Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2008, 18:56   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS Timothy Pfeil bak lås og slå!

Den tidligere salgs- og marketingsdirektør for SAS Cargo i USA skal et halvt år bag tremmer i omfattende sag om prisfikserier mellem flyselskaber. Sagen har også kostet SAS en bøde på ca. 250 mio. kr.

SAS, som i sidste måned indrømmede sin medvirken, har fået en bøde på 52 mio. dollars.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=17472
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 19:55   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Og han kan faa selskap av flere kolleger fra andre selskaper .. BA og Virgin er ogsaa involvert i en annen prisfiksingsskandale og de gutta risikerer 5 aar ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2008, 10:03   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Det som jeg synes er litt rart, er at det ropes høyt om de relativt små kredittkortgebyrene til f.eks. Ryanair, og at DE kalles skurker og banditter som robber kundene.
imm is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2008, 13:55   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Enig med deg imm, spesielt med tanke på at et visst lokalt flyselskap her på berget havner i klisteret gang på gang! Men det blir jo litt som i samfunnet ellers, lommetyver reagerer man på, mens de mer sofistikerte hvitsnippene får holde på.
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 10-08-2008 at 14:03.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 10:18   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

" visst lokalt flyselskap her på berget "

her er det snakk om lokalt ansatte i USA
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 12:21   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Men ansatt i SAS. Poenget er at man skriker over seg over at selskaper som Ryanair og Sterling pønsker ut latterlige tilleggsgebyrer som av og til gjør reisen dyrere for forbrukeren, noe som i værste fall kan karakteriseres som uetisk og kundefiendtlig, mens SAS og andre store "skikkelige" flyselskaper blir bøtelagt for ulovlig samarbeid gang på gang, noe som kan få langt alvorligere virkninger på markedet enn at Ola Dunk kanskje kommer i skade for å betale 35 kroner mer i gebyr enn han strengt tatt må, men det får ikke på langt nær så mye omtale. Jeg vet ikke hva som er minst etisk?
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 11-08-2008 at 12:24.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 12:39   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Men ansatt i SAS. Poenget er at man skriker over seg over at selskaper som Ryanair og Sterling pønsker ut latterlige tilleggsgebyrer som av og til gjør reisen dyrere for forbrukeren, noe som i værste fall kan karakteriseres som uetisk og kundefiendtlig, mens SAS og andre store "skikkelige" flyselskaper blir bøtelagt for ulovlig samarbeid gang på gang, noe som kan få langt alvorligere virkninger på markedet enn at Ola Dunk kanskje kommer i skade for å betale 35 kroner mer i gebyr enn han strengt tatt må, men det får ikke på langt nær så mye omtale. Jeg vet ikke hva som er minst etisk?
Jeg er så enig, så enig!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 13:14   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

jeg har prøvd å si et par ganger at det er to forskjellige ting, men det faller på døve ører.
Det som KAN sies er at SAS, BA, Virgin & co tar ansvar og innrømmer feil i denne saken, mens Sterling, Ryanir og andre forbrukerjuksere nekter å bøye seg for pålegg fra myndighetene.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 13:18   #9
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by CK View Post
jeg har prøvd å si et par ganger at det er to forskjellige ting, men det faller på døve ører.
Det som KAN sies er at SAS, BA, Virgin & co tar ansvar og innrømmer feil i denne saken, mens Sterling, Ryanir og andre forbrukerjuksere nekter å bøye seg for pålegg fra myndighetene.
korrekt.. Blir noe forskjell på dette her. Sier ikke at det er bra noen av delene alikevel altså, men når feil er gjort, rett dem!
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 14:20   #10
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Er ikke uenig i at det er to forskjellige ting, det jeg forsøker å si er jo nettopp at den slags prissamarbeid/kartellvirksomhet SAS m.fl. har innrømmet å ha gjort er langt alvorligere enn det NB og FR driver med (derfor sammenligningen hvitsnipp - lommetyv). De "forretningsmetodene" FR og NB kritiseres for er ihvertfall fullstendig gjennomsiktlige, og i mange tilfeller ikke utvilsomt ulovlige. Det er derfor jeg i likhet med IMM stusser jeg over det ikke blir mer oppstyr når de store etablerte selskapene blir tatt med buksa nede, spesielt når det heller ikke er første gang.

Jeg synes det er bra at SAS innrømmer feil i saken, og nettopp derfor slapp de vel ganske mye billigere unna hvis jeg ikke husker feil. Men så kan man jo spørre seg om de hadde innrømt feilen dersom de ikke hadde vært sikre på å bli felt?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 22:07   #11
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Uansett er det Timothys Pfeil alt sammen...
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 22:34   #12
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Good one!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 06:09   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,432
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Forskjellen er vel også at kundene alikevel vet på forhånd hva tjenesten vil koste hos SAS (selv med juksing) mens man hos Ryanair ikke vet sluttsummen før du har bestilt og betalt billetten og på den måten ikke kan angre eller velge en annen leverandør.
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 07:36   #14
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Forskjellen er vel også at kundene alikevel vet på forhånd hva tjenesten vil koste hos SAS (selv med juksing) mens man hos Ryanair ikke vet sluttsummen før du har bestilt og betalt billetten og på den måten ikke kan angre eller velge en annen leverandør.
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Jeg har reist med Ryanair mange ganger, og også bestilt for venner som ikke har internett. Jeg har da alltid fått opp totalprisen før pengene blir belastet. Ergo har jeg alltid visst hva jeg betaler, og godtatt prisen og vilkårene. Jeg har aldri følt at jeg har blitt lurt på noe som helst vis.
Man kan gjerne skylde på en enkeltperson i SAS, men hvis så er tilfelle at alt er hans skyld, bør vel SAS ha litt mer oversikt og kontroll.
Dessuten er det ikke "å gjøre en feil" å inngå ulovlig prissamarbeide. Det er en kriminell handling, noe utfallet av denne saken viser.

