![]() |
|
![]() |
#1 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Hvor var du 11. september 2001?
Selv stod jeg på Sola. Skulle til å gå ombord i et fly til Oslo, da jeg så første fly smelle inn i WTC. 1 måned senere reiste jeg til USA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg fikk en mail eller IM fra en kollega hvor det stod at et fly hadde fløyet inn i WTC. Jeg tenkte først at det måtte være en eller annen GA-flyger som hadde funnet på noe, men så begynte nettavisene å knele. Vi hadde en TV i etasjen der jeg jobbet da, og jeg så live at det andre flyet traff.
Det var veldig snålt å sitte på bussen hjem ikke lenge etter. På det tidspunktet ble det sagt at amerikanske myndigheter ikke var sikre på hvem som var i kontroll i mer enn tyve fly som var i luften rundt i USA. En guffen ettermiddag. Jeg kunne av en eller annen grunn huske ansiktet til et par av de folkene som var på jobb i toppetasjene da jeg var der et drøyt år tidligere. Spesielt hun som solgte de cheesy bildene de tok av turister på vei opp. Jeg håpet at hun ikke var på jobb den dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
HP Support med en kunde på tråden.
Kunden brøt plutselig ut "Vad i helvete!"... Han hadde visstnok CNN på i bakgrunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg var på kafe i et vakkert sensommervær og hørte at et fly hadde flydd i WTC. Så hørte jeg at det var et stort fly. Da jeg kom hjem slo jeg på TV-en, tidsnok til å se fly nummer to fly inn det andre tårnet.
Jeg husker også at jeg forsøkte å kontakte mine venner på Manhattan og i New Jersey. Det gikk ikke siden alt hadde falt sammen. Da jeg endelig fikk en mail fra en av dem - en gang i november - var det for å fortelle at hun hadde det bra og at hun (hun er lege) hadde jobbet i flere dager på Ground Zero og at det hadde vært tøft å kontakte venner etterpå. Hun hadde vært nummen i nesten to måneder etterpå. Naboen til en annen hadde gått på jobb i noen-og-førtiende etasje og kommet hjem, men i klassen til deres barn var det mange barn som mistet en eller begge av sine foreldre.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg holdt på med Elektriker fagprøven i Bergen. Hadde kun radio, så fikk ikke sett noe på TV før seint om kvelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Var i Chicago på vej hjem fra ferie på Vestkysten.... Sad og så CNN, da DET skete...........folk løb skrigende rundt på O`hare.... Ganske forfærdeligt at opleve.....5 dage senere kom jeg hjem.... Fik jeg sovet meget i de dage ???????????? Nej ikke særligt meget....Vi gik alle rundt som "sleepwalkers" , Jeg har aldrig oplevet noget lignende og kommer heller aldrig til det... ---- Jeg tænker ofte på, hvad det satte igang rundt om i verden, og alle der sagde at "verden aldrig bliver den samme" fik ret --- Idag var medfølelsen hos dem der har mistet, jeg kunne simpelthen ikke lade være.... --- Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Satt i et heldagsmøte med en rekke amerikanere fra New Jersey på Skøyen/Oslo, og fikk vite om at noe hadde skjedd i NYC rett før kl. 15. Etter at toalettbesøket var unnagjort, så sjekket Internet på kontoret mitt og fikk opp CNN - dette var akkurat da United Flight 175 krasjet med sydtårnet. Løp så tilbake til møtet, fikk satt på CNN på TVen i møterommet og da ble det møtet hevet. Ettermiddagen/kvelden gikk med til å være sjelsørger for våre amerikanske gjester.
![]() |
#8 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Jeg var ombord et seismikkskip utenfor Madagaskar, i transit fra Qatar til Cape Town. Kapteinen hadde sjekket nyhetene på internet og gikk ut på callingen med at et fly hadde crashed inn i WTC i New York, kort tid etter meldet at fly nr 2 hadde truffet. Var vrient å få oppdateringer på web, halve verden sjekket cnn.com den dagen. Første tanken var at vi kom oss unna de Persiske Gulf i tide, deretter hvordan det ble med avløsing for oss siden USA satte flyene på bakken. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg gjorde ikke noe videre spennende/interessant. Allikevel, i likhet med da Elvis døde, husker jeg nøyaktig hvor jeg var, med et krystallklart minne om det tidspunktet. Det dreier seg ikke om noe mere imponerende enn at jeg satt i en bil i en rundkjøring på vei hjem....
Den gangen hadde jeg hverken kabel eller parabol, så da var det bare å vente til NRK/TV2 fikk ut finger'n...., og det tok jo sin tid....
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hadde akkurat kommet hjem fra ett seminar/kurs/ferie i Minnesota. Reiste hjem med NW DC10 fra MSP til AMS og så hjem med KLM. Når jeg kom hjem, så slo jeg på CNN og der ble jeg sittende !
Flaks at vi kom oss ut rett før, Noen kursdeltagere skulle reise hjem dagen etter og de ble værende i to uker ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Gjorde noe så spennende som å sitte på skolebussen. Bussjåføren hadde på radioen, men hørte bare noe om et fly og et hus.. Tenkte at det var en cessna eller noe som hadde truffet et høyt hus. Da jeg kom hjem så jeg på TV hva som egentlig hadde skjedd..
