Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2012, 18:55   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Icelandair Med Iceland Air OSL-KEF-DEN

Fnate er vel ikke en spesielt fast gjest på Iceland Air, men prosjektet begynte med at man skulle til Denver to ganger på under 1 mnd. Den ene turen var booket med British Airways og tanken på å fly samme ruta to ganger på rad var kjedelig.

Sjekket ut andre mulige selskap, men det var stort sett bare LH og BA jeg fant med 1-stop til DEN (med unntak av SK/UA via EWR, men da er det to lange flights). Jeg var innom og vurderte Air New Zeland via LAX, men så dukket Iceland Air ruta opp. Den var også usedvanlig rimelig i SAGA Class (business) så da klinte man til. Pengene som ble spart kan brukes på annet og jeg vet som vanlig nøyaktig hva!

Prisen på denne turen var faktisk rimeligere enn t/r i Economy Extra hos SAS via CPH+ORD. Sånn for eksempelets skyld. Billigere enn BA på kort varsel også, btw.

Mye gugge har blitt sagt om Iceland Air. De har på papiret Europas desidert dårligste business class. Det er seter alla dem vi ser på bilder fra 80-tallet. Altså ikke lie-flat. Ikke i det hele tatt.

Flight 1:
OSL-KEF
Iceland Air Saga class
Flytid: 2:20
Sete 4D

Sånn ser kjærra ut innvendig sett fra sete 4D. Det var omtrent 10 pasienter i Saga class på denne turen, så omtrent halvfullt. Det skal nevnes at de iblandt bruker de bakerste Saga setene som economy extra, om det er fullt. Det betyr at man kan få bra seter i extra om man er heldig.

Fra Oslo var det ikke rare pre-boarding drinken, men denne stod på plass ved stolen.

Må også si at kvaliteten på høretelefonene som ble utlevert på første flighten var mildt sagt skuffende. Elendig lyd og skrøpelig følelse.

Jeg hadde ikke ledig nabosete, men det var heldigvis en kollega som fyllte sete 4F. Han har forøvrig skrevet sin egen TR om turen på sin egen blogg.

Det er nye gode skjermer i seteryggen foran med ok utvalg av filmer. Det er også et mye mer avansert "your journey" system med flere ulike kart og meget detaljert info. Til og med skipsvrak kommer opp uti havet. USB plugg var det også, uten at jeg utforsket det spesielt mye. Nøyde meg med å se på Islanske komiprogrammer på TV-kanalene.

Har ikke tatt bilde av mat, men det var om mulig den beste intra-europe-maten jeg noensinne har spist. Det var en stor cold plate med scampi, salater, hvitløkspoteter, roast beef + + + +. Det var veldig bra.

Som et intra Europe produkt vil jeg si at dette var blandt den beste business class'en der ute. Om du skal velge å fly disse eller SK til KEF er det ikke mye å tenke på.

Flyet jeg fløy var forøvrig Eyfjallajökul (eller noe i den duren) men det utløste ingen nye vulkaner.

Vil også legge til at det var usedvanlig godt crew på denne flighten.

Flight 2:
KEF-DEN
Iceland Air Saga class
Flytid: 7:45
Sete 2C

Transit i KEF gikk som en drøm. Null stress, bra mat i loungen og lite kø i passkontroll. Ingen ny security er det heller. Dette var M+.

Dette var fuglen som skulle fly oss til DEN.

Det skal også nevnes at de virkelig hadde forstått hvem som satt i stolen min.

Følte meg veldig til rette der. Her fikk vi imidlertid en pre departure drink, en CAVA, et godt amenity kit og "Bose-style" høreteleklaffer. Det var betydelig bedre.

Herfra og inn gikk det imidlertid downhill.

Maten var noe skikkelig gugge som forrett. Til hovedrett var det "chicken or beef". Valgte kyllingen som overhodet ikke var god. Skikkelig krise var det faktisk. En halv grillet kylling med en skive smeltet hvitost oppå (!!!) og noe rislignende greier. Skikkelig grevling. Til dessert var det en helt ok sjokoladekake.

Deretter forsøkte man å sove... Noe som er helt umulig i en vinkelstol som dette. Det er heller ingen skikkelig fotstøtte så man forsøker liksom å skli ned i en eller annen stilling. Det hjalp lite, så det var bare en ting å gjøre:

- "Søsteeeeer!!! Ildvann!!! ASAP"

Søster kom raskt med dugelig ildvann og det må ha virket for jeg husker ikke mer. Antageligvis har jeg sovnet eller besvimt. Voknet 1,5 time før landing og regnet med et lett måltid før landing. Men det hadde de heller ikke.

