Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Selger ikke Norwegian bare "punkt til punkt" billetter da? Var iallefall den unskyldningen jeg fikk når Norwegian fly nr 1 var forsinket slik at jeg ikke rakk nr 2. Måtte fint kjøpe ny billett uten å få refundert den ubrukte. Men de har i det minste fått ned prisene i det norske markedet så noe bra gjør dem.

Nei de selger gjennomgående billetter.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Hei Thomas!

Har ikke noe med tåke eller om maskinen til LAX gikk på rute fra Oslo. Det mange reagerer på (jeg er en av dem), er at passasjerer som kommer i en slik situasjon gjentatte ganger i forskjellige settinger opplever at de ikke blir ombooket til andre routinger eller alternativer, men ofte må vente i dagesvis eller i dette tilfellet en hel uke før de får reise!

Dette gjelder ikke bare OSL-avgangene, men er en ting som også har skjedd fra ARN og CPH på longhaul hos DU/DY. Kjedelig for folk å miste en uke ferie bare fordi flyselskapet man forventer skal hjelpe dem gir f..., og kanskje enda verre for oss som er avhengige av å være spesifikke steder på spesifikke datoer jobbmessig. For oss er det uholdbart slik situasjonen er å bruke DU/DY dessverre..

Hadde ting vært annerledes hadde jeg gjerne flydd longhaul med dere jeg, men dere tar valget å ikke hjelpe folk til rerouting, ombooking til andre selskap med ledige plasser, da må dere forvente at en del reagerer på det.

Nothing personal!

Kim
Der er jo mange som undrer sig over den måde, NLH driver deres forretning på...især når der opstår urregelmæssigheder...Og dem er der urimelig mange af hos NLH..At selskabet ikke omboooker til andre selskaber er en velkendt problematik som jeg ikke tror er nødvendig at rode op i....
NLH kunne tjene meget på publicity fronten ved at komme ud af busken og sige det som det er.....Det er jo ganske enkelt...Skrive at urregelmæssigheder opstår og at rebooking til andre selskaber ikke er en mulighed...
At man kan komme med fly en uge senere kan gæsterne jo ikke gøre for, og så burde NLH stå ved sit ansvar, at får pax hurtigst muligt frem...og det er ikke at flytte dem en hel uge...
Set ud fra de mange "skandaler" der har været siden NLH startede, så kan man jo synes det er underligt at folk ikke er blevet klogere....Der er så mange alternativer som ligger i nogenlunde samme prisklasse...
At både SK/UA/BA/LH og hvem der nu flyver samme sted som NLH ikke i den grad går ud og reklamerer for deres produkter og især lægger vægt på evt. rebookings muligheder kan jo være svært at forstå....
Til slut vil jeg sige, at jeg da sagtens kan forstå at folk gerne vil flyve med NLH, fordi folk jo tror det er billigt. Men i den sidste ende kan det jo blive meget dyrere for den rejsende at de vil flyve billigt...Undersøg alternativer før du booker NLH må vel være essensen af de problemer NLH har og bliver ved med at have....
Hilsen Ole
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Det forundrer meg hvor lett enkelte konkluderer på årsak og konsekvens uten å kjenne hele historien samtidig som nettopp det benyttes som argumen for det motsatte med andre selskap.....

Er det slik at de hadde gjennomgående billett er det bare å spikre opp Norwegian på tavla.

All erfaring fra slike artikler er at desto mindre detaljer som blir presentert om hendelsesforløp og informasjon, desto større grunn til å stille spørsmålstegn ved validiteten av påstand presentert. Jeg kan aldri tenke meg at dette er hele historien og at DY er så korka. Derimot har har jeg skjønt at mange håper nettopp det....
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Det står at de ville få ny billett påfølgende søndag. Om de ikke hadde gjennomgående billetter, tror du at de hadde blitt ombooket i det hele tatt, da? Garantert ikke. Og for all del, med rette.

Jeg er ikke alltid enig med sk931, men her synes jeg han har et poeng. Enten må DY reroute når slike hendelser oppstår, eller så må de skrive at de ikke tar annet ansvar enn å putte deg på neste ledige fly. Sistnevnte kan altså være en uke frem i tid. DA først får man et valg hvor man både kan se på pris og på hva som blir tilbudt.

Jeg har selv stått på TOS og opplevd at "tilslutningsflyet" til OSL ble kansellert og turen over dammen gikk uten meg. SAS kastet seg rundt og fikk meg over på US airways (den tiden de fløy) via PHL, no questions asked. Ikke var jeg sølv eller gull, men på neste *-fly satt jeg.

