Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Re: Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Santiago - Lima

Jeg visste føkk-all om Lima. Det er litt arrogant å kuke rundt sånn, uten å ha lest seg opp noe som helst om dit man skal. Men så var ikke denne turen veldig grundig planlagt heller. Muligheten bare kom, og jeg duret avsted (til noens store forargelse).

Men jeg leste litt kvelden før. Visstnok er det mye falske penger og det er livsfarlig å ta taxi fra flyplassen. Om ikke taxien din er fake, så er det banditter (digger gamle ord og uttrykk) som følger med på dem som tar taxi. Så følger de taxien og raner dem langs veien.

Det er jo en uting, syns jeg.

Jeg forsøkte første maile hotelle jeg skulle bo på. Men det var nytteløst. Så sjekket jeg TripAdvisor og fant noe som het Taxidatum i Peru - www.taxidatum.com

Funka som ei kule via online booking. Confirmation på en times tid og fast pris. 20USD eller 55Sole. Du kan betale cash i USD, hvilket er ganske gull. De venter på deg ved exit og har navnskilt.

Så det kan anbefales.

Men altså - fly

Flight: LA540
Selskap: LAN (snart LATAM)
Rute: SCL-LIM
Klasse: Business
Sete: 3C
Balje: Boeing 767. Hadde først A320, men det ble endret :)

Jeg hadde kjøpt billetten som en gjennomgående booking via www.ebookers.com. Søkte bare på EZE-LIM og så kom det opp som 1-stop. Helt sjef bookingmotor.

Man måtte sjekke inn litt ymse for å velge seter. Først siste flight, og deretter lot KLM deg sjekke inn på sin. Så litt triksing måtte til.

LAN har en ganske fin lounge på flyplassen. Den er helt ny og fresh i to etasjer. Det er litt forskjellig mat - mest kaldt - og plenty drikke. Til og med Champagne og flere ulike rødviner (som var veldig gode).

Cola beholdningen var helt innafor:

Det hadde også helt enorme selfie speil

Mesteparten av tiden i loungen gikk imidlertid med på å sample all rødvinen. Jeg sliter med å bestemme meg, så jeg må ha mange slurker av hver. Og så pratet jeg med Trine-Linda på telefon. Det er ikke noen spøk når det koster 14,99 per minutt å ringe hjem...

Men til slutt var det boarding fra Gate 21. Det var LANGT å gå, så jeg var nesten sistemann ombord.

Det var vel omtrent samme interiør som det er i disse SAS baljene, er det ikke?

Skikkelig sært med de røde veggene, forøvrig.

Det var også mye kuk med seter som ikke virket. Og om du gjorde noe i feil rekkefølge så gikk ingenting i orden. Type ha løftet opp bordet først, for så å rette opp setet - glem det. Og så var det vel 3 seter, av de 3 radene seter, som ikke virket i det hele tatt

Nå høres det ut som om jeg klager, men setene er da også svært smale. Det var faktisk så trangt at man måtte trekke til seg albuene for å ikke plage naboen. Det var litt tustete

På denne turen var det pre departure chamapgne, og full matservering. Jeg kan faktisk ikke huske alle detaljene, da jeg hadde samplet bittelitt mye vin i loungen. Men jeg valgte dette:

Til dette drakk jeg Argentinsk Cabernet og mye vann, før de kom rundt med dyner og puter.

Akkurat det med skikkelig dyne (!) og pute var et megapluss. Det er kun en 3,5 timers flight, men å kunne strekke seg skikkelig og dune et par timer var helt perfekt.

Alt i alt var det en strålende flight. Tilsammen kostet denne og KLM flighten ca 7500,-. I eco var billigste 5200,-. De ekstra 2000,- var verd hver krone.

Vel fremme var det nok en gang ingen kø i immigration, og jeg hadde som vanlig kun håndbagasje så jeg var ute på 10 minutter.