Jeg var altså grisesulten når jeg landet. Det synes jeg også trekker ned.

Final verdict:
Vel, selv om jeg nå har svidd av den ene bannbullen etter den andre, så er det ikke så galt.

OM man sammenligner det med andre selskapers business class så er dette helt krise. End of story, og ikke noe mer med det.

MEN det koster jo altså ikke det samme som andre selskapers business class. Det koster mer som andre selskapers premium economy. (Totalt ca 13K t/r).

OG DA snur saken seg egentlig. I et slikt perspektiv er nemlig produktet fenomenalt. Du har lounger, gode flytider, effektiv transit i KEF og muligens et bedre on board produkt.

Fnate

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 19:13   #2
Belarnion
ScanFlyer Blue

Default Re: Med Iceland Air OSL-KEF-DEN

Kona mi hadde omtrent akkurat samme konklusjon som du hadde på slutten der. Per krone får du egentlig et ganske greit produkt. Og en veldig behagelig transfer.
Old 24-09-2012, 20:41   #3
roger
Rakettforskar

Saga Class er einaste bissnissklasse eg nokon gang har floge, og eg kom iallefall til det at samanlikna med langt-baki-der så er skilnaden himmelvid. Eg sov godt og den flaska med vatn som stod der då eg våkna var himmelsk. Transfer på KEF er veldig effektivt og praktisk samanlikna med lenger sør i Europa, ja.
Old 24-09-2012, 21:10   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Saga Class er einaste bissnissklasse eg nokon gang har floge, og eg kom iallefall til det at samanlikna med langt-baki-der så er skilnaden himmelvid. Eg sov godt og den flaska med vatn som stod der då eg våkna var himmelsk. Transfer på KEF er veldig effektivt og praktisk samanlikna med lenger sør i Europa, ja.
Helt enig med deg. Det er kanon mye bedre enn å sitte baki der.

Old 24-09-2012, 21:10   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

He he.. Brennevin ordner alt. Takker for rapport

Fnit Fnat Fnute, eller enden paa Sagaen

Alle selskaper gir til og med ut maaltid #2 gratis paa kjipklasse.

Dette gildet kostet 13 lapper t/r. Det vil jeg ikke akkurat si er billig. WT+ koster rundt 8-10 lapper? Koster aaret rundt 1200 daler herfra ihvertfall til uansett destinasjon i Europa. Og for en liten neve avios blir du flat som en pannekake
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 22:52   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
He he.. Brennevin ordner alt. Takker for rapport

Fnit Fnat Fnute, eller enden paa Sagaen

Alle selskaper gir til og med ut maaltid #2 gratis paa kjipklasse.

Dette gildet kostet 13 lapper t/r. Det vil jeg ikke akkurat si er billig. WT+ koster rundt 8-10 lapper? Koster aaret rundt 1200 daler herfra ihvertfall til uansett destinasjon i Europa. Og for en liten neve avios blir du flat som en pannekake
Nei, det er jo ikke billig, men SAS skulle ha 17.500,- t/r i Extra. WT+ med BA kom denne gangen på rundt 12.000,- og det var ingen avios upgrades å spore. Ergo var det billig sett i fht alternativene. (Om to uker flyr jeg paddeflatt med BA for 8500,-+40000 avios, det er en mye bedre bargain).

Old 24-09-2012, 23:39   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Takk for rapport! Den var fnatastisk!

Savner litt bilder fra mat og en oversikt over hva slags drikke som ble tilbudt.
ellers var vel Islandske lufttransportir et bedre alternativ når man kunne få EB poeng for turen. Nå kan man vel ikke få annet enn noen Saga poeng eller hva det nå måtte hete, og de er vel nesten like verdiløse som islandske kroner?

Men takk for en fin rapport fra et selskap man sjeldent leser trip rapporter fra.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2012, 09:54   #8
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for fin rapport Fnate

OSL-KEF samt effektiv transit/lounge hørtes jo bra ut. Ikke like bra på KEF-DEN skjønner jeg...

Quote:
- "Søsteeeeer!!! Ildvann!!! ASAP"

Hehe...Ildvann er ofte undervurdert som "medisin" til diverse formål...her funket det jo også greit skjønner jeg...

Igjen takk!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2012, 12:50   #9
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Har en upcoming på Icelandair, og er derfor takknemlig for rapporten. Men jeg trodde de alltid hadde en fiskerett på menyen på flightene fra Island?
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2012, 14:06   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takker for rapport, og bekreftelse på at leggstøtte mangler. Da blir det vrient å sove. Men når en kan teste produktet for 8000 kr er det litt fristende. Air Alaska kan benyttes for opptjening. Tror de også tilbyr opptjening med AF/KL.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2012, 14:28   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Takk for flott rapport – er enig om at dette ikke er et tipp topp produkt, men svært bra for pengene, og uten tvil meget bra som intra europeisk.