Da var den en bombe fra andre verdenskrig, denne gang var det tåke. Poenget var at det ikke var passasjerenes egen feil å gjøre.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Jeg forstår ikke hvorfor folk tørr ta sjangsen på å fly fra TOS til OSL, for å så bytte til et nytt Norwegian fly. I alle fall ikke samme dag, det naturlige hær ville jo være å reise til Oslo dagen før, ta ei natt i hovedstaden før reisen videre.

Eller fly et selskap som man veit at løser denne typen problemer for kundene sine.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Jeg forstår ikke hvorfor folk tørr ta sjangsen på å fly fra TOS til OSL, for å så bytte til et nytt Norwegian fly.

"Folk" regner selvsagt med at selskapene ordner opp ved forsinkelser og mistet connection, derfor velger de å bestille det slik. Alle følger ikke med på alle detaljer når det gjelder flyselskaper og hvordan de håndterer slike ting, og mange av de vi leser om har booket reiser for lenge siden.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Jeg forstår ikke hvorfor folk tørr ta sjangsen på å fly fra TOS til OSL, for å så bytte til et nytt Norwegian fly. I alle fall ikke samme dag, det naturlige hær ville jo være å reise til Oslo dagen før, ta ei natt i hovedstaden før reisen videre.

Eller fly et selskap som man veit at løser denne typen problemer for kundene sine.

Tja. Innenlands og i Europa er vel DY veldig punktlige, så jeg ser ikke helt problemet der. Det er nok riktig at allianseselskapene tar bedre vare på sine kunder, men de er ikke alltid spesielt mye bedre med sin informasjonsflyt (men sikkert bedre i gjennomsnitt, for alt jeg vet - lenge siden jeg reiste med DY nå).

Vi endte f.eks. nesten opp med en 18 timers forsinkelse på retur fra ferie i år på en reise fra et sentralt sted i Europa - i alle fall om vi skulle fulgt LHs oppskrift. Ikke noe informasjon fra LH, annet enn den vi selv innhentet, og avsindige køer hos serviceskranken (heldigvis har jeg status i *A, så det hjalp godt på køen). Jeg så lite til resultatet av den hæren av ansatte som visstnok jobber på bakrommet for at ting skal være ordnet omtrent før passasjeren vet at han/hun er forsinket. Jeg tror de var på ferie denne gangen. Heldigvis var champagnen i Senatorloungen kald - hvis ikke hadde jeg nok måttet ringt til VG...;)

Når det er sagt så tror jeg nok ikke at DY ville håndtert dette noe bedre, men det er ikke bare fabelaktig på alliansesiden heller.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

...men det er ikke bare fabelaktig på alliansesiden heller.

Enig med deg, alt går ikke knirkefritt der heller. Og så må vi slutte å se oss blinde på allianser (som ofte er et spill for galleriet), nøkkelen til smidige løsninger er svært ofte interliningsmuligheter (som er uavhengig av allianser) og vilje/erfaring hos selskapene som håndterer sakene.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Tja. Innenlands og i Europa er vel DY veldig punktlige, så jeg ser ikke helt problemet der. Det er nok riktig at allianseselskapene tar bedre vare på sine kunder, men de er ikke alltid spesielt mye bedre med sin informasjonsflyt (men sikkert bedre i gjennomsnitt, for alt jeg vet - lenge siden jeg reiste med DY nå).

Vi endte f.eks. nesten opp med en 18 timers forsinkelse på retur fra ferie i år på en reise fra et sentralt sted i Europa - i alle fall om vi skulle fulgt LHs oppskrift. Ikke noe informasjon fra LH, annet enn den vi selv innhentet, og avsindige køer hos serviceskranken (heldigvis har jeg status i *A, så det hjalp godt på køen). Jeg så lite til resultatet av den hæren av ansatte som visstnok jobber på bakrommet for at ting skal være ordnet omtrent før passasjeren vet at han/hun er forsinket. Jeg tror de var på ferie denne gangen. Heldigvis var champagnen i Senatorloungen kald - hvis ikke hadde jeg nok måttet ringt til VG...;)

Når det er sagt så tror jeg nok ikke at DY ville håndtert dette noe bedre, men det er ikke bare fabelaktig på alliansesiden heller.
---
Du får ta en charterflygning med en av de store operatørene neste gang du skal på ferie TOS - så vil du kunne ligge ved bassenget på hotellet under en ev. forsinkelse, med god informasjon på ditt eget språk underveis. Da trenger du ikke din *A-status en gang. Ikke sikkert du får champagne i loungen, men kalde forfriskninger blir det nok, i påvente at bussen henter deg.

