![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei.
Jeg har søkt flygeleder utdanning og skal på opptak i år. Er det noen flygeledere her som har noe informasjon om hvordan hverdagen er for flygeledere sånn ang arbeidstimer osv? Jobber man turnus eller har man skift? hvor langt er et typisk skift? Får man tilpasset det meste til egne behov eller er det systemer som man må følge? Er det mange som blir sittende på steder som de ikke vil bo eller får de fleste ønskene sine oppfylt? Hva skjer om man er på vakt og må på do? Rullerer man mellom de forskjellige stasjonene (tårn, innflygning, kontroll) eller blir man valgt ut til noe under utdanningen og dette er man? Hvor mange er på jobb i et tårn til vanlig der du jobber? håper jeg får noen svar mvh Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Vi er i samme situasjon. Har også søkt og skal på opptaksprøver om en måneds tid
![]() Mange av spørsmålene dine vil forhåpentligvis bli besvart i løpet av opptaksprøvene skulle jeg tro. Ellers så vet jeg at det er andre her på forumet (f.eks. atck) som sikkert kan gi deg mer informasjon. Lykke til med opptaksprøvene!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Ukentlig arbeidstid er 36timer i uka, jobber turnus med formiddag, ettermiddag og natt. Hvor ofte man jobber natt, helg og slikt er avhengig av hvor man jobber. På en kontrollsentrall er det normalt at man jobber annenhver helg. Et skift varer da i 7,5 - 9 timer. Angående hva man havner på, om man havner på tårn/innflygning eller kontroll, så blir det valg gjort på skolen. Enten av elevene eller av avinor som sier hvor mange de skal ha til å gjøre de forskjellige jobbene. Er ikke noe problem å skifte senere hvis det skulle være et ønske om det. Må forvente noen år nordpå hvis man ikke har flaks, etter en del år med altfor få flygeledere i norge, så sitter det en del som skal sørover som er ferdig med pliktårene sine. Men intensjonen med pliktår er nettopp dette, at rotasjonen skal fungere. Dvs så lenge Avinor fortsetter å utdanne nye flygeledere så kan man forvente at man ikke må tjenestegjøre så mange år nordpå før man får komme dit man ønsker. Jeg jobber på en kontrollsentral der er vi vel noen og 40stk, og på dagtid er vi vel 10 på jobb pr skift. Alle disse spm vil dere få svar på når dere er på opptaksprøvene. Lykke til på opptaksprøvene! mvh Kjetil |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Her er det mange om beinet, mange søkere og få som blir utvalgt. Noen må inn til test (optaksprøve med interjuer) intil tre ganger før avgjørelsen faller. Til gjengjeld får de utvalgte grundig opplæring med oppfølging og en topp jobb med topp betingelser. Gjør hjemmeleksen grundig før opptaksprøven. Søk opp informasjon (masse ligger på nettet) og sett dere inn i all informasjon om flygelederutdanningen, arbeidsplassene, service og tjenestetibudet på de forskjellige arbeidsplassene o.s.v. Hvis det lar seg gjøre avtal gjerne med nærmeste lufthavn/kontrollenhet for en liten omvisning, ta med spørsmålene deres så kan sikkert de som ikke sitter foran kontrollpanelet svare på disse. Jeg gjentar meg selv! Vær godt forberedt på hva denne jobben og utdannelsen går ut på samt sett dere inn i alle arbeidsplassene du kan eller må jobbe på med deres tilbud og her er det forskjeller. Det skader ikke å vise interesse for jobben du ønsker! Lykke til ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() Jeg for min del har fått besøkt tårnet på OSL og fått mye fin informasjon så det fungerer som en ekstra motivasjon fram til opptaksprøvene. Har hørt at det i forhold til opptaksprøvene ikke er så mye å forberede seg på da denne i stor grad skal kunne avdekke/avsløre personlige styrker og svakheter. Mange egenskaper Avinor ser etter er nok medfødte egenskaper som er vanskelig å trene opp på kort tid. Det viktigste er nok å stole på seg selv, yte sitt beste på prøven og ha tro på at det holder til neste trinn ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dere er godt forberedt og det er bra
![]() Det er mange eksempler på der livet går fra dag til dag alt går i slow-motion uten planer, ønsker og drømmer. Lykke til, en drømme jobb i mine øyne!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fant en blogg fra 2006 av en kar som var gjennom fase 1 på OSL. Han skriver litt om testene som ble gjennomført og hvordan disse var bygget opp. Om disse fortsatt er i bruk eller om fase 1 og fase 2 er gjort litt om vet jeg ingenting om. Men det gir i alle fall et pekepinn på hva som kan dukke opp
![]() http://daimgjengen.com/?item=oslo-og-flygeleder-opptak
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Okey, fått innkalling jeg å. Trodde jeg var glemt enstund, men bestilt tur til TRD med DY742 så får vi se hvordan dette går.
