Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2008, 00:44   #1
Spykiller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 7
Default Ang Flygelederyrket

Hei.

Jeg har søkt flygeleder utdanning og skal på opptak i år. Er det noen flygeledere her som har noe informasjon om hvordan hverdagen er for flygeledere sånn ang arbeidstimer osv? Jobber man turnus eller har man skift? hvor langt er et typisk skift? Får man tilpasset det meste til egne behov eller er det systemer som man må følge? Er det mange som blir sittende på steder som de ikke vil bo eller får de fleste ønskene sine oppfylt? Hva skjer om man er på vakt og må på do? Rullerer man mellom de forskjellige stasjonene (tårn, innflygning, kontroll) eller blir man valgt ut til noe under utdanningen og dette er man? Hvor mange er på jobb i et tårn til vanlig der du jobber?

håper jeg får noen svar

mvh Erik
Spykiller is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 10:33   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Vi er i samme situasjon. Har også søkt og skal på opptaksprøver om en måneds tid

Mange av spørsmålene dine vil forhåpentligvis bli besvart i løpet av opptaksprøvene skulle jeg tro. Ellers så vet jeg at det er andre her på forumet (f.eks. atck) som sikkert kan gi deg mer informasjon.

Lykke til med opptaksprøvene!
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 21:29   #3
fattyfingers
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
Default Re: Ang Flygelederyrket

Hei!
Ukentlig arbeidstid er 36timer i uka, jobber turnus med formiddag, ettermiddag og natt.
Hvor ofte man jobber natt, helg og slikt er avhengig av hvor man jobber. På en kontrollsentrall er det normalt at man jobber annenhver helg. Et skift varer da i 7,5 - 9 timer.

Angående hva man havner på, om man havner på tårn/innflygning eller kontroll, så blir det valg gjort på skolen. Enten av elevene eller av avinor som sier hvor mange de skal ha til å gjøre de forskjellige jobbene. Er ikke noe problem å skifte senere hvis det skulle være et ønske om det.

Må forvente noen år nordpå hvis man ikke har flaks, etter en del år med altfor få flygeledere i norge, så sitter det en del som skal sørover som er ferdig med pliktårene sine. Men intensjonen med pliktår er nettopp dette, at rotasjonen skal fungere. Dvs så lenge Avinor fortsetter å utdanne nye flygeledere så kan man forvente at man ikke må tjenestegjøre så mange år nordpå før man får komme dit man ønsker.

Jeg jobber på en kontrollsentral der er vi vel noen og 40stk, og på dagtid er vi vel 10 på jobb pr skift.

Alle disse spm vil dere få svar på når dere er på opptaksprøvene.

Lykke til på opptaksprøvene!

mvh

Kjetil
fattyfingers is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 21:30   #4
dypen
ScanFlyer Blue
 
dypen's Avatar
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
Default Re: Ang Flygelederyrket

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Mange av spørsmålene dine vil forhåpentligvis bli besvart i løpet av opptaksprøvene skulle jeg tro.
Ikke helt enig der, når du kommer på opptaksprøve er det for seint å vise interesse

Her er det mange om beinet, mange søkere og få som blir utvalgt. Noen må inn til test (optaksprøve med interjuer) intil tre ganger før avgjørelsen faller. Til gjengjeld får de utvalgte grundig opplæring med oppfølging og en topp jobb med topp betingelser.

Gjør hjemmeleksen grundig før opptaksprøven. Søk opp informasjon (masse ligger på nettet) og sett dere inn i all informasjon om flygelederutdanningen, arbeidsplassene, service og tjenestetibudet på de forskjellige arbeidsplassene o.s.v. Hvis det lar seg gjøre avtal gjerne med nærmeste lufthavn/kontrollenhet for en liten omvisning, ta med spørsmålene deres så kan sikkert de som ikke sitter foran kontrollpanelet svare på disse.

