Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Status
Not open for further replies.

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Norwegian har fått en søknad om irsk flylisens for langdistanseflyene i retur fra irske myndigheter, fordi den var mangelfull. Problemet må løses før julaften, ellers kan flyene bli stående på bakken, skriver Dagens Næringslivs torsdagsutgave.

Norwegian startet med langruter til USA og Asia på forsommeren i år. Etter endel innkjøringsproblemer kunne de første passasjerene fly med de nye Boeing Dreamliner-flyene i august, og siden har selskapet hatt asiatiske kabinansatte ombord.

For å omgå kravet om norsk arbeids- og oppholdstillatelse for personalet har Norwegian registrert flyene i Irland. Nå haster det med å få egen irsk flylisens, såkalt Air Operator Certificate (AOC). Norske myndigheter har bare gitt dispensasjon til å leie inn flyene sammen med den norske lisensen i et halvår frem til lille julaften.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2725381.ece
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Dette er jo nesten lattelig! Jeg skal faktisk fly OSL-JFK med DY på julaften. Hva burde jeg gjøre? Bare ha en slags løpende kontakt med DY´s kundeservice frem til avreise?
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Det er nok lite sannsynlig at DU blir parkert om de ikke får på plass irsk AOC fra julaften. Selv om jeg ikke liker måten DU opererer på, så mener jeg det vil være uansvarlig hvis Luftfartstilsynet ikke gir en kortere dispensasjon og i stedet velger å sette hele operasjonen på bakken. Hvis DU mener det er behov for disp kommer det nok snart en søknad til LT.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Tatt fra newsfeeden på facebook nå:

Norwegian
Dagens medieoppslag om at Norwegian må sette Dreamlinerne på bakken før jul er overdrevet. Norwegian har en tett dialog med irske myndigheter og har ikke fått noen signaler om at søknaden blir forsinket. Vi forstår derfor ikke hvorfor eller hvordan en anonym kilde i det norske Luftfartstilsynet, som ikke er delaktig i denne søknadsprosessen, kan fremsette disse påstandene nå. Skulle mot formodning søknadsbehandlingen bli skjøvet på vil vi uansett finne løsninger for passasjerene, flyene vil ikke stå på bakken.

Så tydeligvis ikke så ille som pressen skal ha det til, hvis da ikke det er komiske Ali som har skrevet denne :lol:
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Tror nok dette ordner seg på et vis ja. Det er 4 uker igjen, og mest sansynlig vil de få ting i orden i Irland innen den tid. Hvis de ser at det ikke kommer til å gå så kan de søke om en kort forlengelse av disp, og de har muligheten til å planlegge alternativer.

Hvis det er veldig viktig for deg å kunne dra den 24. desember kan du jo vurdere om det er verdt å ha en refunderbar billett med et annet sellskap som backup. Koster jo en del om du må bruke den, men er gratis så lange DY leverer som de skal.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Det er nok lite sannsynlig at DU blir parkert om de ikke får på plass irsk AOC fra julaften. Selv om jeg ikke liker måten DU opererer på, så mener jeg det vil være uansvarlig hvis Luftfartstilsynet ikke gir en kortere dispensasjon og i stedet velger å sette hele operasjonen på bakken. Hvis DU mener det er behov for disp kommer det nok snart en søknad til LT.

OM de ikke får på plass irsk AOC (noe jeg tror de faktisk fikser) så mener jeg uansvarligheten ligger på Norwegian.
De er allerede på 6 mnd dispensasjon. Klarer de ikke å få det på plass så ligger det ingen stor urimelighet i at de må ta konsekvensene selv.
De får vel bare fortsette å la andre fly for dem inntil de får orden på papirene.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Det er jo mest interessant at DU ikke har klart å oppfylle kravene som settes i søknaden til irske luftfartsmyndigheter i løpet av to forsøk. Jeg ser ingen grunn til at Luftfartstilsynet skal gi Kjos noe mere spillerom enn han allerede har fått. Kjos tok et valg ved å registrere flyene i Irland, hvis han ikke klarer å få de nødvendige tillatelser på plass og samtidig selger ut en masse billetter for flygninger på nevnte manglende lisens, må han ta konsekvensene av det.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Noen som har lest motsvaret til DY som er postet på facebook og sitert ovenfor i tråden? Virker som om artikkelen i DN er basert på løse påstander og en kilde som ikke er delaktig i søknadsprosessen.

