Finnairs fremtidsvisjoner

DonRuud

ScanFlyer Silver
Slik skal vi fly i 2093!

Fant dette her på Teknisk Ukeblad sin nettside
http://www.tu.no/motor/article187451.ece

Første av fem visjoner

"1. Finnair/Airbus A600-850 M
finnair_innside10811_93956a.jpg

[FONT=verdana,arial,helvetica][/FONT]Et supersonisk wide-body langdistansefly med kapasitet til å frakte opp til 850 passasjerer i en cruisingfart på 4,5 mach. Slik vil flytiden mellom London og Sydney reduseres til tre timer. Rekkevidden er 26.600 km. "
 
Sikkert ikke usannsynlig at flyving kommer til å være ganske annerledes om 85 år. Bare tenk på hvor mye som har skjedd siden 1923.

At det er slik flyene blir seende ut på den tiden er jeg ikke overbevist om, men jeg vil helt klart tro at fart kommer til å bli en prioritering fremover. I alle fall så lenge det ikke går altfor mye på bekostning av drivstofføkonomi.

Mach 4.5 tror jeg er urealistisk. 3 timer London - Sydney betyr at flyet er totalt uegnet til det meste av andre "korte" ruter i verden. Det skal tross alt klatre, opp i fart og så ned igjen. Har mer tro på at om vi får se overlydsfly igjen så kommer det til å være i "moderate" hastigheter, kanskje rundt mach 1.5, da går ikke drivstofføkonomi rett til h... heller.
 
En av de mer kortsiktig utsikter, ikke visjoner er denne:

HEL-Tokyo Narita daglig fra 2010.

Da ma SAS passe pa at Finnair ikke blir den störste selskap til Japan fra Norden...
 
Skal man unngå at noen som ekspanderer blir større enn en selv, så må man selv også ekspandere...
 
Back
Top