Der stod en liten kongle av en fyr med navnet mitt på lapp og slepte meg med uten i en gammel bil. Kjørte som et oljet lyn inn mot Miraflores. Han kjørte i ekstremt ymse strøk og jeg fikk både et rimelig dårlig inntrykk av byen. Jeg var bra skeptisk, og for første gang har jeg laget en ferdig beskjed på tlf med at ting har gått i dass og hvor jeg er... klar til å trykke "send".

Det er lov å le av det altså, men min regel er "better safe than sorry". Og når man reiser helt dønn alene bør man ta en del ekstra forhåndsregler.

Men så klart gikk det fint og jeg kom frem til Hilton Miraflores. Ga "kongla" hans USD20 pluss et par dollar i tips. De ekstra 2 dollarene fikk han nesten til å falle over ende, så det var visst uvanlig.

Imorra - Lima

Hei. Nei, det var lørdag og det vi hadde var et etterskjelv.

Forøvrig ikke noe stas å være i Santiago under nasjonaldagen. ALT er stengt. Det eneste som er åpent er Starbucks og enkelte ting på flyplassen.

Sentrum ser ut som en episode av Walking Dead. Man begynner å titte etter "walkers", liksom.

da var du nok bare i feil sted, mye fest, konserter og vinsalg som skjer i disse dagene

da var du nok bare i feil sted, mye fest, konserter og vinsalg som skjer i disse dagene

Ja, det kan nok stemme. Jeg forsøkte å spørre om ikke det var noe liv og røre. Folk kan jo liksom ikke bare sitte inne og sture. Han nevnte noe om at ting foregikk på fester utenfor byen, men jeg er litt usikker på hvor mye erfaring han hadde fra det. He he.

EDIT:

Kom plutselig på at dette:

Smakte skikkelig balle!

Kongerapport! Hvor er liker knappen? Ja jordskjelv er ikke å spøke med. Hadde ett i Tokyo en gang og mat og drikke ristet...
God tur videre! ☺

Likeknappen er nederst til venstre så lenge man er i normalmodus i forumet og ikke via Tapatalk som ikke har en fungerende like-knapp

Attachments

• likeknapp.jpg
    likeknapp.jpg
    25.1 KB · Views: 1,422

Trygt plassert i Lima og venter på å skulle ha et møte. Da kan man likesågodt komme i kapp med rapporten, for det blir nok et par hektiske dager etterpå.

Jeg fikk som sagt et rimelig dårlig førsteinntrykk av Lima, men det skulle endre seg.

Etter en lang morgen med lange frokoster og rydding i innbokser var... NEI VENT

Mannen ved siden av meg i frokostsalen tygger med åpen munn og prater høyt med kona mens han tygger. GRRRRRRR... Ufint.

Back on track

Jeg vurderte lenge å booke en sightseeing ned til proper Lima. Men til slutt ombestemte jeg meg. Jeg har vært sliten i det siste og det er bedre å subbe rundt litt. Så jeg spurte om veien ned til vannkanten og fikk den. Så labbet jeg. Til å begynne med så det litt bedre ut i solskinn. Men ikke såååå mye bedre. Før jeg kom ned til vannkanten. Det var helt fabelaktig flott.

Det første du kommer til er vel det som er "parade-turist-hotellet" her nede - JW Marriott. Det ligger på promenaden og har all shoppingen og maten like foran seg. Her er bildet, selv om du bare så vidt ser det mot høyre siden.

Det er bittelitt cheesy. Det er det.

Men de har bygget en fenomenal flott "strandpromenade" som går langs hele klippekanten. Lima er bygget på toppen av en ca 100 meter høy klippe, som igjen går ned i stillehavet. Jeg bestemte meg for å bare rusle og se.

I flg Samsung appen gikk jeg aktivt i 2 timer, og jeg hadde ikke rørt ved endene. Jeg syntes det var helt fenomenalt fint, og det var ikke noe tegn til ting man skal være nærvøs for.

Så jeg tror egentlig jeg bare lar det bli med noen bilder jeg.