Kjos og Co. har nok helt sikkert bedre kontroll en det mange liker å tro...

Å gjøre en feil i søknaden er vel ikke likestilt med ragnarok.

God jul!
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Tror neppe DU får noen forlenget dispensasjon. Så spørsmålet er hvor lang tid tar det å behandle en søknad om irsk AOC? Og vil de i det hele tatt få det? Her har kanskje Kjos foregnet seg. Teoretisk er det vel mulig å fly på norsk AOC dersom de ansatte får norsk oppholdstilatelse, og norske vilkår. Hørte en finans-fyr på fjernsynet som mente norwegian var en spennende aksje. Kan bli spennende, men ikke slik han tenkte.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Mere fra DY på facebook. Ser ut som DN har tråkka i salaten nå...

Norwegian
Ref. saken i Dagens Næringsliv i dag om at Norwegian "risikerer å måtte sette sine Dreamlinere på bakken etter jul" så det irske Luftfartstilsynet seg nødt til å sende en skriftlig uttalelse til avisen for å korrigere de feilaktige påstandene fremsatt av en anonym kilde i det norske Luftfartstilsynet:
“We have noted coverage in the Norwegian media this week on this matter. We can comment that a routine AOC assessment of the subject applicant remains on-going. However, we can also confirm that the application has not been refused on any occasion and is currently being processed. We have no further comments on the matter.”
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Mere fra DY på facebook. Ser ut som DN har tråkka i salaten nå...

Tja, de har vel ikke skrevet at søknaden har blitt avslått? Jeg oppfattet kun at det var behov for visse endringer og tilleggsopplysninger.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Tja, de har vel ikke skrevet at søknaden har blitt avslått? Jeg oppfattet kun at det var behov for visse endringer og tilleggsopplysninger.
Det blir ikke skrevet direkte, men insinuert i formuleringen:
Norwegian har fått en søknad om irsk flylisens for langdistanseflyene i retur fra irske myndigheter, fordi den var mangelfull.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Det blir ikke skrevet direkte, men insinuert i formuleringen:

Vel, "returnert fordi den var mangelfull" betyr fremdeles ikke avslått i min bok. Jeg oppfatter det akkurat som det står. Det er mangler som må rettes og dette gjør igjen at saksbehandlingen tar lenger tid.
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

<mod>

Etter et hastemøte på bakrommet er det ryddet kraftig i tråden.

Denne tråden omhandler en mulig forsinkelse av irsk AOC, har du noe konstruktivt å bidra med så hører det hjemme her.

Alt annet som er galt med Norwegian kan man finne andre passende tråder å gulpe i.
</mod>
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Tror neppe DU får noen forlenget dispensasjon. Så spørsmålet er hvor lang tid tar det å behandle en søknad om irsk AOC? Og vil de i det hele tatt få det? Her har kanskje Kjos foregnet seg. Teoretisk er det vel mulig å fly på norsk AOC dersom de ansatte får norsk oppholdstilatelse, og norske vilkår. Hørte en finans-fyr på fjernsynet som mente norwegian var en spennende aksje. Kan bli spennende, men ikke slik han tenkte.

Hva bygger du denne konklusjonen på? Nå kjenner ikke jeg regelverket for denne typen dispensasjoner, men det vil vel overraske meg om LT nekter å gi en liten utvidelse i dispensasjonen om ting nesten er i boks. Det er også litt søkt å se at SAS vurderer muligheten for å gå til sak på en eventuell utvidelse av dispensasjonen (de snakker bl.a. om ESA, som de jo har hatt suksess med tidligere), med bakgrunn i at DY/DU er bevilget et konkurransemessig fortrinn. De har vel strengt tatt bare blitt gitt en midlertidig dispensasjon for å jobbe frem en ny AOC som i så fall gir et varig konkurransefortrinn. Dette er mao høyst midlertidig at LT har overoppsynet, og når prosessen er ferdig så forsvinner jo ikke dette fortrinnet.

Formelle feil og mangler i en slik søknad har neppe noen annen konsekvens enn at det kan ta noe lenger tid å få gjennomført overflyttingen. Det nevnes jo bl.a. noen EASA-regler som ikke er implementert i Norge og derfor enn så lenge ikke innarbeidet i eksisterende manualer. I tillegg var det snakk om nøkkelpersonell som måtte være dedikert til DU (og ikke ha samme rolle i DY), og forstår jeg DN artikkelen rett så flytter de noen over til HQ i Dublin for å ivareta disse funksjonene. Dette virker ikke akkurat være noen store, uoverkommelige saker.