IMM
imm is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 07:46   #15
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Forskjellen er vel også at kundene alikevel vet på forhånd hva tjenesten vil koste hos SAS (selv med juksing) mens man hos Ryanair ikke vet sluttsummen før du har bestilt og betalt billetten og på den måten ikke kan angre eller velge en annen leverandør.
EB,
den här gången yttrar du dig om något jag är övertygad om att du inte har full pejling på. Det är väl rätt länge sedan du bokade något med Ryanair?
Du kan visste se slutsumman innan du betalar biljetten precis lika väl som om du bokar med ett annat bolag. Jag jämför alltid priserna när jag ska flyga och har inga problem med att hitta slutsumman för Ryanair.
Att man sedan måste välja bort reseförsäkring och eventuellt beräkna med bagagekostnaden är en annan sak, men allt syns tydligt innan du bokar. Avgift för bagage och kreditkortsbetalning tillkommer ju även på andra flygbolag, t ex NB och DY.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020

Last edited by Bengt; 12-08-2008 at 07:47. Reason: Tryckleif
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 12:11   #16
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Jeg tror EB overdriver litt her, men poenget hans ,slik jeg ser det, er at du finner ikke sluttsummen før du har trykket deg gjennom noen hakk på bestillingsskjemaet. Mens hos f.eks Sas, KLM, +++ får du sluttsummen opp med engang du har valgt klasse og tidspunkt. Det er ikke noen tillegg etter det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 12:19   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Jeg tror EB overdriver litt her, men poenget hans ,slik jeg ser det, er at du finner ikke sluttsummen før du har trykket deg gjennom noen hakk på bestillingsskjemaet. Mens hos f.eks Sas, KLM, +++ får du sluttsummen opp med engang du har valgt klasse og tidspunkt. Det er ikke noen tillegg etter det.
Som (cargo-) kunde hos SAS så er det ikke annet tillegg i prisen enn det man får som et prispåslag som følge av prissamarbeidet...? Dette prispåslaget vil kunden aldri få se om ikke samarbeidet avsløres (i motsetning til tilleggene som Ryanair o.l. opererer med).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 13:57   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Nu kan jeg ikke se hvad denne sag har med FR og NB at gøre. Blot fordi SAS, BA m.v. har rodet sig ud i sådan noget, så ændrer det ikke på at specielt FR og NB opfører sig som gebyrgribbe med det eneste formål at snyde uopmærksomme pax.

Hvorfor FR altid skal bringes frem hver gang SAS har gjort noget eller omvendt - forstår jeg ikke. Hvad Ryanairs uigennemskuelige bookingmotor har med SAS Cargo at gøre ved jeg ikke, men det ændrer ikke det faktum at FR (og NB til tider) forsøger at gøre det uoverskueligt at se hvad totalprisen er for deres produkt. Det ville være meget let for dem at vise total prisen med det samme - ligesom det vel heller ikke er lovligt i mange lande at vælge rejseforsikring m.v. for folk, der ikke har bedt om det. De gør det helt bevidst for at snyde flest mulige - det må selv Ryanair-fans kunne se.

Bare fordi der kommer nye skurke til, så skal vi vel ikke pludseligt acceptere du eksisterende skurke...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 17:09   #19
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Det jeg/vi påpekte var simpelthen at det er pussig at slike grove overtramp fra "the establishment" passerer under radaren, mens gebyrer og annet hos lavprisselskapene som nærmest må kunne karakteriseres som filleting i sammenligning blir kommentert og fordømt til den store gullmedaljen. Jeg forsvarer på ingen måte lavprisselskapenes praksis, prøver bare å sette ting i perspektiv.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2008, 17:23   #20
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Timothy Pfeil bak lås og slå!

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Det jeg/vi påpekte var simpelthen at det er pussig at slike grove overtramp fra "the establishment" passerer under radaren, mens gebyrer og annet hos lavprisselskapene som nærmest må kunne karakteriseres som filleting i sammenligning blir kommentert og fordømt til den store gullmedaljen. Jeg forsvarer på ingen måte lavprisselskapenes praksis, prøver bare å sette ting i perspektiv.
Du talte også for meg med de ordene.
imm is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TSA-ish lås -- gløymt kode roger Småprat 5 24-09-2017 21:25
Slå dette forumt sammen med Bak skranken? gustavf Flyhistorisk forum 0 26-03-2008 22:36
Lås inn døtrene deres! TUC Flyforum 24 18-10-2004 12:33


All times are GMT +2. The time now is 21:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.