![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Den tidligere salgs- og marketingsdirektør for SAS Cargo i USA skal et halvt år bag tremmer i omfattende sag om prisfikserier mellem flyselskaber. Sagen har også kostet SAS en bøde på ca. 250 mio. kr.
SAS, som i sidste måned indrømmede sin medvirken, har fået en bøde på 52 mio. dollars. http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=17472 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Og han kan faa selskap av flere kolleger fra andre selskaper .. BA og Virgin er ogsaa involvert i en annen prisfiksingsskandale og de gutta risikerer 5 aar ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det som jeg synes er litt rart, er at det ropes høyt om de relativt små kredittkortgebyrene til f.eks. Ryanair, og at DE kalles skurker og banditter som robber kundene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Enig med deg imm, spesielt med tanke på at et visst lokalt flyselskap her på berget havner i klisteret gang på gang! Men det blir jo litt som i samfunnet ellers, lommetyver reagerer man på, mens de mer sofistikerte hvitsnippene får holde på.
![]()
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 10-08-2008 at 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
" visst lokalt flyselskap her på berget "
her er det snakk om lokalt ansatte i USA |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men ansatt i SAS. Poenget er at man skriker over seg over at selskaper som Ryanair og Sterling pønsker ut latterlige tilleggsgebyrer som av og til gjør reisen dyrere for forbrukeren, noe som i værste fall kan karakteriseres som uetisk og kundefiendtlig, mens SAS og andre store "skikkelige" flyselskaper blir bøtelagt for ulovlig samarbeid gang på gang, noe som kan få langt alvorligere virkninger på markedet enn at Ola Dunk kanskje kommer i skade for å betale 35 kroner mer i gebyr enn han strengt tatt må, men det får ikke på langt nær så mye omtale. Jeg vet ikke hva som er minst etisk?
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 11-08-2008 at 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg har prøvd å si et par ganger at det er to forskjellige ting, men det faller på døve ører.
Det som KAN sies er at SAS, BA, Virgin & co tar ansvar og innrømmer feil i denne saken, mens Sterling, Ryanir og andre forbrukerjuksere nekter å bøye seg for pålegg fra myndighetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er ikke uenig i at det er to forskjellige ting, det jeg forsøker å si er jo nettopp at den slags prissamarbeid/kartellvirksomhet SAS m.fl. har innrømmet å ha gjort er langt alvorligere enn det NB og FR driver med (derfor sammenligningen hvitsnipp - lommetyv). De "forretningsmetodene" FR og NB kritiseres for er ihvertfall fullstendig gjennomsiktlige, og i mange tilfeller ikke utvilsomt ulovlige. Det er derfor jeg i likhet med IMM stusser jeg over det ikke blir mer oppstyr når de store etablerte selskapene blir tatt med buksa nede, spesielt når det heller ikke er første gang.
Jeg synes det er bra at SAS innrømmer feil i saken, og nettopp derfor slapp de vel ganske mye billigere unna hvis jeg ikke husker feil. Men så kan man jo spørre seg om de hadde innrømt feilen dersom de ikke hadde vært sikre på å bli felt?
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Uansett er det Timothys Pfeil alt sammen...
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Good one!
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Forskjellen er vel også at kundene alikevel vet på forhånd hva tjenesten vil koste hos SAS (selv med juksing) mens man hos Ryanair ikke vet sluttsummen før du har bestilt og betalt billetten og på den måten ikke kan angre eller velge en annen leverandør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Man kan gjerne skylde på en enkeltperson i SAS, men hvis så er tilfelle at alt er hans skyld, bør vel SAS ha litt mer oversikt og kontroll. Dessuten er det ikke "å gjøre en feil" å inngå ulovlig prissamarbeide. Det er en kriminell handling, noe utfallet av denne saken viser. IMM |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
den här gången yttrar du dig om något jag är övertygad om att du inte har full pejling på. Det är väl rätt länge sedan du bokade något med Ryanair? ![]() Du kan visste se slutsumman innan du betalar biljetten precis lika väl som om du bokar med ett annat bolag. Jag jämför alltid priserna när jag ska flyga och har inga problem med att hitta slutsumman för Ryanair. Att man sedan måste välja bort reseförsäkring och eventuellt beräkna med bagagekostnaden är en annan sak, men allt syns tydligt innan du bokar. Avgift för bagage och kreditkortsbetalning tillkommer ju även på andra flygbolag, t ex NB och DY. Last edited by Bengt; 12-08-2008 at 07:47. Reason: Tryckleif |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Browncoat
|
![]()
Jeg tror EB overdriver litt her, men poenget hans ,slik jeg ser det, er at du finner ikke sluttsummen før du har trykket deg gjennom noen hakk på bestillingsskjemaet. Mens hos f.eks Sas, KLM, +++ får du sluttsummen opp med engang du har valgt klasse og tidspunkt. Det er ikke noen tillegg etter det.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu kan jeg ikke se hvad denne sag har med FR og NB at gøre. Blot fordi SAS, BA m.v. har rodet sig ud i sådan noget, så ændrer det ikke på at specielt FR og NB opfører sig som gebyrgribbe med det eneste formål at snyde uopmærksomme pax.
Hvorfor FR altid skal bringes frem hver gang SAS har gjort noget eller omvendt - forstår jeg ikke. Hvad Ryanairs uigennemskuelige bookingmotor har med SAS Cargo at gøre ved jeg ikke, men det ændrer ikke det faktum at FR (og NB til tider) forsøger at gøre det uoverskueligt at se hvad totalprisen er for deres produkt. Det ville være meget let for dem at vise total prisen med det samme - ligesom det vel heller ikke er lovligt i mange lande at vælge rejseforsikring m.v. for folk, der ikke har bedt om det. De gør det helt bevidst for at snyde flest mulige - det må selv Ryanair-fans kunne se. Bare fordi der kommer nye skurke til, så skal vi vel ikke pludseligt acceptere du eksisterende skurke...
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det jeg/vi påpekte var simpelthen at det er pussig at slike grove overtramp fra "the establishment"
![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TSA-ish lås -- gløymt kode | roger | Småprat | 5 | 24-09-2017 21:25 |
Slå dette forumt sammen med Bak skranken? | gustavf | Flyhistorisk forum | 0 | 26-03-2008 22:36 |
Lås inn døtrene deres! | TUC | Flyforum | 24 | 18-10-2004 12:33 |