Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
prisøkningene er helt rett - med dagens oljepris må pax belage seg på å betale mer for flyreiser, men personlig synes jeg DY er uredelig i sin kommunikasjon. Mens SAS forteller markedet at prisene vil øke fra lørdag, er Kjos' vanlige svare "at vi vurderer ikke å øke prisene", men i det stille følger DY vanligvis SK, enten om det er prisene som økes litt her og litt der (gjerne i flere omganger) eller om det er gebyrene som forsiktig økes i den tro at det vil ingen merke. Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.
Herregud, hvorfor er dette uredelig???
SAS har heved
alle sine priser med en fix belöp som kalles fuel surcharge. Det har DY ikke gjört. Du finner forsatt billetter til 299 / 399 / 499 Minimal-prisen om du söker litt.
Norwegian begynner med startspriser og har full-flex max priser. Fordelingen innimellom varierer. Om Kjos sier at han vil ikke heve priser, sa mener han vel sikkert primaert startspriser. Mens jeg tror at heile filosofien i DY er litt annenleders.
De startspriser i SK har ökt, de i DY har ikke ökt. Sa veldig enkelt er dette. Og dette er dette hva Per & Ola Nordmann legger vekt pa. "Hva koster det billigste billett". Om de finner slik en billett, er en helt annen sak.
Begge aktörer har fallende kabinfaktörer. Den ene satser a fa opp belegged, den andre öker priser. SAS sin belegg antall vil falle litt mere i fremtida da de setter inn flere seter inni i flyene, som gi enda lavere belegg siden pa mange tynne ruter vil de ikke klare a fylle de ekstra seter.
Mens a ga ut og si at det er uredelig er litt for mye.
SAS gjör forövrig det samme. De sier de ikke tar gebyrer - helt apen i media - og belaster kundene med bestillingsgebyrer hver gang man booker.
Nok en ting er worth noticing:
For förste gang er SAS förstemannen som öker priser. Tidligere - i 90 tallene, har man kriged ned sine konkurrenter over pris og alltid sagt " vi fölger etter". Na er den ökonomiske situasjonen sa dramatisk, og dette den er, at SAS begynner med prisökninger / flatejusteringer uten at de venter pa noen reaksjon fra konkurrentene. Det viser en stor forskjell i spillet.