Flyhavarikommisjonen - ny sesong

Er jeg den eneste som blir tryggere på å fly jo flere slike episoder jeg ser?
F.eks. hvis alle ombord begynner å bli døsige, løper jeg mot cockpit og vrir kabintrykk bryteren fra Manuell til Auto.

F.eks. hvis alle ombord begynner å bli døsige, løper jeg mot cockpit og vrir kabintrykk bryteren fra Manuell til Auto.

He he he. Dagens.

Bare sjekk at det ikke er en UA flight for da kan det hende at folk er døsige pga all karsk'en.

For de som ikke har NatGeo så er den "nye" sesongen snart ferdig i USA, og alt ligger på youtube (sesong 11). Neste episode går på lufta 23/3 i USA, og omhandler Linate-ulykken i 2001

Litt synd at du blir møt av en låst dør der da :p

Det er derfor etter mye diskusjon med sikkerhetsvaktene at jeg har fått med meg jern stekepanna ombord ;)
Ellers så har man de mest brukte pinkodene som er 1234, 4321, 0000(spesielt populær for sikiring av ballistiske missiler lastet med atomstridshoder i USA) :lol:

Men fra spøk til alvor episodene gjør det ofte klart at det må mange små feil til før utfallet blir katastrofalt. Og selv om det går galt f. eks. om man går tom for drivstoff halveis mellom Montreal og Edmonton, eller ute i Atlanteren så kan de faktisk gå bra hvis man har dyktige piloter samt litt flaks med vær og vind.
Gimli Glider
Air Transat Flight 236
List of airline flights that required gliding(ikke for de med flyskrekk)

På en populær nedlastnings side så har de de 10 første sesongene av Mayday tilgjengelig, i tillegg til de 10 første episode av sesong 11.

Stemmer det er et annet program laget av Discovery. Mayday(US) Air Crash Disaster(UK) er laget av National Geographic

Nei, jeg også! Det er utrolig å se hvor mye som har blitt lært oppigjennom åra. Spesielt føler jeg meg trygg av å se Air France Flight 358. Det er ikke i teorien eller i en kontrollert test at man klarer å evakuere 309 personer fra en A340 på 90 sekunder, det er i praksis! Det er intet mindre enn en stor prestasjon fra designerne av flyet. At det var mulig for noen å overleve ulykker som American Airlines Flight 965 og Japan Airlines Flight 123 er også på en rar måte betryggende...

Men jeg har hatt noen merkelige drømmer om hvordan jeg overlever en krasj i Alpene med hele familien etter å ha krasjet på en bre, men kommer oss ut før flyet eksploderer, og gjør at breen smelter, og så kommer vi oss av breen før den kollapser... Uff, det er kanskje ikke sånt man bør tenke så mye på...

Hei-sann.. Lagde meg splitter ny bruker her for noen dager siden, så er ikke heeelt trygg på hvordan siden fungerer enda.

Men spørsmålet: Er det noen her som vet hvilke dager nat geo sender air crash investigation, eller flyhavarikommunisjonen? Fordi for meg føles det ut som at sendetiden er helt tilfeldig, og er umulig å holde styr på nesten ..

Edit: eller om det finnes noen andre steder man kan se alle episodene, ligger alt på youtube?

Takk.

Last edited:
Back