(denne kirken var det gudstjeneste i når jeg gikk forbi, og alle sang. Da måtte jeg snike meg inn, for det var usannsynlig vakker lyd i kirken. Men jeg snek meg ut igjen, av respekt, når de begynte å be. Det så ikke ut som om de foretrakk å a tittende gringoer der)

Jeg syntes det var superfint der. Det er sikkert mye flott å se nede i byen også, og det skal ikke utelukkes at jeg er tilbake som ren turist en dag. Da kan man fint ha to dager her.

Jeg syntes rett og slett det var veldig eksotisk og det virket veldig trygt her.

- "Ja jo, på dagtid" - kommenterte de på hotellet. Så det er verd å få med seg.

Det var tid for å spise, så jeg fant meg en restaurant på shopping arkaden foran JW Marriott. Skikkelig flotte, fine og ikke minst rene steder.

Og der bestilte jeg gjennomsiktig Cola (skulle tro en var på landet)

og en skikkelig god lunch - lokal rett, må vite - Lomo Saltado Criolla.

Det var så sykt godt kjøtt og saus. Fytti katta.

Etter dette subbet jeg ganske enkelt litt til og tok meg en øl.

Enkelte priser henger bare ikke på G her nede. Denne lokale øllen kostet 25 Sole. Det er ca 10 dollar... Halvtimes "luksustaxi" (luksus betyr at det er en 90-talls Mazda) koster 55 Sole og tar 30-60 minutter.

Kort sagt lønner det seg å drikke i loungen på hotellet. Jeg rundet da også av med en lokal drink i loungen. Den het Chinkano og var en miks av Tequila, ingefærøl og hot sauce. Fine ting.

Forts...

Hotellet...

var helt fint. Standard "utenlandsk Hilton" - hvilket vil si at det er rimelig bra. Det er også bra lounge med skikkelig frokost og mange måltider igjennom dagen. Fri bar fra kl 18.

Det er også minibank og slikt i lobbyen.

Plasseringen er 2-300 meter fra JW Marriott og jeg synes det er helt ok. Da er man litt for seg selv. Og tenker du sikkerhet er det gjerne ikke noen god ide å bo på prestisjehotellet i byen.

Jeg har Hilton Diamond og ble oppgradert en klasse, tror jeg. Og så er jo lounge gratis. Det er fint. Internet er også gratis.

Det beste med hotellet er allikevel takterrassen. Den er helt super

Med en fet infinitypool

Hotellet kom på noe sånt som USD200 per natt og det er det helt klart verd. Om du ikke har status så bør du absolutt kjøpe til lounge. Det gjør hele forskjellen her.

Ville jeg reist tilbake?

Ja, faktisk. Etter et rufsete første inntrykk så begynte jeg å like Lima veldig godt. Så det er tommel opp.

Notfote:

Her ser dere hva som skjer når nørdene jages ut fra rommene sine og må la potetgullpåsan og Cola'n stå.

Da begynner de å tagge på kaktusene. Men ikke sånn skikkelig tagging, alla "I LÅV RITA-BELLA"...

JEeez... kidza nå til dags

Så fikk jeg en sånn... Fnate har forsøkt åpne den helt siden han fikk den. Det holder ham i det minste okkupert.

Åpne? Har et par slike fra KLM stående i vinduskarmen her. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Åpne? Har et par slike fra KLM stående i vinduskarmen her. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

De er fylt med sprit:

Since the 1950s, we present every World Business Class passenger with a unique gift: a Delft Blue miniature traditional Dutch house, filled with Dutch gin, also known as genever.

http://www.klm.com/travel/ie_en/prepare_for_travel/on_board/travel_classes/miniatures.htm

Da kommer de seg vel ikke gjennom sikkerhestkontroll om man må gjennom slikt underveis.

De er fylt med genever (nederlandsk gin) og de kommer igjennom kontroller bare de ligger i den velkjente gjennomsiktige posen. Jeg har egen erfaring med dette.