Og skulle du likevel være misfornøyd etter reisen, tror jeg reisegarantifondet og reiseselskapet/flyselskapet vil gi en automatisk kompensasjon til deg, i henhold til regelverket.

Tally-Ho
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Jeg forstår ikke hvorfor folk tørr ta sjangsen på å fly fra TOS til OSL, for å så bytte til et nytt Norwegian fly. I alle fall ikke samme dag, det naturlige hær ville jo være å reise til Oslo dagen før, ta ei natt i hovedstaden før reisen videre.

Eller fly et selskap som man veit at løser denne typen problemer for kundene sine.

Hva er det du hinter til? Jeg har opplevd at både BA,KL og ikke minst SK har satt seg på bakbeina med lignende problemer. Dessverre måtte jeg gå fra høflig til sur tone før noe skjedde med nevnte selskap.

SK(som forøvrig driver en ekstremt barnslig kampanje mot DY/DU på instagram) har jeg lite til overs for hva gjelder kundeservice, men jeg hopper ikke på og slenger SK full av drit hver gang jeg ser noen som klager over nevnte selskap.

Og til slutt, er faktisk lov å ta saker som trådstarter referer til med en klype salt. Er ofte slik at noe vesentlig informasjon mangler...
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Og til slutt, er faktisk lov å ta saker som trådstarter referer til med en klype salt. Er ofte slik at noe vesentlig informasjon mangler...

Det har du helt rett i. Som hovedregel her inne synes det å være at man er skeptisk til fremstillingen i media, men det kan synes som at denne regelen gjelder i større grad når enkelte selskaper er involverte enn når andre selskaper er involverte...;)
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Du får ta en charterflygning med en av de store operatørene neste gang du skal på ferie TOS - så vil du kunne ligge ved bassenget på hotellet under en ev. forsinkelse, med god informasjon på ditt eget språk underveis. Da trenger du ikke din *A-status en gang. Ikke sikkert du får champagne i loungen, men kalde forfriskninger blir det nok, i påvente at bussen henter deg.

Det språklige er sjelden en utfordring der jeg reiser, men det er nok sikkert bedre å ligge ved bassenget enn å sitte på en flyplass å vente (selv om LH Senator loungene ikke er så aller verst sted å være).:) Takk for tilbudet, men jeg tror imidlertid jeg stort sett kommer til å holde meg til egenkomponerte ferier...;)
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

"Folk" regner selvsagt med at selskapene ordner opp ved forsinkelser og mistet connection, derfor velger de å bestille det slik. Alle følger ikke med på alle detaljer når det gjelder flyselskaper og hvordan de håndterer slike ting, og mange av de vi leser om har booket reiser for lenge siden.

"Folk" er vel blitt vant med hvordan sas og andre selskaper har behandlet sine kunder ved forsinkelse/kanselering. Nemmelig at man blir ombooket etter beste evne.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Det er her ikke noen kamp mellom det "gode" og det "onde"... Om det er SAS, DY, KLM, BA eller andre som driter på draget spiller liten rolle. Så lenge de ordner opp for seg på en god og fornuftig måte.

Årsaken til at enkelte selskap får mer pepper enn andre er da vel pga at dette selskapet HAR mer problemer enn de andre, og sin egen måte å (ikke) løse disse på. Er da meg revnende likegyldig hvem som flyr meg fra A til Å, men jeg må vite at de ordner opp om noe skjer!

Derfor hadde det værr mest fair for alle at DY hadde gått ut og sagt at om det blir forsinkelser eller cancellations, så får dere være med neste LEDIGE fly. Vi booker ikke om til andre selskap, men dekker hotell mens du venter.... Da hadde alle hatt noe å forholde seg til.

Nå "leker" de et fullserviceselskap, og da har folk andre forventninger, Hadde de vært ærlige med seg selv så hadde de sluppet mye av styret, og folk hadde måtte forvente det samme fra dem som fra Ryanair, Wizzair etc.