Jeg gjentar meg selv! Vær godt forberedt på hva denne jobben og utdannelsen går ut på samt sett dere inn i alle arbeidsplassene du kan eller må jobbe på med deres tilbud og her er det forskjeller. Det skader ikke å vise interesse for jobben du ønsker! Lykke til
__________________
Mvh. "dypen"
dypen is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 22:46   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Quote:
Originally Posted by dypen View Post
Ikke helt enig der, når du kommer på opptaksprøve er det for seint å vise interesse

Her er det mange om beinet, mange søkere og få som blir utvalgt. Noen må inn til test (optaksprøve med interjuer) intil tre ganger før avgjørelsen faller. Til gjengjeld får de utvalgte grundig opplæring med oppfølging og en topp jobb med topp betingelser.

Gjør hjemmeleksen grundig før opptaksprøven. Søk opp informasjon (masse ligger på nettet) og sett dere inn i all informasjon om flygelederutdanningen, arbeidsplassene, service og tjenestetibudet på de forskjellige arbeidsplassene o.s.v. Hvis det lar seg gjøre avtal gjerne med nærmeste lufthavn/kontrollenhet for en liten omvisning, ta med spørsmålene deres så kan sikkert de som ikke sitter foran kontrollpanelet svare på disse.

Jeg gjentar meg selv! Vær godt forberedt på hva denne jobben og utdannelsen går ut på samt sett dere inn i alle arbeidsplassene du kan eller må jobbe på med deres tilbud og her er det forskjeller. Det skader ikke å vise interesse for jobben du ønsker! Lykke til
Selvfølgelig skal man gjøre "hjemmeleksen" sin. Mitt poeng er vel at man sikkert også vil få noe informasjon på opptaksprøvene. Men å finne ut mest mulig på forhånd om arbeidsforholdene og oppgavene er en fordel for å motivere seg selv i forkant av opptaksprøvene

Jeg for min del har fått besøkt tårnet på OSL og fått mye fin informasjon så det fungerer som en ekstra motivasjon fram til opptaksprøvene.

Har hørt at det i forhold til opptaksprøvene ikke er så mye å forberede seg på da denne i stor grad skal kunne avdekke/avsløre personlige styrker og svakheter. Mange egenskaper Avinor ser etter er nok medfødte egenskaper som er vanskelig å trene opp på kort tid. Det viktigste er nok å stole på seg selv, yte sitt beste på prøven og ha tro på at det holder til neste trinn
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 11:02   #6
dypen
ScanFlyer Blue
 
dypen's Avatar
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
Default Re: Ang Flygelederyrket

Dere er godt forberedt og det er bra Ønsket om å nå sine mål/ønsker må man bestemme seg, gå og jobbe for målet for så å lykkes.

Det er mange eksempler på der livet går fra dag til dag alt går i slow-motion uten planer, ønsker og drømmer.

Lykke til, en drømme jobb i mine øyne!
__________________
Mvh. "dypen"
dypen is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 14:11   #7
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Fant en blogg fra 2006 av en kar som var gjennom fase 1 på OSL. Han skriver litt om testene som ble gjennomført og hvordan disse var bygget opp. Om disse fortsatt er i bruk eller om fase 1 og fase 2 er gjort litt om vet jeg ingenting om. Men det gir i alle fall et pekepinn på hva som kan dukke opp Nå er fase 1 og 2 lagt til Værnes, men det virker som den var på OSL for et par år siden.

http://daimgjengen.com/?item=oslo-og-flygeleder-opptak
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 05:57   #8
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: Ang Flygelederyrket

Okey, fått innkalling jeg å. Trodde jeg var glemt enstund, men bestilt tur til TRD med DY742 så får vi se hvordan dette går.

Har ikke helt trua når jeg se hvor omfattende de testene, og hvor få som kommer inn. Men jeg tar det som en spennende utfordring Så får jeg se om det hjelper å være godt igang med PPL'en...
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 08:28   #9
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Hvilken dato reiser du med DY742?