Forregning? Kjos er vel også forretningsadvokat og har muligens en viss føling med manøvreringsrommet som finnes.
 
Last edited:
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Spesielt svar fra Skånvik hvis det var spekulasjoner hun ville ha slutt på:

- Men dersom lisensen ikke er klar, har dere ikke lov å fly, er ikke det riktig?

- Det vil i så fall være snakk om noen dager, ikke noe langvarig. Vi synes uansett det er å dra det altfor langt å si at flyene da må stå på bakken. Vi skal sørge for at folk kan få resie i jula også. Dette er en unødvendig storm i et vannglass, sier Skånvik til DN.no på telefon fra Barcelona der Norwegian åpnet en ny rute i dag, torsdag.



Http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2726034.ece
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Siden det vel formelt er NAX som sitter på alle rettigheter og leier inn NLH til å fly, er det kanskje ikke noe problem å hyre inn HiFly hvis dritten treffer vifta? Blir litt komplisert med alle disse selskapene ... Men dyrt blir det åkkesom å erstatte tre fly ...
 
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Spesielt svar fra Skånvik hvis det var spekulasjoner hun ville ha slutt på:

- Men dersom lisensen ikke er klar, har dere ikke lov å fly, er ikke det riktig?

- Det vil i så fall være snakk om noen dager, ikke noe langvarig. Vi synes uansett det er å dra det altfor langt å si at flyene da må stå på bakken. Vi skal sørge for at folk kan få resie i jula også. Dette er en unødvendig storm i et vannglass, sier Skånvik til DN.no på telefon fra Barcelona der Norwegian åpnet en ny rute i dag, torsdag.



Http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2726034.ece

Ser det sauses litt i hop med begreper. AOC og lisens er to forskjellige tillatelser, men begge må være på plass for å drive kommersiell luftfart. AOC går på selve produksjonen, mens lisens går på økonomiske forhold som må være til stede for å få lov til å drive kommersielt. Sistnevnte er tilnærmet en proformasak så lenge de økonomiske forhold er innenfor lovverket.

Lisens er en forholdsvis enkel søknad hvor selskapet beskriver planer for drift, i all hovedsak i form av budsjetter, samt at man synliggjør en plan for finansiering. I tillegg må man vise at selskapet har nok økonomiske muskler for å takle oppstartsfase og underskudd. Det skal eksistere en tommelfingerregel her om at selskapet skal ha mulighet for å dekke 3 måneders stillstand i driften og fortsatt ha likvider til drift.

AOC er et langt mer komplisert og omhandler hele det operative bokverket for selskapet. Dette blir fort hyllemeter som skal gjennomgås av tilsynsmyndigheter ved mottak. Forøvrig er det ingen dramatikk i at de har fått tilbakemelding om endringer i innlevert bokverk. Dette er helt vanlig, og jeg har aldri hørt om selskaper som har fått "approved" på første utkast.

Det som er litt mer overraskende, om det faktisk stemmer, er at de ikke har sjekket og tatt hensyn til implementering av EASA-OPS. Dette er litt ullent beskrevet i artiklene, men desom det stemmer at de har levert inn basert på EU-OPS, så kan det være endel arbeid knyttet til omskrivning av bokverket. Det burde vært kjent for DY at implementeringen av regelverket ikke følger samme tidsplan i de nasjonale tilsynene.

Det som er mest alvorlig her er vel egentlig at Luftfartstilsynet fortsetter å være tett som en sil. En bekjent av meg med lang fartstid i bransjen og med mye omgang med tilsynet sa engang til meg følgende "Ønsker du at informasjon skal komme ut så snart som mulig, eller at du ønsker å plante informasjon i luftfartsmiljøene, er den mest effetivt å fortelle dette til noen i luftfartstilsynet." Dette er på ingen måte bra for omdømmet til LT, uten at jeg tror de tar dette særlig alvorlig. Et uformelt kaffemøte i nykantina i Bodø vil nok fortsatt være gull verdt for å få siste nytt i norsk luftfart.
 
Last edited:
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Noe nytt her, er dette på plass nå ?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top