Hadde TV i klasserommet også, og den stod fast på Sky News de neste dagene..Har nok sett klippet av flyene som treffer tårnet mer enn et par ganger.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg satt faktisk i stua til en familie som skulle ha dåp den kommende søndagen, i dåpssamtale. Hadde skjønt at et el. annet alvorlig hadde skjedd som hadde med fly å gjøre, men kunne ikke følge nyheter før jeg slo på radioen i bilen på vei hjem en time seinere.
Ettersom tv-bildene rullet om igjen og om igjen utover kvelden med flyene som traff WTC, ble mye av energien hjemme lagt i det å skjerme vår sterkt funksjonsshemmede datter i forhold til hvilken informasjon hun kunne forstå og ta inn, ikke minst på bakgrunn av at vi bor i en høyblokk med en del fly på innflyging over oss.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg sov middag på hybelen min i Trondheim. Radioen sto på mens jeg sov, så når jeg våknet visste jeg at noe hadde skjedd. Omfanget ble derimot en stor overraskelse.
Jeg hadde billett til USA 20.september, men den måtte avbestilles. Det var jo totalt håpløst å komme seg rundt innenriks på den tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg skulle egentlig besøke min bestemor i Asker, og skulle bare en tur innom butikken før jeg dro utover. Mens jeg sto på ICA ringte min far meg på mobilen og sa at et fly hadde fløyet inn i WTC, mer visste han ikke. Jeg tenkte at det sikkert var en Cessna-pilot som hadde hatt et illebefinnende eller noe sånt. På vei hjem fra ICA ringte han på nytt, og fortalte at fly nummer to hadde truffet WTC. Da skjønte vel alle at det dreide seg om en terroraksjon, men at det var snakke om så store fly tenkte jeg ikke på, ikke før jeg kom hjem og slo på BBC World og så en 767 fly inn i tårn nummer to. Jeg bestemte meg allikevel for å dra ut til farmor, men på trikken ned ble jeg oppringt av en kompis (som hadde fått vite om flyene av meg) som kunne fortelle at nå hadde det ene tårnet rast sammen. Hoppet av trikken på første stopp og dro hjem igjen, og før jeg rakk å komme meg inn døra hjemme hadde tårn nummer to rast sammen.
Jeg kommer alltid til å huske 11/9 2001. Tapet av menneskliv var stort, men ikke på langt nær så stort som lite kjente jordskjelv o.l. , men det var en så absurd situasjon, noe ingen hadde ventet, og et så fullstending unødvendig resultat av menneskelig ondskap at det ikke var til å tro.
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg satt hjemme paa Bainbridge med morgenkaffen ... dette var jo ved sekstiden paa morran lokal tid ... tror jeg foerst fikk nyheten via forumet, og gikk inn paa soverommet for aa sette paa TV'en og informere kona. Fly nummer to traff akkurat da jeg skrudde paa TV'en, men det gikk litt tid foer jeg (og reporteren) forsto at dette var et nytt fly ...
Kona skulle paa fergen, og det var ingen som likte tanken paa aa begi seg gjennom Seattle ettersom ryktene gikk om at flere storbyer skulle angripes - deriblant Space Needle. Naa skjedde jo ikke det, men det var ingen god foelelse. Jeg jobbet hjemme den dagen, og etter aa ha tatt minsten til barnehagen, ble det TV-titting resten av dagen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kjørte forbi Kastellet på Ekebergveien da jeg hørte nyhetene om at et fly hadde fløyet inn i WTC. Trodde som mange at dette nok dreide seg om et lite fly. Gikk på trening og da jeg kom ut i bilen igjen var det klart at USA var angrepet... En meget spesiell ettermiddag. Hadde også min kusine som bodde og gikk på skole noen kvartal unna WTC - men heldigvis fikk hun være med en venninne hjem til Long Islands...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Stod i et ops. rom i et fjellannlegg et sted i Bærum..., fulgte med på CNN på storskjerm.
/G |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Jeg var på jobb.. Telefonene begynte å kime og da skrudde vi på tv'en her.. Så ble det jæ*** hektisk. Vi ble nedringt..
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg var i Laguna Beach og skulle hjem til Norge 2 dager senere. Jeg fikk en ekstra uke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Husker godt hvor jeg var den dagen. Akkurat når det skjedde satt jeg på sykkelen for å sykle hjem fra jobb. Når jeg kom hjem skulle jeg bare sjekke sporten på tekst TV før jeg dusjet. Da hadde første flyet akkurat truffet tårnet. Tok noen timer før jeg kom meg i dusjen ja.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Glad 1. september:-) | EB | Flyforum | 17 | 01-09-2016 17:59 |
DY 1760, 15. september. | badsofa | Register- og ATC-Forum | 2 | 14-09-2014 20:29 |
DY 968 torsdag 27.september og DY 969 søndag 30.september | 737-405 | Register- og ATC-Forum | 2 | 26-09-2012 11:42 |
DY for september +10,5% | LN-KGL | Flyforum | 11 | 09-10-2008 17:57 |
MAN 3-5 september | LN-KGL | TripReports | 23 | 08-11-2004 10:28 |