Leste i magasinet "Flygelederen" at Flysikringsdivisjonen kjører et ekstra opptak i høst fordi de rett og slett fikk for få kandidater gjennom testene. Var vel rundt 550 søkere i år(nedgang fra i fjor) og kun 29 stk kom gjennom nåløyet. De har som mål å ta opp 35 stk og var derfor ikke fornøyd med resultatet. Tror nok ikke det er så lett, men man vet jo ikke før man har prøvd
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 17:47   #10
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ang Flygelederyrket

Lykke til!

Fristen er 25. sept på det siste opptaket...

Avinor.no
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 18:12   #11
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: Ang Flygelederyrket

8. Oktober. Åja, er det såpass få...
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 19:50   #12
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Jeg skal avgårde 6.oktober, så da har jeg kanskje litt mer info før det er din tur.

Det er nok ikke enkelt å komme gjennom nåløyet nei... 5,5% som kom seg gjennom. Ikke akkurat plankekjøring
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 14:06   #13
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

I følge Avinor kom det inn 419 søknader innen søknadsfristen utløp på ekstraopptaket til flygelederstudiet i høst. Får håpe dette hjelper med å få nok kvalifiserte gjennom nåløyet

http://www.avinor.no/avinor/karriere...lederutdanning
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 16:21   #14
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Denne karen som har blogget om sin erfaring med flygelederopptaket (link lenger opp i tråden) hadde også lagt inn en "Flygeleder del 2". Han gikk ikke hele veien..

http://daimgjengen.com/?item=flygeleder-del-2

Uansett så bærer det avgårde til TRD i morgen for min sjanse Er bare å stole på seg selv og gjøre sitt beste så får man håpe det holder. Wish me good luck
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 09:46   #15
Spykiller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 7
Default Re: Ang Flygelederyrket

Jeg skal oppover i morra den 7. Veldig spent men har lite forhåpninger. Hyggelig å se at folk bryr seg med å poste tidligere erfaringer så vi vet sånn halvveis hva som kommer.
Spykiller is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 16:37   #16
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Da er prøvene tatt. Fase 1 og 2 var databaserte prøver og der røk 50% ut. Klarte meg heldigvis og fikk dermed være med på en papirbasert test samt fase 3 som også var på data. Resultatet vil først være klart om noen dager men etter den siste datatesten så tror jeg sjansene er små. Det var meget krevende men samtidig fine øvelser. Får se hva det blir til
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 20:57   #17
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Etter at alle inntrykkene har sunket litt inn fra dagens økter så beregner jeg sjansen for videre avansement til rundt 50%... Var mye å ta til deg på kort tid og merket at det røynet på mot slutten. Siste oppgaven varte i rundt 35 minutter og var en simulering i bruk av flight strips. Mye informasjon og mange detaljer... Kred til alle flygeledere Dere gjør en fabelaktig jobb!

Lykke til dere andre som skal på opptaksprøver nå framover. Jeg får svar på hva som skjer videre om noen få dager.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 21:01   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Ang Flygelederyrket

Ønsker deg lykke til !!
Jeg hadde god lyst på å prøve å bli flygeleder da jeg var ung, men synet mitt er ikke godt nok. Men tror fortsatt det kan være et spennende yrke.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2008, 15:23   #19
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Ang Flygelederyrket

Spennende å følge med på ferden din videre, hold oss oppdatert!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2008, 15:28   #20
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Ang Flygelederyrket

Flere som skal i ilden her på forumet. Spykiller er vel midt i det akkurat nå, mens Southwind skal ta prøvene i morgen. Så her er det mange man skal ønske lykke til
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spm ang. EB-registrering Stian Reiseforum 1 21-09-2010 14:09
Ang vollen? OEriksen Bilder & foto 22 27-08-2007 20:39
Ang. kortbanenettet morr Flyforum 25 19-06-2006 18:41
Spørsmål ang DC-10 / MD-11 N-3PB Flyforum 8 02-08-2005 21:18


All times are GMT +2. The time now is 00:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.