NATO Tiger Meet 2012 - flyttes til Norge

AggTouchdown

ScanFlyer Gold
Etter planen skulle neste års NATO Tiger Meet ha gått av stabelen i Portugal, men pga. drastiske kutt i midlene til det Portugisiske luftforsvaret så har de måttet melde avbud - men heldigvis har 338skv ved Ørlandet steppet opp og tatt på seg ansvaret for å arrangere neste års Tiger Meet.

NATO Tiger Meet 2012 vil gå av stabelen på Ørland Hovedflystasjon fra den 29. mai til den 8. juni, så da er det bare å rydde kalenderen.

http://www.natotigers.org/tigermeet/premeet.php?ntmID=51

Bra at vi får Tiger meet opp hit igjen. Husker det var noe sånt for noen år siden. Blir vel mye å se i lufta rundt Fosenhalvøya på den tida da :)
(Spesielt hvis man bor i området selv)

Forrige gang NTM ble avholdt på Ørlandet var i 2007, får håpe det kommer endel spennende flymaskiner slik at man får noe å se på på "spotter eventen" :)

Som uvitende stiller jeg spørsmålet: hva skjer under NTM:)?

http://www.natotigers.org/tigerassociation/index.php

Her står det mye, som også trådstarter linker til :)

Kort sagt kampfly fra ulike NATO land som liker å ha ett sort kattedyr (tiger) som symbol. De møtes årlig og flyr sammen.. i 2007 var det en åpen dag på Ørland, sikker en tråd i bildeforumet. Nasjonene dekorerer gjerne ett av flyene sine med tigermotiv..

Pga. økonomisk situasjon i Europa blir det spennende å se hvor mange nasjoner som blir med...

Last edited:
Det vil være en åpen dag i år har jeg sett, 2 juni (lørdag), har sjekket med hoteller på Brekstad , alle tre er smekkfulle for den helga. Men jeg regner med at det bør gå å skaffe hotell i Trondheim og ta hurtigbåten ut til brekstad og at det er noe form for transport derifra til flystasjonen.

Noen som vet om det blir en "åpen dag", eller blir det et ordentlig air show som i Cambrai i fjor? Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal dra nordover eller ikke, selv om det frister...

De Tigermålade Tornado, Mirage 2000 & Gripen flygplanen ser riktigt tuffa ut. Hoppas "open day" blir en härlig sommardag.

NATO Tiger Meet 2012 - Til Ørland Flystasjon

Åpen dag på Ørlalnd Flystasjon blir nok drømmedagen for militærfly-interesserte :)

De Tigermålade Tornado, Mirage 2000 & Gripen flygplanen ser riktigt tuffa ut. Hoppas "open day" blir en härlig sommardag.
Vi får krysse alt vi har (både fingrer tær og ben for den saks skjyld ;) ) og håpe det beste vi kan så skal du se at værgudene bestemmer seg.

Det vil være en åpen dag i år har jeg sett, 2 juni (lørdag), har sjekket med hoteller på Brekstad , alle tre er smekkfulle for den helga. Men jeg regner med at det bør gå å skaffe hotell i Trondheim og ta hurtigbåten ut til brekstad og at det er noe form for transport derifra til flystasjonen.

Det er bare et problem, på lørdager går det kun en hurtigbåt fra Trondheim til Brekstad og den går først kl 1430. Det er faktisk ikke mulig å komme seg til Brekstad/Ørlandet på lørdag uten privatbil.

For to uker siden leide jeg bil på Værnes for å komme meg til Ørland, fungerer greit det :) En rekke andre tok buss til Trondheim og hurtigbåt derfra, men så var dette en tirsdag.. Går man noen sammen om en leiebil er det ikke så ille..

Back