Tusen takk for fabelaktig rapport, som jeg først så i dag. Likte godt bildene fra Lima-by-the-sea. Vi koste der hver dag før tilbake til Sheraton bevoktet av armeen.. Taxi er ikke bare bare sent på kvelden. Trøstet meg at den ble utskrevet på taxikontoret LIM.:drunk:

De er fylt med genever (nederlandsk gin) og de kommer igjennom kontroller bare de ligger i den velkjente gjennomsiktige posen. Jeg har egen erfaring med dette.
De jeg har er godt over 100ml, i så fall har de gått over til mindre utgaver etter at restriksjonene på veske ble innført.

De jeg har er godt over 100ml, i så fall har de gått over til mindre utgaver etter at restriksjonene på veske ble innført.

Sikker på det er samme? Som som KLM "alltid" har utdelt på interkontinental business class har da alltid vært i en miniatyrflaskestørrelse

Sikker på det er samme? Som som KLM "alltid" har utdelt på interkontinental business class har da alltid vært i en miniatyrflaskestørrelse
Målte akkurat det største huset jeg har, ca. 250 ml totalt volum.

Mulig det var en type "tax free pose" de la det i, slik at det går greit i kontroller i Europa, da den også regnes som solgt i Europa. Men man kan sikkert si det er en souvenir uten flytende i, ihvertfall til en grønn kontrollør. ;-)

Mens elefanten fortsatt romsterer med å få åpnet KLM huset, og det fremdeles er Wine Hour på Grand Hyatt i Sao Paulo får man skrive om turen hit.

Det er jo den første delen, Avianca 787 og new business class som kanskje er mest interessant. I og for seg det eneste mulige også, da jeg sov over neste leg.

Avianca bruker en nokså suvlin (utrykk fra ovafor) lounge i Lima. Men det var greit utvalg. Det var ikke internet, men de selger nettaksess generelt i terminalen, og jeg valgte 2 timer for 5USD. Det kan betales med Paypal så alt var i orden.

Loungen hadde ikke så mye mat, men litt kaker. Smakte på muffinsen og den var god.

La pictura

Drikkemessig så var det egen bar alla i USA, men alt var gratis.

- "Do you know about a drink called Chinkano?" - spurte jeg. Bartenderen gliste.
- "Of course, he he. Do you want one?"
- "YESSIRRYBOB!" - svarte jeg

Nå så jeg hvorfor den hadde slik magisk effekt i går. Det er to skjeer sirup, en millimeter hotsauce og juice. Resten er sprit.

Han fikk 20 Sole i tips. Tipper han ble fornøyd med det. Det holder ihvertfall til minst to hovedretter i restaurantene vi kjørte forbi på vei til flyplassen. Han kan ta med dama dit.

Han er en av to som har fått "absurd" mye tips av meg på denne turen. Han andre var sjåføren i dag, som kunne fortelle en helt sinnsyk historie om hvor dumsnill han hadde vært mot en dame. Han jobbet i seks år i utlandet og sendte penger som hun skulle bruke på å betale ned hus til dem. Det gjorde hun... på sett og vis... Men huset ble satt på henne og en annen fyr. Ikke han. Så når han kom hjem endte han på gata.

Det kom bare opp fordi vi hadde grusomt god tid i køen. Han fikk en hel ukeslønn i tips av meg.

Anyway... Tur, ja.

Det var tid for tur

Flight: AV24
Selskap: Avianca
Rute: Lima - Bogota
Klasse: Business
Sete: 1K
Flytype: Boeing 787-800

Her er balja.

Kabinen så veldig fresh ut til å begynne med. Og det var strengt tatt ikke bare kabinen som var fresh :) (Jeg var i ferd med å dø der et øyeblikk)

Forfra så den (kabinen altså) sånn ut. Ihvertfall den ene siden

Tett på bakfra. Fine skjermer og greier

Og mer "overview" av setet.

forts...

Back