Player out. :)

Kim
 
Last edited:
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Det har du helt rett i. Som hovedregel her inne synes det å være at man er skeptisk til fremstillingen i media, men det kan synes som at denne regelen gjelder i større grad når enkelte selskaper er involverte enn når andre selskaper er involverte...;)

Yes, det har du rett i :) Men la oss se på det med andre øyne. Gå inn på facebook-veggen til IF eller Gjensidige og start scrollingen nedover. Ville du, basert på det du leser der, valgt en av to nevnte selskap som forsikringsselskap? Jeg har vært kunde i Gjensidige rimelig lenge og de få gangene jeg har hatt problemer har ting blitt ordnet opp rimelig kjapt. Derfor tenker jeg som så at selv om det er et rimelig stort hylekor på veggen til Gjensidige så er det alltid noe av informasjon som ikke kommer med i nevnte innlegg. Så også i mediasaker som omhandler Norwegian. For eksempel mangler det i dette informasjon om det er gjennomgående billetter og hvorvidt de har reiseforsikring eller ikke.

Når det gjelder reiseforsikring kunne sikkert journalisten gravd litt dypere også, siden en standard reiseforsking(gitt at det andre som står i artikkelen er riktig) dekker innhenting av reiserute. Nå kan det jo selvfølgelig hende at hele reisen er betalt med mastercard og de derfor gikk ut fra at det holder som reiseforsikring, men man kommer knapt fra TOS til OSL med kompenasjonen på DNB sitt mastercard iallefall.

Se for deg overskriftene hvis de hadde hatt forsikring i IF eller Gjensidige og hadde blitt nektet utbetaling for innhenting av reiserute ;) Mye snadder for journalister det der..
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Norwegian med mer IrrOps (usikker paa om dette passer best her eller i agurktraaden).

http://www.nrk.no/hordaland/116-passasjerar-fast-i-berlin-1.11841132

Ser ut som Norwegian, etter en del om og men, har tilbudt seg baade aa refundere utlegg til billetter med andre selskap, og aa ombooke til KLM, SAS etc. Men jeg mener da aa ha lest i DU-traaden her inne at ombooking (pga. manglende interline e.l.) til andre selskap ikke lar seg gjöre i DY sine systemer?
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Nå "leker" de et fullserviceselskap, og da har folk andre forventninger, Hadde de vært ærlige med seg selv så hadde de sluppet mye av styret, og folk hadde måtte forvente det samme fra dem som fra Ryanair, Wizzair etc.
At Norwegian skal ha begynt å "leke fullserviceselskap" har jeg faktisk ikke fått med meg. Jeg trodde de "lekte lavprisselskap". Men jeg kan jo ikke få med meg alt heller... Eller kan det være noe med Longhaul-satsingen som bidrar til et "fullservice"-inntrykk for enkelte? :stir
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

---
Du får ta en charterflygning med en av de store operatørene neste gang du skal på ferie TOS - så vil du kunne ligge ved bassenget på hotellet under en ev. forsinkelse, med god informasjon på ditt eget språk underveis. Da trenger du ikke din *A-status en gang. Ikke sikkert du får champagne i loungen, men kalde forfriskninger blir det nok, i påvente at bussen henter deg.

Og skulle du likevel være misfornøyd etter reisen, tror jeg reisegarantifondet og reiseselskapet/flyselskapet vil gi en automatisk kompensasjon til deg, i henhold til regelverket.

Tally-Ho

Jeg tror du mangler et eller annet smiley i posten din;)

I en ideell verden der alle ledd har lik forståelse for situasjonen, løsning på situasjonen og hvordan dette skal kommuniseres til alle berørte parter så burde dette skje uavhengig av hvem som opererer flyvningen. Men alle vet at det hører til sjeldenhetene. Alle feiler og du vil alltid finne pax som ikke er fornøyd med hvordan problemer har blitt håndtert så er spørsmålet om de kontakter pressen og om pressen tror de kan få mange klipp ved å vinkle saken riktig.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Nå "leker" de et fullserviceselskap, og da har folk andre forventninger, Hadde de vært ærlige med seg selv så hadde de sluppet mye av styret, og folk hadde måtte forvente det samme fra dem som fra Ryanair, Wizzair etc.

Kim

Hva mener du med at de "leker" fullserviceselskap?

Men folk forventer jo minimalt med eksempelvis Ryanair men det er jo nok av klager og negative presseoppslag med de også.
 
Re: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Men jeg mener da aa ha lest i DU-traaden her inne at ombooking (pga. manglende interline e.l.) til andre selskap ikke lar seg gjöre i DY sine systemer?

Ja. De må i så fall kjøpe vanlige billetter, og kan ikke endre/utstede billetter eller vouchers selv så det blir mer tungvint enn eks. SAS som kan endre billetten til en LH-flight.
 
Back
Top