Når det kommer til maten så har jeg på mine åtte flighter med Icelandair på "business" fått ganske så god mat og har overgått alle mine turer med SAS long haul C og noen Lufthansa C.

De har stort sett hatt ”catch of the day” fisk som har vært meget godt.

Igjen så har Icelandair i forhold til pris gitt meg noen av de beste flyopplevelsene i luften. Da det er ”små fly” har jeg alltid også opplevd en god stemning og en personlig følelse.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2012, 14:40   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk for flott rapport – er enig om at dette ikke er et tipp topp produkt, men svært bra for pengene, og uten tvil meget bra som intra europeisk.

Når det kommer til maten så har jeg på mine åtte flighter med Icelandair på "business" fått ganske så god mat og har overgått alle mine turer med SAS long haul C og noen Lufthansa C.

Igjen så har Icelandair i forhold til pris gitt meg noen av de beste flyopplevelsene i luften. Da det er ”små fly” har jeg alltid også opplevd en god stemning og en personlig følelse.
Men nå er jo ikke produktet Intra europeisk, men en tur til Denver. 13k norske hadde jeg aldri betalt for 39" pitch, da hadde jeg heller tatt Premium Economy hos andre. (eller betalt meg opp til skikkelig business)

At de ikke tilbyr to måltider på "business" på en såpass lang flight er elendig og jeg skjønner godt at Fnate var halvt ihjelsultet ved ankomst.

Nei takk, men heck, hver sin lyst
Old 25-09-2012, 14:49   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Men nå er jo ikke produktet Intra europeisk, men en tur til Denver. 13k norske hadde jeg aldri betalt for 39" pitch, da hadde jeg heller tatt Premium Economy hos andre. (eller betalt meg opp til skikkelig business)

At de ikke tilbyr to måltider på "business" på en såpass lang flight er elendig og jeg skjønner godt at Fnate var halvt ihjelsultet ved ankomst.

Nei takk, men heck, hver sin lyst
Alle er ikke millionærer herr 777.

OSL-KEF biten vil jeg kalle intra europeisk og det tror jeg også trådstarter mente.

KEF-SFB-KEF fikk vi i alle fall to måltider på hver gang og landet mette OG fremdeles plass til bakendene i de bitte små 757 setene.

Jeg vil igjen nevne at i et sterkt reisepreget arbeidsmiljø så har jeg faktisk kun hørt gode ord om Saga Class og er langt i fra noe man må bryskt fraråde.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2012, 23:20   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en kjekk rapport, det var vel omtrent som forventet. Jeg har også selv "syndet" mot BA og booket noe annet enn "NOK+Avios"-billett for å spare penger, og få litt kontraster. Tror det blir adskillig bedre enn dettur du skriver heimatur omur.

Old 28-09-2012, 23:09   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Takk for rapport! Den var fnatastisk!

Savner litt bilder fra mat og en oversikt over hva slags drikke som ble tilbudt.
ellers var vel Islandske lufttransportir et bedre alternativ når man kunne få EB poeng for turen. Nå kan man vel ikke få annet enn noen Saga poeng eller hva det nå måtte hete, og de er vel nesten like verdiløse som islandske kroner?

Men takk for en fin rapport fra et selskap man sjeldent leser trip rapporter fra.

BF
Takker. Var obs på at det ikke var bilder av mat. Det blir skjerpings på fremtidige rapporter.

Quote:
Originally Posted by HS-TLD View Post
Takk for fin rapport Fnate

Hehe...Ildvann er ofte undervurdert som "medisin" til diverse formål...her funket det jo også greit skjønner jeg...
Takk skal du ha, og ja. Ildvann fikser det meste i nødens stund.

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Har en upcoming på Icelandair, og er derfor takknemlig for rapporten. Men jeg trodde de alltid hadde en fiskerett på menyen på flightene fra Island?
Jeg er ganske sikker på at de ikke hadde det.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takker for rapport, og bekreftelse på at leggstøtte mangler. Da blir det vrient å sove. Men når en kan teste produktet for 8000 kr er det litt fristende. Air Alaska kan benyttes for opptjening. Tror de også tilbyr opptjening med AF/KL.
Takk skal du ha. Har forsøkt å søke litt opp i forkant og opptjening med AF/KL tror jeg ikke virker. Så poengene er nok verd ca 0,-.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Takk skal du ha. Mulig det var litt utur med serveringen. Nå skal jeg jo imidlertid snart få testet på nytt. Kabinen er forøvrig veldig lys og fin. Som intra Europeisk business er det svært bra.

