sight test. The optician showed him a card with the letters: 'C Z W I X N O S T A C Z.' "Can you read this?" the optician asked. "Read it?" the Pole replied, "He was my Supervisor in Warsaw! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva er forskjellen på dette og rasisme? Her latterliggjør man en språkgruppe og det ene og alene pga sin egen manglende språkkunnskaper. Jeg klarer ikke helt å se forskjellen. Slavere - og spesielt polakker - har vært sett ned på av flere "høyerestående" kulturer som den tyske, den amerikanske, og, interssant nok, den russiske i årtier. Det øker ikke sjarmen.
![]() |
#8 |
OSL Slave
|
![]()
Nja, er vel heller navnene i den regionen som er temaet i den, han kunne jo tross alt lese
Hadde 40-45 slike navn forran meg idag jeg, prøv å rope opp dem, da kan man snakke om språk kunnskaper da ![]() Last edited by Shadow; 17-03-2008 at 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
N/A
|
![]()
Atco: Bra vits!
![]() LN-KOG: Gå å legg deg, og stå opp med det andre benet først etterpå... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Temaet rasisme bør ligge. Et mer komplisert menneskelig fenomen finnes knapt og det hører nok hjemme i andre forum. En pekefinger kan være på sin plass, men moralisering og "holier than thou"-holdning tror jeg personlig gjør mer skade enn nytte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt OT , men ikke helt... | sail4fun | Småprat | 0 | 28-01-2012 17:32 |
Litt sent, men gratulerer Kaysa | Discus | Flyforum | 8 | 03-09-2008 16:35 |
Litt OT, men bare litt - Lynxair | Geir | Flyforum | 2 | 31-01-2008 17:28 |
Litt OT, men alikevel flyrelatert | sirpjalle | Flyforum | 7 | 10-07-2007 16:57 |
Litt ot, men | krølle | Flyforum | 0 | 31-01-2007 11:20 |