Har ikke helt trua når jeg se hvor omfattende de testene, og hvor få som kommer inn. Men jeg tar det som en spennende utfordring ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvilken dato reiser du med DY742?
![]() Leste i magasinet "Flygelederen" at Flysikringsdivisjonen kjører et ekstra opptak i høst fordi de rett og slett fikk for få kandidater gjennom testene. Var vel rundt 550 søkere i år(nedgang fra i fjor) og kun 29 stk kom gjennom nåløyet. De har som mål å ta opp 35 stk og var derfor ikke fornøyd med resultatet. Tror nok ikke det er så lett, men man vet jo ikke før man har prøvd ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
8. Oktober. Åja, er det såpass få...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg skal avgårde 6.oktober, så da har jeg kanskje litt mer info før det er din tur.
Det er nok ikke enkelt å komme gjennom nåløyet nei... 5,5% som kom seg gjennom. Ikke akkurat plankekjøring ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I følge Avinor kom det inn 419 søknader innen søknadsfristen utløp på ekstraopptaket til flygelederstudiet i høst. Får håpe dette hjelper med å få nok kvalifiserte gjennom nåløyet
![]() http://www.avinor.no/avinor/karriere...lederutdanning
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Denne karen som har blogget om sin erfaring med flygelederopptaket (link lenger opp i tråden) hadde også lagt inn en "Flygeleder del 2". Han gikk ikke hele veien..
http://daimgjengen.com/?item=flygeleder-del-2 Uansett så bærer det avgårde til TRD i morgen for min sjanse ![]() ![]()
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Jeg skal oppover i morra den 7. Veldig spent men har lite forhåpninger. Hyggelig å se at folk bryr seg med å poste tidligere erfaringer så vi vet sånn halvveis hva som kommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da er prøvene tatt. Fase 1 og 2 var databaserte prøver og der røk 50% ut. Klarte meg heldigvis og fikk dermed være med på en papirbasert test samt fase 3 som også var på data. Resultatet vil først være klart om noen dager men etter den siste datatesten så tror jeg sjansene er små. Det var meget krevende men samtidig fine øvelser. Får se hva det blir til
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Etter at alle inntrykkene har sunket litt inn fra dagens økter så beregner jeg sjansen for videre avansement til rundt 50%... Var mye å ta til deg på kort tid og merket at det røynet på mot slutten. Siste oppgaven varte i rundt 35 minutter og var en simulering i bruk av flight strips. Mye informasjon og mange detaljer... Kred til alle flygeledere
![]() Lykke til dere andre som skal på opptaksprøver nå framover. Jeg får svar på hva som skjer videre om noen få dager.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ønsker deg lykke til !!
Jeg hadde god lyst på å prøve å bli flygeleder da jeg var ung, men synet mitt er ikke godt nok. Men tror fortsatt det kan være et spennende yrke.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Spennende å følge med på ferden din videre, hold oss oppdatert!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flere som skal i ilden her på forumet. Spykiller er vel midt i det akkurat nå, mens Southwind skal ta prøvene i morgen. Så her er det mange man skal ønske lykke til
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spm ang. EB-registrering | Stian | Reiseforum | 1 | 21-09-2010 14:09 |
Ang vollen? | OEriksen | Bilder & foto | 22 | 27-08-2007 20:39 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |
Spørsmål ang DC-10 / MD-11 | N-3PB | Flyforum | 8 | 02-08-2005 21:18 |