Men jeg skal innrømme at flighten DEN-KEF om et par timer skal overbevise rimelig godt for at jeg skal velge FI long haul igjen. Men det er klart at om det kommer en pratsom og vakker prinsesse i nabosetet så...

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for en kjekk rapport, det var vel omtrent som forventet. Jeg har også selv "syndet" mot BA og booket noe annet enn "NOK+Avios"-billett for å spare penger, og få litt kontraster. Tror det blir adskillig bedre enn dettur du skriver heimatur omur.
Takkur og bokkur. Kontraster er fint for det setter alt i perspektiv. Men, som elefanten sier, kontraster er best på TV.

Old 30-09-2012, 10:39   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport! Moro å prøve noe annet en gang i blant. Det skrives for øvrig Icelandair og ikke Iceland Air, men uttalen er visstnok den samme
Old 30-09-2012, 17:49   #17
Il-86
ScanFlyer Blue

Brukte Icelandair fra Oslo til Orlando via Keflavik. Vi var 3 personer og la på ca 10k for SagaClass. Tatt i betraktning hva du får for det tillegget så var jeg strålende fornøyd.
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 03:24   #18
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Il-86 View Post
Brukte Icelandair fra Oslo til Orlando via Keflavik. Vi var 3 personer og la på ca 10k for SagaClass. Tatt i betraktning hva du får for det tillegget så var jeg strålende fornøyd.
Takk for fin rapport, har selv ikke fløyet icelandair men har besøkt loungen dems en par ganger på KEF som er meget bra langt bedre en de elendige longene av noen United club som jeg nettopp var innom i i Seattle.
Synd de ikke gir noen EB poeng lenger.
Vil tro loungen på KEF må vere en av nord amerikas (les; kontinentalplate skillet er øst for KEF) beste lounger
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 18:25   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det skrives for øvrig Icelandair og ikke Iceland Air, men uttalen er visstnok den samme
Takker, og jo. Var litt i tvil på stavelsen.

Quote:
Originally Posted by Il-86 View Post
Ingen tvil om at det er finere foran enn bak. Om det kun var 10K mer enn economy for 3 pers så er det en no-brainer. Når det er sagt vil jeg nok kjøre BA Premium Eco neste gang, når jeg ikke har råd til business.

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Takk for fin rapport, har selv ikke fløyet icelandair men har besøkt loungen dems en par ganger på KEF som er meget bra langt bedre en de elendige longene av noen United club som jeg nettopp var innom i i Seattle.
Synd de ikke gir noen EB poeng lenger.
Vil tro loungen på KEF må vere en av nord amerikas (les; kontinentalplate skillet er øst for KEF) beste lounger
Takk skal du ha. At United Club stinker er vi rørende enige om. Selv "Katowice VIP club" setter United i skammekroken.

At loungen på KEF er en av Nord Amerikas beste... Der er jeg nok ikke helt enig. Men den er helt fin. Litt trangt om plassen, men helt fin.

Om du sammenligner med vanlige United Club og Admiral klubben er jeg enig. Men så finnes det noen flagship lounges, det er BA Galleries First og Concorde rooms på JFK, QF First på LAX, BA Galleries First i BOS... Og slik går nu dagan.

Old 01-10-2012, 23:32   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takker, og jo. Var litt i tvil på stavelsen.
Trangtur og jævlidur, kor eru brennevinur??

Quote:
Ingen tvil om at det er finere foran enn bak. Om det kun var 10K mer enn economy for 3 pers så er det en no-brainer. Når det er sagt vil jeg nok kjøre BA Premium Eco neste gang, når jeg ikke har råd til business.
Hehe. Bra vi er enige

Quote:
Takk skal du ha. At United Club stinker er vi rørende enige om. Selv "Katowice VIP club" setter United i skammekroken.

At loungen på KEF er en av Nord Amerikas beste... Der er jeg nok ikke helt enig. Men den er helt fin. Litt trangt om plassen, men helt fin.

Om du sammenligner med vanlige United Club og Admiral klubben er jeg enig. Men så finnes det noen flagship lounges, det er BA Galleries First og Concorde rooms på JFK, QF First på LAX, BA Galleries First i BOS... Og slik går nu dagan.
Og LH sine F lounger, LH sine Senator lounger, AA sine Flagship lounger, UA sine F lounger med mange fler..
Reply

Posting Rules